Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.   نظام جدید پرداخت تسهیلات دانشجویی به زودی ابلاغ می‌شود ناصر مطیعی در شصت و ششمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها که بصورت مجازی و با حضور وزیر علوم، معاون آموزشی وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان برگزار شد، گفت: تحول در فرآیند‌های پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی تحت عنوان طرح تجمیع وام‌ها آماده پیشنهاد به هیأت امناء صندوق رفاه دانشجویان است.

وی افزود: تا کنون ۲۱ نوع وام دانشجویی تعریف شده بود که برخی استقبال زیاد و برخی کمترین استقبال را داشتند و تنوع زیاد این وام‌ها موجب پراکندگی منابع مالی و بوروکراسی زیاد در دانشگاه‌ها و صندوق رفاه می‌شد که برای حل این مشکل طرح تجمیع و ادغام وام‌ها اجرا و براین اساس مبالغ وام پرداختی به دانشجویان در نظام جدید افزایش قابل توجه پیدا می‌کند.

وی افزود: همانگونه که صندوق رفاه اقساط ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت دانشآموختگان بدهکار به صندوق را تعلیق کرد به دانشجویان دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی ساکن در خوابگاه‌های خودگردان در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ که بدلیل کمبود ظرفیت خوابگاه دراین خوابگاه‌ها سکونت داشت اند نیز مانند دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دولتی کمک می‌کند. براین اساس در صورت تصویب هیأت امنای صندوق در شهر‌های بزرگ به ازای هر دانشجو مبلغ ۵ میلیون ریال و در شهر‌های کوچک مبلغ ۵/۳ میلیون ریال به دانشجویان ساکن در خوابگاه¬های غیردولتی خودگردان کمک می‌کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: شرایط کرونا باعث تعطیلی خوابگاه‌ها، عدم پرداخت اجاره بها توسط دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها و تاخیر در پرداخت اقساط دانش آموختگان شد که این امر به کاهش حدود ۵۰ درصدی منابع مالی صندوق رفاه در سال جاری گردیده است.
مهلت تخلیه خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیر اعلام شد معاونت دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دانشجویانی که تاکنون نتوانسته اند برای تخلیه خوابگاه اقدام کنند تا ۱۲ مرداد مهلت دارند که با مراجعه حضوری به اداره امور خوابگاه‌ها و یا با امانت سپاری لوازم شخصی خود خوابگاه را تخلیه کنند.

بر اساس این گزارش، در این اطلاعیه آمده است: با توجه به تعمیرات خوابگاه‌ها و لزوم آماده سازی آن برای سال جدید تحصیلی باید خوابگاه‌ها و اتاق‌ها به طور کامل تخلیه شوند.     لغو مرحله نهایی مسابقات مناظره دانشجویان  عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی  با اشاره به تعویق مرحله نیمه نهایی مسابقات مناظره دانشجویان گفت: مسابقات مناظرات دانشجویان به صورت مرحله، دانشگاهی و استانی برگزار می‌شود که مراحل دانشگاهی و نیمه نهایی برگزار می‌شود.

وی در خصوص برگزاری مرحله نیمه نهایی این مسابقات افزود: منتظر فضای دانشگاه هستیم چرا که باید مسابقات نهایی به صورت فیزیکی و با حضور دانشجویان برگزار شود که با عادی شدن شرایط در مهرماه برگزار خواهد شد.  
ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی جوابگوی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیست نشست مشترک معاونان، مسؤولان، مدیران و کارشناسان معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت آموزشی وزارت بهداشت با محوریت «بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضا‌های خوابگاهی و آموزشی در آغاز سال تحصیلی جدید» برگزار شد.

در این نشست موضوعات «بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضا‌های خوابگاهی و آموزشی در آغاز سال تحصیلی جدید»، «بررسی وضعیت سلامت‌روان دانشجویان علوم پزشکی و ارائه راه‌کار‌های لازم جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان» و «وبینار آموزشی پاسخ‌گویی اجتماعی دانشگاه» مطرح شد.

در این نشست فرهاد طارمیان رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت با بیان این‌که امیدواریم بتوانیم باب تعامل بیشتر میان معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت آموزشی وزارت بهداشت ایجاد کنیم به ارایه گزارشی در خصوص وضعیت سلامت روان در بین دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۹۸ پرداخت.  
پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره رویش / شرکت بیش از ۵۰۰۰ کانون دانشجویی در این دوره محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم گفت: خوشبختانه علی رغم شرایط دشوار ناشی از شیوع بیماری کرونا در این دوره شاهد مشارکت بی نظیر کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در بخش‌های مختلف این جشنواره بوده ایم.

عسکری ادامه داد: دستورالعمل برگزاری جشنواره رویش در آبان ماه سال گذشته به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ابلاغ شد مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل جشنواره، بخش دانشگاهی جشنواره رویش در نیمی از دانشگاه‌ها برگزار شد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی به منظور برگزاری جشنواره ملی رویش متناسب با شرایط کرونایی از چند ماه قبل آغاز شد، اضافه کرد: فراخوان ثبت آثار و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی از ۲۰ تیر ماه سال جاری منتشر و پس از یک بار تمدید، سرانجام صبح روز ۶ مرداد ماه به اتمام رسید.

عسکری در ادامه گفت: در این دوره ۵۳۶۸ کانون فرهنگی در جشنواره شرکت نموده و بیش از ۱۶ هزار فعالیت را در ۴ حوزه و ۲۳ موضوع کانونی در سامانه جشنواره به ثبت رسیده است. وی ادامه داد: در بخش آثار جشنواره، بیش از ۸۰۰ «اثر فردی» شامل شعر و ادبیات، صنایع دستی، هنر‌های تجسمی فیلم نامه، نمایش نامه و موسیقی ارسال و بیش از ۱۴۰ «اثر گروهی» شامل فیلم کوتاه، تئاتر، موسیقی به دبیرخانه واصل شده است.    
معرفی مراکز مشاوره برتر دانشگاه‌ها / دانشگاه تهران رتبه نخست را کسب کرد در پایان سی و یکمین گردهمایی روسای مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، با اهدای لوح سپاس و تندیس توسط دکتر مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و صادقی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان از مراکز مشاوره برتر تجلیل شد.

بر اساس اعلام دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، مرکز مشاوره دانشگاه تهران به عنوان مرکز ممتاز سال ۱۳۹۸ معرفی شد.

همچنین مراکز مشاوره دانشگاه‌های فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، زابل، بجنورد، صنعتی کرمانشاه و هنر تهران به عنوان مراکز مشاوره برتر معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.  
مهلت ثبت‌نام تسهیلات قرض‌الحسنه اسکان دانشجویان شریف تمدید شد با توجه به استقبال دانشجویان، مرحله چهاردهم طرح تسهیلات قرض الحسنه اسکان دانشجویان دانشگاه شریف که از ۱۵ تیرماه آغاز شده تا ۱۵ مرداد ماه تمدید شد.

بر اساس این گزارش، این طرح به همت کانون رفاه دانشجویان دانشگاه شریف با همکاری بانک رسالت است که وام‌های دانشجویی ویژه اسکان دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی ارائه می‌دهد.وام‌های دانشجویی در این طرح نسبت به مقاطع تحصیلی متفاوت است و سقف تسهیلات ۳۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۴ ماه است.    خرسندی: بدهی دانشگاه امیرکبیر مانع دریافت تسهیلات بانکی برای ساخت خوابگاه متاهلی  اگر چه در این روز‌ها به دلیل شیوع مجدد بیماری کرونا، خوابگاه‌های دانشجویی که کم و بیش بازگشائی شده بود دوباره تعطیل شده و پرداختن به موضوعات خوابگاه‌ها کمی با مشکل مواجه شود، اما بررسی وضعیت خوابگاه‌های متاهلی و اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر توسعه این خوابگاه‌ها در دستور کار خبرگزاری دانشجو قرار گرفته تا بتواند بخشی از دغدغه دانشجویان متاهل را برطرف کند.  
پس از بررسی‌های مفصل بر روی وضعیت خوابگاه‌های متاهلی، از آمار و اطلاعات این خوابگاه‌ها گرفته تا وضعیت ساخت خوابگاه‌های جدید که در گزارش‌های قبلی به سراغ مسئولین وزارت علوم، سازمان امور دانشجویان، نهاد رهبری در دانشگاه‌ها رفتیم که عوامل و موانع پیش روی این خوابگاه‌ها را از زبان آن‌ها جویا شدیم.

در این بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که مشکل اصلی و دست اندازی که اجازه نمی‌دهد خوابگاه‌های متاهلی توسعه پیدا کند، درد مزمن کمبود بودجه است که دولت با وجود قانون مجلس تلاشی در برطرف کردن این مشکل نکرده است و شاید ابزار نظارتی برای دولت آنقدر از سوی مجلس محکم نیست که تمامی قوانین را اجرا کند.
خدمات خوابگاهی در بازه مشخص به نودانشجویان ارائه می‌شود مجتبی صدیقی در شصت و ششمین گردهمایی مجازی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها که با حضور معاون آموزشی ان وزارتخانه برگزار شد، با اشاره تجربه دانشگاه‌ها در ارائه دروس به صورت مجازی در ایام کرونا گفت: در ترم تحصیلی گذشته پتانسیل خوبی در دانشگاه‌ها برای آموزش مجازی ایجاد شد که برای آموزش عالی کشور یک سرمایه است و حتی پس از کرونا نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: در ترم گذشته شاهد برخی چالش‌ها در بحث ارزیابی پایان ترم بودیم که انتظار می‌رود با تکیه بر تجربه بدست آمده، در ترم آتی برای این موضوع نیز برنامه ریزی شود و آمادگی قبلی وجود داشته باشد.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: ما در هر شرایطی در مقابل نسل جدید و دانشجویان مسئولیت داریم و باید طوری برنامه ریزی کنیم که مسائلی مانند کرونا مانع تحصیل و پرورش آنان نشود.   کرونا ۱۵۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه آزاد خسارت وارد کرد محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تکریم و معارفه معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی که در سازمان مرکزی برگزار شد، با بیان اینکه اساساً پیشرفت علمی در کشور به عنوان یکی از نقاط اصلی و محور‌های سه گانه اقتدار کشور مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران سه محور درهم تنیده «فرهنگ»، «اقتصاد» و «علم» را به عنوان اصول اقتدار می‌شناسد، نظام علمی و تحولات آن بیش از گذشته مورد توجه جامعه و حتی دشمنان این مرز و بوم قرار می‌گیرد. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخش بزرگی از نظام یکپارچه آموزش عالی کشور مورد توجه همگان است.

وی ادامه داد: تحولات در دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند منشأ تحولات بزرگی در کشور باشد، همانطور که اگر این دانشگاه عملکرد نامناسبی داشته باشد، تأثیر منفی آن در جامعه مشهود است. دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است که دانشگاه‌های نخبگانی از آن بی بهره اند و آن گستردگی و اجتماعی بودن دانشگاه آزاد اسلامی است، چرا که بیش از ۴۰ درصد آموزش عالی کشور به صورت شبکه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی کنار یکدیگر قرار گرفته است.   مهلت تخلیه خوابگاه‌های دانشگاه تهران تا ۱۰ مرداد  معاونت دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کرد: دانشجویان خوابگاهی تا ۱۰ مرداد مهلت دارند که برای تخلیه خوابگاه و بردن لوازم شخصی خود اقدام نمایند.
بر اساس این گزارش، در این اطلاعیه آمده است؛ دانشجویان می‌توانند در مهلت مقرر با مراجعه به مدیریت امور خوابگاه‌ها وسایل و لوازم خود را جمع آوری کنند.
۵۰۰ بسته ارزاق به همراه گوشت قربانی میان خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود خیریه دانشجویی صبح امید به مناسب عید قربان ۵۰۰ بسته ارزاق به همراه گوشت قربانی در عید سعید قربان و عید غدیر خم میان خانواده‌های نیازمند شناسایی شده در مناطق محروم استان تهران و البرز توزیع می‌کند.  
بر اساس این گزارش، علاقمندان برای شرکت در این طرح می‌توانند کمک‌های خود را با پیامک به شماره ۰۹۱۰۷۶۰۵۸۲۰ اطلاع دهند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اخبار صنفی صندوق رفاه سازمان امور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فرهنگی و دانشجویی بر اساس این گزارش دانشجویی دانشگاه وام های دانشجویی خوابگاه ها تخلیه خوابگاه دانشگاه تهران دانشگاه ها مراکز مشاوره خوابگاه ها علوم پزشکی وزارت علوم آموزش عالی صندوق رفاه برگزار شد وزیر علوم وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۸۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان گفت: رهبر انقلاب تاکید داشتند که تشکل‌های دانشجویی به محیط داخل دانشگاه کمک کنند که اسلامی و با نشاط باشد و در برگزاری برنامه‌های مختلف و تعامل با دانشجویان همکاری کنند.

 

زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان گفت: رهبر انقلاب تاکید داشتند که تشکل‌های دانشجویی محیط داخل دانشگاه را کمک کنند که اسلامی و با نشاط باشد و در برگزاری برنامه‌ها و تعامل با دانشجویان و جذب دانشجویان مختلف همکاری کنند.


وی افزود: همچنین تشکل‌های اسلامی تعامل و ارتباط خود را با سایر تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های اسلامی، کانون های علمی و فرهنگی همچنین کمک به پر کردن اوقات فراغت دانشجویان را داشته باشند.


وزیر علوم اضافه کرد: ۸۵ ساعت از اوقات فراغت دانشجویان در داخل دانشگاه می‌گذرد و باید برای این زمان برنامه داشته باشیم و همچنین بسیج دانشجویی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه و خوابگاه‌ها داشته باشد.


وی ادامه داد: رهبر انقلاب از بسیج دانشجویی انتظار دارد که اولین نقش خودش را در افزایش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی در داخل دانشگاه رقم بزند و تعامل چهره به چهره با دانشجویان داشته باشد؛ و محیط داخل دانشگاه را یک محیط زیبایی که فکر زیبای بسیج و بسیجی درآن باشد، داشته باشیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم