Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@10:58:47 GMT

واکنش وزارت راه به صدور حکم تخلیه برای مستاجران

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۱۴۸۶

واکنش وزارت راه به صدور حکم تخلیه برای مستاجران

درحالی برخی مستأجران از صدورحکم تخلیه توسط شوراهای حل اختلاف خبر می‌دهند که معاون وزیر راه گفت: وزارت راه پیگیری عدم صدور حکم تخلیه است و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا طی سه ماه گذشته ۲ مصوبه در حمایت از مستأجران داشته است؛ تعیین سقف افزایش نرخ اجاره‌بها و تمدید قراردادهای اجاره.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوایل اردیبهشت ماه امسال و حدود دو ماه پس از شیوع ویروس کرونا ستاد ملی کرونا طی مصوبه‌ای از تمدید قراردادهای اجاره تا پایان خردادماه ۹۹ خبر داد. در ادامه ۸ تیر نیز این ستاد طی مصوبه‌ای سقف مجاز افزایش اجاره‌بها را اعلام کرد که بر اساس آن سقف افزایش قیمت در تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد تعیین شد.

در این راستا معاون وزیر راه و شهرسازی سه روز بعد از مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا گفت: قراردادهای اجاره مسکن با افزایش نرخ مصوب به صورت خودکار تمدید می‌شود.

محمود محمودزاده با اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای حمایت از مستأجران اظهار کرد: شیوع کرونا شرایط خاصی را به وجود آورد و نیاز به تصمیم‌گیری‌های خاصی داشت. اوایل اردیبهشت امسال ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب کرد قراردادهای اجاره مسکن اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، ۲ ماه تمدید شوند.

وی ادامه داد: با تداوم الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا، ستاد ملی مبارزه کرونا مجدداً در مصوبه دیگر این موضوع را تمدید کرد. بر اساس این مصوبه میزان اجاره بها در شهر تهران ۲۵ درصد، در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و در سایر شهرها تا ۱۵ درصد می‌تواند افزایش یابد. این مصوبه مشمول اجاره نامه‌هایی می‌شود که از روز ۸ تیر موعد اجاره آن‌ها به پایان رسیده است.

وی با اشاره به چند تبصره در مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: چنانچه مستأجر در دوره فعلی به تعهداتش عمل نکرده باشد با تشخیص دستگاه قضائی مشمول این مصوبه نمی‌شود و باید ملک را تخلیه کند. همچنین چنانچه مالک قصد فروش ملک را داشته باشد، مستأجر ۲ ماه فرصت دارد ملک را تخلیه کند. موضوع مهم دیگر این مصوبه اخذ کد رهگیری در تمام معاملات املاک و مستغلات از جمله اجاره است و هر گونه مبایعه‌نامه، رهن، خرید و فروش باید کد رهگیری دریافت کنند که این امر به شفاف سازی بازار مسکن کمک می‌کند.

وی افزود: در قرارداد اجاره حتماً باید زمان قید شود بنابراین قراردادها یک ساله خواهند بود اما چنانچه شرایط کرونا ادامه پیدا کند برای نرخ گذاری تصمیم‌گیری می‌شود و باقی شرایط به قوت خود باقی خواهد بود. قراردادهای اجاره مسکن با افزایش نرخ‌های مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت خودکار تمدید می‌شود.

به گزارش تسنیم، با وجود تاکید معاون وزیر راه و شهرسازی بر تمدید خودکار قراردادهای اجاره با قیمت‌های مصوب ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، اما طی روزهای گذشته اخباری در خصوص صدور حکم تخلیه توسط شوراهای حل اختلاف برای مستأجران صادر شده است.

معاون مسکن و ساختمان دراین‌باره گفت: هماهنگی‌های لازم برای عدم صدور تخلیه واحد مسکونی با مراجع قضائی انجام و ابلاغ شده است.

محمودزاده تاکید کرد: نباید این کار (حکم تخلیه) انجام شود، چنانچه موردی پیش آمده شاید شعبه‌ای از شوراهای حل اختلاف در جریان موضوع نبوده‌اند.

وی اظهار کرد: نباید حکم تخلیه برای مستأجران صادر شود و وزارت راه و شهرسازی این موضوع را پیگیری خواهد کرد. ما هم این مسئله را شنیده‌ایم اما این‌که کجا بوده و مستندات را نداشته‌ایم. در هر صورت مجدداً پیگیری می‌کنیم تا عدم صدور حکم تخلیه ابلاغ شود.

منبع: تسنیم

کد خبر 436430

منبع: ایمنا

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازی مستاجران نیازمند مستاجر حکم تخلیه صاحبخانه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ستاد ملی مبارزه با کرونا قراردادهای اجاره صدور حکم تخلیه ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۱۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی

آفتاب‌‌نیوز :

علی خضریان درباره مصوبه مجلس مبنی بر ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفته بازار جلوگیری کنیم؛ بنابراین طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محور‌های مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محور‌های این مصوبه است.

طراح، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی گفت: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحد‌های خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قرارداد‌های اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود، افزود:ساماندهی سکو‌های ثبت اگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با اشاره به اینکه طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود، ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحد‌های طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحد‌ها را از دیگر محور‌های این مصوبه برشمرد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • خریداران مسکن و مستاجران منتظر این تغییر باشند! / ابوالفضل نوروزی مطرح کرد
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • برنامه جدید وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد | وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • خبر خوش برای مستاجران
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم