Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به فعالیت‌های مسجد «خلیل‌الله»، گفت: تشکیل ستاد ازدواج و حمایت از جوانان بی‌بضاعت در این باره، ساماندهی کارگران آسیب‌دیده از کرونا و توزیع بسته‌های معیشتی میان محرومان ازجمله این فعالیت‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از صدر اسلام تاکنون همواره نقش فعالی در جوامع داشته اند، به گونه ای که در زمان پیامبر(ص) این پایگاههای  عبادی سیاسی در بخش های دینی، اجتماعی، اقتصادی و رسیدگی به مشکلات مردم نقش مهمی ایفا می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز هم مساجدی که همان کارکردهای صدر اسلام را دارند.

مسجد «خلیل الله» واقع در تقاطع گلبرگ و خیابان شهید مدنی  از جمله مساجد فعالی است که قریب 70 سال قدمت در منطقه شرق تهران دارد و علاوه بر برنامه ها و فعالیت های دینی مذهبی رایج، در زمینه فراهم کردن تسهیلات ازدواج آسان برای جوانان، کمک رسانی به نیازمندان برنامه های گسترده ای داشته است.

 

به مناسبت فرا رسیدن عید قربان و برای بررسی فعالیت های این مسجد که به نام حضرت ابراهیم(ع) مزین است گفت و گویی با حجت الاسلام «سید رضا جوادی»، امام جماعت آن انجام داده ایم که مشروح آن را ادامه می خوانید:

 

شاخص ترین و مهم ترین فعالیت های مسجد خلیل الله در سال های گذشته در چه محورهایی بوده است؟

 

در طول سال و قبل از دوران بحران کرونا در تمام مناسبت‌هاي ملی و مذهبی با كمك اهالی محل برنامه هایی در مسجد اجرا مي‌ شد. به طوری که برای سنین مختلف از كودكان تا بزرگسالان دوره های تفسير قرآن و احكام برگزار می شد. علاوه بر این، یکی از برنامه‌های این مسجد، ایجاد بانک اطلاعاتی از خاطرات دوران دفاع مقدس است که به همت رزمندگان فعال مسجد در حال تهیه است.

مسجد خلیل الله در سالهای اخیر در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر دایر بودن مساجد در ساعاتی غیر از وقت نماز، با تشکیل کارگروهی با حضور هیات امنا و پس از پیگیری‌ها و انجام اقدامات لازم، در طول روز فعال بوده است و عموم مردم در ساعات مختلف از برنامه‌های این مسجد بهره‌مند بوده اند.

 

یکی از فعالیت های مهم مسجد خلیل الله در سال های گذشته تشکیل ستاد ازدواج آسان است، مهم ترین اقدامات این ستاد در چه زمینه ای است؟

 

یکی از برنامه های شاخص مسجد خلیل الله در سال های گذشته ترویج ازدواج آسان و هموار کردن مسیر این سنت حسنه است به گونه ای که در هفت سال گذشته که ستاد ازدواج آسان در این مسجد راه اندازی شده است برای قریب 50 جوان نیازمند و در شرف ازدواج جهیزیه کامل فراهم کرده ایم.

 

ما از چند روش اقدام به تهیه جهیزیه برای جوانان در شرف ازدواج می کنیم، در روش اول نمازگزاران، نیازمندان را به ما معرفی می کنند و ما با برقراری ارتباط با بازاریان اقدام به تهیه جهیزیه برای آنها می کنیم.در روش دوم اقدام به اعطای وام به جوانان در شرف ازدواج می کنیم، تا از این طریق آنها بتوانند کالاهای ضروری را خریداری کنند و در روش سوم بخشی از مبالغ کالاهای موردنیاز جوانان برای آغاز زندگی مشترک توسط مسجد پرداخت می شود.

 

 با توجه به اینکه صندوق قرض الحسنه مسجد خلیل الله یکی از صندوق های قرض الحسنه فعال است در طول 10 سال فعالیت به چه تعداد نیازمند وام اعطا شده است؟

 

 همچنین صندوق قرض الحسنه مسجد خلیل الله در طول 10 سال فعالیت، بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومان وام قرض الحسنه به نیازمندان در زمینه ایجاد اشتغال، درمان، ازدواج و تامین ودیعه رهن منزل پرداخت کرده است.

 

از زمان شیوع ویروس کرونا فعالین مسجد خلیل الله فعالیت های گسترده ای برای مبارزه با این ویروس انجام داده اند، بخش هایی از اقدامات صورت گرفته را بفرمایید.

 

یکی از رویکردهای مسجد خلیل الله کمک رسانی به مردم و  محرومین در اقصی نقاط کشور در بحران های همچون سیل و زلزله بوده است به طوری که در زلزله و سیل کرمانشاه و خوزستان گروه جهادی این مسجد در ساخت چند باب خانه فعال بودند. با شیوع ویروس کرونا ستاد سلامت در مسجد تشکیل و شرح وظایفی به فعالین مسجدی تعریف شد. اقدامی که در مرحله اول مورد توجه قرار گرفت، محلات پیرامونی مسجد خلیل الله توسط جوانان با دستگاههای سمپاشی که خریداری شده بود، گند زادیی و ضدعفونی شد وبا برپایی ایستگاههای صلواتی اقدام به توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی به مردم و کسب های محل کردیم.در همان دوران ابتدایی شیوع این ویروس 10 هزار ماسک در میان مردم توزیع شد.

 

همچنین اقدام به راه اندازی کارگاه خط تولید ماسک سه لایه اسپاند و باند استریل توسط خواهران بسیجی مسجد کردیم و با قیمت مناسب و ارزان در اختیار مردم گذاشتیم. ضدعفونی منازل مسکونی مردم محله و شناسایی و رسیدگی به خانواده های بیماران کرونایی از قبیل اهدای سبد کالای ویژه و بسته های بهداشت و آموزش و اطلاع رسانی به مردم برای پیشگیری از ویروس کرونا اقدام دیگری بود که در راستای مبارزه با این ویروس صورت گرفت.

 

در راستای کمک رسانی به محرومین و نیازمندان رویکرد و برنامه مسجد چه بوده است؟

 

بعد از بحران کرونا شاهد بودیم که بسیاری از کارگران از جمله کارگران فصلی بیکار شدند، یکی از برنامه هایی که در مسجد خلیل الله مورد توجه قرار گرفت، شناسایی این افراد و کمک رسانی به آنها بوده است به گونه ای که 450 سبد معیشتی در میان این افراد قبل از نوروز توزیع شد و در ماه مبارک رمضان با اعلام فراخوان «هر سجاده،یک سبد کالا» با کمک خیرین و بسیجیان مسجد خلیل الله  افراد گرفتار آسیب های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا مانند کارگران روزمزد یا کسانی که به دلیل شرایط کرونا با مشکل اقتصادی مواجه  بودند شناسایی شده و سبد کالا به ارزش 300 هزار تومان به 450 نیازمند اهدا گردید.مسجد خلیل الله در طول سالها فعالیت همواره در کمک رسانی به نیازمندان و ابن سبیل خوش درخشیده است یکی از برنامه های مسجد کمک به ابن سبیل و در راه ماندگان است در همین راستا از ابتدای سال تاکنون به 150 نفر مسافر نیازمند در راه مانده بلیط بازگشت به  شهرشان تهیه شد.

همچنین یکی از رویکردهای مسجد ذبح گوسفند و توزیع گوشت قربانی در میان نیازمندان بوده است به طوری که از زمان شیوع ویروس کرونا هشت گوسفند و 600 عدد مرغ ذبح و گوشت آنها میان نیازمندان توزیع شده است.

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد خلیل الله مسجد تراز اسلامی عید قربان یکی از برنامه کمک رسانی ویروس کرونا ستاد ازدواج ازدواج آسان قرض الحسنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۰۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: بهشت زهرا (س) یک نقطه اشتراک بین همه شهروندان تهرانی است و به هر حال هم احترام اهل قبور و هم احترام خانواده های داغ دیده باید حفظ شود و به همین دلیل این مکان باید منظره زیبایی داشته باشد و از آن صیانت گردد.

وی افزود: در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی یکی از نقاطی که در دو سال گذشته بسیار برای ما اهمیت داشت بهشت زهرا (س) بود. خوشبختانه با همکاری صددرصد و همه جانبه از سوی مدیریت بهشت زهرا (س) پایگاه هایی را در این مکان ایجاد کردیم که در دوره‌های قبلی مدیریت شهری شاهد این اتفاق مهم نبودیم. همچنین قصد داریم تعداد مددسراهای نزدیک به این محدوده را هم افزایش بدهیم تا بتوانیم به تمامی آسیب دیدگان اجتماعی و مددجویانی که در سراسر بهشت زهرا (س) به خدمات نیاز دارند خدمت رسانی کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی افزود: باید در این زمینه بین مردم هم فرهنگسازی شود. مردم باید بدانند برخی ها سودجو هستند و اجازه بدهند سبد سودجویان را از نیازمندان جدا کنیم و کسانی که ممکن است معتاد متجاهر باشند و خسارت ایجاد کنند وضعیت آنها را در طرح ساماندهی آنها را مشخص کنیم.

احمدی صدر با بیان اینکه بهشت زهرا (س) باید شبیه اسم خودش یک بهشت آرامش باشد تأکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه آسیب اجتماعی در محوطه بهشت زهرا (س) برای ساماندهی این آسیب دیدگان با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته تا گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی حامی شهر سازمان نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان گفت: در دوره مدیریت شهری فعلی از زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت و کاهش این آسیب‌ها رشد ۸۰۰ درصدی داشته است و ان‌شاءالله قصد داریم تا پایان این دوره از مدیریت شهری زیرساخت هایی چون مددسراها، مراکز یاورشهر، مراکز پویاشهر، همراه سراها و… را چندین برابر افزایش دهیم.

کد خبر 6093144

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساخت دیوار و پل روستای بیشه پیشنهاد دادیم
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • همزمان با هفته کارگر از کارگران نمونه خلیل‌آباد تجلیل به عمل آمد
  • طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه دارد
  • دلجویی معاون استاندار کردستان از کارگران آسیب‌دیده سنندج
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • سقف کاذب کناف برای پوشاندن سقف خراب