Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر علی منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با بیان این‌که مهم‌ترین عرصه‌ی حضور این نهاد در دانشگاه است، گفت: جهاددانشگاهی باید حضور پررنگی در دانشگاه داشته باشد و به همین دلیل از ترکیب دو کلمه‌ی «جهاد دانشگاهی» استفاده‌ شده است. این ترکیب نشان می‌دهد ما باید کجا حضور داشته باشیم و صحنه‌ی رزم اصلی این نهاد کجاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌ عمومی جهاددانشگاهی، دکتر علی منتظری جهاددانشگاهی را به‌ عنوان یک‌ نهاد انقلابی، مولود انقلاب فرهنگی می‌داند و معتقد است برای باقی ماندن روحیه انقلابی و فرهنگی در این نهاد، باید با بدنه دانشجویی و جوانان پیوند ایجاد کرد، حضور در این نهادِ فرهنگی و انقلابی را آن‌ قدر دارای اهمیت می‌داند که تأکید می‌کند جهاددانشگاهی باید یک انتخاب باشد و کسانی که این نهاد را انتخاب می‌کنند، یعنی اینکه یک آرمان، فرهنگ و یک مسیر مشخص را انتخاب کرده باشند.

شاید به خاطر داشتن همین طرز فکر است که او را علاوه بر اینکه در پستِ تخصصی خود در جهاددانشگاهی ثابت‌قدم کرده، حضورِ بی‌وقفه‌اش در حوزه‌های فرهنگی نیز همیشه چشمگیر است.

دکتر منتظری که از زمانِ تشکیل جهاددانشگاهی در این نهاد، مشغول به فعالیت بوده و سه دوره ریاست آن را بر عهده داشته، از سال ۱۳۷۵ یعنی بدو تأسیس مرکز تحقیقات سرطان پستان وابسته به جهاددانشگاهی، با این مرکز همکاری علمی داشته و حالا هم رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی است؛ اما فعالیت‌های منتظری فقط به حوزه‌ی تحصیلی‌اش ختم نمی‌شود، بلکه در این سال‌ها به‌ واسطه‌ی حضورش در پُست‌های فرهنگی و به‌ خصوص در عرصه تئاتر، خاطرات بسیاری از او در ذهن‌ها مانده است.

او امروز در کارنامه‌ی کاری خود عضویت پیوسته فرهنگستان هنر، ریاست جهاددانشگاهی، ریاست مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو هیأت مؤسس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عضویت در هیأت مؤسس خبرگزاری قرآنی(ایکنا) و سردبیری فصلنامه علمی پژوهشی پایش را ثبت کرده است.

اکنون در آستانه چهل‌سالگی تشکیل جهاددانشگاهی، دکتر علی منتظری هنوز با همان نکته‌بینی‌اش در حوزه‌ی فرهنگ، از بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند درباره تاریخ فرهنگ جهادی روایت کند. بر همین اساس در آستانه ۱۶ مرداد سراغ او رفتیم تا ابعاد مختلف «فرهنگ جهادی» را از دیدگاه این دانشمند که نامش در فهرست یک درصد برتر دانشمندان علوم اجتماعی در پزشکی جهان قرار گرفته، بررسی کنیم.

گفت‌وگوی زیر پاسخ دکتر علی منتظری به پرسش‌هایی است که فرهنگ جهادی را در دوران امروزِ ایرانِ اسلامی بررسی می‌کند.

آقای دکتر شما معتقدید با توجه به شرایط امروز و تمرکز جهاددانشگاهی بر تامین نیازهای دانش‌بنیان، آیا هنوز نیاز است که این نهاد به عرصه‌ی فعالیت‌های فرهنگی، آن‌هم به‌اندازه‌ی سال‌های قبل ورود کند؟

صد درصد به این حرف پایبندم. چون معتقدم تا زمانی که فرهنگ جهادی و فعالیت‌های فرهنگی در کنار سایر فعالیت‌ها وجود نداشته باشد، اصلاً جهاد معنا ندارد. جهاددانشگاهی در اصل یک‌ نهاد فرهنگی است که فعالیت‌های علمی و ارائه خدمات تخصصی هم در ذیل این دیدگاهِ فرهنگی جهاد، قابل دفاع و توجیه است؛ بنابراین براساس این ملاحظات، معتقدم تا زمانی که نور این فرهنگ و دیدگاه بر جهاددانشگاهی می‌تابد، می‌توان امیدوار بود که سایر فعالیت‌های این مجموعه نیز در خدمت مردم و پیشرفت و آبادانی کشور باشد.

در این شرایط کدام عرصه‌ها را نیازمندِ حضور جدی جهاددانشگاهی می‌دانید؟

مهم‌ترین عرصه حضور جهاددانشگاهی، در دانشگاه است. جهاددانشگاهی باید حضور پررنگی در دانشگاه داشته باشد و به همین دلیل از ترکیب دو کلمه «جهاددانشگاهی» استفاده‌ شده است. این ترکیب نشان می‌دهد ما باید کجا حضور داشته باشیم و صحنه‌ی رزم اصلی این نهاد کجاست. طبیعتاً در دانشگاه نیز مخاطبان و اعضای اصلی ما جوانان دانشجویی هستند که در مراکز دانشگاهی و علمی مشغول تحصیل‌اند و ما باید به‌ اندازه وُسع و توان علمی و فرهنگی خود در خدمت آن‌ها باشیم و بتوانیم با پرورش این جوانان نیروهایی را تربیت کنیم که بتوانند در آینده برای پیشرفت و آبادانی کشور و رفع نیازها و خدمت به مردم و شکوفایی و اقتدار علمی حرکت کنند.

 اکنون برای تأثیرگذاری بیشتر جهاد در عرصه فرهنگی و گسترش فرهنگ جهادی فکر می‌کنید به چه رویکرد و حمایت‌هایی نیاز است؟

از نظر قانونی بر طبق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی می‌تواند در دانشگاه‌ها حضور داشته باشد. البته این حضور مستلزم همکاری و همراهی مسؤولان نظام آموزش عالی کشور چه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و چه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. اما از بُعد فرهنگی، معتقدم که حمایت‌های لازم در طول سال‌های گذشته به‌عمل‌ آمده است. طی ۴۰ سال گذشته این حمایت‌ها رخ‌ داده‌اند. وجود اساسنامه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وظایفی که به عهده‌ی ما در حوزه‌ی فرهنگی قرار دارد، همه‌ی این‌ها نشان‌دهنده‌ی حمایت‌هایی است که از این مجموعه به‌ عمل‌ آمده و این ما هستیم که باید در این زمینه پرشور حرکت کنیم و درهای جهاددانشگاهی را در واحدهای دانشگاهی و علمی به روی دانشجویان و جوانان گشوده و از آنها استقبال کنیم تا مطابق بااستعداد، سلیقه، توانایی و مهارت خود در بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی زندگی فردا را تمرین کنند.

امروز حدود چهار میلیون دانشجو در مراکز علمی کشور مشغول تحصیل‌اند، اگر حتی ما برای ۱۰ درصد دانشجویان بستری فراهم کنیم تا بتوانند در کنار اعضای رسمی، هیأت علمی و کارشناسان جهاد، حضورِ بامعنایی داشته باشند، می‌توان خدمتی بزرگ به این کشور کرد.

در واقع باید توجه کنیم حضور در این نهاد، با روحیه‌ی کارمندی در تناقض است. این جا محل اشتغال نیست. ممکن است شغل به‌ عنوان یک نتیجه‌ی ثانوی فراهم باشد؛ اما جهاددانشگاهی باید یک انتخاب باشد و کسانی که جهاددانشگاهی را انتخاب می‌کنند، در واقع یعنی یک آرمان، فرهنگ و یک مسیر مشخص را انتخاب کرده‌اند. بنابراین اگر کسی فقط با نگاه این‌ که شغلی داشته باشد، به جهاد بپیوندد، قطعاً آن اهداف به‌ خوبی محقق نمی‌شود.

اگر قرار بر انتخاب بین مهم‌ترین و اثرگذارترین اقدام فرهنگی جهاددانشگاهی در طول چهل سال گذشته باشد، شما کدام‌ یک را انتخاب می‌کنید؟

در مرحله‌ی نخست، تربیت جهادگرانی که امروز در نقاط مختلف کشور مشغول خدمت و تلاش برای پیشرفت کشور هستند. اکثر این افراد تا زمانی که در جهاد حضور داشته‌اند، دست‌کم در دوران دانشجویی، مشق مدیریت، فعالیت علمی، پژوهشی، فرهنگی و ارایه خدمات تخصصی را گذرانده‌اند و امروز در نهادهای مختلف مشغول خدمت هستند و این‌یکی از بزرگ‌ترین خدمات فرهنگی است که جهاددانشگاهی در طول چهل سال گذشته داشته و هنوز هم می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید دنبال کند، پیگیری شود. متأسفانه معمولاً این خدمت بزرگ در آمار و ارقام دیده نمی‌شود در حالی‌که این‌ یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فرهنگی جهاددانشگاهی است.

دومین اثرگذاری مهم فرهنگی جهاددانشگاهی، الگوسازی است که این هم در آمارها و ارقام و اعداد بازتاب پیدا نمی‌کند. جهاددانشگاهی افتخار دارد که مبدع و شروع‌کننده بسیاری از حرکت‌های جدید در کشور بوده است که محصول انقلاب اسلامی و جوانانِ تربیت‌شده‌ی فرهنگِ امام خمینی (ره) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی بوده و هست.

می‌توان از موفق‌ترین این الگوها تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) و تأسیس خبرگزاری علم و فرهنگ(سیناپِرِس) و ده‌ها سازمان و نهاد فرهنگی دانست که امروز در مجموعه جهادانشگاهی مشغولِ فعالیت هستند. اکنون نه‌تنها این الگوها در نهاد جهاددانشگاهی وجود دارد، بلکه در سایر عرصه‌های اجتماعی نیز این الگوها تکرار و تجربه‌ شده است.

اگر قرار بر ارایه‌ی تعریفی درست برای «فرهنگ جهادی» باشد، معتقدید چه تعریفی را می‌توان الگو قرار داد؟

تعریف درست فرهنگ جهادی کار دشواری است اما من برحسب تجربه می‌توانم توصیفی از فرهنگ جهادی داشته باشم. در واقع فرهنگ جهادی را می‌توان دستیابی به اهداف متعالی با کمترین امکانات و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دانست. پس فرهنگ جهادی یعنی این‌ که فرصت‌ها را بشناسیم و به دنبال عملِ صالح باشیم. از این دیدگاه فرهنگ جهادی یعنی اینکه بیش از همه کار کنیم و کمتر از همه توقع داشته باشیم.

اقداماتی مانند ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی، تأسیس خبرگزاری‌های متعدد یا برگزاری رویدادهایی مانند مناظرات دانشجویی، همگی از یک فرهنگ جهادی نشأت می‌گیرند؛ شرایط کنونی جامعه، چه میزان اجازه می‌دهد تا فضا برای پرداختنِ دوباره به این مسایل آماده باشد؟

ما هنوز راه گفت‌وگو با یکدیگر را نیاموخته‌ایم. در کنار هم که می‌نشینیم خوش‌وبش می‌کنیم، اما متاسفانه پشت تریبون‌ها که قرار می گیریم همدیگر را با بدترین القاب خطاب می‌کنیم. این نشان می‌دهد که ما هنوز در این موضوع، بسیار مشکل‌داریم؛ در حالی‌که برای مثال ترویج آزاداندیشی یا مناظره و گفت‌وگو برای فردای بهتر، جزو ضروریات است.

معتقدید در چه حوزه‌هایی می‌توان این کرسی‌ها را پایه‌ریزی کرد؟

چند تلاش مذبوحانه در سال‌های اخیر شکل‌گرفته که وظیفه‌ی ماست در برنامه‌ریزی و برپایی کرسی‌ها به آن‌ها بپردازیم. اول، تطهیر فرهنگِ منحطِ شاهنشاهی، دوم بدبین کردن مردم به انقلاب و مسؤولان نظام اسلامی و سوم سیاه‌نمایی و سرپوش گذاشتن بر دستاوردهای بی‌شمار انقلاب اسلامی. به نظر من، این سه حوزه برای مناظره و مباحثه بسیار ضروری هستند.

از سوی دیگر بحث درباره نگرانی‌هایی که امام خمینی (ره) داشتند و اکنون رهبر انقلاب دارند. نگرانی این‌ که انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان نیفتد و افراد انقلابی و دلسوز، حاشیه‌نشین نشوند و خدایی نکرده افرادِ نامحرم و نااهل، عرصه را بر صاحبان اصلی انقلاب، تنگ کنند.

همچنین مسایل اقتصادی و معیشت مردم جزو نگرانی‌هاست و راه‌های ارتقای زندگی معنوی و مادی مردم نیز جزو مطالبی است که می‌تواند در این کرسی‌ها مورد توجه قرار گیرد و صاحب‌نظران در یک فضای آزاد و با امنیت و فراغِ بال درباره‌ی آن‌ها اظهارنظر کنند، بدون این‌ که وارد حاشیه‌ها و مسایل فرعی و غیر اصلی شویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دکتر علی منتظری تأسیس خبرگزاری فرهنگی جهاد فرهنگ جهادی داشته باشیم حضور داشته فعالیت ها مهم ترین حمایت ها ی فرهنگی ی فرهنگ کرسی ها ی جهاد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۲۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع در کنار افزایش دستمزد است،برای حل مشکلات معیشتی کارگران باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، سید احمد علم‌الهدی در دیدار با جمعی از کارگران و مسئولان اداره کار خراسان رضوی که به مناسبت روز کار و کارگر برگزار شد، اظهار داشت: کارمندان و کارگران غیور و دلاور سرمایه افتخار و سرافرازی این ملت و نظام مقدس اسلامی هستند. شما عزیزان با مقاومت و مجاهدت خود چه در عرصه فعالیت و کار  و چه در عرصه کارآفرینی و محیط کار سرمایه ارزشمندی برای این نظام مخصوصاً در تقابل با کارشکنی‌های دشمنان ایجاد کرده‌اید.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تمام پیشرفت و تعالی که توانسته در مقابل توطئه‌ها، تهاجم‌ها و عدوات دشمن طی 45 سال عمر انقلاب به دست آورد را مدیون مجاهدات ارزشمند شما برادران زحمتکش و عزیزانی است که در عرصه کار و فعالیت توانستید رشد جامعه را به نقطه‌ای برسانید که دشمنان ما در همه سرکوب‌هایی که نسبت به ما داشتند ناموفق باشند.

کارگر تنها با طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار نمی‌شود

علم‌الهدی با بیان اینکه مشکل مسکن کارگران تنها با اجرای طرح نهضت ملی مسکن رفع نمی‌شود، ادامه داد: استفاده از این طرح در مرحله نخست نیازمند منابع مالی قابل‌توجهی است که با توجه به درآمد، اجاره‌بها و وضعیت معیشت کارگران، این قشر شریف نمی‌تواند از این طرح بهره‌مند شود؛ بنابراین باز هم افرادی که در جریان رفاه نسبی قرار دارند توان پرداخت این مبلغ را داشته و دوباره این قشر زحمتکش کارگر است که بی‌خانه می‌ماند.

رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم، گفت: چراکه هم‌زمان با افزایش حقوق کارگران قیمت سایر خدمات اجتماعی نیز افزایش پیدا می‌کند و این اقدام تأثیر چشمگیری در زندگی آنان نخواهد داشت و بیشتر به ضرر این قشر و اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع در کنار افزایش دستمزد است، اضافه کرد: شرایط زندگی در طول زمان برای کارگران سخت‌تر می‌شود، بنابراین برای رفع مشکلات معیشتی کارگر نیاز است، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد تا او با خیال راحت و تمرکز کافی بتواند در محیط کار حاضر شود و از طرف دیگر لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند.

رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است

امام‌جمعه مشهد رشد اقتصاد کشور را در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر و کاهش دغدغه‌های او عنوان کرد و افزود: یکی از اقداماتی که در حال حاضر برای کاهش فشار گرانی انجام می‌شود، دادن کالابرگ به عموم مردم است، بهتر بود این کالابرگ با اولویت‌بندی ابتدا به قشر کارگر داده می‌شد.

وی با تأکید بر نقش نیروی کار جوان و خلاق داخلی و اهمیت استفاده از آن ابراز کرد: خوشبختانه نیروی جوان، متخصص و خلاق در جامعه بسیار وجود دارد که اگر به‌خوبی از توان و نیروی آنان در تولید استفاده شود، ما شاهد رشد چشمگیر اقتصاد کشور خواهیم بود.

ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه

علم‌الهدی به نواقصی که در «فرهنگ کار» جامعه وجود دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جامعه ما فرهنگ نادرستی است که در حوزه فعالیت‌های کاری وجود دارد که اگر این فرهنگ به درستی در نیروی کار ما نهادینه شود، بازدهی مجموعه‌های اقتصادی ما بسیار بالا می‌رود.

وی با انتقاد به زمان بازنشستگی نیروهای کار خاطرنشان کرد: اگر این فرهنگ به درستی در جامعه حاکم شود، دیگر شرایط سنی و جسمی عامل تأثیرگذاری در به‌کارگیری افراد نیست، شما ببینید درست زمانی که یک فرد به اوج توانمندی و تجربه در حوزه کاری خود می‌رسد، بازنشسته می‌شود؛ اگر این تخصص بعد از بازنشستگی در یک مجموعه دیگر به کار گرفته شود که خیلی خوب است اما اگر موجب منزوی شدن و خانه‌نشینی فرد شود، ضرر بزرگی برای اقتصاد و تولید کشور است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه فرهنگ کار را نمی‌توان با نصیحت و از بیرون به افراد انتقال داد، بیان کرد: این فرهنگ تنها می‌تواند توسط خود نیروی کار و کارگر ایجاد شود و مسئله‌ای نیست که از بیرون و با تعلیم و تربیت بشود به افراد دیکته کرد. بنابراین اگر در یک محیط کارگری 100 نفرِ تنها 30 نفر به درستی مشغول فعالیت شوند، ناخودآگاه آن 70 نفر دیگر را به دنبال خود می‌کشند. شما در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌بینید که گاهی با 6 نفر کارمند نتیجه و دستاوردهای بیشتری از یک دستگاه تولیدی سابقه‌دار دارند.

تقدم مشارکت در کار نسبت به سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» است، عنوان کرد: منظور مقام معظم رهبری از مشارکت مردم بیشتر از نوع کار است، زیرا مشارکت در کار مقدم بر مشارکت در سرمایه است. البته مشارکت در سرمایه نیز ضروری و لازم است، نه اینکه مشارکت در سرمایه مهم نیست اما عمده تأثیرگذاری به قشر کارگر و تولید برمی‌گردد که اگر جهش پیدا کند، بازار کار گسترده‌ای را به وجود می‌آورد.

مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی است

علم‌الهدی به کاهش نرخ بیکاری کشور به 8 درصد اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات نظام در این مدت کاهش نرخ بیکاری بوده است که این رقم خوشبختانه در استان با توجه به فعالیت شما قشر زحمتکش و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به 6.2 درصد رسیده است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه کار و کارگر بیان کرد: معمولاً در ایام «روز کارگر» مسائل و راهکارهایی مطرح می‌شود که بعد به مرحله اجرا نمی‌رسد و مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی می‌ماند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد
  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند
  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است