Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مشاغل سنتی و صنایع دستی قدیمی از جمله مواردی هستند که برخی از آن‌ها به دلیل رشد و پیشرفت تکنولوژی در زندگی بشر به دست فراموشی سپرده شدند که تغییر کاربری آن‌ها یکی از راه‌های نجات صنایع دستی از اغما است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد ، رشد و پیشرفت تکنولوژی، استفاده از مواد و ملزومات مصنوعی، سرعت بالای تولید، افزایش جمعیت و تنوع سلایق، بسیاری از امورات مردم را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که زندگی شکل و رنگ دیگری گرفته و گذشته نه‌چندان دور تبدیل به خاطره‌ای غیرقابل بازگشت و افسوس‌برانگیز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگی آرام و مشاغل ساده که با رنگ و طرح و نقش‌های طبیعی و ملموس گره می‌خورد اکنون به مصنوعات و ماشین و سرعت تبدیل شده و دیگر طرفداری ندارد.

یکی از اموری که به شدت از این تغییر و تحولات پرسرعت فناورانه متاثر شده مشاغل پیشین است. بسیاری از شغل‌های قدیمی که تولیدی و صنعتی بوده با جایگزین شدن محصولات صنعتی ماشینی استفاده خاصی ندارد. این شغل‌ها با تمام مزایای طبیعی، بومی و زیباشناختی خود از چرخه زندگی حذف یا آنقدر کمرنگ شده که فقط در صحبت‌های قدیمی‌ها یا برخی کتاب‌ها می‌توان ردی از آن‌ها پیدا کرد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مازندران: 70 درصد کسب و کارهای صنایع دستی مازندران راکد شد بروجرد در حوزه صنایع دستی به ثبت جهانی می‌رسد صنایع دستی 4 روستا و یک شهر گیلان ثبت ملی شد گزارش ویدئویی‌| میناب ‌‌بهشت صنایع دستی‌ ایران / وقتی برگ سخت خرما در دست زن مینابی موم می‌شود

جوانان امروزی هم که تحصیلات دانشگاهی دارند و اغلب تخصص‌شان در شته‌های نظری است، رو به شغل‌های سنتی نمی‌آورند و انتظار کارهای فناورانه زودبازده پردرآمد و پشت‌میزی دارند و عموما کسی خبری از شغل‌های درآمدزای قدیمی نمی‌گیرد.

از این‌رو گذری زدیم به برخی از شغل‌های در حال انقراض و گفت‌وگو کردیم با افرادی که هنوز دل در گرو هنر و صنعت و سنت قدیم دارند.

آقای بهرامی قفل‌ساز مشهور چالشتری که ساخت قفل‌های قدیمی را از نسل‌های پیشین خود آموخته، این‌چنین می‌گوید: امروزه قفل‌ها، الکترونیکی و رمزدار شده‌اند و قفل‌های دست‌ساخته، دیگر کاربردی ندارد. این قفل‌ها بیشتر برای تزئین دکوراسیون خانه و اماکن خاص استفاده می‌شوند.

وی ادامه داد: برای اینکه این شغل منسوخ نشود، من و چند نفر دیگر که قفل‌سازی بلد بودیم، شروع به احیای آن کردیم و برخی از موارد کاربری آن را تغییر دادیم تا این قفل در زندگی روزمره همچنان استفاده داشته باشد، مثلا من قفل روکش طلا، قفل دستبند و گردنبند و قفل‌هایی از این دست تولید کردم.

این قفل‌ساز بیان کرد: قفل‌های قدیمی چالشتری به سبک خاصی ساخته می‌شود که در نگاه اول بسیار پیچیده به نظر می‌رسد اما در واقع پیچیدگی خاصی ندارد و به سادگی باز می‌شود و این موضوع سبب شهرت این قفل شد.

بهرامی افزود: در حال حاضر بسیاری از قفل‌های قدیمی چالشتری در موزه‌های بزرگ دنیا از جمله موزه‌های لوور پاریس، انگلیس، آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نگهداری می‌شود، همچنین در عتیقه فروشی‌های اصفهان می‌توان این قفل‌ها را مشاهده کرد.

وی با اشاره به لزوم آموزش و ترویج صنایع دستی، خاطرنشان کرد: برای معرفی و احیای این هنر تاکنون در نمایشگاه‌های زیادی شرکت کرده‌ام و رتبه‌های برتر کشوری کسب کرده‌ام.

در ادامه این گزارش با هاجر درخشان بانوی فعالی که همراه با خانواده‌اش صنعت نمد را با رویکردی جدید احیا کرده است گفت‌و‌گو کردیم.

این فعال عرصه هنر و صنعت می‌گوید: 5 سال پیش وارد عرصه تولید محصولات نمدی با کاربری‌های جدید شدیم. ما نمد را تولید نکردیم بلکه از تولیدکنندگان (نمدمال‌ها) خریداری و کاربری‌های آن را نسبت به کاربری‌های قدیم، تغییر و وارد بازار کردیم.

درخشان با بیان اینکه در زمان تحریم و‌ کمبود پشم گوسفند مرینوس از پشم گوسفندان بومی استان استفاده کردیم، عنوان داشت: عرق‌گیر صندلی خودرو، کف‌بند، ساق بند، تشک و کفی کفش از جمله محصولات نمدی هستند که با تائید پزشکان ارتوپد و طب سنتی، تولید و روانه بازار کردیم. برخی محصولات نیز در حال ثبت اختراع هستند.

این صنعتگر سنتی بیان داشت: تاکنون در نمایشگاه‌های داخلی زیادی شرکت کرده‌ایم و در نمایشگاه‌های ترکیه و هلند نیز حضور داشتیم که آثار مطلوبی به دنبال داشت.

وی اضافه کرد: کارهای سنتی همیشه جذابیت خود را دارند و نمد نیز هم تزئینی و هم کاربردی است که می‌توان از این طریق اشتغالزایی و درآمدزایی داشت.

مشاغل سنتی و صنایع دستی سنتی با تغییر کاربری به چرخه تولید باز می‌گردند

مهرداد رئیسی، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با توجه به تغییرات فناورانه بسیاری از مشاغل سنتی جایگزین پیدا کرده‌اند اما باید این مشاغل را در مناطقی که خاستگاه آن‌ها است احیا کنیم زیرا حداقل مردم محلی هنوز از آن‌ها استفاده می‌کنند و کاربرد دارند.

وی افزود: بسیاری از صنایع دستی که در گذشته محصولات پراستفاده‌ای داشتند امروزه نیز می‌توانند با تغییر کاربری به چرخه تولید بازگشته و بازار داشته باشند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای مثال «سفره آردی» در گذشته خیلی مورد استفاده بوده و الآن نیز یکی از اقلامی است که در جهیزیه نوعروسان قرار داده می‌شود.

رئیسی با تاکید بر به‌روزرسانی و آموزش صنایع دستی، عنوان داشت: گیوه‌بافی، کرباس‌بافی و سبدبافی از مشاغل سنتی در حال منسوخ شدن بودند که سال گذشته احیا و آموزش آن‌ها در برخی شهرستان ها مانند لردگان و سامان آغاز شد. همچنین آموزش تهیه سفره آردی عشایری جهت توسعه مشاغل صنعتی قدیمی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/7540/س

R7540/P/S6,54/CT7 بیشتر بخوانید... هنرمندان صنایع دستی می‌توانند از مزایای بیمه کشاورزی، روستایی و عشایری استفاده کنند جوانی که از خوشه سازی کارگاه‌های قارچ به ایجاد ۴۰۰ کارگاه صنایع دستی رسید امام جمعه اصفهان: هنرهای سنتی و صنایع دستی احیاء و حفظ شود قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... هنرمندان صنایع دستی می‌توانند از مزایای بیمه کشاورزی، روستایی و عشایری استفاده کنند جوانی که از خوشه سازی کارگاه‌های قارچ به ایجاد ۴۰۰ کارگاه صنایع دستی رسید امام جمعه اصفهان: هنرهای سنتی و صنایع دستی احیاء و حفظ شود پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ ۲۳ شهرستان خوزستان از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند ۲ سفر معاون رئیس‌ جمهور به استان فارس به روایت تصویر ۳ نقص فنی عامل بازگشت پرواز شیراز به فرودگاه مشهد ۴ ساعت فعالیت ادارات در خوزستان به وضعیت عادی بازگشت ۵ مکوندی: برای شکست تراکتور به تبریز آمده بودیم اما باید از کسب یک امتیاز خوشحال باشیم ۶ مرادی: برخی مجموعه ها در کشور به جای "عدالت خواهی" به "عدالت خواری" روی آوردند ۷ بوناچیچ: در ۳ بازی از داوری کاملاً متضرر شدیم/ همیشه مقابل ۱۳ بازیکن بازی می‌کنیم! ۸ نخستین کشتی حامل آبزیان سیستان و بلوچستان از بندر چابهار عازم تایلند شد مهمترین اخبار استانها گزارش| ۷۲ ساعت آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت؛ خاکسترنشینی بلوطستان گزارش|عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عید قربان؛ غفلتی که شادی مردم را قربانی می‌کند فرمانده سپاه کرمان: ۱۹۶۰ راس دام در پویش "نذر قربانی به یاد سردار دل‌ها" در استان کرمان قربانی شد آیت الله علم الهدی: طرح جامع تعظیم شعائر با کمک کارشناسان دینی اجرا شود/ بیشترین رعایت اصول بهداشتی در برپایی شعائر الهی انجام گرفت مهمترین اخبار تسنیم عراق|الکاظمی: به آمریکا گفتیم به حضور نظامی شما نیازی نداریم/ انتخابات ۶ ژوئن ۲۰۲۱ برگزار می‌شود بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های عربی ذوالنور: احتمال حمله پهپادی و موشکی به تأسیسات نطنز منتفی است امام خامنه‌ای: هدف دشمن به ورشکستگی کشاندن کشور است/ مناسک محرم طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شود/ در کنار تحریم، جریان تحریف هم فعال است آمریکا یک نهاد و ۲ شخص حقیقی چینی را به بهانه نقض حقوق بشر تحریم کرد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سنتی و صنایع دستی تغییر کاربری مشاغل سنتی قفل ها شغل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۵۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود

بزرگمهر مسئول برگزاری نمایشگاه گفت: در  نمایشگاه ۲۰۰ اثر از ۵۵ دانش آموز در زمینه‌های بافت گلیم و جاجیم، نقاشی و زیورآلات به تماشا گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا ۱۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۰ برای بازدید عموم دایر است. 

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود