Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@02:03:14 GMT

کلاغی بر بالای تلویزیون شما!

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۴۸۸۹

کلاغی بر بالای تلویزیون شما!

آنچه مسلم است در روزگار کرونا، انتقال اخبار، رویدادها و حوادث از اهمیت بیشتری برخوردار شده و در این میان نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ‌تر و حیاتی‌تر از گذشته به‌نظر می‌رسد. بویژه رسانه‌هایی همچون تلویزیون که از طیف وسیع‌تر و توده‌ای‌تر مخاطبان برخوردار است.

اجازه دهید مستقیم سر اصل مطلب برویم. به‌گفته اسپنس، ماهیت و جوهر رسانه، فریبکار و دروغگوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگرانی چون او، گریفیث ولی، پنج عنصر فریب را در ماهیت رسانه در تمام جهان معرفی کرده اند: دروغ، تعصب، پنهان سازی، فوق‌العاده‌ها و زیرنویس‌ها. رسانه اطلاعاتی را تهیه می‌کند که مخالف یا بسیار متفاوت با حقیقت است (دروغ). بیانیه‌های غیر مستقیم و مبهم صادر می‌کند و آنها را در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد (تعصب). رسانه مبادرت به حذف اطلاعات مهم یا پنهان کردن آنها می‌کند (پنهان سازی). رسانه اطلاعات اشتباه یا حقیقت تحریف شده را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و آنها را به‌سمت اطلاعات حاشیه‌ای و فرعی هدایت می‌کند (فوق‌العاده ها) و در نهایت، رسانه با به‌حداقل رساندن یا نادیده گرفتن جنبه‌های حقیقت در یک موضوع با مخاطب روبه‌رو می‌شود.
اما این پایان ماجرا نیست. شاید بتوان عنصر ششم فریب را در تلویزیون خودمان جست‌و‌جو کرد: تناقض! در این روزهای کرونایی، سیمای جمهوری اسلامی در رابطه با این بیماری فراگیر، سرشار از تناقض شده است. در این میان بد نیست به دو نمونه آن اشاره کنیم. مدتی است گویندگان و مجریان خبر در تمام شبکه‌ها از ماسک استفاده می‌کنند! واقعاً غرض از نمایش چنین تصویری چیست؟ آیا گوینده خبر می‌خواهد خود را از گزند بیماری حفظ کند؟ یا این، صرفاً نمایشی بیهوده بیش نیست؟ در حالی که یک مجری تنهای خبر، با نزدیک‌ترین شخصی که ارتباط دارد، تصویربردار است که او هم چند متر با وی فاصله دارد. استودیو نیز یک فضای بسیار بزرگ با سقف بلند است که از بهترین شیوه تهویه هوا برخوردار است. از سوی دیگر نگاه کنیم به برنامه پربیننده دورهمی: مهران مدیری و میهمانش تا نزدیک‌ترین فاصله ممکن (بدون ماسک) با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند. تقریباً هیچ یک از تماشاگران ماسک ندارند و فاصله آنها نیز بسیار کمتر از حتی یک متر است. این در حالی است که گاه قهقهه تماشاگران نیز برمی خیزد و آلودگی تنفسی را بیش از زمان تنفس عادی منتقل می‌کند. حالا زمان نتیجه‌گیری است! اگر این دو رویکرد را کنار هم بگذاریم، چیزی جز تناقض در رفتار و رویکرد رسانه نسبت به کرونا نصیبمان نمی‌شود. ایام محرم نزدیک است و باید منتظر تناقضات بیشتری از این دست در رسانه ملی باشیم. اگرچه بسیاری از متفکران مدرن و پسامدرن در تمام جهان، نقدهای تند و تیزی نسبت به تلویزیون و ماهیت آن نوشته و می‌نویسند؛ اما از تماشای آن - بویژه در میان توده‌ها - گریزی نیست. پس حداقل می‌توان به این فکر کرد که همواره کلاغی بالای جعبه جادویی شما نشسته و چشم در چشمتان دوخته است.
(برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به مقاله: مطالعه کیفی شیوه‌های فریبکاری رسانه و آثار آن در خانواده، نوشته فائزه تقی‌پور، فصلنامه علمی و ترویجی در حوزه اخلاق، سال هشتم، شماره 31، پیاپی 53، پاییز 1397، صفحات 81 تا 106).

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۴۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حامد امامی نژاد بعدازظهر سه‌شنبه در نشست بازیگران زندگی با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اظهار کرد: چنانچه مهارت‌های ارتباطی در خانواده اصلاح شود و توانایی ارتباط افزایش یابد، می‌توان ۷۰ تا ۸۰ درصد مسائل خود را در خانواده حل کرد.

مشاوره خانواده و عضو حوزه علمیه قم افزود: ارتباط در تعریف علمی، فرایندی است که در آن افکار، عقاید، احساسات، مفاهیم و معانی از طریق پیام‌های کلامی و غیرکلامی منتقل می‌شوند.

حجت الاسلام امامی نژاد تصریح کرد: توجه، تایید و تشویق و ابراز همدلی، مهارت‌های لازم برای مشاوره است، در همدلی می‌توان با طرف مقابل مخالف بود، اما با درک نظرات و شرایط، نگاه متفاوت او را پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات موفق وجه تمایز زوجین است، گفت: ارتباط موفق دارای چهار رکن شنیدن فعال، بیان احساسات، افکار و عقاید و بهره گیری مناسب از روش‌های غیرکلامی و سبک ارتباطی مؤثر است.

این مشاور خانواده با بیان اینکه نسل کنونی جامعه در یک جنگ تمام عیار رسانه ای قرار گرفته اند، گفت: می طلبد والدین با نوجوان خود در مورد احساسات و نیازهایشان صحبت کنند.

حجت الاسلام امامی نژاد تصریح کرد: محدودیت فرزندان باید به گونه‌ای باشد که به نوجوان کمک کند تا مسئولیت‌پذیری را بیاموزد و از آسیب‌های احتمالی دور بماند.

برنامه های فرهنگی ارشاد در راستای کاهش آسیب های اجتماعی تقویت می شود

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه نیز گفت: برنامه بازیگران زندگی با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه، اداره آموزش و پرورش و کانون خدمت رضوی با حضور والدین, معلمین و دانش آموزان مقطع متوسطه با حضور مشاورین و اساتید حوزه برگزار شود.

اصغر مظفری افزود: هدف اصلی از اجرای برنامه های فرهنگی، ارتقای خودآگاهی در بین جوانان، خانواده و گاهی بانوان به عنوان قشر تاثیرگذار جامعه، عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به اهمیت نقش مادر در سلامت خانواده و جامعه و تاثیر آن در پیشرفت جوامع، دشمن از ابزارهای مختلف رسانه ای، در صدد ضربه زدن به این جایگاه مقدس و نهاد خانواده است و با تمام توان به میدان آمده است که در این میان بانوان اندیشمند و انقلابی ایران اسلامی با افق دید وسیع نسبت به تربیت دینی و آینده جامعه، دشمن را در رسیدن به این اهداف شوم ناکام می گذارد.

وی برگزاری نمایش های شاد اجتماعی با موضوع پیشگیری اعتیاد، طلاق و خودکشی، خوانش شعر طنز محلی، موسیقی محلی و اجرای نمایش از دیگر برنامه های ارشاد در راستای کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد.

کد خبر 6093497

دیگر خبرها

  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • چرا کسی برای دختران دانشجوی آمریکایی شعر برای خواهرم نمی‌خواند!
  • تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • اطلاعات و تصاویر تلویزیون قطر از حمله ایران به اسرائیل
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • ۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند