Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اسمعیل اکبری سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در خصوص اجرای طرح ارجاع پرونده‌های حقوقی به مراکز و موسسات داوری بیان کرد: داوری یا همان دادگستری خصوصی فرآیندی است که به موجب آن اختلافات طرفین نسبت به حقوق و تکالیف قانونی خود از طریق قضاوت یک یا چند نفر داور حل و فصل می‌شود و رای صادره در صورت قطعی برای طرفین لازم الاجراء و از سوی واحد اجرای احکام دادگستری در مورد آن اجرائیه صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او، تصریح کرد: به منظور ضرورت کنترل ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی و با توجه به بخشنامه رئیس کل دادگستری استان فارس در خصوص ارتقاء بهره گیری از ظرفیت مراکز داوری، از ۱۱ مرداد ماه امسال پرونده‌های مطالبات وجه، اسناد تجاری، دعاوی ناشی از قرارداد‌های رهن و اجاره، فسخ قرارداد، مطالبه نفقه و مهریه و هرگونه پرونده به تشخیص رئیس حوزه قضایی محل ابتدا به مراکز و موسسات داوری در کلیه حوزه‌های قضایی استان ارجاع می‌شود.

اکبری، ادامه داد: در حال حاضر این طرح به صورت آزمایشی و به مدت ۳ ماه در استان فارس اجرا می‌شود که بر اساس آن، دفاتر خدمات قضایی قبل از ارجاع پرونده‌ها به مراجع قضایی، پرونده‌هایی که مشمول این بخشنامه هستند را ثبت و از طریق سامانه هوشمند الکترونیک و بر اساس عدالت ارجاع به مراکز و موسسات داوری ارجاع داده می‌شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس، افزود: مراکز و موسسات داوری ۱۰ روز برای اخذ موافقت نامه داوری پرونده فرصت دارند قبل از اخذ توافق نامه حق دریافت هیچ گونه وجهی از ارباب رجوع را تحت هیچ عنوانی مانند هزینه ابلاغ یا تهیه ملزومات را ندارند.

او، اضافه کرد: در صورت نبود کسب موفقیت درتنظیم موافقت نامه داوری و انقضاء مهلت مقرر، پرونده از مراکز و موسسات داوری به همان دفتر خدمات قضایی ارجاع دهنده برگشت داده شده و بر اساس روال معمول فرآیند ثبت و ارجاع به مراجع قضایی انجام می شود.

اکبری، رضایت مردم را اولویت اجرای این طرح دانست و اظهار کرد: درخصوص پرونده‌هایی که خواهان، تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و یا بهزیستی قرار دارد رسیدگی به صورت معاضدتی و رایگان است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با بیان اینکه داوری در قوانین ما بیش از یکصد سال سابقه دارد گفت: لازم الاجرا بودن آراء داوری، سرعت همراه با دقت در رسیدگی، دسترسی آسان و راحت حتی در خارج از ساعات اداری، حذف تشریفات، کاهش هزینه‌های دادرسی در برخی از موارد نسبت به هزینه دادرسی در مراجع قضایی، امکان توافق در هزینه داوری، امکان انتخاب داور توسط طرفین دعوی و اختلاف، محرمانه و خصوصی بودن از جمله مزایای متعدد آن بوده که به دلیل ضعف فرهنگ سازی در میان مردم، جامعه، قضات و اشخاص حقیقی و حقوقی، توجه جدی به آن نشده است.

او، با اشاره به پیشرو بودن فارس در این زمینه در کشور، بیان کرد: تعداد ۷۱ موسسه و مرکز داوری با مجوز و نظارت این معاونت در شیراز و سایر شهرستان‌های استان مشغول فعالیت هستند که پس از انجام آزمون و مصاحبه‌های تخصصی و با هدف یکسان ‌سازی رویه ها، افزایش کمی وکیفی داوری، جلوگیری از داوری انفرادی و گسترش داوری سازمانی انتخاب شده اند.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضاییه پرونده حقوقی محاکم دادگستری موسسات داوری مراجع قضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۶۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم طرح نور با جدیت

 حجت الاسلام والمسلمین موحدی آزاد دادستان کل کشور در مراسم تکریم و معارفه روسای کل پیشین و جدید دادگستری استان یزد گفت: با نهاد فراجا و برخی نهاد‌های دیگر نشست‌های متعددی را برگزار کردیم که طرح نور به صورت جامع و با برنامه ریزی تداوم یابد. 

وی بیان کرد: از بانوانی که مخاطب این طرح بودند و نهایت همکاری را داشتند، قدردانی می‌کنم چرا که شخصا از نزدیک دیده ام که اجرای طرح نور در جامعه بسیار موثر بوده است.

دادستان کل کشور در ادامه گفت: هیچگونه قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع که از وظایف قوه قضائیه است، وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی آزاد، افزود: اخیرا لایحه حقوق عامه تکمیل و به معاون حقوقی قوه قضاییه داده شده که باید پیگیری شود تا دادستان‌ها بدانند تکلیف قانونی چیست و حقوق عامه کاملا مشخص باشد چرا که آزادی‌های مشروع نیز از مطالبات رهبر معظم انقلاب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسلامیت نظام نیز در مسیر حرکت بوده و در بسیاری از موارد موفقیت‌های خوبی را داریم، اما در برخی موارد فاصله داریم و امیدواریم مجلس بعدی که شکل می‌گیرد بیشتر تلاش کند و برای نزدیک‌تر شدن قوانین به دستورات اسلام و حل مشکلات مردم در سایه احکام اسلامی وضع قوانین داشته باشند.

استاندار نیز در این مراسم با قدردانی از مجموعه دادگستری استان یزد،گفت: محصول عملکرد مجموعه قضایی استان باعث افزایش سرمایه اجتماعی این دستگاه در استان یزد شد و این مجموعه در بالاترین سطح خود از این لحاظ قرار دارد.

فاطمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی بین دستگاه قضایی و مجموعه مدیریت استان وجود دارد و بیشترین تعامل در شورای تامین استان حاصل می‌شود، که موفقیت‌های استان محصول همین همراهی و همگامی است.

در این مراسم از خدمات پنج ساله غلامعلی دهشیری رییس کل پیشین دادگستری استان یزد قدردانی و حجت الاسلام حسین طهماسبی به عنوان رئیس کل جدید دادگستری استان یزد معرفی شد.

همچنین در این مراسم مهدی تشکری بافقی به عنوان معاون قضایی دادگستری استان و غلامعلی دهشیری به عنوان رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان یزد معرفی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان
  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه
  • جذب نزدیک به ۴۰ قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • اتمام حجت معاون قضایی دادگستری کرمان پیرامون اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌های مدیران
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • حل مشکلات حقوقی ۳ هزار مددجوی استان البرز از طریق مشاوره
  • تداوم طرح نور با جدیت
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • کاهش آمار طلاق در کردستان