Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:56:20 GMT

چگونه مصرف آب را کاهش دهیم

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۰۳۸۳

چگونه مصرف آب را کاهش دهیم

روند فزاینده مصرف آب به گونه ای شده که به نگرانی‌ها در باره امکان تامین آب مورد نیاز دامن زده است؛ در همین باره، در روز های اخیر «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: تامین آب وظیفه اصلی وزارت نیرو است، با اینحال تامین آب مورد نیاز تنها به موجودی آب پشت سدها وابسته نیست، بلکه تصفیه خانه ها ظرفیت محدودی برای تصفیه دارند، بنابراین در شرایط افزایش مصرف ممکن است تامین آب با دشواری روبرو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند مصرف افزایشی مصرف آب این روزها هم به دلیل گرم شدن بیش از حد هوا و هم گسترش بیماری کرونا اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، اما می توان با اقدام های به ظاهر کوچک و کم هزینه، مصارف را به گونه ای مدیریت کرد تا امکان تامین آب برای همه هموطنان در این شرایط سخت فراهم شود.

راهکارهایی که می‌تواند به کاهش مصرف آب کمک کنند

استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف، اصلی ترین و مهم ترین گام در اعمال مدیریت صحیح بر مصرف آب بشمار می روند اما این تجهیزات کدامند و چه میزان در کاهش مصرف موثرند.

دفتر مدیریت مصرف کاهش آب بدون درآمد وزارت نیرو این تجهیزات را این گونه معرفی کرده است.

شیر اهرمی

نخستین تجهیز موثر در کاهش مصرف آب استفاده از شیر اهرمی است، در این شیر، اهرم با حرکت بالا و پایین جریان آب را قطع و وصل می کندو با حرکت اهرم به سمت راست و یا چپ دمای آب تنظیم می شود.

شیرهای اهرمی برخلاف شیرهای دو محوره قدیمی که جهت باز و بستن و تنظیم جریان و دمای آب مدت زمان زیادی صرف می شد، با سرعت بیشتر قطع و وصل جریان آب و تنظیم دما (کاهش مدت زمان تنظیم مقدار خروج و دمای آن) تا ۳۰ درصد منجربه کاهش مصرف آب می شود و اگر این شیر با «پرلاتور» (آبفشان) همراه شود میزان کاهش مصرف آب بالاتر خواهد رفت.

شیرهای اهرمی انواع مختلف برای استفاده به عنوان روشویی، سینک ظرف شویی، توالت، حمام و حیاط دارند.

شیر پدالی

باز و بستن این شیر از طریق یک پدال که در سطح زمین و در کنار شیر قرار می گیرد، انجام می شود، تنظیم دمای آب خروجی نیز در هنگام نصب صورت می گیرد.

مزیت این شیر بر شیرهای الکترونیکی بی‌نیازی آنها به برق یا باتری است از دیگر مزیت های این شیر تماس نداشتن دست با شیر است که مانع انتقال بیماری می شود.

شیر پدالی با سرعت بیشتر قطع و وصل جریان آب (کاهش مدت زمان تنظیم مقدار خروج آب) ۵۰ تا ۷۰ درصد منجر به کاهش مصرف آب می شود و اگر این شیر با پرلاتور همراه شود میزان کاهش مصرف آن بالاتر خواهد رفت.

شیرهای پدالی برای نصب در بیمارستان ها، مکان های عمومی و اداری مناسب است.

پرلاتور (آبفشان)

آبفشان نوعی از سرشیرهای کاهنده مصرف است که مکانیزم عملکرد این دسته از سرشیرها براساس اختلاط آب و هوا است و در دو نوع روپیچ و توپیچ قابل دسترس هستند.

مقدار کاهندگی این نوع سرشیرها از ۲۰ تا ۳۰درصد است بدون آنکه تغییری در فشار یا سرعت آب خروجی از شیر احساس شود.

«تجهیزات کاهنده مصرف آب» شامل شیرآلات اتوماتیک، شیرآلات لمسی، شیرهای فشاری زمان دار و انواع ادوات کاهنده مصرفی است که با ترکیب آب و هوا، مصرف آب را بهینه می کنند.

کارکرد این تجهیزات چنین است که آب را به میزان لازم در اختیار مصرف کننده قرار می دهد و با کاهش دِبی - مقدار آبی که از نقطه مشخص در واحد زمان عبور می‌کند - از هدر رفت آن جلوگیری می کند.
برقراری تعادل میان میزان مصرف و حجم منابع آب، نخستین و اساسی ترین گام برای حل بحران کم آبی در اقلیم خشک ایران و رویارویی با پدیده مزمن خشکسالی است.
در این زمینه، «علی سیدزاده» مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اجرایی شدن کامل طرح استفاده فراگیر از تجهیزات کاهنده مصرف آب را منوط به واقعی شدن قیمت آب، فرهنگ سازی گسترده، عزم ملی و باور به وجود کم آبی در کشور دانست.
وی درباره سرنوشت طرح توزیع تجهیزات کاهنده مصرف آب، گفت: این طرح، ماده ای از قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب است که براساس آن به شرکت های آب و فاضلاب این اجازه داده شده تا تجهیزات کاهنده مصرف را برای مشترکان متقاضی در اختیار گذاشته و هزینه های آن را به صورت اقساط از قبض آب آنها کسر کنند.
سیدزاده اضافه کرد: بعد از آنکه این قانون ابلاغ شد، اجرای آن در دستور کار شرکت های آب و فاضلاب سراسر کشور قرار گرفت؛ سپس با هدف اجرای این قانون، مناطقی به عنوان مناطق آزمایشی مورد نظر قرار گرفت تا رفتار مشترکان بررسی شود و در نهایت، پس از بررسی‌ها یک آسیب شناسی از این مناطق انجام شد.
وی در تشریح نتایج این آسیب شناسی، گفت: از آنجا که در قانون کلمه متقاضی ذکر شده و الزام و اجباری مطرح نشده است، نمی توان به مشترکان الزامی بودن نصب تجهیزات را تاکید کرد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه با قیمت های کنونی، مشترکان رغبتی به خرید تجهیزات کاهنده آب ندارند، گفت: در شرایطی که هزینه قبض آب مشترکان بین پنج تا ۱۰ هزار تومان است، آنها نسبت به خرید تجهیزاتی با قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان اقدام نمی کنند.

برچسب‌ها بهینه سازی مصرف انرژی رضا اردکانیان وزارت نیرو سرانه مصرف آب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهینه سازی مصرف انرژی رضا اردکانیان وزارت نیرو سرانه مصرف آب بهینه سازی مصرف انرژی رضا اردکانیان وزارت نیرو سرانه مصرف آب تجهیزات کاهنده مصرف کاهش مصرف آب آب و فاضلاب تامین آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۰۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟

 پیک برق یا پیک مصرف برق، عباراتی هستند که این روز‌ها زیاد می‌شنویم. برای درک کامل این مفهوم باید بدانیم که شبکه برق چگونه کار می‌کند و چرا مصرف برق به اوج می‌رسد.

شبکه برق دو ویژگی منحصر به فرد دارد:

۱-برق قابلیت ذخیره ندارد.

۲-ظرفیت تولید همزمان برق محدود است

در نتیجه اگر کل نیروگاه‌های برق کشور با حداکثر ظرفیت تولید خود در یک لحظه مشغول به کار باشند، باز هم ظرفیت تولید همزمان برق در کشور محدود به مجموع ظرفیت تولید همزمان این نیروگاه‌هاست. باهمین توضیحات در برخی از روز‌های سال به خصوص در فصل گرم سال که بار سرمایش خانه‌ها و ادارات و مغازه‌ها به بار شبکه برق اضافه می‌شود.

میزان مصرف برق مشترکان از میزان برق تولیدی بیشتر می‌شود که به این زمان اوج مصرف یا پیک برق می‌گویند. در نتیجه اگر میزان مصرف آنی از میزان تولید آنی بیشتر باشد، به ناچار به بخشی از مصرف‌کنندگان برق نخواهد رسید و شرکت‌های برق از مردم می‌خواهند که مصرف برق خود را مدیریت کنند و کاهش دهند تا دچار خاموشی نشوند.

 مثالی ساده برای درک بهتر موضوع پیک شبکه برق 

یک بانک با ۴ باجه پاسخگو به مشتریان را در نظر بگیرید. این بانک معمولا در ساعات اولیه صبح بسیار خلوت است و معمولا بسیاری از باجه‌ها خالی می‌مانند. هر چه به ساعات ظهر نزدیک می‌شویم، بانک شلوغ‌تر می‌شود و تمامی‌باجه‌ها به مشتریان خدمات می‌دهند. در صورتی که در یک لحظه تعداد مشتریان بانک از تعداد باجه‌ها بیشتر شود، صف ایجاد می‌شود یعنی حداکثر ظرفیت خدمت‌رسانی همزمان بانک، کمتر از تعداد مشتریان متقاضی خدمات بانکی است در این حالت بانک عملا قادر به ارائه خدمات به آنها نخواهد بود و افرادی که در نوبت نشسته‌اند، از دریافت خدمات بانکی در آن لحظه محروم می‌مانند.

این حالت مشابه وضعیتی در شبکه برق است که مصرف همزمان مصرف‌کنندگان از تولید همزمان شبکه بیشتر می‌شود و تعدادی از مصرف کنندگان بی‌برق می‌شوند (یا دچار خاموشی می‌شوند) یک راهکار برای مدیریت مساله شلوغی بانک در ساعات ظهر، افزایش تعداد باجه‌هاست. البته این راهکار پرهزینه‌ترین راهکار برای حل این مساله به حساب می‌آید.

چرا؟ 

برای اضافه کردن یک باجه، بانک باید زمین بزرگتری در اختیار داشته باشد. یعنی هر قدر تعداد این باجه‌ها افزایش یابد، زیربنای مورد نیاز برای بانک‌ها باید افزایش یابد که هزینه بالایی دارد. هر باجه نیاز به تجیزات کامپیوتری و اداری هم دارد که باید تجهیز شود. برای هر باجه هم باید یک نیروی جدید استخدام شود که باید هزینه‌های آن را هم به هزینه‌های این راهکار اضافه کنیم. بخشی از هزینه‌ها هم ناشی از هزینه‌های بالاسری ناشی از اضافه‌شدن یک باجه و کارمند به مجموعه است.

ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟

شاید همه این هزینه‌ها قابل توجیه باشد ولی با اضافه شدن یک باجه دیگر، تعداد باجه‌های بیکار در ساعت خلوت صبح نیز افزایش می‌یابد که بازده سرمایه گذاری انجام شده را کم می‌کند.

راهکار دیگری حل این مشکل از طریق مشتریان بانک است؛ گفتیم بسیاری از باجه‌ها در ساعات اولیه صبح خالی هستند. اگر تعدادی از مشتریان به جای ساعات شلوغ بانک (ساعات پیک)، در این ساعات به بانک مراجعه می‌کردند، هم نیازی به نشستن در صف نداشتند و هم از تعداد مشتریان در ساعات پیک کمتر می‌شد.

در صنعت برق، مشابه همین وضعیت برقرار است

شرکت برق می‌تواند راهکار پرهزینه را انتخاب کند: نیروگاه‌های بیشتری ایجاد کند تا قادر به برآمدن از تقاضای برق در زمان‌های پیک باشد. ولی سرمایه احداث یک نیروگاه برق بسیار بالاست. هزینه‌ای که برای تامین آن مجبور به کاهش بودجه بخش‌های دیگری مثل آموزش، سلامت، عمران و …. است.

راهکار دیگر این مساله مثل بانک، در دست مصرف‌کنندگان است. مصرف‌کنندگان در صورتی که بخشی از مصارف غیرضرور خود را به ساعاتی غیر از ساعات پیک منتقل کنند، هم مجبور به تحمل خاموشی‌های اجباری در شبکه برق نخواهند شد و هم با کاهش پیک مصرف در ساعات اوج مصرف، نیاز به ایجاد نیروگاه‌های جدید کاهش می‌یابد. 

برنامه پاسخگویی بار چیست؟

برنامه‌های پاسخگویی بار در برگیرنده روش‌هایی از مدیریت سمت مصرف است که به تغیر میزان مصرف مشترکین و افزایش مصرف بیش از تولید اعمال می‌شود. در این برنامه‌ها یا از طریق ارتباط با مشترکین با مصارف عمده یا برق مصرفی برای ساعاتی کاهش می‌یابد و یا اینکه از طریق به کارگیری مولد‌های خودتأمین، برق مورد نیاز شبکه فراهم می‌گردد.

پس احتمالا پاسخ این سوال مهم را می‌توانیم حدس بزنیم؛ چرا توانیر و شرکت‌های برق در برخی روز‌ها از ما می‌خواهند با آنها برای کاهش مصرف برق همراهی کنیم. در واقع اصلی‌ترین ارمغان مشارکت در این طرح‌ها استمرار و پایداری برق در اختیار ما و کاهش آسیب به تجهیزات برقی است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟
  • قبض‌ برق میلیونی در انتظار کولر گازی
  • قبض‌های نجومی برق در تابستان
  • لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟
  • بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟
  • دستور کاهش مصرف آب در ادارات دولتی
  • درمان جدید بیماری آلزایمر