Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-08@22:44:49 GMT

آیا بازار ایران در عراق به خطر افتاده است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۳۲۲۴

آیا بازار ایران در عراق به خطر افتاده است؟

خبرگزاری ایسنا: رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به نگرانی‌های ایجاد شده درباره احتمال به خطر افتادن بازار ایران در عراق پاسخ داد.

یحیی آل اسحاق، اظهار کرد: همانطور که پیش از این نیز بارها تاکید کرده‌ایم، همراهی و همکاری دولت‌ها و مردم ایران و عراق از سال‌ها قبل ادامه داشته و با توجه به گستردگی همکاری‌ها و معاملات، این تصور که می‌توان این رابطه را با خدشه رو به رو کرد، قطعا اشتباه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مذاکرات دو طرف برای افزایش همکاری‌های دو جانبه اقتصادی، بیان کرد: میزان تجارت مشترک دو کشور، از عدد فعلی می‌تواند به حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال برسد که همین امر جایگاه ایران و عراق در تجارت مشترک را تقویت خواهد کرد. از سوی دیگر، در ماه‌های گذشته نیز مذاکرات برای افزایش سطح همکاری‌های دو جانبه ادامه داشته و عراقی‌ها وعده‌های مثبتی به ما داده‌اند.

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به موافقتنامه‌های ترجیحی که میان عراق و تعدادی از کشورهای عربی منطقه وجود دارد، اظهار کرد: این موافقت نامه‌ها در دوره صدام حسین به امضا رسیده و اجرای آن همچنان ادامه دارد. در چارچوب آن عراق در تجارت با کشورهایی مانند اردن و سوریه در برخی کالاها تعرفه ترجیحی لحاظ کرده و تخفیفاتی می‌دهد. مسئولان این کشور نیز تاکید می‌کنند که این توافقات مربوط به گذشته است.

آل اسحاق ادامه داد: با این وجود ما مذاکراتی داشته‌ایم که اگر بنا بر ایجاد توافق نامه ترجیحی است، کالاهای ایرانی نیز باید از این امکان استفاده کنند که امیدواریم در نهایت با موافقت طرف مقابل، این امتیاز در اختیار ایران نیز قرار گیرد.

وی با رد شایعات مبنی بر به خطر افتادن بازار ایران در عراق، نسبت به تداوم همکاری‌های مشترک میان دو کشور در سال‌های پیش رو زیر سایه همراهی مردم و دولت‌ها ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایسنا، پس از چین، عراق دومین واردکننده عمده کالاهای صادراتی ایران به شمار می‌رود.

در ماه‌های گذشته با فشار آمریکا، دولت بغداد در تسویه برخی حساب‌های وارداتی خود از ایران به مشکل خورده که در جریان سفر اخیر رییس کل بانک مرکزی به این کشور، دو طرف بر رسیدن به راه حلی جدیدی برای تسویه طلب‌های ایران تاکید کردند.

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار ایران عراق یحیی آل اسحاق همکاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۳۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش دانشگاه آزاد در توسعه همکاری‌های استان واسط عراق و ایلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، صباح حسن البدیری ،معاون برنامه‌ریزی استانداری واسط عراق در دیدار با بهروز ناصری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام اظهار کرد:‌ استانداری واسط عراق آمادگی کامل برای راه‌اندازی و تأسیس دفتر مشترک همکاری بین استانداری واسط و دانشگاه آزاد اسلامی ایلام دارد.

وی اضافه کرد: آمادگی کامل برای حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی کشور و ایلام در استان واسط و بازدید از این استان داریم.

دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام نیز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان با ۲۵ هزار عضو هیئت علمی تمام‌وقت است.

بهروز ناصری اضافه کرد: امکانات و ظرفیت دانشگاه آزاد در کشور و خارج از کشور برای توسعه روابط ایران اسلامی و سایر کشور‌های جهان و به‌ویژه کشور عراق با حوزه‌های مشترک دینی و فرهنگی و تاریخی و... به کار گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور از مقطع کاردانی تا دکتری در بیش از ۱۵۰ کد رشته دانشجو می‌پذیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده
  • نقش دانشگاه آزاد در توسعه همکاری‌های استان واسط عراق و ایلام
  • فصل جدید تجارت با همسایه غربی
  • تسهیل در مرزها به افزایش صادرات به افغانستان منجر می‌شود
  • دو چالش پروژه راه آهن شلمچه-بصره؛ مین روبی و ساخت پل
  • حوزه و دانشگاه دو نهاد فاخر علمی و فرهنگی در عرصه بین‌الملل
  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است