Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-05-06@16:37:41 GMT

روایت قرآن از حضور عرشی پنج تن در زمان خلقت آدم (ع)

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۶۳۳۳

روایت قرآن از حضور عرشی پنج تن در زمان خلقت آدم (ع)

پنج تن آل عبا(ع) در زمان خلقت آدم (ع) به صورت انواری به دور عرش بودند و تمام موجوداتِ ذی‌شعور از جمله ملائک و اجنه این انوار را در بالاسر خود مانند ستارگانی پرنور مشاهده می‌کردند و از آنها با عنوان «عالین» یاد می‌کردند.

به گزارش شریان نیوز،آموزه‌های قرآن و روایات عترت گویای آن است که چهارده معصوم علیهم‌السلام دارای ابعادی فرازمانی و فرامکانی‌اند؛ یعنی از ازل بوده‌اند و تربیت خلایق را از جانب خداوند بر عهده گرفته‌اند و یا بهتر است بگوییم مجرای ربوبیت و هدایت خداوند بر مخلوقات عالم بوده‌اند و مدت 250 حضورشان در دنیا، صرفاً حضور جسمانی‌شان بود که به مشیت خدا صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

اما زمانی که به آیات قرآن و روایات ذیل آنها توجه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که قرآن روایتگر ابعاد غیبی، عرشی و ملکوتیِ این انوار مقدس الهی است به گونه‌ای که پیامبران و رسولان بارها در معرض این انوار قرار گرفتند و تربیت‌های لازم را کسب کردند. علاوه بر این، ملائک نیز تحت تعلیم و تربیت این بزرگواران قرار داشتند.

از جمله روایت‌های قرآن از حضور فرامکانی عترت، مربوط به مقطع خلقت آدم علیه‌السلام است. ماجرا از این قرار است پس از آنکه ابلیس بر آدم علیه‌السلام سجده نکرد، خداوند خطاب به او فرمود «أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالین‏» یعنی آیا تکبر کردی یا تصور کردی از  «عالّین» (بلند مرتبه‌گانی)؟ (سوره صاد آیه 75) ابلیس در پاسخ می‌گوید: «قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طین‏؛ «من از او بهترم؛ مرا از آتش آفریده‌‏اى و او را از گِل آفریده‌‏اى.»

ابلیس خود را در مقام مقایسه با «عالین» قرار نمی‌دهد

نکات ظریفی که در این دو آیه وجود دارد شامل موارد ذیل است:
اول اینکه خداوند در قبال عدم سجده ابلیس، او را در تقابل با مفهومی به نام «عالین» قرار می‌دهد و می‌فرماید آیا تکبر کردی یا از «عالین» هستی؟ «العالین» از جهت صرفی، اسم جمع و معرفه است و معرفه هم اسمی تلقی می‌شود که بر چیز یا شخص معینی دلالت کند.

دوم اینکه ابلیس در پاسخ به خداوند نمی‌گوید من برتر یا ضعیف‌تر از «عالین» هستم؛ یعنی خود را در مقام مقایسه قرار نمی‌دهد، بلکه از سؤال خدا طفره می‌رود و پاسخی دیگر می‌دهد و می‌گوید: «من از او (آدم) بهترم؛ مرا از آتش و او را از گِل آفریده‌‏اى.»

پاسخ پیامبر (ص) درباره ماهیت «عالین»

اما ماجرا چیست؟ ماجرا از این قرار است که پنج تن آل عبا علیهم‌السلام در آن زمان به صورت انواری به دور عرش بودند و تمام موجوداتِ ذی‌شعور از جمله ملائک و اجنه این انوار را در بالاسر خود مانند ستارگانی پرنور مشاهده می‌کردند و از آنها با عنوان «عالین» یاد می‌کردند. در این باره ابوسعید خدری نقل می‌کند در مجلسی بودیم که مردی از پیامبر درباره همین آیات پرسید و گفت: «فَمَنْ هُو»؛ «عالین» کیست که برتر از ملائک است؟ پیامبر فرمود  أَنَا وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ کُنَّا فِی سُرَادِقِ الْعَرْش‏ِ نُسَبِّحُ اللَّهَ وَ تُسَبِّحُ الْمَلَائِکَةُ بِتَسْبِیحِنَا قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ بِأَلْفَیْ عَام‏ ...؛ عالین، من، علی، فاطمه، حسن و حسین بودیم که در سرادق عرش قرار داشتیم؛ ما خدا را تسبیح می‌گفتیم و ملائک با تسبیح ما تسبیح می‌گفتند هزار سال قبل از اینکه خداوند عز وجل آدم را خلق کند.» (فضائل الشیعة، (شیخ صدوق) ص9)

عالّین، برترین مخلوقات خدا

بنابراین عالین انوار پنج تن بودند که متناسب با نامشان (یعنی عالین)، برترین مخلوقات خداوند محسوب می‌شدند به گونه‌ای که تمام موجودات را تحت تأثیر خود و همچنین تحت تربیت خود قرار دادند. در این بین، آدم علیه‌السلام نیز بهترین مخلوقی بود که می‌توانست به معرفی اسمای این انوار مقدس بپردازد که در آیات سوره بقره با عنوان «اسماء هؤلاء» (اسامی اینها) از آن یاد شده است.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در ادامه این روایت فرمود: هنگامی که خداوند عز وجل آدم را آفرید، به ملائک دستور داد بر او سجده کنند و ما را امر به این کار نکرد؛ پس ملائک همگی به او سجده کردند جز ابلیس که از این کار ابا داشت و سجده نکرد؛ پس خداوند فرمود: «أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالِینَ» یعنی آیا از این پنج نفر که اسمشان در سرادق عرش مکتوب است، برتری؟  فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ أَمَرَ الْمَلَائِکَةَ أَنْ یَسْجُدُوا لَهُ وَ لَمْ یَأْمُرْنَا بِالسُّجُودِ فَسَجَدَ الْمَلَائِکَةُ کُلُّهُمْ إِلَّا إِبْلِیسَ فَإِنَّهُ أَبَى وَ لَمْ یَسْجُدْ فَقَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‏ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالِینَ‏ عَنَى مِنْ هَؤُلَاءِ الْخَمْسَةِ الْمَکْتُوبَةِ أَسْمَاؤُهُمْ فِی سُرَادِق‏ العرشِ»

منبع: شریان

کلیدواژه: پنج تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۶۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بازیکن همچنان محبوب سکوهای آبی (عکس)

به گزارش ورزش سه، کوین یامگا ستاره مصدوم استقلال در تمرینات این تیم حضور پیدا می‌کند و روز گذشته با استقبال ویژه هواداران استقلال رو به رو شد.

یامگا که به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه چشم ادامه فصل را از دست داده بود با چشم‌بند مخصوص در تمرینات این تیم شرکت می‌کند تا آمادگی خود را برای بازگشت به میادین حفظ کند و از لحاظ بدنی دچار افت نشود و با آمادگی کامل به مسابقات بازگردد.

یامگا به واسطه درخشش در فصول گذشته و کم حاشیه بودن بین هواداران استقلال محبوبیت بالایی دارد و از زمان حضور در این تیم با عملکرد خوبی که داشته مورد توجه سرمربی‌های استقلال قرار گرفته و زیر نظر 3 سرمربی مختلف در ترکیب ثابت استقلال حضور پیدا کرده است.

این بازیکن فرانسوی با توجه به عملکرد فوق‌العاده ای که در نواختن ضربات پنالتی داشت مورد توجه هواداران استقلال قرار گرفته بود و زمانی که پشت توپ قرار می‌گرفت خیال استقلالی‌ها را راحت می‌کرد و با توجه به روند خوبی که در گلزنی داشت گلزن‌ترین خارجی استقلال در لیگ برتر است.

با توجه به مصدومیت شدیدی که برای یامگا ایجاد شد باید دید او در زمان بازگشت به فوتبال می‌تواند کیفیت قبل را داشته باشد یا از روزهای اوج خود در فوتبال فاصله خواهد گرفت اما چیزی که قطعی است او در تاریخ باشگاه استقلال ثبت شده است و در سکوهای آبی از او همیشه به عنوان یک بازیکن تاثیرگذار و کم حاشیه یاد می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری ۴۰ عنوان برنامه هم‌زمان با دهه مبارک کرامت در استان مرکزی
  • افغانستان| روز «دخترانه» در قصر «دارالامان»
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • اعتراضات باشگاه به داوری در زمان سرمربیگری من نبوده است
  • زمان قرعه‌کشی جام جهانی فوتسال مشخص شد
  • تمایل عربستان برای برقراری عمره پس از حج تمتع
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
  • یک بازیکن همچنان محبوب سکوهای آبی (عکس)
  • آزمون دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در همدان
  • آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در تربت جام با حضور ۱۵۰ نفر