Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرده کعبه طبق رسم هر ساله در شب عرفه (۹ ذی‌الحجه) تعویض می‌شود. ارتفاع پرده کعبه بیش از ۱۴ متر است و حدود ۷۰۰ کیلوگرم حریر در ساخت آن به کار می‌رود و در یک سوم قسمت بالایی آن نواری از طلا و نقره که منقوش به سوره توحید، عبارات «لا اله الا الله محمد رسول الله»، «سبحان الله وبحمده»، «سبحان الله العظیم» و «یاحنان یا منان یا الله» به خط ثلث با تزئینات اسلیمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این پرده حدود یک سال در وزارت حج عربستان نگهداری می‌شود اما در این مدت، مقدمات برپایی مزایده آن انجام می‌گیرد. البته همه بخش‌های پرده خانه خدا به فروش نمی‌رسد و فقط بخشی از آن به مزایده گذاشته می‌شود. امسال یک ایرانی ساکن امارات موفق به خریداری این اثر ارزشمند شده است.

 

 

«سمیه نور» که فعال اقتصادی و تاجر ایرانی‌الاصل است، در این باره گفت: این پوششی که اکنون در اختیار من است، مربوط به سال ۲۰۱۹ است. در واقع، فرآیند مزایده و واگذاری پرده خانه خدا طولانی است و از زمانی که پرده باز می‌شود تا زمانی که در ذی‌الحجه سال بعد تحویل می‌شود، نزدیک به یک سال زمان می‌برد. یعنی همیشه یک پوشش در دفتر حرمین موجود است.

وی ادامه داد: برخی بخش‌های پرده کعبه اصلا قابل فروش نیست، اما بخشی که به مزایده گذاشته می‌شود، اکنون به صورت کامل خریداری و تحویل بنده شده است.

نور مدعی شد: پرده خانه خدا فقط به سران کشورها و اشراف عرب فروخته می‌شود و به هیچ‌عنوان به شخص معمولی فروخته نمی‌شود و نخواهد شد. یعنی به صرف تأمین هزینه، امکان تهیه آن وجود ندارد. بنده هم ۸ ماه تلاش کردم تا توانستم در این مزایده موفق شوم.

برنده مزایده پرده مطلای کعبه اعلام کرد این پرده را که ارزش مادی و معنوی بالایی دارد، برای مقابله با بیماری کرونا در ایران حراج می‌کند.

وی در این باره توضیح داد: پرده خانه خدا ارزش مادی و معنوی بالایی دارد، چون علاوه بر میزان طلایی که در آن به کار رفته است، خاص بودن و محدود بودن خریدارانش هم باعث می‌شود که اثری منحصر به فرد باشد. از این رو حراج آن رقم قابل ملاحظه‌ای خواهد بود و قصد دارم آن را در امور خیر هزینه کنم.

نور افزود: یکی از دوستانم که در ارتباط با وزیر محترم بهداشت است، قرار شده فهرستی از بیمارستان‌ها را برای اهدای مبلغ حاصل از حراج به من اعلام کند. ضمن اینکه در نظر دارم خانواده‌هایی هم که سرپرستشان را به خاطر کرونا از دست داده‌اند، تحت پوشش این مبلغ قرار دهم.

این فعال اقتصادی ساکن امارات درباره جزئیات حراج و اینکه آیا به صورت «همت عالی» (قیمت آزاد) برگزار خواهد شد یا کف قیمت تعیین می‌شود، خاطرنشان کرد: قیمتی که پرده را خریداری کردم، مشخص است و در وزارت حج عربستان ثبت شده، اما آن را ارزش‌گذاری نکردم و نخواهم کرد و منتظرم خریدار نسبت به نیت خیری که دارد، خودش قیمت پیشنهاد بدهد. 

وی افزود: ارزش میزان طلای به کار رفته در پرده مشخص است، اما رقمی که برای تهیه آن پرداخت شده، بسیار بالاتر از این میزان است. چون همانطور که گفتم، هر کسی امکان حضور در مزایده و خریداری آن را ندارد و اثری بی‌مانند است.

نور در پاسخ به این پرسش که آیا قطعات پرده خانه خدا به صورت یکجا به فروش می‌رسد یا حراج هر قطعه مجزا خواهد بود، گفت: می‌شود این قطعات را به چند نفر فروخت، اما تصمیم گرفته‌ام که همه به صورت یکجا به یک نفر فروخته شود.

وی در پاسخ به این پرسش که حراج به صورت حضوری یا آنلاین برگزار می‌شود، گفت: هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام اما این موضوع چندان طول نخواهد کشید و به زودی شیوه حراج را اعلام خواهم کرد.

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کعبه ویروس کرونا عربستان پارسی خبر پرده خانه خدا پرده کعبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۰۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی به همت انجمن علمی ایران‌شناسی پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی از ساعت 9 صبح تا 19 عصر در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار خواهد شد.

ارزیابی مکاتب ایران‌شناسی و ایران‌شناسان جهان، ایران‌شناسی و زبان‌ها و گویشهای ایرانی، ایران‌شنای و متون ادب فارسی، ایران‌شناسی و جغرافیا، ایران‌شناسی و تاریخ ایران، ایران‌شناسی و هویت ایرانی، ایران‌شناسی و فرهنگ و... از محورهای مهم این کنگره است.

بیش از 80 مقاله علمی و پژوهشی در این کنگره پذیرفته شده است. مقالات برگزیدۀ این همایش، در موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و در مرجع دانش سیویلیکا منتشر خواهد شد.

این کنگره با سخنرانی دکتر محمود جعفری دهقی، رئیس و دبیر علمی همایش، دکتر اصغر دادبه، دکتر زهره زرشناس و محمدعلی عزت‌زاده، دبیر اجرایی همایش، در ساعت 9 صبح پنج­شنبه 20 اردیبهشت در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی کار خود را آغاز می‌کند. پس از پایان مراسم افتتاحیه نشست‌های تخصصی در سه تالار فردوسی، حافظ و خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی اجرا می‌شود. نشست پایانی کنگره با سخنان مهندس محمدرضا سحاب، قرائت بیانیۀ کنگره از سوی آقای زمان رضاخانی، گزارش برگزاری از سوی آقای محمدعلی عزت­زاده و سخنان دکتر محمود جعفری دهقی، تا ساعت 19 به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهزیستی آسیب‌های اجتماعی نوظهور را شناسایی کند‌
  • وزیر ارتباطات: اینترنت به سرعت نور می‌رسد / امیدوارم تا پایان سال، چند برند جدید موبایل ایرانی داشته باشیم
  • رویکرد اصلی دولت حل قاعده‌مند مسئله حقوق و دستمزد است
  • صندوق بیماران خاص، سخت درمان و نادر تشکیل شد/پوشش۱۰۷گروه بیماری
  • همدردی باشگاه هوادار با آسیب دیدگان حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • گارانتی متین؛ مرکز تخصصی تعمیر اسپیکر در کشور
  • شرکای پشت پرده بابک زنجانی چه کسانی بودند؟ /چرا پرونده اختلاس او شفاف سازی نمی شود؟ /مبلغ کلان ارزی قرار است به صورت املاک به بیت المال بازگردد؟
  • کمک جمعیت هلال احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب دیدگان سیلاب و آبگرفتگی‌
  • جلوگیری از عکس گرفتن با پرچم فلسطین در کعبه!