تقابل بیان و بدن در بازیگری روی صحنه تئاتر/ چگونه بازیگر شویم؟
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۲۴۴۵
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب میشود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که میتوان در آن ایفای نقش در قالب شخصیتهای مختلف را تجربه کرد.
در این بین اکثریت مواقع بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب میشود، شاید از دور برای بسیاری اینکه بازیگری اتفاقی سخت باشد، قابل لمس نباشد، اما اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به بازیگری نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، مطالعه، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تقابل بیان و بدن در بازیگری روی صحنه تئاتر
هر یک از ما، خودآگاه و ناخودآگاه از روی میل و علاقه و یا ناچار، به بیان خواستهها و ابراز افکار خود به وسیلهی ژستها میپردازیم. هر وضعیت یا موقعیت تاثیر گذار باعث ایجاد رفتارهایی در ما میشود و شکل دهندهی واقعی «یک جریان یا حرکت جسمانی» میشود که در حافظهی ما ثبت خواهد شد.
بیشتر بخوانید
نگاهی به ترکیب موسیقی و احساس در بازیگری/ چگونه بازیگر شویم؟انعکاس این جریان در شکلی سازمان یافته به صورت ژستها، رفتارها و حرکات نمود مییابد. اما یک ژست مشخص که به جریان جسمانی معینی تعلق دارد ممکن است که برخاسته از انگیزههای گوناگون و متفاوت باشد. بالا بردن یک دست میتواند برای اشاره به آسمان یا بیان درد و رنج در تراژدی و یا براشتن یک ظرف مربا از روی قفسه یا طبقه، صورت گیرد.
هر ژست «دیده شده» موجب انعکاس جریان متناسب با آن در درون ما و یادآور حالت و منظر شخص دیگر (صاحب ژست) و سهمی از خود ما در عمل اوست. بدین ترتیب ژست به مثابه یک زبان نمود مییابد. بسیاری از اعمال ما کاملا غیر اختیاریاند و ما در اغلب اوقات به بیان احساسات درونی خود به وسیله ژستهای غریزی میپردازیم:
مشتهایم را گره میکنم یا پای بر زمین میکوبم، زیرا عصبانی هستم، زیرا چیزی را قبول ندارم و رد میکنم، زیرا که معترضم!.
ما با مشاهدهی تأثیر رفتار و ژستهای غریزی و کنترل نشدهی خود به گونهای عمل کنیم که به تأثیر مناسب و نتیجهی دلخواه خود دست یابیم، این گونه ژستها به تدریج شکل معین پیدا میکنند؛ با تکرار و عادت کردن، سرانجام خواهیم توانست تا آنها را با طبیعت درونی خود آمیخته و یگانه بسازیم!
بدین ترتیب، بدون آنکه نیازی به توجه یا دقتی خاص باشد آنها را عملی خواهیم کرد، زیرا به طبعیت ثانوی (Second nature) ما مبدل شده اند. همه ما یا اکثریت ما هنگامی که کسی برای اولین بار به ما معرفی میشود، حتی اگر علاقهی چندانی هم به آشنایی نداشته باشیم به شکلی خود به خودی لبخند میزنیم، این عمل ما نشانگر ادب و نزاکت و پذیرایی است و با رفتار یک کودک که به هنگام رو به رو شدن با یک زن ناشناس میترسد و گریه میکند، تفاوت بسیار دارد.
اکثر شخصیتهای سیاسی، هنگامی که مقابل دوربینهای عکاسان قرار میگیرند خواه برای تبلیغ و خواه به منظور ایجاد جاذبه و تاثیر مثبت لبخند میزنند. برای آنکه ژست به زبانی واقعی مبدل شود ضرورت دارد که آکنده از میل و نیاز به ارتباط باشد. با این همه، اکثر اوقات اختیار رفتار و ژستها از دستمان در میرود و طبعیت درونیمان برملا میشود.
در گفتار و کلام هم که در آن مکان بیشتری هم برای تظاهر و هم کتمان وجود دارد لحن و نحوهی ادای کلمات، باعث شنیدن منظور اصلی ما و انعکاس حرکت واقعی زندگی میشود.
منبع: میزان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: تئاتر بازیگری ژست ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۲۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از آغاز پیشفروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچهها»
نمایش مستندی از ارد زند در موزه سینما، اعلام برنامه پانوق فیلم کوتاه و آغاز پیش فروش بلیت یک نمایش جدید در تئاترشهر از خبرهای روز ۱۴ ازدیبهشتماه هستند.
به گزارش ایسنا، مستند «مدرسه در دست بچهها» ساخته ارد زند در موزه سینما نمایش داده میشود.
طبق اعلام روابط عمومی موزه سینما، در ادامه نمایشهای ویژه فیلمهای مستند در موزه سینما تحت عنوان «شبهای مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند، فیلم «مدرسه در دست بچه ها» در سالن فردوس موزه سینما روی پرده میرود.
در نشست شبهای مستند که روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ برگزار میشود، ارد زند مستندساز پیشکسوت درباره این اثر صحبت خواهد کرد.
این فیلم مستند درباره مدرسهای درتهران است که دو روز در سال به دست بچهها اداره میشود. «مدرسه در دست بچه ها» در جشنواره بینالمللی فیلم کودک اصفهان موفق به دریافت پروانه زرین و در جشنواره فیلم کیش لوح زرین شده بود.
***
هشتمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه با نمایش سه درام و یک فانتزی برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «ماشوم» در ژانر درام، به نویسندگی مسعود هاشمینژاد و کارگردانی و تهیهکنندگی حسین میرزامحمدی ساخته شده است. «چشماتو ببند» فیلمی در ژانر درام به نویسندگی احسان ثقفی یزدی و کارگردانی ابوذر حیدری است. «برف سراسری» را نیز پارسا دهقانیان، نویسندگی و کارگردانی کرده و بهتهیهکنندگی داوود رحمانی، در ژانر درام ساخته شده است. «دندان درخت» اثری فانتزی است به نویسندگی و کارگردانی علی پاکنیا که مهبد عبقری تهیهکنندگی آن را برعهده داشته است.
سعید هاشمزاده، نویسنده و منتقد سینما، بهعنوان کارشناس جلسه هشتم از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، پس از اکران آثار با کارگردانهای فیلمهای کوتاه به نمایش درآمده و مخاطبان به گفتوگو مینشیند. محمد صابری نیز به عنوان مجریکارشناس برنامه حضور خواهد داشت.
هشتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز – پخش رویش، یکشنبه ۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن برگزار میشود.
***
پیشفروش بلیت نمایش «دوازده سیوشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران که در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه میرود، آغاز شد.
نمایش «دوازده سیوشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران و تهیهکنندگی کوروش شاهونه کاری از کمپانی تئاتر جوانان است که از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۱۵ در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
زهره محمدی، امیر نصیری و امید دانشوران بهعنوان بازیگر در این نمایش به ایفای نقش میپردازند. آیدا عارفی، محمدرضا فدایی، مهسان یحیی پور نیز بازیگران سیاهپوش این نمایش هستند.
نمایش «دوازده سیوشش» سال گذشته در جشنواره «هم آغاز» تئاتر شهر شرکت کرده بود و توانست جایزه دوم کارگردانی و سوم طراحی صحنه را از آن خود کند.
داستان این نمایش درباره لکه سیاهی است که در سازمان سفید کننده پیدا میشود.
امید دانشوران (طراح صحنه و لباس)، شیدا آذرپور (طراح صدا)، لعیا شمسالدینی (نور)، امید دانشوران (طراح گرافیک)، سعید راسخی پور (ساخت آنونس)، آیدا عارفی (دستیار کارگردان)، هومن مظهری (مجری طرح)، علیرضا ربانی زاده (برنامهریز)، مجتبی راوش (مشاور کارگردان)، سعید راسخی پور (مدیر تبلیغات)، مهسان یحیی پور (مدیریت صحنه)، سعید مشی، امیر عباسی، ساسان سبکروح (دستیار صحنه)، حمید تن، محمد غفاری (عوامل فنی)، محمدرضا فدایی، لعیا شمسالدینی، آیدا عارفی (گروه صحنه) و علی کیهانی (روابط عمومی و مشاور رسانهای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی میتوانند به سایت ایران کنسرت و گیشه تئاتر مراجعه کنند.
انتهای پیام