Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:00:22 GMT

سند راهبردی توسعه فضاهای فرهنگی شهر تبریز بررسی شد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۶۳۰۳

سند راهبردی توسعه فضاهای فرهنگی شهر تبریز بررسی شد

ایسنا/آذربایجان شرقی سند راهبردی توسعه فضاهای فرهنگی شهر تبریز در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز بررسی شد.

در این جلسه که با حضور محمد سعید ایزدی، عضو شورای عالی معماری و شهرسازی کشور و امین عارف نیا، مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، نحوه اجرا سند توسعه فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و اعضا کمیسیون فرهنگی و کارشناسان فرهنگی استان با طرح سوالاتی بر شفافیت اجرای این سند تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در این خصوص، گفت: تصویب و تنظیم این سند می‌تواند سنگ بنای محکم برای اجرای برنامههای راهبردی در حوزه فرهنگی بوده و نقشه راه و راهنمای فرهنگی دستگاههای اجرایی برای جلوگیری از هرگونه موازی کاری باشد.

محمد سعید ایزدی افزود: این سند در ابعاد مختلف تنظیم شده و همخوان با سایر سیاستها مسیر ارتقا ابعاد فرهنگی را دنبال میکند.

وی اظهار کرد: در مرحله نخست نیازمند شناخت دقیق مولفههای فرهنگی هستیم که این مولفهها صرفا فیزیکی نبوده و در این سند نیز نمود خواهند داشت.

وی گفت: این سند با هدف ارتقا وضعیت موجود و همچنین اجرای برنامههای عملیاتی بدون موازی کاری انجام خواهد شد.

ایزدی اجرای این طرح را به عنوان سند توسعه بعد از تصویب در مرجع قانونی الزام آور دانست.

در ادامه مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر نیز با بیان این‌که موضوع اسناد راهبردی مانند یک نور افکن به ما کمک می‌کند از بالا به موضوعات بپردازیم، گفت: روشن شدن ابعاد یک موضوع موجب دستیابی به چهارچوب آن موضوع میشود.

موضوعات فرهنگی با فقر جدی روبه‌رو است

امین عارف نیا ادامه داد: موضوعات فرهنگی با تمام اهتمامهای موجود در این امر به لحاظ کمیت و کیفیت با فقر جدی روبرو است.

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام گرفته، سرانه فضای فرهنگی برای هر ایرانی ۲۰ سانتی متر است که متاسفانه این میزان تامین نشده است.

وی گفت: تبریز به عنوان یکی از شهرهای مهم کشور که پایگاه بسیاری از موضوعات فرهنگی است باید در این حوزه به صورت جدی ورود پیدا کند.

عارف نیا با بیان این‌که در تنظیم و تدوین سند توسعه فضاهای فرهنگی شهر تبریز شورای راهبردی بر این امر نظارت خواهند داشت، گفت: می‌توان با آمایش در محلات تبریز نیازهای فرهنگی این محلات رو مشخص کرد و یا با اتکا به ظرفیت‌های موجود فضاهای فرهنگی شهر تبریز را توسعه داد و متناسب با وضعیت شهر و بافت تاریخی و نیازهای اقتصادی این طراحی دقیق به لحاظ‌های مفهومی و اجرایی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: هم‌چنین می‌توانیم با مشارکت و همراهی دستگاههای فرهنگی توسعه متوازنی را در محلات فرهنگی به عنوان شهر نخستینها داشته باشیم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به توضیحات ارائه شده در خصوص این طرح، می‌توان گفت که این طرح نگاهی کامل و جامع به موضوعات فرهنگی دارد.

حلقه‌های مفقوده در حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم

محمد محمدپور افزود: ما حلقههای مفقودی در حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم که اگر بتوانیم این حلقهها را پیدا کنیم، می‌توانیم کمبودها را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه شهر تبریز به سمتی می‌رود که با عقاید و هویت اصلی آن فاصله بسیاری دارد در حالی که تیریز جایگاه نخست در بلندمرتبه سازی را داراست که در این راستا به میثاق مشترکی لازم داریم تا در ادوار مختلف از تعرضات مختلف جلوگیری کند.

وی ادامه داد: در اجرای برخی پروژها، استانداردها رعایت نمی‌شود، به طوری که امروز روگذرها و زیرگذرها استاندارد نیستند.

محمد پور با اشاره به این‌که اصالت فرهنگی در عناصر تشکیل دهنده پروژههای شهری دیدنی شود، گفت: متاسفانه به دلیل عدم وجود پیوستهای فرهنگی، برخوردها سلیقه‌ای است.

وی با بیان این‌که ما به سند راهبردی توسعه فرهنگی احتیاج داریم، افزود: این سند یک سند تحمیلی نیست بلکه عاملی برای غبار روبی از فرهنگ شهر است.

وی تصریح کرد: ما یک نگاه تحول گرایانه مبتنی بر عناصر تاریخی و فرهنگی و همه اکناف علمی و فرهنگی برای بهبود شرایط فعلی نیازمندیم.

تعدد تالارهای نمایش و سینما نسبت به جمعیت شهر تبریز

عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: با توجه به تعدد تالارهای تئاتر، نمایش و سینما نسبت به جمعیت در تبریز سوال اینجاست که در گذشته چه خواستگاه و مطالبه‌ای در آن زمان باعث شده بود که ما این میزان از محیطهای فرهنگی را داشته باشیم.

سعید نیکوخصلت اظهار کرد: موضوع مورد بحث دیگر نحوه استفاده از این فضاهای فرهنگی است که باید مطرح شود، امروز اگر فضاهای فرهنگی را بر اساس مدرنیزاسیون توسعه بدهیم اما نحوه استفاده از آن را ندانیم چه اتفاقی میافتد.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که قسمت عمده این فضاهای فرهنگی در دست شهرداریها است عدم ثبات کارکنان شهرداری در محل خدمت و هم‌چنین نادیده گرفتن تخصص این کارکنان برای حضور در پستهای تخصصی یکی دیگر از مشکلات در زمینه فرهنگی است.

وی اضافه کرد: در کنار این سند نیازمند انسانهای متخصص هستیم که در محل مرتبط با تخصص خود تا دوران بازنشستگی خدمت کنند.

در ادامه رییس شورای اسلامی شهر تبریز هم‌چنین با طرح این سوال که نحوه اجرا برنامههای فرهنگی مقرر شده بر اساس این سند چگونه خواهد بود، گفت: آیا میزان مشارکت دهی شهروندان در این برنامهها، نحوه اجرا برنامهها و هم‌چنین توزیع عادلانه فضاهای فرهنگی در سطح شهر مد نظر قرار گرفته است؟

شهرام دبیری تصریح کرد: برای شفاف شدن این سند راهبردی نیازمند بررسی اصولی برنامههای مطرح شده هستیم اما آیا بودجه‌ای برای اجرا این سند تعیین شده است؟

وی گفت: نیازهای فرهنگی شهر تبریز باید توسط متخصصانی که در خصوص این شهر مطالعه داشته‌اند تعیین شود تا بهترین نتیجه از اجرای این سند را در زمینه توسعه فرهنگی شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: بررسی آخرین وضعیت اجرای این طرح در تهران می‌تواند کمک بزرگی برای تصمیم گیری و رفع مشکلات احتمالی در خصوص سند راهبردی توسعه فرهنگی تبریز شود.

دبیری با بیان این‌که قسمت عمده اجرای این طرح بر عهده شهرداریها خواهد بود، گفت: متاسفانه هیچ ضمانتی مبنی بر همکاری و همراهی دولت در ارتباط با اجرای این طرح نداریم.

وی با پیشنهاد این‌که اکیپ مشخصی از متخصصان فرهنگی باید برای بررسی بیشتر به تهران مراجعه کنند، اظهار کرد: عملیاتی شدن این برنامه در تهران و بررسی میزان موفقیت آن می‌تواند چراغ راهی برای شهرمان باشد.

در ادامه محمد سعید ایزدی با اشاره به این‌که رویکرد اجرای این سند کیفی است، گفت: رویکرد این سند کیفی است و می‌خواهد فرهنگ را به عنوان نقطه کلیدی در ساختار اجتماعی شهر جستجو کند.

وی با بیان این‌که در این سند برای کل شهر برنامه ریزی میشود و نه فقط محدوده تاریخی، گفت:  محدوده تاریخی با شکوفا شدن به توسعه شهر کمک می‌کنند اما دیگر مناطق نیز باید مد نظر باشد.

وی پیوستهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را توجیهی برای انجام ندادن کار دانست و گفت: تمام دستگاه‌ها و مردم باید در این فرایند مشارکت داشته باشند و برنامهها با تعیین تکلیف تمامی نقش آفرینان به نتیجه برسانیم.

هم‌چنین یکی دیگر از اعضای شورای شهر تبریز، گفت: در تمامی مطالعات ما از دو دیدگاه حاکمیتی و یا محلی می‌توان به مباحث توجه کرد.

فرج محمد قلیزاده افزود: در بحث حاکمیتی باید ارتباط نهادهای فرهنگی سنجیده شده و در ادامه برنامه توسط نهادهای ذی صلاح تصویب شده و لازم الاجرا بودن آن توسط تمامی نهادها ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: موضوعی که باید مشخص شود نوع نگاه ما در اجرای سند راهبردی توسعه فرهنگی است که نگاه ما حاکمیتی و یا محلی است که با توجه به موارد مطرح شده موضوع سند راهبردی توسعه یک موضوع حاکمیتی است.

وی با اشاره به این‌که ما در جایگاه شورا نمیتوانیم کار حاکمیتی انجام دهیم، گفت: حتی اقدامات محلی ما به دلیل این‌که شورا امکان و قدرت ارائه مصوبات به ارشاد را ندارد نیز امکان پذیر نیست.

قلیزاده افزود: شورای شهر تبریز در حقیقت تنها شورای شهرداری است و به دیگر ارگان‌ها نظارت ندارد.

وی با بیان این‌که برای شناخت نیازهای فرهنگی یک شهر نیازمند این است که مدت‌ها در آن شهر زندگی کنیم، گفت: ارائه برنامه توسط افرادی که شناختی از نیازهای فرهنگی یک شهر ندارند، راهکار مناسبی برای رفع مشکلات فرهنگی نیست.

وی گفت: ما نیازمند این هستیم که تیم قوی در حوزههای مختلف جامعه شناسی، روانشناس اجتماعی و ... تحت نظر یک نهاد ناظر برای تدوین این برنامه اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری فضاهای فرهنگی شهر تبریز سند راهبردی توسعه شورای شهر تبریز نیازهای فرهنگی موضوعات فرهنگی اجرای این طرح توسعه فرهنگی توسعه فرهنگ هم چنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۶۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- جهانبخش احمدیان؛ خشت خشت تبریز، تاریخی مصور و مجسم از این کهن‌شهر، جمعیت، فرهنگ و هویت آن است. از چتر سرخ‌فام عینالی بر سر شهر تا فیروزه‌های مسجد کبود و بلندای ارک و عمارت ساعتی که هنوز هم صدای زنگ آن گذر زمان را به یاد مردمان می‌اندازد. می‌توان تاریخ را دوباره در تبریز زندگی کرد. هنوز هم می‌توان از برج یانقین بر نقاط مختلف شهر احاطه داشت و در ارک سنگر گرفت.

هر چند دست روزگار و سهل‌انگاری برخی ازدستگاه‌های متولی موجب تخریب بخش بزرگی از تاریخ این شهر شد ولی هنوز هم در گوشه و کنار شهر و به خصوص بافت مرکزی آن، شاهد خودنمایی بناهای تاریخی با همان سبک و سیاق مکتب معماری تبریز و معماری ایرانی و اسلامی هستیم.

قدمت، اصالت و حفظ بافت اصلی برخی از بناها و اماکن تاریخی تبریز همچون بزرگترین بازار مسقف جهان و مجموعه ربع رشیدی، موجب ثبت جهانی آنها شده و برخی از آنها همچون مسجد کبود در فهرست انتظار برای ثبت جهانی قرار دارند. در کنار آن بسیاری از خانه‌های تاریخی و مساجد قدیمی شهر همچون موزه قاجار، موزه آذربایجان، مقبره الشعرا، مسجد جامع تبریز، مسجد استاد شاگرد، یخچال صادقیه، یخچال له‌له بیگ و… نیز ثبت ملی شده‌اند که می‌تواند نگرانی و دغدغه فرهنگ‌دوستان و علاقمندان به تاریخ، هویت و اصالت این منطقه را از دست‌یازی افراد سودجو رفع کند.

در کنار نهادهای متولی شناسایی، حفظ و نگهداشت میراث تاریخی و فرهنگی شهر، شهرداری تبریز در راستای رفع دغدغه‌های شهروندان و پاسداشت فرهنگ، هویت و تاریخ این شهر اقدام به تملک، مرمت و پیشگیری از تغییر کاربری اماکن تاریخی کرده است.

عمارت ساعت، خانه هنر یا انجمن شهر، خانه علی موسیو، خانه ختایی، خانه نیکدل، خانه کلکته‌چی، خانه باقرخان، خانه استاد شهریار، یخچال صادقیه، حمام نوبر و بسیاری از اماکن و خانه‌های تاریخی و محورهای گردشگری امروزه در تملک شهرداری تبریز است که کاربری‌های این اماکن، موزه، یا فرهنگی و هنری است.

در کنار این تملک اماکن و خانه‌های تاریخی شهر، شهرداری تبریز همچنین اقدام به مرمت و بازسازی مجموعه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی مقبره‌الشعرا، خانه ستارخان، مجموعه دو کمال و … کرده است. هرچند ساماندهی میراث فرهنگی شهر جزو ماموریت‌های اصلی شهرداری تبریز نیست، ولی شهرداری تبریز در رفع دغدغه مردم تبریز در قبال میراث فرهنگی را اولویت کاری خود می‌داند که در این مقال نگاهی به برخی اقدامات شهرداری تبریز در حوزه احیای خانه‌های تاریخی و احداث پیاده‌راه و تکمیل محورهای گردشگری در بافت مرکزی شهر در ۲ سال گذشته می‌پردازیم.

مقبره‌الشعرا، از مدفن ۴۰۰ شاعر و عارف تا پلازای شهری

مقبره‌الشعرا یکی از جاذبه‌های مهم توریستی و گردشگری تبریز و مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف از جمله شهریار، خاقانی، ثقه‌الاسلام، قطران تبریزی و … است که هر ساله در فصل گردشگری و ایام نوروز میزبان میهمانان داخلی و خارجی می‌شود.

ضلع شمالی این مجموعه شهریور سال ۱۴۰۱ با هشت هزار مترمربع مساحت و با هزینه ۲۵ میلیارد تومان تکمیل و به بهره‌برداری رسید که در ادامه عملیات اجرای سنگفرش بهسازی و مناسب سازی صحن جنوبی مرکزی مقبره الشعرا، ضلع شرقی، غربی و جنوبی پیرامون موزه احد حسینی به مساحت ۵ هزار متر مربع استفاده از سنگ اسپراخون و همچنین ترکیبی از سنگ قرمز آذرشهر و سنگ کوبیک و مطابق با معماری مقبره‌الشعرا اجرایی شده است.

همگون‌سازی معابر پیرامون مجموعه مقبره‌الشعرا، ساماندهی ورودی این مجموعه، حذف انواع موانع فیزیکی و بصری، حصارزدایی و حذف نرده‌های محوطه پارک، کاشته شدن گونه‌های مختلف گیاهی همچون کاج سیاه، سرو، اقاقیا، نارون و دیگر گونه‌های گیاهی در محوطه این مجموعه، ساماندهی سیستم‌های نورپردازی، تعمیر نیمکت‌ها و فضای سبز از دیگر اقداماتی است که شهرداری تبریز در راستای توسعه این مجموعه انجام داده است.

شهرداری تبریز در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان در مجموعه مقبره‌الشعرا هزینه کرده است که در سال جاری نیز تکمیل آبنمای مویکال و احداث سوغات‌سرای مقبره‌الشعرا را در دستور کار دارد.

باغ‌موزه ستارخان، قطب جدید گردشگری تبریز

تملک املاک پیرامونی خانه ستارخان و تبدیل آن به فضای سبزو احداث باغ‌موزه ستارخان یکی از پروژه‌های هویتی شهرداری تبریز است که عملیات اجرایی آن امسال به اتمام می‌رسد.

در فاز اول پروژه مجموعه فرهنگی تاریخی و گردشگری باغ موزه ستارخان، تملک ۸ ملک با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال و در راستای حفظ و هویت افزایی خانه های تاریخی صورت می‌گیرد که با آزادسازی ششمین ملک، تملک دو ملک باقیمانده در مراحل پایانی قرار گرفت و به زودی عملیات عمرانی این مجموعه آغاز می‌شود.

این پروژه جزو طرح های مهم عمرانی تبریز محسوب می‌شود که با پیگیری شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر در این دوره مدیریت شهری قابل بهره برداری خواهد بود و پس از افتتاحش شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در باغ موزه ستارخان خواهیم بود.

طرح فاخر باغ موزه خانه تاریخی ستارخان و با همکاری دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی و معاونت شهرسازی شهرداری تبریز تدوین شده، محوطه سازی و طراحی باغ ایرانی ایجاد می شود.

احیای خانه باقرخان، سنگر مشروطه‌خواهان تبریزی

تملک و احیای خانه باقرخان یکی از پروژه‌های هویتی شهرداری تبریز است که تملک خانه اصلی و اراضی مجاور آن انجام گرفته و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

احداث پارکی با مساحت پنج هزار متر مربع در مسیر منتهی به این خانه، سنگفرش مسیر منتهی به این خانه و اتصال آن به خیابان شهید رضانژاد برنامه شهرداری تبریز در احیای این خانه تاریخی است.

شهرداری تبریز ۹۰ میلیارد تومان برای تملک و اراضی اطراف آن هزینه کرده است که در صورت حمایت دولت عملیات اجرایی آن تسریع می‌یابد.

جانی دوباره در کالبد خانه‌ی تاجران چای کلکته

بن بست کلکته‌چی در محله‌ی راسته‌کوچه، تکه‌ای از تاریخ را در دل خود جای داده است. خانه تاریخی کلکته‌چی، یکی از خانه‌های تاریخی تبریز به شمار میرود که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این خانه به خانواده‌ی کلکته‌چی، از تاجران بزرگ تبریز تعلق داشت که از یادگارهای آن‌ها می‌توان به کتابخانه‌ی کلکته‌چی در حیاط مسجد جامع اشاره کرد. ستون‌های گچ‌کاری‌شده و پنجره‌های رنگی خانه، نشان از قدمت و معماری تاریخی عمارت دارند.

با توجه به فرسودگی دیوار ها، ستونها و طاق و سقف خانه تاریخی کلکته چی، و به منظور احیاء دوباره این خانه تاریخی، عملیات مرمت این خانه تاریخی مطابق طرح و نقشه سابق این خانه، آغاز شده و به زودی شاهد تداوم مرمت دیوارها و سقف های تخریب شده این خانه، خواهیم بود.

مرمت خانه‌های تاریخی شهر گام بزرگ شهرداری تبریز در حفظ هویت شهری

در کنار تملک و احیای ابنیه تاریخی شهر، حفظ و نگهداشت میراث تاریخی و فرهنگی موجود نیز دغدغه بسیاری از علاقمندان این حوزه است. شهرداری تبریز در تعاملی مطلوب با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان، و با بهره‌گیری از نظر کارشناسان این سازمان، اقدام به مرمت خانه‌های تاریخی، یخچال‌های قدیمی، قنوات، مساجد و دیگر اماکن تاریخی شهر کرده است.

مرمت عمارت تاریخی ساعت، خانه نیکدل، خانه هنر، کتابخانه مسجد جامع تبریز، مقبره الشعرا، حیدر تکیه سی، یخچال صادقیه، له‌له بیگ، مدرسه دارالفنون تبریز، بازار و تیمچه‌های آن، سنگفرش بازار، باروی تبریز، خانه ختایی، مجموعه تاریخی و گردشگری ائل‌گلی و بسیاری از اماکن تاریخی، گردشگری و فرهنگی تبریز در دو سال اخیر توسط شهرداری تبریز و با نظر کارشناسی سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده‌اند.

جریان انسان‌محوری در دل تبریز

یکی از مصادیق زیرساختی برای تحقق شهر انسان‌محور، که علاوه بر زیبایی بصری شهری، موجب کاهش هزینه‌های مدیریت شهری می‌شود، سنگفرش معابر، به‌خصوص در بافت تاریخی شهر است که مرجع گردشگری تبریز محسوب می‌شود. مدیریت شهری تبریز در همین راستا اقدام به اجرای پروژه‌های انسان‌محور در معابر تاریخی بافت مرکزی شهر و همچنین مراکز پرتردد در سطح مناطق دهگانه کرده است. در کنار این موارد، پروژه‌های ویژه‌ای همچون میدان شهید بهشتی که با الهام از نقش و طرح‌های فرش تبریز، به بهترین شکل ممکن تبدیل به موازئیک فرش شده است.

پیاده‌راه‌ها در طراحی شهری یکی از مصادیق انسان محوری شهرها محسوب می‌شوند. تبریز تا پیش از این با دو پیاده‌راه تربیت و ولیعصر شناخته می‌شد که سال گذشته با احداث ۳ پیادراه "کوچه ثبت"، "کوچه کرباسی" و "کوچه دالان میرزا رضا" سرانه پیاده‌راه‌های شهری افزایش یافت و بر اساس گفته شهردار تبریز، در سال جاری هر منطقه شهرداری، مکلف به اجرای حداقل یک رشته پیاده راه شهری جدید است و اجرای این طرح در اولویت برنامه های عمرانی شهرداری قرار گرفته است.

علاوه بر پیاده‌راه های افتتاح شده، چندین طرح مشابه در مناطق مختلف شهری به ویژه محورهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری تبریز در حال اجرا هستند که با اتمام مراحل اجرایی این طرح ها، چهره شهری تبریز در این مناطق با رویکرد انسان محور و ایجاد بسترهای جدید گردشگری شهری متحول خواهد شد.

عملیات بهسازی و احداث پیاده راه در هفت منطقه از مناطق شهرداری از جمله شهرداری منطقه هشت که بدلیل واقع شدن در منطقه تاریخی و گردشگری شهر تبریز در حال اجرا است که بیشترین تعداد ایجاد پیاده راه و سنگفرش نیز در این منطقه صورت می گیرد.

شهرداری تبریز در سال گذشته حدود ۹ هزار متر طولی پیاده راه و سنگفرش معابر در سطح مناطق شهر احداث کرده است.

میراث فرهنگی و تاریخی، هویت و شناسنامه شهرها و دایره‌المعارفی اجتماعی از زندگی مردمان این شهرها در سده‌های گذشته است. مرمت و بازسازی این اماکن تاریخی و همچنین ایجد بسترهای لازم جهت حضور مردم، چراغ راه توسعه شهرها است.‌

کد خبر 6092807

دیگر خبرها

  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • شورای راهبردی توسعه گردشگری در ساری شکل گرفت
  • ظرفیت‌های مختلف تولیدی و صادراتی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ معرفی می شود
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • ارتقای سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان در دستور کار قرار دارد
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • تسریع روند راه‌اندازی سامانه راهبردی ناوگان آتش‌نشانی تبریز