Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شماری از کشاورزان روز شنبه ۱۱ مرداد اظهار داشتند: با وجود این‌که فصل خرید محصول کلزا به پایان رسیده است اما هنوز نتوانسته ایم وجه نقد خود را بابت فروش محصول دریافت کنیم. در حالی است که قرار بود بهای محصول خریداری شده در کمترین زمان پرداخت شود.

یکی از کشاورزان مانه و سملقان در این زمینه گفت: کلزا یکی از محصولات راهبردی است و مسئولان سازمان جهادکشاورزی و همچنین کارشناسان کشاورزان را از چند سال گذشته تشویق به کشت این محصول می‌کنند اما امسال پرداخت بهای محصول به موقع پرداخت نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدعلی قربان زاده افزود: از آنجا که کشاورزان برای کشت جدید نیازمند به سرمایه برای تهیه نهاده‌های کشاورزی هستند، لازم است هر چه سریع‌تر پول محصول خریداری شده پرداخت شود. پرداخت نشدن بهای محصول تضمینی باعث می‌شود که ما نیز نتوانیم اقساط بانکی خود را به موقع پرداخت کنیم که جریمه نیز خواهیم شد اما در دیرکردهای محصولات تضمینی هیچ گاه به این موضوع توجه نمی‌شود.

یکی دیگر از کشاورزان بجنوردی با بیان این‌که مسئولان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دغدغه کلزاکاران منطقه هنگام دریافت بهای محصول تحویل شده به مراکز خرید تضمینی به کمترین حد برسد، گفت: آنها به توصیه‌های کارشناسان این دانه روغنی را کشت کرده اند.

فرزاد گریوانی همچنین با بیان این‌که کشاورزان امسال از ناحیه سرما خسارت زیادی را متحمل شده‌اند، گفت: در این ایام چشم به بهای فروش محصول کلزا دوخته‌اند اما پرداخت نشدن بهای محصول مشکلات را مضاعف کرده است.

وی خواستار پیگیری مسئولان مرتبط استان برای تسریع در واریز بهای کلزای تحویل شده به کشاورزان شد.

مطالبه ۶۰ میلیارد ریالی کلزاکاران استان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی با بیان این‌که خرید محصول کلزا از کشاورزان به پایان رسیده است اظهار داشت: تاکنون کلزا کاران استان سه هزار و ۲۵۷ تن محصول خود را تحویل داده‌اند و ۸۸ میلیارد ریال نیز بابت خرید محصول به آنان پرداخت شده است.

سیدجلال موسوی افزود: ۴۰ درصد از بهای کلزا کاران که شامل ۶۰ میلیارد ریال می‌شود هنوز به آنان پرداخت نشده است.

وی با بیان این‌که سامانه خرید گندم و کلزا کشوری است افزود: ما نیز در راستای حمایت از قشر کشاورز پیگیر این موضوع هستیم تا به سرعت بهای محصول پرداخت شود.

موسوی اظهار داشت: خرید کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان استان در سال زراعی جاری نسبت به پارسال ۶.۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: پارسال برای خرید سه هزار و ۶۵ تن دانه روغنی کلزا بیش از ۱۰۴ میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شد.

گلایه کلزاکاران به حق است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان این‌که گلایه کشاورزان بابت مطالبه به حق است گفت: با وجود این‌که کشت کلزا یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت است بهای محصول نیز باید به موقع پرداخت شود.

محمدجواد تشکری اظهار داشت: در دو سال گذشته بهای محصول به موقع واریز شده بود اما امسال این امر محقق نشده است.

 کشاورزان استان برای کشت محصول به ما اعتماد کرده‌اند و پرداخت دیرهنگام موجب از بین رفتن اعتماد کشاورزان در سال‌های آینده می‌شود.

امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۴۰ هزار و ۸۰۰ ریال تعیین شده بود.

سال گذشته پنج هزار تن دانه روغنی کلزا از سطح سه هزار و ۶۰۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی برداشت شده بود.

پیش بیینی شده است تا برای سال زراعی آینده نیز افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا در سطح کشتزارهای استان کشت شود.

کد خبر 536155 برچسب‌ها استان خراسان شمالی کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان شمالی کشاورزی میلیارد ریال خراسان شمالی بهای محصول پرداخت شود دانه روغنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۷۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خیریان پور شامگاه یکشنبه در جلسه خرید محصولات زراعی استان با اشاره به اهمیت و ضرورت جلسات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان بر ساماندهی مراکز خرید، نظارت بر فرآیند خرید و تسهیل در امور کشاورزان در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید کرد.

خیریانپور با اعلام رضایتمندی از خرید تضمینی گندم و کلزا در سال گذشته و قدردانی از تمام دستگاه‌های مرتبط با این امر، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱۸ هزارتن گندم و بیش از ۹ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد و در سال زارعی جاری نیز امیدواریم این ارقام افزایش پیدا کند.

خیریانپور با تاکید بر اینکه در استان مازندران سالانه حدود ۴۸۰ هزارتن گندم برای مصرف انسانی مورد نیاز است، تصریح کرد: ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌بایست بخش زیادی از این گندم را در مزارع داخل استان تأمین کنیم.

وی با تاکید بر نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار داشت: استان مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه اول را دارد و این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید کالاهای اساسی مورد نیاز استان را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با توجه به اینکه زمان آغاز برداشت گندم در استان نیمه دوم خرداد می‌باشد، افزود: کشاورزان از برداشت زودهنگام گندم خودداری نمایند، برنامه ریزی ها به گونه‌ای خواهد بود که از نیمه دوم خرداد ۳۲ مرکز خرید بنا به اعلام جهاد کشاورزی هر شهرستان آمادگی لازم را برای آغاز عملیات خرید تضمینی گندم خواهند داشت.

وی از فرمانداران شهرستان‌هایی که به نوعی درگیر خرید هستند خواست، با تشکیل جلسات مستمر و منظم و با همکاری لازم با اداره کل غله و خدمات بازرگانی به روند مطلوب عملیات خرید کمک کنند.

خیریانپور با تاکید بر ضرورت ثبت مشخصات مزارع کشاورزان در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ضمن درخواست از کشاورزان برای ثبت مشخصات مزارع خود قبل از برداشت محصول، از سازمان جهاد کشاورزی خواست هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت نهایی کردن اطلاعات این سامانه انجام دهد تا کشاورزان در روند تحویل محصول دچار مشکلی نشوند.

کد خبر 6097690

دیگر خبرها

  • موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه
  • ۳۲ مرکز خرید گندم و کلزا در مازندران تجهیز شدهذاست
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل