Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه‌ دنیای اقتصاد، همه این اتفاق‌ها در حالی است که شاخص کل به مرز دو میلیون رسیده و تا عبور از این مرز فاصله چندانی ندارد اما ریزش‌های ناگهانی این هفته اجازه نداد رکورد جدید بورس ثبت شود. کارشناسان مقاومت روانی در مرز دو میلیونی را دلیل نوسان بازار در هفته جاری می‌دانند اما در همین حال برخی به اقدام احتمالی جدید دولت برای حواله‌ای کردن سیستم فروش فولاد و خروج آن از بورس کالا اشاره می‌کنند و می‌گویند این شایعه بر افت بازار تاثیر داشته و اگر قطعی شود حتما بازار افت شدیدتری را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقاومت روانی بر سر شاخص دو میلیونی

علیرضا مستقل کارشناس بازار سرمایه درباره این اتفاق می‌گوید: مقاومت روانی بر سر شاخص دو میلیونی یکی از دلایل نوسان بازار در هفته اخیر است. از سوی دیگر نیز شاخص برای رشد و پیشرفت احتیاج به استراحت دارد تا توان خود را افزایش دهد. در این مدت قیمت برخی سهام خیلی خوب بالا رفت، مانند سهام پالایشگاهی و خودرو که توان افزایش بیش از این را نداشتند.

شاید سهام شرکت‌های پالایشی و خودرو به این سرعت وارد روند مثبت نشوند اما بقیه بازار به مرور وارد فاز مثبت می‌شوند و می‌توانند به رشد خود ادامه دهند. ولی ما همچنان مقاومت روانی ۲ میلیون را در شاخص کل خواهیم داشت که پیش‌بینی می‌کنم هفته آینده یا نهایت دو هفته دیگر این مقاومت شکسته شود. از سوی دیگر شایعات متفاوتی در این مدت شنیده شد که بازار را نوسانی کرد.

مثلا خارج شدن فولادی‌ها از بورس کالا یا تعلیق صندوق‌های ETF دولت؛ این‌گونه شایعات فضای روانی بازار را دستخوش تغییر کرد و آرامشی را که قبل از این وجود داشت تا حدی به هم زد ولی پیش‌بینی می‌شود هفته بعد به نسبت هفته بهتری باشد.

علاوه بر این اقدام اخیر دولت برای حواله‌ای کردن سیستم فروش فولاد و خروج احتمالی آن از بورس کالا تاثیر منفی روی بازار سرمایه خواهد داشت ولی فعلا تا اینجای کار این خبر هم از سوی شرکت فولاد و هم از سوی مقامات تکذیب شده است. این تصمیم اصلا منطقی نیست و به نظر نمی‌رسد در عمل هم اجرا شود ولی اگر این اتفاق بیفتد اثر منفی بر بازار خواهد داشت.

عرضه سهام بیشتر

به گفته فرهاد رمضان تحلیلگر بازار سرمایه عمده علت نوسان بازار در هفته جاری این است که برخی از سهامداران حقوقی به دلیل تقاضایی که برای خرید سهامشان بود سهام‌ بیشتری عرضه کردند اما در مقابل زمانی که عرضه‌ها این‌گونه بالا رود، خریداران بیشتر مراعات می‌کنند و آهنگ خرید کمتر می‌شود. این اتفاق با هدف تعمیق بازار سرمایه انجام شد ولی قاعدتا باید چارچوبی برای آن تدوین کرد که این روند منطقی‌تر شود.

دلیل بعدی که از آن می‌توانیم به‌عنوان دلیل فرعی یاد کنیم این است که فصل مجامع شرکت‌ها پایان یافته است. قاعدتا وقتی سال مالی شرکت‌ها سپری می‌شود، بازار به آرامش و سکون می‌رسد. موضوع بعدی این است که بازار بعد از آن رشد هیجانی نیاز به کاهش و ثبات داشت که این هفته شاهد آن بودیم.

علاوه بر اینها اصولا قیمت ارز در بازار آزاد با رشد شاخص رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین بعد از کاهش هیجانی قیمت ارز و رسیدن به یک ثبات نسبی، بازار سرمایه هم می‌تواند بر روال منطقی خود حرکت کند. خبر خروج احتمالی فولادی‌ها از بورس کالا نیز بسیار می‌تواند بر بازار اثر بگذارد. بسیاری از تحلیل‌ها در بازار بر این اساس شکل می‌گرفت بنابراین اگر این تحلیل‌ از سهامداران گرفته شود، می‌تواند منجر به کاهش اقبال آنان شود. وقتی کالا را از بورس خارج می‌کنیم یعنی تحلیل را از سهامداران می‌گیریم بنابراین بخشی از فعالان به سمت سایر سهام یا شرکت‌ها می‌روند.

این اتفاق ریزش نبود بلکه اصلاح بود

به گفته حمید اعرابی کارشناس بازار سرمایه نمی‌شود شاخص هر روز بالا برود و مثبت باشد بنابراین منفی شدن بازار در هفته جاری یک روند طبیعی بود. علاوه بر این باید تاکید کرد که این اتفاق ریزش نبود بلکه اصلاح بود.

اینکه سهامی که ۲۰۰ درصد بالا رفتند، ۵ درصد پایین بیایند ریزش حساب نمی‌شود. حتی اگر ۳۰درصد هم پایین بیایند اصلاح خورده‌اند نه ریزش! این بالا و پایین شدن کاملا طبیعی است چون بورس مثل یک موجود زنده است و بالا و پایین هم دارد. خروج فولادی‌ها از بورس کالا هم اتفاق نمی‌افتد چرا که این مکانیزم قیمت‌گذاری ۱۰ سال است که انجام می‌شود بنابراین دولت با این کار خود را در منگنه و اتهام تخلف و رانت قرار نمی‌دهد.

کد خبر 535885 برچسب‌ها بورس تهران اقتصاد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بورس تهران اقتصاد بازار در هفته بازار سرمایه مقاومت روانی بورس کالا شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۸۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟

آفتاب‌‌نیوز :

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که دیروز شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی ریزش کرد. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل ۳ هزار و ۷۳۷ واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن ۶۷۱ واحد نزول کرد. همچنین شاخص کل فرابورس کمتر از یک واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش ۳۷۲ واحدی داشت. 

روز دوشنبه در بورس شرکت داروسازی کوثر (دکوثر)، شرکت توسعه شهری توس گستر (وتوس) و شرکت آبسال (لابسا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، شرکت پگاه فارس (غفارس) و شرکت مجتمع صنعتی آرتا ویل تایر (پارتا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در بورس نماد‌های سدشت (شرکت سیمان دشتستان)، شگل (شرکت گلتاش) و سقاین (شرکت سیمان قائن) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آ س پ (آ. س. پ)، شرکت توکا ریل (توریل) و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

در معاملات دوشنبه، ۶۶ نماد صف خرید داشتند و ۴۳ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۵۹ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۵ درصدی به ۱۹۹ میلیارد تومان رسید.

دیروز شاخص بورس برای دومین روز ریزش کرد و فاصله خود با محدوده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را زیاد کرد. نماد‌های فولاد، فملی، کچاد و کگل بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند. 

به علاوه، برای دومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. نماد‌های خودرو، خبنیان، تاصیکو، آریا، وپاسار، شستا، کماسه، پارسان، شتران، وبصادر و شبریز بیشترین خروج سرمایه را داشتند. 

همچنین دیروز عرضه بر تقاضا غلبه داشت و ارزش صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود. برخی تحلیلگران تکنیکی نوسان کوتاه بازار را یک تعدیل کوتاه مدت می‌دانند و معتقدند شاخص کل که در نزدیکی سقف کانال است برای بازگشت به محدوه بالاتر به یک نیروی محرک نیاز دارد. در مقابل برخی ناظران معتقدند سیاست‌های ارزی دولت و مداخلات آن در بازار‌ها ریسک بازار‌های متشکل را افزایش داده و فعالان اقتصادی را به سرمایه گذاری در بازار‌های غیرمتشکل و بازار‌هایی که خارج از کنترل دولت است سوق داده، از سوی دیگر همسو با موج مهاجرت به خارج از کشور برخی نیز سرمایه خود را از ایران خارج کرده‌اند. در چنین شرایطی دولت باید در سیاست گذاری خود تجدید نظر کند و به راه‌حل‌های سیاسی برای برقراری ارتباط تجاری با جهان بیندیشد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار