Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فریده اخلاقی رئیس بیمارستان ام البنین (س) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به راه اندازی بانک شیر در این مرکز، گفت: تاکنون ۲۵۰ نوزاد محروم از شیر مادر زیر پوشش خدمات این بانک قرار گرفتند.

او افزود: سلامت دوران حساس نوزادی و شیر خواری و حتی بزرگسالی به نحوه تغذیه با شیر مادر بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاد گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شیر مادر کاملاً منطبق با نیاز‌های تغذیه‌ای نوزاد است و مادران آن را بی دریغ به فرزند خود هدیه می‌کنند تا سلامت جسم و ذهن کودک خود را تضمین کنند، گفت: اما در این دوران مادرانی هستند که نوزاد نارس یا بیمار دارند و ممکن است به دلیل شرایط بحرانی، امکان شیردهی به نوزاد خود را نداشته باشند.

اخلاقی بیان کرد: متاسفانه مصرف شیر خشک در نوزاد نارس عوارض متعددی از جمله بیماری روده‌ای و پارگی متعاقب آن، عفونت و افزایش مرگ و میر نوزاد را در پی دارد.   بیشتربخوانید مادران مبتلا به ویروس کرونا می توانند به نوزاد خود شیر دهند؟
او با بیان اینکه امروزه در بسیاری از بخش‌ها برای آن دسته از نوزادان نارس که هنوز شیر مادر خودشان تولید و جاری نشده و یا کافی نیست از شیر اهدایی پاستوریزه شده استفاده می‌کنند، تصریح کرد: این عمل در بانک شیر انجام می‌شود، بانک شیر مکانی است که شیر اهدایی مادران به روش سریع جمع آوری و برای نوزاد شیرخوارنارس، بیمار یا محروم از شیر مادر استفاده می‌شود.

رئیس بیمارستان ام البنین (س) تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت و یونیسف برای نوزادان محروم از شیر مادر، استفاده از شیردایه، یا مادران دیگر را که آماده و پاستوریزه شده باشد توصیه می‌کند.

اخلاقی با بیان اینکه بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرداد ماه سال گذشته در بیمارستان ام البنین (س) ایجاد شد اظهار کرد: بانک شیر یک موسسه بدون سود رسانی است و به هیچ وجه به ازای اهدا و یا دریافت شیر مادر مبلغی دریافت نمی‌شود.

او افزود: مادران شیر مازاد خود را از بدو تولد فرزند تا یک سالگی در اختیار بانک شیر قرار میدهند و از آنجایی که نوزادان نارس، چند قلو و بیمار از این شیر تغذیه می‌کنند آزمایشات مختلف بر روی شیر‌ها انجام می‌شود و مادر اهدا کننده نیز آزمایش ایدز و هپاتیت را انجام میدهد.

رئیس بیمارستان ام البنین (س) ادامه داد: خوشبختانه بعد از ایجاد بانک شیر، مصرف شیر خشک برای نوزادان نارس کاهش یافته و به همان میزان ابتلا نوزادان به بیماری‌ها و مرگ و میر آن‌ها نیز کاهش داشته است.

اخلاقی بیان کرد: در حال حاضر شیر‌های اهدای، علاوه بر نوزادان بیمارستان ام البنین (س)، به بیمارستان‌های امام رضا (ع)، قایم (عج)، اکبر و هاشمی نژاد فرستاده می شود.   انتهای پیام//ف.س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوزاد نارس بانک شیر شیر مادر شیر خشک بیمارستان ام البنین بانک شیر شیر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۸۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان

ایسنا/هرمزگان مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: در این مدت ۳۲ نمونه موفق در بانک خون بند ناف نوزاد استان ذخیره شده است.

ابراهیم کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در هرمزگان افزود: پارسال۵۰۰ نمونه موفق بند ناف نوزاد در بانک خون استان ذخیره سازی شد که نسبت به سال پیش از آن ۵۶ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف رویان هرمزگان از سال ۸۸ در استان راه‌اندازی شد، گفت: هزینه نگهداری خون بند ناف نوزادان در هنگام قرارداد ۱۰ میلیون تومان در دو قسط با فاصله زمانی سه ماه و هزینه سالانه ذخیره آن۵۶۰ هزار تومان است.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان با اشاره به اینکه زمان نگهداری خون بند ناف نوزاد ۲۰ سال است، افزود: از خون بند ناف نوزاد برای درمان بیماری‌هایی مانند تالاسمی، سرطان‌های خونی، اُتیسم، بهبود فلج مغزی، دیابت و آلزایمر استفاده می‌شود.

کوهکن گفت: مراکز بانک خون بند ناف نوزاد در همه‌ی بیمارستان‌های هرمزگان مستقر هستند.

وی افزود: مادران باردار می‌توانند از ابتدای ماه نهم بارداری در این مراکز نام‌نویسی کنند.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: خون باقیمانده در بند ناف و جفت نوزاد سرشار از سلول‌های بنیادی بسیار پرتوان و زنده است که بر اثر تکثیرهای پی‌درپی دچار پیری نمی‌شوند و با تزریق یا جایگزینی این سلول‌ها می‌توان به بهبودی سلول‌های آسیب‌دیده کمک کرد.

کوهکن افزود: نمونه‌گیری از دندان‌های شیری و مایع‌های آمنیوتیک جفت از برنامه‌های امسال بانک خون رویان هرمزگان است.
وی گفت: از پرده آمنیوتیک برای درمان زخم‌های سوختگی و زخم‌های عمیق استفاده می‌شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • (ویدئو) نوزاد فلسطینی متولد شده از مادر جان‌باخته درگذشت
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • افزایش30 درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • پیام تسلیت فرمانده سپاه الغدیر در پی درگذشت مادر شهیدان نیرنگ