Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@05:54:32 GMT

افت شدید صادرات به ترکیه/ واردات پابرجاست

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۳۲۷۳

ساعت24-آنطور که مسئولان گمرک می‌گویند در چهار ماه ابتدایی امسال حجم صادرات به ترکیه ۹۰ درصد کاهش داشته که این تغییر عمدتا تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها قرار دارد، اما واردات از این کشور کمتر از یک درصد کم شده است.

از اواخر سال گذشته و با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا که به بسته شدن اغلب مرزهای تجاری منتهی شد امکان ادامه روند معمول تجارت منتفی شد و بخش زیادی از صادرات و واردات تحت تأثیر قرار گرفت، که البته از چندی پیش طی مذاکره و رایزنی‌های صورت گرفته و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تدریج مرزهای تجاری باز و فعالیت هر چند در مواردی محدود از سر گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مرزهای تجاری پرحاشیه در این مدت ترکیه بود که و مدت ها تبادل کالا با آن به سختی انجام می شد تا اینکه در اواسط خرداد ماه  مرز بازرگان با اعمال محدودیت هایی باز شد.

این در حالی است که اخیرا برخی مسئولان در اتاق بازرگانی اعلام کردند که حجم تجارت با ترکیه به شدت کاهش پیدا کرده و کامیون‌ها گاها تا یک هفته در مرز معطل هستند.

بر این اساس پرس‌وجوی جزئیات تجاری ترکیه از گمرک ایران با توضیحاتی از سوی سیدروح‌الله لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- به ایسنا همراه شد.

طبق اعلام سخنگوی گمرک، در چهار ماهه ابتدایی امسال صادرات ایران به ترکیه به ۸۴۲ هزار و ۵۵۷ تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش  ۸۲ درصد و  وزنی ۹۰ درصد کاهش دارد. همچنین در بخش واردات ایران یک میلیون و ۸۷۰ هزار تن از ترکیه واردات داشته که از لحاظ ارزش ۳۳ درصد و از لحاظ  وزنی ۰.۶۶ درصد کاهش دارد.

از جمله عواملی که در کاهش تجارت با ترکیه از سوی لطیفی عنوان شد به بسته شدن مرزها به مدت طولانی برمی‌گردد که طی آن قابلیت ورود کامیون‌ها چه از سمت ایران و ترکیه با محدودیت‌هایی مواجه شد؛ به طوری که کامیون‌های ایرانی امکان ورود به ترکیه را نداشته و در مرزهای هوایی و جاده‌ای نیز توقف کامل ایجاد شده بود.

طبق توضیح سخنگوی گمرک، در این مدت در مواردی کامیون‌های ایرانی از گمرک پلدشت وارد نخجوان و از طریق صدرک به ترکیه وارد می‌شدند اما با توجه به مشکلات زیادی که در این رابطه وجود داشت به تدریج رو به کاهش رفت.


از سوی دیگر برای مدتی از گمرک سرو کامیون‌ها پذیرش می‌شدند و همچنین مسافران دو تابعیتی یا کسانی که اقامت ترکیه داشتند از این کانال رفت و آمد می‌کردند.

وی گفت: گرچه تبادل از مسیر ریلی در حال حاضر فعال است ولی نسبت به گذشته تا ۵۰ درصد کاهش داشته و حتی در برخی روزها از این طریق صادرات انجام نمی شود.

به گفته لطیفی از چندی پیش مرز بازرگان باز شد و کامیون‌ها امکان رفت و آمد داشتند ولی با محدودیت‌هایی مواجه بودند و روزی حدود ۱۵۰ کامیون از ایران به مقصد ترکیه و یا ترانزیت وارد این کشور می شود، این در حالی است که برخی موارد از جمله اجرای سخت‌گیرانه پروتکل‌های بهداشتی موجب تعلل کامیون‌ها در مرز ترکیه شده و انتظار است تا دستگاه دیپلماسی با رایزنی بیشتر و افزایش سطح تعاملات و از سوی دیگر افزایش تیم مربوط به انجام پروتکل‌های بهداشتی در مرز از سوی ترکیه صادرات روان تر انجام شود.

اما در رابطه با اینکه چرا واردات افت کمتری نسبت به صادرات داشته نیز سخنگوی گمرک ایران گفت که به هر حال با توجه به زیرساخت‌های مناسبی که ایران در مرز داشت ظرفیت بالایی داشته و روزانه حدود ۳۰۰ کامیون پذیرش کرده که امکان پذیرش بیشتر نیز وجود دارد اما ترکیه بیش از این ارسال نکرده است، از سوی دیگر ایران در این مدت هیچ گاه مانع ورود هیچ کالایی از هیچ کشوری چه در بحث ترانزیت و مقصد نشده بود.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سخنگوی گمرک کامیون ها درصد کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۳۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، فرماندار ماکو عصر دوشنبه در این دیدار که قائم مقام والی استان دوغوبایزید ترکیه هم حضور داشت با اشاره به ارتباطات دوستانه و دیرینه بین دو کشور بر تداوم این ارتباطات در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی تاکید و گفت: گمرک بازرگان در مرزهای دو کشور عامل تداوم این دوستی‌ها بوده و تداوم این دوستی‌ها در سایه ارتباطات گسترده فرهنگی و اقتصادی ساکنان دو سوی مرز است.

نادر کاظمی با اشاره به به وجود آمدن برخی از مشکلات در گمرک بازرگان و کندی تردد کامیون‌ها و مسافر از این گمرک به سمت کشور ترکیه افزود: لازم است مسئولان کشور ترکیه هم برای رفع برخی از مشکلات موجود در گمرک گوربلاغ ترکیه اقدام نموده تا مشکلی در تردد مسافر و کامیون در سوی مرز به وجود نیاید.

فرماندار ماکو همچنین به مشکلات به وجود آمده در قبال احداث دیوار مرزی ترکیه هم گفت: متاسفانه بعد از احداث این دیوار مرزی از سوی کشور ترکیه بعد از هر بارش شدید باران سیل ناشی از سمت ترکیه، به سبب جمع شدن آب در پشت این دیوار خسارت بسیار زیادی به روستاهای مرزی و زیر ساخت‌های کشورمان در منطقه مرزی بورالان وارد می‌کند.

احمد دالکیران رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه هم با اظهار خرسندی از افزایش تداوم مراودات مرزی بین کشورهای ایران و ترکیه گفت: رسیدن به سقف ۳۰ میلیارد دلار در سال توافق مقامات جمهوری اسلامی و ترکیه بوده و مسئولان کشور ترکیه برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به کندی تردد در مرز بازرگان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته کشور ترکیه به سبب ساخت و سازهای جدید در گمرک گوربلاغ تردد از این مرز و گمرک بازرگان تا حدی کاهش یافته که به محض اتمام این ساخت و سازها و عملیات عمرانی تردد از مرزهای گوربلاغ ترکیه و بازرگان به نحو بسیار چشمگیری افزایش خواهد یافت.

دالکیران افزود: با افزایش گیت‌های ورودی و خروجی در این دو مرز با اتمام ساخت و سازها هم تردد کامیون و هم تردد مسافر افزایش می‌یابد.

رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه به وارد آمدن خسارت ناشی از سیل از سمت دیوارهای مرزی هم اشاره کرد و افزود: کشور ترکیه برای حسن همجواری و احترام متقابل برای همسایه و دوست و برادر خود ایران تلاش دارد با اقدامات موثر خسارت ناشی از قبال این دیوار مرزی را به حد صفر برساند.

کد خبر 6092595

دیگر خبرها

  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک + اسامی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک / یک میلیارد دلار برای مدیران خودرو! + اسامی
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی