Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع کرونا و مدت زمان نامعلوم کاهش خطر این ویروس منحوس همچنان بلاتکلیف است، اما در این میان برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس خاص و کنکور شرایط پیچیده تری را با توجه به وضعیت فعلی رقم زده است.

شیوع کرونا و بروز تغییر در بخش‌های مختلف زندگی موضوعی انکارناپذیر است، موضوعی که به بحرانی جدی در سرتاسر دنیا تبدیل شده است و اقشار مختلف جامعه ناگزیرند تا براساس شرایط جدید به امور خود برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی و تغییر رویکرد در فعالیت این مراکز فصل جدیدی را برای محصلان به وجود آورده است، اما هنوز در موضوع برگزاری امتحانات نهایی و آزمون‌های ورودی نظیر کنکور همچنان حضور فیزیکی دانش آموز و داوطلب کنکور جزئی جدایی ناپذیر است که همین مساله هم حواشی بسیاری در پی دارد.

از روز پنجشنبه و به طور رسمی برگزاری اولین دوره آزمون‌های ورودی مدارس و دانشگاه‌ها در دوران کرونا کلید خورد و آنطور که مسئولان سازمان سنجش وعده داده اند کنکور سراسری، بزرگترین ماراتن علمی کشور هم پایان همین ماه برگزار خواهد شد اما غیبت حدود ۳۰ درصدی داوطلبان شرایط دیگری را حکایت می‌کند.

سریال تایید و تکذیب تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری

مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم تصور می‌کردند برگزاری آزمون دکتری ناپیوسته فتح بابی است تا بعد از چند ماه تاخیر و چندین بار تغییر زمان برگزاری طلسم آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها بالاخره شکسته و پرونده این آزمون‌ها در تابستان مختومه شود، اما گویی شدت گرفتن موج دوم کرونا، روایات مختلف از روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون دکتری و نگرانی بابت اجرا نشدن صحیح پروتکل‌ها در آزمون سراسری با جمعیت بالاتر از آزمون دکتری شرایط را بغرنج کرده است.

هرچند که ابراهیم خدایی رئیس مرکز سنجش آموزش کشور در حاشیه برگزاری کنکور دکتری گفته بود برگزاری آزمون سراسری از آزمون دکتری آسان‌تر خواهد بود چراکه تراکم داوطلب در حوزه های آزمون سراسری کمتر از ۱۵۰ نفر است.

با وجود این شرایط همچنان برخی از بهارستانی‌ها از روند برگزاری کنکور سراسری ابراز نارضایتی دارند و حتی مقرر شد تا یکشنبه جلسه‌ای با حضور وزرای آموزش و پرورش، علوم و مسئولان سازمان سنجش داشته باشند.

دو راهی تعویق و برگزاری کنکور برای داوطلبان

براساس برخی نظر سنجی‌ها و کمپین‌های که در فضای مجازی راه افتاده است برخی از داوطلبان نسبت به برگزاری کنکور گلایه دارند از طرفی برخی دیگر از داوطلبان تعویق بیشتر در این آزمون را بی دلیل دانسته و معتقدند که این تاخیر نه تنها تاثیری در بهبود شرایط و مصونیت در برابر بیماری ندارد بلکه صرفا مخل سلامت روان است و  استرس حضور در آزمون را بیشتر می‌کند.

از طرفی دیگر برخی داوطلبان نگرانی بابت سربازی و پر شدن سقف سنی برای پذیرش در برخی دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه فرهنگیان را دارند همچنین برخی معتقدند با  تعویق کنکور امسال و حتی تعطیل شدن آن تعداد داوطلبان برای سال آینده دو برابر شده و رقابت بسیار دشوار‌تر و از طرفی پذیرش سخت خواهد بود.

در این میانه برخی هم حفظ سلامت خود را بر ورود به دانشگاه ارجح می‌دانند و با راه اندازی انواع و اقسام کمپین‌ها سعی دارند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان امر برسانند.

کنکور در کشور‌های دیگر دنیا چگونه برگزار شد؟

پاندمی کرونا در سراسر دنیا بر زندگی مردم تاثیر گذار بوده است و کشور‌های مختلف بنا بر شرایط خود تصمیم‌های مختلفی را برای گذران این روز‌ها با شرایط فوق العاده اتخاذ کرده اند.

بررسی اجمالی از وضعیت کشور‌های مختلفی که برگزاری کنکور در آن کشور‌ها رواج دارد نشان می‌دهد کشور‌هایی نظیر چین، ترکیه و  اندونزی بعد از کنترل شیوع بیماری و تاخیری کوتاه آزمون را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردند که البته این موضوع نمی‌تواند نسخه واحدی برای همه کشور‌ها باشد و هر منطقه با توجه به شرایط و امکانات، شیوع بیماری، گستردگی آزمون و بسیاری از عوامل تاثیرگذار دیگر باید برای برگزاری کنکور یا تعویق و حتی تعطیلی آن تصمیم گیری کند.

براساس اعلام کشورها در اسپانیا دانش آموزان بعد از تاخیر یک ماهه آزمون ورودی به دانشگاه را با تدابیر بهداشتی لازم در هفتم جولای (هفدهم تیر ) برگزار کردند و در این آزمون بیش از ۳۹ هزار دانش آموز حضور داشتند؛ علاوه بر آن در چین هم تقریبا ۱۱ میلیون داوطلب در امتحان ورودی دانشگاه با رعایت پروتکل ها و بعد از تاخیری یک ماهه شرکت کردند.

۲/۵ میلیون داوطلب ترکیه هم هشتم تیر بعد از یک وقفه در آزمون ورودی به دانشگاه که دو مرحله‌ای است، شرکت کردند و ضرورت توجه به تمام دستورالعمل‌های بهداشتی در این آزمون مورد تاکید قرار گرفته بود.

صد‌ها داوطلب اندونزیایی هم با ماسک و دستکش در تاریخ ۵ تا ۱۴ ژوئیه در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کردند؛ همچنین برای جلوگیری از انتقال بیماری یک پروتکل بهداشتی بسیار دقیق اجرا شد و  شرکت کنندگان در آزمون قبل از ورود به کلاس، مجبور شدنددستان خود را بشویند و بدن خود را در یک اتاق ضدعفونی کرده و با ماسک و شیلد در آزمون شرکت کنند.

جدال سنجشی‌ها و مجلسی‌ها برای برگزاری کنکور

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت درباره برگزاری کنکور معتقد است که درحوزه‌های امتحانی مشکلات جدی وجود داشته است ضمن اینکه فقط تهران را نداریم، باید استان‌های گرمسیری مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را هم ببینیم، البته خیلی‌ها هم رعایت می‌کنند، ولی فقط نوشتن پروتکل کافی نیست.

از سویی دیگر جبار کوچکی نژاد، سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس هم معتقد است که  نمی‌توانیم پذیرش دانشجو را متوقف کنیم تا کرونا از بین برود؛ متخصصان معتقدند حضور این ویروس تداوم دارد و در پاییز و زمستان هم خواهد بود بنابراین  یا باید هیچ آزمونی برگزار نشود یا باید  آزمون با ایمنی برگزار شود.

با وجود این اظهارنظرها سعید رضا عاملی دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص وضعیت زمان برگزاری کنکور سراسری گفته بود که  تصمیم گیری در مورد زمان برگزاری کنکور، با توجه به شرایط کرونا و رعایت پروتکل‌های مرتبط با آن تنها در صلاحیت ستاد ملی مقابله با کروناست همچنین منصور غلامی وزیر علوم بارها به این موضوع تاکید داشته است که زمان برگزاری کنکور به هیچ وجه تغییر نخواهد نکرد حتی اگر وضعیت برخی شهرها قرمز باشد.

آنطور که شرایط نشان می‌دهد بلاتکلیفی برگزار شدن یا تعویق کنکور در شرایط فعلی عایدی برای داوطلبان جز استرس بیشتر و پشت سر گذاشتن روز‌های برزخی برای حضور در آزمون ندارد و اظهار نظر‌های مختلف از گوشه و کنار کمی به بهبود شرایط نمی‌کند بلکه تصمیم گیری و تعیین تکلیف این شرایط را پیچیده‌تر کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش کنکور آزمون ورودی زمان برگزاری کنکور آزمون های ورودی رعایت پروتکل ها برگزاری آزمون کنکور سراسری آزمون دکتری آزمون ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۵۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳گروه علوم تجربی در خراسان رضوی

نماینده تام الاختیار سازمان سنجش کشور در خراسان رضوی گفت: با حضور ۳۸ هزار و ۲۱۶ نفر، رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ صبح امروز در خراسان رضوی برگزار شد. - اخبار استانها -

به  گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، داوود قرونه در جمع خبرنگاران گفت: امروز به عنوان پرجمعیت‌ترین روز کنکور سراسری، 25 هزار و 262 زن و 12 هزار و 954 مرد در رشته تجربی و در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی، با هم رقابت کردند.

وی افزود: آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنجشنبه ششم اردیبهشت و آزمون گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی در عصر همین روز برگزار شد و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی هم از صبح امروز جمعه هفتم اردیبهشت آغاز شده است. 

رئیس اداره آموزش دانشگاه فردوسی مشهد و نماینده تام الاختیار سازمان سنجش کشور در خراسان رضوی گفت: 91 هزار و 326 نفر از داوطلبان کنکور سراسری از خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور در نوبت نخست این آزمون با هم رقابت می‌کنند.  

قروته خاطرنشان کرد: با حضور 38 هزار و 216 نفر، رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 از صبح امروز در خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش تسنیم، نوبت دوم آزمون سراسری سال 1403 هم روز‌های هفتم و هشتم تیر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • به تعویق افتادن زمان برگزاری ویژه برنامه صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز
  • برگزاری مجدد کنکور سراسری در مناطق سیل‌زده زیرکوه
  • قدردانی وزیر علوم از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • زمان انتشار کلید اولیه نوبت اول کنکور سراسری
  • برگزاری دومین روز کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • برگزاری کنکور داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در استان همدان
  • برگزاری کنکور داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در همدان
  • برگزاری آزمون کنکور سراسری ۱۴۰۳ در تبریز
  • برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳گروه علوم تجربی در خراسان رضوی