Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- نانوایی‌ها از جمله صنوفی هستند که مردم مراجعات زیادی به آنها دارند و حفظ کیفیت و بهداشت در این صنف می‌تواند تضمین کننده سلامت سبد غذایی خانواده هم باشد، از این رو نیاز است تیم‌های بازرسی به صورت منظم از واحدهای تولید نان بازدید کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، بالا بودن قیمت نان و کیفیت پایین آن در هرمزگان همواره نقل محافل مردم بوده است که مسئولان و نانوایان باورها و دلایل خود را برای این مسئله دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش‌های قبل جهت بررسی این موضوع سراغ فرماندار بندرعباس و رئیس اتحادیه نانوایان بندرعباس رفتیم که فرماندار بالا بودن قیمت را قبول نداشت و تنها اندکی از نانوایی‌ها را با کیفیت پایین می‌دانست و گفت که با نظارت‌های صورت گرفته با آنها نیز برخورد قانونی می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان بندرعباس نیز باور داشت که قیمت نان واقعی نیست و با افزایش هزینه‌های جاری و حقوق کارگری، قیمت آن بسیار بالاتر از این باید باشد.

احترامی همچنین اظهار داشت: نباید انتظار داشت تا قیمت نان افزایش پیدا می‌کند، کیفیت نان هم بهتر شود چرا که کیفیت به مواد اولیه‌ای که در اختیار نانوا قرار می‌گیرد نظیر آرد، ماشین آلات نانوایی، مواد افزودنی به نان و مهارت نانوا، بستگی دارد.

در این گزارش جهت بررسی نظارت‌های لازم بر نانوایی‌ها و تخلفات صورت گرفته، به سراغ رئیس مرکز بهداشت بندرعباس رفته‌ایم.

کیفیت نان زیر ذره‌بین تسنیم| وقتی کیفیت نان در بندرعباس با قیمت برابری نمی‌کند / گلایه‌مندی مردم از این وضعیت ‌کیفیت نان زیر ذره‌بین تسنیم ـ 2| دلایل افت کیفیت نان بندرعباس چیست؟علت کیفیت پایین نان سنگگ و بربری در بندرعباس چیست؟

نظارت‌ها مستمر انجام می‌شود

در این رابطه یحیی میرزاده رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرعباس اظهار داشت: بازدید و نظارت برنانوایی‌ها در حالت عادی به صورت حداقل ماهیانه یک بار انجام می‌شود. در صورت شکایت مردمی و یا نواقص بهداشتی در اسرع وقت بازرسی از نانوایی اعلام شده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت وجود تخلفات بهداشتی در شرایط عادی، برای نقص بحرانی اخطاریه تعطیلی 48 ساعته و برای نواقص ساختمانی حداکثر 60 روز مهلت داده می‌شود.

میرزاده افزود: در صورت عدم رفع نقص و تخلفات گفته شده در مهلت داده شده، در مورد نقص بحرانی پس از 48 ساعت و برای نقص ساختمانی و غیر بحرانی پس از حداکثر 60 روز واحد نانوایی مذکور پلمب می‌شود.

برخورد با متخلفان در ایام کرونایی قاطعانه استد

در این رابطه رئیس مرکز بهداشت بندرعباس اظهار کرد: برای شرایط حال حاضر در ایام کرونا، بنا به دستور قضائی درصورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، واحد نانوایی متخلف بلافاصله پلمب می‌شود.

میرزاده افزود: در حال حاضر در نظارت‌های صورت گرفته، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بیشترین تخلفات بهداشتی نانوایان می‌باشد.

تخلفات دیگر واحدهای نانوایی

میرزاده در این زمینه تصریح کرد: فقط در حال حاضر کمتر از 5 درصد از نانوایی‌ها از جوش شیرین استفاده می‌کنند، ولی حدود 40 درصد از آنها از نمک بیش از حد استاندارد استفاده می‌کنند که در این گونه موارد پرونده متخلفان به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت بندرعباس ابراز کرد: از ابتدای اسفند 98 تا پایان تیر 99، تعداد 2 هزار و 424 مورد از نانوایی‌ها توسط کارشناسان بهداشت محیط شناسایی شده است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد 226 مورد گشت مشترک با ادارت خصوصا فرمانداری، صمت و اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، اماکن و غیره انجام شده است که در مجموع تعداد 205 نانوایی متخلف پلمب شده است.

نان‌های فله در سوپرمارکت‌ها باید جمع‌آوری شود

در این رابطه رئیس اتحادیه نانوایان بندرعباس گفت: وجود نان در سوپرمارکت‌ها باعث ضرر و زیان‌های زیادی به واحدهای نانوایی می‌شود. در سال گذشته نزدیک به پنجاه واحد نانوایی استان ورشکسته شد که سهمی از دلایل آن همین کاهش خرید نان از نانوایی‌ها و تهیه از سوپرمارکت است.

وی تاکید کرد: همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا در این ایام، خرید نان از سوپرمارکت ها بهداشتی نیست چرا که تماس دست با نان فله‌ای در سوپر مارکت زیاد می‌شود و عاملی برای انتقال ویروس است.

احترامی خاطرنشان کرد: طبق گفته متخصصان، پخت نان با دمای بالای 60 درجه، هیچ ویروسی را باقی نمی‌گذارد و تهیه آن از نانوایی به صورت مستقیم در پلاستیک و کیسه مخصوص مشتری بهترین روش خرید نان است.

وی ابراز کرد: ما به طور مکرر درخواست‌های بسیار زیادی به فرمانداری، شبکه بهداشت و سازمان صمت داده‌ایم که جهت جلوگیری از ضرر و زیان نانوایان و حفظ سلامت مردم، این نان‌ها را از سوپرمارکت ها جمع‌آوری کنند.

میرزاده در این زمینه اظهار کرد: اعلام کرده‌ایم نان‌های بدون بسته‌بندی جمع‌آوری شده و به سوپرمارکت هایی که این گونه نان را توزیع می‌کنند اخطار می‌دهیم.

گزارش از سمانه جیشی

انتهای پیام/868/ح

R7555/P/S6,58/CT7 بیشتر بخوانید... علت کیفیت پایین نان سنگگ و بربری در بندرعباس چیست؟ کیفیت نان زیر ذره‌بین تسنیم ـ ۲| دلایل افت کیفیت نان بندرعباس چیست؟ کیفیت نان زیر ذره‌بین تسنیم| وقتی کیفیت نان در بندرعباس با قیمت برابری نمی‌کند / گلایه‌مندی مردم از این وضعیت ‌ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... علت کیفیت پایین نان سنگگ و بربری در بندرعباس چیست؟ کیفیت نان زیر ذره‌بین تسنیم ـ ۲| دلایل افت کیفیت نان بندرعباس چیست؟ کیفیت نان زیر ذره‌بین تسنیم| وقتی کیفیت نان در بندرعباس با قیمت برابری نمی‌کند / گلایه‌مندی مردم از این وضعیت ‌ مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی|گرانی افسارگسیخته در کردستان/سفره‌های مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود/مقصر اصلی ‌کیست؟ + فیلم معاون وزیر راه: پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه راه ‌تا پایان دولت بهره‌برداری می‌شود + فیلم گزارش ویدئویی|"بخشنامه‌های ساعتی" تجارت جزیره قشم را به کما برده است کیفیت نان زیر ذره‌بین تسنیم-۳| نحوه نظارت بر شرایط بهداشتی نانوایی‌های بندرعباس چگونه است؟ مهمترین اخبار تسنیم عراق|الکاظمی: به آمریکا گفتیم به حضور نظامی شما نیازی نداریم/ انتخابات ۶ ژوئن ۲۰۲۱ برگزار می‌شود بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های عربی ذوالنور: احتمال حمله پهپادی و موشکی به تأسیسات نطنز منتفی است امام خامنه‌ای: هدف دشمن به ورشکستگی کشاندن کشور است/ مناسک محرم طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شود/ در کنار تحریم، جریان تحریف هم فعال است آمریکا یک نهاد و ۲ شخص حقیقی چینی را به بهانه نقض حقوق بشر تحریم کرد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بندرعباس چیست نانوایی ها سوپرمارکت ها کیفیت پایین نظارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۵۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد

حجت الله بیرانوند گفت: با توجه به افزایش تقاضای مصرف در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز و در راستای تامین کالا به منظور تنظیم قیمت ها، از ابتدای سال گذشته تا اسفندماه هفت هزار تن برنج و شکر با نرخ مصوب دولتی برای عرضه در بازار عمومی به عاملیت‌های توزیع واگذار و مابقی نیز برای ماه مبارک رمضان و عید نوروز توزیع شد.

وی اظهار داشت: ۱۲۰ تن شکر برای تهیه زولبیا و بامیه با نرخ هر کیلوگرم درب انبار ۲۵۵ هزار ریال و برای مصرف کننده ۲۸۵ هزار ریال تامین شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم برنج دانه بلند هندی نیز درب انبار ۳۳۰ هزار ریال و برای مصرف کننده ۳۵۰ هزار ریال تعیین شده بود که با توجه به نیازسنجی بازار، مشکل یا کمبودی در تهیه این اقلام اساسی ایجاد نشد.

مصرف ۲۷۴ هزارتن گندم

بیرانوند همچنین تصریح کرد: ۲۷۴ هزار تن گندم طی سال گذشته برای مصارف نان، صنایع و صنوف آرد در لرستان توزیع شده و یک هزار و ۲۷۰ واحد نانوایی لواش، ۵۲۵ واحد نانوایی سنگک، ۴۱ نانوایی تافتون، ۱۴۱ نانوایی بربری و ۳۴ نانوایی ساجی در لرستان فعال است.

بیرانوند با بیان اینکه در حال حاضر قیمت آرد کامل (سبوس دار) آزاد است، ادامه داد: علاوه بر این، قیمت بالای آرد و نان سبوس دار، استقبال نانوایی‌ها را از این ماده غذایی سالم کم کرده است که اداره کل غله و خدمات بازرگانی آمادگی دارد در صورت مراجعه و درخواست نانوایی‌ها برای پخت نان سبوس دار، حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی بیان کرد: از مجموع ۱۳ کارخانه آرد استان حدود ۱۰ واحد برای تولید آرد کامل با سبوس بالا اعلام آمادگی کرده اند، چراکه ماشین آلات آنها به روز و درصد سبوس گیری آنها قابل تنظیم است.

بیرانوند گفت: در صورت تولید عمده، آرد سالم به صورت یارانه‌ای در اختیار نانوایی‌های استان قرار می‌گیرد، بنابراین افزایش سبوس آرد در نانوایی‌ها به منزله افزایش قیمت نان نیست و نان پخت شده با همان قیمت سابق به فروش می‌رسد، چراکه تجربه پخت این نان در استان وجود دارد و تنها باید اقدامات لازم برای آگاهی و افزایش استقبال مردم اجرایی شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان همچنین سرانه مصرف نان در لرستان را ۱۲ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: به طور متوسط ماهانه ۲۵ هزار تن گندم در استان مصرف می‌شود که سه هزار تن سبوس آن گرفته و برای مصرف دام استفاده می‌شود، چراکه سبوس خام مصرف انسانی ندارد، در حالیکه می‌توان با سبوس گیری کمتری از آرد نانوایی، به ارزش غذایی نان‌های تولیدی اضافه کرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد
  • گزارش تصویری از نمایشگاه وجشنواره سلامت در بندرعباس
  • رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد
  • نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان
  • مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد