Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- ویروسی که چند وقتی است بیشتر سنت‌های رایج کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، این بار نتوانست مانع رفت و آمد مردم در نقاط شلوغ در بزرگترین عید مسلمانان شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، از دیروز تا امروز اگر گشتی در شهر بزنیم خواهیم دید که مردم اردبیل با فرا رسیدن بزرگ‌ترین عید مسلمانان؛ عید قربان بن کل خطرات ناشی از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا را فراموش کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بساط ذغال‌فروشان و قصابی‌ها حسابی رونق گرفته و صف‌های طولانی در مقابل مغازه‌های اصناف مختلف و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این ترس را به وجود می‌آورد که با پایان یافتن این روز دوباره با بی‌احتیاطی عده‌ای از مردم شاهد افزایش آمار مبتلایان به کووید 19 باشیم.

یادداشت|"عید قربان" نماد ذبح هواهای نفسانینماز عید قربان به دلیل شیوع کرونا در مصلی کاشان برگزار نمی‌شودیمن| مردمی که برای ششمین سال متوالی نمی‌توانند عید قربان را جشن بگیرند

ویروسی که چند وقتی است بیشتر سنت‌های رایج کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و آرزوی خیلی‌ها را در دل گذاشته مثل اینکه این بار نتوانست مقابل شادی مردم را بگیرد، طوری که بیشتر مردم در استان اردبیل حتی از چند روز قبل در فکر تدارکات روز عید قربان بودند.

از قدیم‌الایام دید و بازدید در عید قربان یکی از سنت‌های زیبا و مورد سفارش بود که این آیین هم به مرور زمان گرچه رنگ باخته اما هنوز هم هستند خانواده‌هایی که دور هم بودن در این عید را یکی از واجبات آیینی ایل و طایفه خود می‌دانند.

اما مشکل اینجاست علی‌رغم تمام هشدارها و اخطارهای جدی مبنی بر عدم تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه چرا هنوز هم هستند عده‌ای که به این موارد بی‌توجهند؟ علت این موضوع چه می‌تواند باشد؛ بی‌آگاهی مردم یا عدم کفایت مسئولان در اعلام ضرورت‌های اجتماعی در مقابله با کرونا و اجرای موفق محدودیت‌ها؟

ممنوعیت ازدحام در روز عید قربان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به تشدید ازدحام و تجمعات در عید سعید قربان در اردبیل گفت: باتوجه به شرایط وخیم اجتماعی ناشی از شیوع کرونا در سطح استان انتظار می‌رود هرگونه تجمعات و ازدحامات در سطح شهر به کلی تعطیل باشد.

شهرام حبیب‌زاده با تاکید بر ممنوعیت ازدحام و ذبح غیراصولی دام اضافه کرد: متاسفانه هم‌اکنون استان اردبیل به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت حادی قرار گرفته و در صورت عدم رعایت مردم شاهد بحرانی شدن اوضاع خواهیم بود.

به گفته وی در حال‌حاضر 411 بیمار در بخش‌های کرونایی استان بستری بوده که متاسفانه آمار فوتی‌ها در مقایسه با ماه‌های گذشته افزایش بالایی در اردبیل داشته است.

فروش و ذبح دام به صورت آزاد غیربهداشتی و ممنوع است

صادق صالحی، مدیرکل دامپزشکی استان گفت: نظارت همه‌جانبه‌ای بر فروش و ذبح دام در حاشیه جاده‌ها و حتی در نقاطی در سطح شهر وجود دارد و با هرگونه موارد ذبح و فروشی غیراصولی و غیربهداشتی که باعث ازدحام و تجمعات شود، برخورد می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه مصادف بودن عید قربان با شرایط کرونایی کشور باعث تشدید نظارت‌ها در فروش و ذبح دام شد، افزود: رعایت موارد بهداشتی و اصولی در رابطه با فروش دام می‌تواند علاوه بر تامین سلامت مردم آرایش شهری را نیز خراب نکند.

مدیرکل دامپزشکی استان از تشکیل گروه‌های ثابت و سیار دامپزشکی برای نظارت بر فعالیت کشتارگاه‌ها و دام‌پروری‌ها خبر داد و اظهار کرد: معاینه دام و سلامت‌سنجی آنها از سوی گروه‌های دامپزشکی همزمان با عید قربان تشدید شده است.

صالحی از مردم استان خواست تا در صورت تمایل به تامین دام زنده و گوشت تازه حتما از کشتارگاه‌ها نسبت به تامین آن اقدام نمایند تا علاوه بر رعایت اصول بهداشتی شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این روز نباشیم.

شادی خود را قربانی کرونا نکنیم

سنت دیرین ذبح دام و چیدن بساط کباب در روز عید قربان و دید و بازدید‌های فامیلی و دوستان امسال علی‌رغم تمام نگرانی‌ها از بابت ابتلا به ویروس کرونا، همچنان پابرجاست و این مهم زنگ خطری برای تمام مردم است، چرا که با این اقدام عده‌ای از مردم زنجیره کرونا به این زودی‌ها قطع نمی‌شود.

شاید اگر برای یک سال دورهمی عید قربان را فراموش کنیم بتوانیم سلامت خود و عزیزان‌مان را متضمن شویم، اما اگر در برگزاری مهمانی‌ها و جشن عید قربان مصر باشیم باید بدانیم که بدون تردید نتیجه کار قربانی کردن شادی خود و اطرافیانمان در پای کروناست.

کلام آخر؛

بدون شک اجرا نشدن پروتکل‌های بهداشتی و اصرار بر برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها در این روز بهای سنگینی خواهد داشت، که امید می‌رود با رعایت موارد اصولی و پرهیز از هرگونه ازدحام در سطح شهر به قربانی گرفتن کرونا نه بگوییم.

انتهای پیام/133/ ع

R41374/P/S6,49/CT6 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ گزارش ویدیوئی|‌موقعیت استراتژیک چابهار فرصتی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها ۲ تصادف زنجیره‌ای و واژگونی اتوبوس در آزادراه کرج-قزوین/ ۲ نفر فوت و ۳۱ نفر مصدوم شدند ۳ گزارش ویدئویی| مرثیه‌ای برای بزرگ‌ترین رودخانه ایران/ رود خروشانی که ‌با نامهربانی‌های روزگار به "مرگ" افتاد ۴ گزارش| آورده ۲ سفر رئیس جمهور دولت تدبیر و امید برای خراسان شمالی چه بود؟ ۵ سفر معاون رئیس‌ جمهور به استان فارس به روایت تصویر ۶ چگونه از خطر ابتلا به کووید-۱۹ در امان بمانیم+ پاسخ متخصص بیماری‌های عفونی ۷ سخنگوی وزارت خارجه: اروپا به تعهدات یازده‌گانه‌اش در قِبال برجام پایبند باشد / کره جنوبی از باز پرداخت بدهی‌اش ‌به ‌ایران سر باز می‌زند ۸ گزارش ویدئویی| مصائب مردم در روستاهای ‌بشاگرد/ باران تابستانی هم راه‌های ارتباطی ‌‌را مسدود می‌کند مهمترین اخبار استانها گزارش ویدیوئی|‌موقعیت استراتژیک چابهار فرصتی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها تصادف زنجیره‌ای و واژگونی اتوبوس در آزادراه کرج-قزوین/ ۲ نفر فوت و ۳۱ نفر مصدوم شدند مسجد سلیمان؛ شهری در محاصره سدها اما با لبانی تشنه رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق مازندران: امسال نیازی به واردات برنج نداریم مهمترین اخبار تسنیم امام خامنه‌ای: هدف دشمن به ورشکستگی کشاندن کشور است/ مناسک محرم طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شود/ در کنار تحریم، جریان تحریف هم فعال است واکنش وزارت راه به صدور حکم تخلیه برای مستاجران؛ شعب حل اختلاف در جریان نیستند/ ابلاغ مجدد عدم صدور حکم تخلیه را پیگیری می‌کنیم حمایت همتی از تأمین کسری بودجه دولت با فروش سهام و انتشار اوراق بدهی رهبر انقلاب: عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود روسیه: کشورهای منطقه نسبت به مناقشه آذربایجان-ارمنستان خویشتن‌دار باشند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترین اخبار عید قربان ذبح دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۰۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!

امام صادق (ع) از راوی سؤال می‌کنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ مسائل ما را مطرح می‌کنید؟ او جواب می‌دهد بله، این کار را می‌کنیم؛ یعنی همین مجموعه هیئات. حضرت می‌فرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ‌ اُحِبُّها؛ من دوست می‌دارم این مجالس را. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مقام معظم رهبری در بیاناتی می‌فرمایند: «هیئت را اصحاب ائمه تشکیل دادند و آنها شروع کردند؛ بعد از حادثه کربلا دور هم جمع می‌شدند.»

.

رهبر معظم انقلاب در در جلسه دیدار مداحان اهل بیت علیهم‌السلام به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در تاریخ چهارم بهمن ماه 1400 به سابقه تشکیل هیئت از زمان ائمه اطهار علیهم‌السلام اشاره کرده و می‌فرمایند: «هیئت را اصحاب ائمه تشکیل دادند و آنها شروع کردند؛ بعد از حادثه کربلا دور هم جمع می‌شدند. امام صادق (ع) از راوی سؤال می‌کنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ می‌نشینید دور هم صحبت می‌کنید، حرف می‌زنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح می‌کنید؟ او جواب می‌دهد که بله، این کار را می‌کنیم؛ یعنی همین مجموعه هیئات. بعد حضرت می‌فرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ‌ اُحِبُّها؛ من دوست می‌دارم این مجالس را. قربان آن دل! [می‌فرماید] مجالس شما را دوست می‌دارم. اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ‌ اُحِبُّها و اَحیوا اَمرَنا؛ مسئله ما را زنده نگه دارید. «اَمرَنا» در کلمات ائمّه زیاد تکرار می‌شود؛ یعنی مسئله ما -به آن موضوع اساسی و محوری‌ای که ما بر اساس آن حرکت می‌کنیم، می‌گویند امر.»

 

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است

 

ایشان در ادامه تأکید کرده‌اند: «حالا ما اگر بخواهیم با تعبیرات امروزی مثلاً عرض بکنیم، اگر چه یک مقداری از آن معنای حقیقی فروکاسته می‌شود، مثلاً بگوییم راه ما، مکتب ما؛ اَحیوا اَمرَنا؛ یعنی راه ما را زنده نگه دارید، مکتب ما را زنده نگه دارید. در یک روایت دیگر که این هم در کافی هست، می‌فرماید که تَزَاوَروا وَ تَلَاقَوا وَ تَذاکَروا اَمرَنا وَ اَحیُوه‌؛ این هم همین ‌جور است؛ احیای امر است.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شادی مردم دیار هگمتانه از بارش باران بهاری
  • سیل در افغانستان قربانی گرفت
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • حیات دوباره در «کوشه سفلی»/ قصه پر غصه‌ای که به شادی ختم شد
  • جنایت در خیابان بی‌سیم/ پسر جوان با ضربه چاقو قربانی شد
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • مرد سال آسیا: شادی مردم ایران برایم از همه چیز مهم‌تر بود
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است