Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@06:25:02 GMT

ارمنستان آماده مذاکره با جمهوری آذربایجان است

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۴۵۹۰

ارمنستان آماده مذاکره با جمهوری آذربایجان است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ظهراب امناتسکانیان»، وزیر خارجه ارمنستان از احتمال دیدار با «جیحون بایرام اف» وزیر خارجه جدید جمهوری آذربایجان در ارتباط با مسائل مورد اختلاف در «منطقه قره باغ» خبر داده است.

در این ارتباط، وزیرخارجه ارمنستان با اشاره به احتمال دیدار با همتای آذری خود تاکید کرد: ما هنوز هیچ ارتباط مستقیمی نداشته‌ایم و اطمینان خاطر از تنش زدایی و آماده کردن گام‌های بعدی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امناتسکانیان همچنین با اشاره به تحولات اخیر در منطقه قره باغ و احتمال دیدار با همتای آذری خود، افزود: ما آماده کار با هرکسی برای گفتگو و مذاکراه هستیم و مطمئن هستم با شخصیتی مثبت و مسئولیت پذیر ملاقات خواهم کرد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال‌های پایانی دوران جماهیر شوروی تا سال ۱۹۹۴ همواره درگیر مناقشه «قره‌باغ» به‌عنوان بحرانی قومی بوده‌اند، به‌طوری‌که موضوع فوق تبدیل به گره‌ای کور در قفقاز جنوبی شد و تا امروز نه تنها مهر پایانی بر آن نخورده بلکه با نقض آتش‌بس‌های متعدد روبرو بوده است.

آخرین مورد از نقض آتش‌بس به تحولات چند هفته اخیر بازمی‌گردد که تنش میان دو کشور در ابعادی گسترده و متفاوت از گذشته بروز و ظهور یافته است.

خاکستر زیر آتش ایروان و باکو از ۱۲ جولای ۲۰۲۰ مجدداً شعله‌ور شد و ابعاد جدیدی از درگیری‌های مرزی میان دو کشور را شکل داد؛ چراکه این‌بار نقطه آغازین تنش در شهرستان تووز در مرزهای بین‌المللی ارمنستان-آذربایجان و کیلومترها دورتر از منطقه قره‌باغ است. علاوه بر بعد مسافت، میزان تلفات (۵ سرباز، یک غیرنظامی و یک ژنرال آذری) و سطح ادوات نظامی (پهپادهای مسلح را شامل می‌شود) بکار رفته در حملات دو کشور نیز بی‌سابقه بوده است.

کد خبر 4988426

منبع: مهر

کلیدواژه: ارمنستان جمهوری آذربایجان قره باغ مناقشه قره باغ ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی عراق ویروس کرونا عربستان سعودی ایران دونالد ترامپ روسیه فلسطین ترکیه لبنان حزب الله لبنان سوریه امارات متحده عربی قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۴۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر شنبه در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با اشاره به اینکه توسعه دیپلماسی منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است، گفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای در کشور است.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

معتمدیان همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که ۲ هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

کد خبر 6090414

دیگر خبرها

  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • حال مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس ایرانی در ارمنستان مساعد است
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید