Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندپندنت، دانشمندان پس از بررسی ترکیبات ژنتیکی کتانجک (نوعی جلبک) از ۱۴منطقه در اقیانوس اطلس شمالی به این کشف رسیدند.

دکتر اندرو وانت، متخصص محیط زیست دریایی در مرکز بین‌المللی فناوری جزیره در دانشگاه هریت وات از اوکنی، مجموعه‌ای از نمونه‌ها را در فاصله چند دقیقه‌ای خانه خودش در خلیج کرکوال جمع‌آوری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او این یافته‌ها را چنین شرح می‌دهد: «جمعیتی از پناهندگان که توانستند با وجود تغییرات شدید با جمع شدن کنار یکدیگر زنده بمانند.»

دکتر وانت گفت: «در حالی که در پایان عصر یخبندان جدید صفحات یخی از خط ساحلی شمال اروپا عقب‌نشینی می‌کردند، توزیع کتانجک ادامه یافت و در عرض جغرافیایی بالاتر در اقیانوس اطلس به هم پیوستند.  

این جلبک نقش مهمی را در اقیانوس اطلس ایفا می‌کند بنابراین بسیار مهم است که بدانیم چه عواملی بر توزیع و بقای آن در طول زمان تأثیر دارد و این که چقدر در برابر تغییر حساس است.»

این بررسی که توسط متخصصین دانشگاه «هریوت-وات» و دانشگاه «آلگریو» در پورتلند و مرکز زیست‌شناسی «د روسکوف» فرانسه صورت گرفته، سه دسته ژنتیکی مجزا را نشان داد. یکی از آن‌ها در کرانه ساحل شرقی کانادا و آمریکا و دیگری در اروپای شمالی و مرکزی و در جمعیتی کوچک در اطراف بریتانیا کشف شد.

گروهی دیگر هم کتانجک‌های موجود در اسکاتلند و ایرلند را نشان داد که با جمعیت قطب شمال ارتباط بیشتری دارد تا به دسته‌ای که در بریتانیا وجود دارد.

اگرچه دکتر وانت گفت پیش‌بینی شده که «مجموعه ژنی منحصر به فرد بریتانی» در نتیجه بحران اقلیمی نابود شود.

او گفت: «شواهد بیشتر حاکی از آن است که به دلیل تغییرات سریع در دمای دریا انتظار می‌رود تنوع گونه‌های دریایی از بین برود.»

دکتر جواو نیوا از مرکز علوم دریایی آلگریو گفت: «این مطالعه امید می‌دهد که این موجودات دریایی بتوانند با مهاجرت به سمت قطب‌ها خودشان را با تغییرات آب و هوایی سازگار کنند.

این مهاجرت‌ها سازوکاری را به وجود می‌آورد که به واسطه آن زندگی دریایی از تأثیرات ناشی از تغییرات جهانی آب و هوا در امان مانده و این موجودات فشارهای قابل پیش بینی در محدوده‌های گرم‌تر را (آن چنان که بحران اقلیمی مدرن نمایان می‌کند) جبران کنند.

کد خبر 536144 برچسب‌ها اقیانوس محیط زیست جهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اقیانوس محیط زیست جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۹۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تغییر کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با عزل پدرام پاک آیین، مجید احمدی را به عنوان سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه منصوب کرد.

به گزارش «تابناک»، دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم برای سومین بار در ۳۲ ماه اخیر، دست به تغییر مدیر مرکز روابط عمومی و وزارت خانه زد تا از این حیث اتفاقی متفاوت را رقم زده باشد.

متن حکم صادر شده برای سرپرست تازه وزارت بهداشت، به این شرح است:

جناب آقای دکتر مجید احمدی

با سلام

خدمتگزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرصتی مغتنم و نعمتی بزرگ است که خداوند متعال به بندگان خویش اعطاء فرموده و شکر نعمت است که از این فرصت گرانقدر در جهت خدمت به مردم شریف میهن اسلامی نهایت استفاده بعمل آید. در این راستا و با توجه به تعهد، تخصص و سوابق علمی و اجرائی ارزنده جنابعالی، بموجب این ابلاغ به عنوان "سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی" منصوب می‌شوید تا با رعایت مقررات قانونی و شرعی انجام وظیفه نمائید.

امید است با اتکال به خداوند متعال، حمایت و پشتیبانی دولت مردمی، فسادستیز و عدالت محور و با استفاده از نیرو‌های متخصص، متعهد و انقلابی در انجام این رسالت خطیر موفق و موید باشید.

دکتر بهرام عین اللهی

دیگر خبرها

  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • انگلیس : یک حادثه دریایی جدید در سواحل یمن رخ داده
  • انگلیس: یک حادثه دریایی جدید در سواحل یمن رخ داده است
  • حمله به یک کشتی در سواحل یمن
  • هدف قرار گرفتن یک کشتی در سواحل یمن
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تغییر کرد
  • سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد