Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه ارمنستان از احتمال دیدار با همتای آذربایجانی خود به منظور کاهش تنشها در منطقه ناگورنو-قره باغ خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ظهراب امناتسکانیان» وزیر خارجه ارمنستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «شانت» از احتمال دیدار با «جیحون بایرام اف» وزیر خارجه جدید جمهوری آذربایجان درباره بحران میان دو کشور در ناگورنو-قره باغ خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس گزارش خبرگزاری تاس، وی افزود: «ما هنوز هیچ تماس مستقیمی برقرار نکرده‌ایم. مهمترین چیز برای ما تضمین تنش زدایی در مرزها و آمادگی برای فاز بعدی کار است.»

وزیر خارجه ارمنستان تاکید کرد، در این راستا من انتظار دارم با همتای آذربایجانی خود دیدار کنم. ما آماده کار با هرکسی به منظور ادامه مذاکرات هستیم. من مطمئنا امیدوارم که با فردی مثبت و مسئولیت پذیر گفت‌وگو کنم. 

تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از روز ۱۲ جولای آغاز شد و به تبادل آتش خونین بین نظامیان دو طرف منجر شد و تلفاتی نیز برجا گذاشت. آذربایجان ادعا می‌کند آغازگر این تنش‌ها حملات توپخانه‌ای نظامیان ارمنی به نیروهای این کشور در ناگورنو-قره باغ بوده است.

ارمنستان نیز در مقابل ادعا می‌کند تنش‌ها بعد از تلاش‌های ارتش آذربایجان برای حمله به مواضع ارمنستان افزایش یافته است.

با این وجود، طی یک هفته گذشته دو طرف شرایط در مرزها در نسبتا آرام و پایدار خوانده اند.

نبرد ناگورنو-قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۸۸ آغاز شد. قره‌‌باغ، منطقه‌ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی واقع شده و ریشه اختلاف این دو کشور بر سر مسئله  «ارضی» است و به عبارت دیگر جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام این منطقه را جزئی از خاک خود می‌دانند. نبرد در این منطقه تاکنون صدها کشته و مجروح بر جا گذاشته است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان ارمنستان بحران قره باغ تنش مرزی جمهوری آذربایجان ناگورنو قره باغ خارجه ارمنستان وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۴۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود

رئیس جمهوری آذربایجان در سخنانی با اشاره به توافق باکو و ایروان خاطر نشان کرد که صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان حاصل می‌شود.

به گزارش مشرق، تارنمای خبرگزاری آذرتاج از باکو و به نقل از سخنرانی امروز الهام علی اف در مراسم افتتاحیه "ششمین مجمع جهانی گفتگوی بین فرهنگی" نوشت: ما امروز و در قرن بیست‌ویکم نمی‌توانیم به برخی از کشورهای بزرگ اروپایی اجازه دهیم که به استعمار دیگر مردمان ادامه دهند. این کاملا غیر قابل قبول است.

وی افزود: جهان نباید دیدگان خود را بر استعمار نو و یکسان سازی اجباری ببندد. جذب اجباری بیش از ده قلمرو فرانسه کاملا غیرقابل قبول بوده و باید متوقف شود.

علی اف با اشاره به جنگ ۴۴ روزه سال ۲۰۲۰ با ارمنستان گفت: همه سازمان‌های مهم بین‌المللی قطعنامه‌ها و تصمیم‌هایی مبنی بر خروج نیروهای ارمنستانی تصویب کردند که چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از جمله آنهاست. کشورهایی که این قطعنامه ها را تصویب کردند، هیچ اقدامی برای اجرای آن انجام ندادند. بنابراین، ما مجبور شدیم تا از طریق جنگ به صلح دست یابیم.

رئیس دولت جمهوری آذربایجان در مورد تعیین حدود مرزی میان دو کشور گفت: تعیین مرزها آغاز شده که شامل میله گذاری نیز می شود. این امر توسط دو کشور و بدون هیچ میانجیگری محقق شد که دوباره نشان می دهد که ما نیازی به میانجی نداریم، به خصوص کشورهایی که به دنبال اهداف خود بوده و یا آنهایی که قصد کمک نداشته و تنها می خواهند برای منافع شخصی، سیاسی و اقتصادی خود در منطقه ما نفوذ کرده و بار دیگر روی آتش، نفت بریزند.

وی افزود: ما اجازه نخواهیم داد در قفقاز جنوبی چنین اتفاقی بیفتد. پس از ۳۰ سال رویارویی، ارمنستان نیز به وضوح درک می کند که ما به صلح در قفقاز جنوبی نیاز داریم. صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی سازی روابط میان (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان حاصل می شود.

علی‌اف گفت: (جمهوری) آذربایجان بود که به ارمنستان پیشنهاد آغاز مذاکرات بر سر توافقنامه صلح را داد و اصول اساسی آن را تدوین و حتی پیش نویس توافقنامه صلح را تهیه کرد. اگرچه ما در سپتامبر گذشته تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود را به طور کامل احیا کردیم اما مورد حملات سیاسی غیرقابل توجیه ارمنستان و کشورهای به اصطلاح ضامن قرار گرفتیم. با این حال، ما پیشنهادی برای صلح ارائه کردیم و اکنون شاهد روندهای مثبت در مسیر آن هستیم.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه