Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@10:50:46 GMT

عضو انجمن نوردکاران: عرضه شمش خارج از بورس تخلف است

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۷۳۸۰

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، محمدرضا کلامی دبیرکارگروه تنظیم بازار در حالی طی نامه ای به مدیرعامل فولاد خوزستان با عرضه 60 هزار تن شمش فولادی شرکت فولاد خوزستان به شرکت گروه ملی فولاد ایران در خارج از مکانیسم بورس موافقت کرد که عضو انجمن نوردکاران و مدیرعامل مجتمع فولاد کویر این اقدام را تخلف از دستورالعمل های موجود برای عرضه کلیه محصولات تولیدی در بورس و ناشی از نگاه تبعیض آمیز نسبت به یک مجموعه خاص دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد خوروش عضو انجمن نوردکاران اظهار کرد: موافقت با عرضه شمش فولادی فولاد خوزستان به یک مجموعه خاص می تواند ناشی از یک نگاه تبعیض آمیز باشد و جای تعجب دارد. البته ممکن است که این اقدام در راستای حل مشکلات کارگری و داخلی یک واحد باشد؛ اما در کشور واحدهای نوردی بسیار گسترده ای فعال است که نیاز به مواد اولیه دارند که متاسفانه برای تولیدات خود با کمبود شمش مواجه هستند و نیاز است که از این واحدها نیز حمایت شود. چراکه تولیدکنندگان شمش اجازه فروش مستقیم و خارج از بورس را ندارند و طبق قوانین و دستورالعمل های سازمان حمایت و تعزیرات، هرگونه عرضه خارج از بورس تخلف محسوب می شود.

وی افزود: گرچه ممکن است موافقت با عرضه مستقیم و خارج از بورس 60 هزار تن شمش در رابطه  با حل مسائل کارگری یک مجموعه خاص باشد، اما اگر واقعا وزارتخانه با دید مثبت به همه واحدها توجه نکند، این مشکلات به سایر واحدهای تولیدی نیز بسط پیدا می کند.

امیدواری به اقدام مدرس خیابانی

خوروش با ابراز امیدواری برای پیگیری موضوع از سمت سرپرست وزارت صمت نسبت به این نامه گفت: خوشبختانه آقای مدرس خیابانی با هوشیاری تمام پیگیر این موضوعات هستند و به قضایا با نگاه واقع بینانه تری نگاه می کنند و امیدواریم با همین دید، جلوی چنین دیدگاه های تبعیض آمیزی گرفته شده و مورد تایید قرار نگیرد.

دستور رییس جمهور برای تقویت بورس عملیاتی شود

این عضو انجمن نوردکاران با بیان اینکه عرضه خارج از بورس محصول استراتژیکی که قیمت سایر محصولات زنجیره فولاد را تعیین می کند، منطقی نیست، گفت: خوشبختانه طی هفته جاری رییس جمهور بر لزوم تقویت بورس کالا و افزایش عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی و همچنین جهش تولید تاکید کردند تا تولید صنایع پایین دستی فولاد با ارزش افزوده بالاتر و جلوگیری از خام فروشی افزایش یابد که با توجه به تاکیدات ایشان، موضوع کاملا روشن است که باید نگاه ویژه ای به تامین مواد اولیه تولیدکنندگان این حوزه در بورس صورت گیرد؛ اما باید دید دستورات آقای روحانی برای جهش تولید با تکیه بر تامین مواد اولیه جهت افزایش تولید واحدها تا چه حد و چه زمانی عملیاتی می شود.

افزایش تنش بازار فولاد با خروج از بورس

خوروش در خصوص طرح شایعاتی برای خروج محصولات فولادی از بورس، اظهار کرد: محصولات فولادی سال هاست در بورس مورد معامله قرار گرفته اند و اگر قرار باشد معاملات در بورس انجام نشود، کل بازار را در بحث قیمت گذاری ها و نحوه تخصیص سهمیه ها واحدهای تولیدی با مشکل مواجه می سازد و برای بازار تنش های جدیدی ایجاد می شود.

وی افزود: این در حالی است که بورس جایگاه بسیار خوب و شفافی برای انجام معاملات این نوع محصولات است. گرچه باید با افزایش عرضه ها مانع از بروز رقابت های سنگین در این بازار شد و اجازه داد دستورالعمل ها و قوانین به درستی در آن به اجرا در آید.

عضو انجمن نوردکاران ایران خروج از التهاب فعلی را در افزایش عرضه و تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین دستی دانست و گفت: طبق آمارهای اعلامی حدود 22 میلیون تن تولید فولاد در کشور داریم که تنها 12 میلیون تن آن مصرف داخلی است و طبیعتا کمبودی نداریم. به همین دلیل اگر این میزان نیاز بازار داخل به صورت کامل و عادلانه تامین شود، مشکلی در بازار نخواهیم داشت. به طوری که از یک سو، قیمت ها عادلانه خواهد بود و از سوی دیگر، مصرف کننده نهایی ضرر نخواهد کرد.

خوروش در خاتمه سخنان خود با تاکید دوباره به سخنان رییس جمهور پیرامون لزوم جهش تولید در صنایع فولاد و پتروشیمی گفت: متاسفانه حضور گروه های مافیایی در مقابل وزارت صمت مانع از حل مشکلات و موانع موجود در تحقق جهش تولید شده است که اگر این گروه ها اجازه دهند منافع موجود به صورت عادلانه در کل زنجیره تقسیم شود التهاب بازار فروکش خواهد کرد. حال آنکه اگر این تنش ها ادامه دار باشد، در وهله اول تولیدکنندگان متضرر می شوند و در وهله بعدی مصرف کننده نهایی و در نهایت اوضاع از اینکه در حال حاضر با آن مواجه هستیم، وخیم تر خواهد شد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: عضو انجمن نوردکاران خارج از بورس مواد اولیه جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۷۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات

به گزارش قدس آنلاین، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز چهارشنبه (۸ اردیبهشت) با رشد ۶۵۲ واحدی به ۲,۳۰۴,۹۷۸و احد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۳۹۵.۱۴ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات امروز ۸.۰۳۲ میلیارد سهم بود که طی ۳۶۸,۶۰۳ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۵۵,۲۹۴.۸۳۴ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۶۲۹,۵۰۲.۸۸۴ میلیارد ریال شد.

امروز فملی به تنهایی ۲ هزار و ۹۳۵ واحد شاخص را بالا کشید. رشد فملی متأثر از رشد قیمت جهانی مس است. پس از فملی، تاصیکو و سدشت نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای شپنا، شستا و وبملت از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای تجلی، حسینا و فجهان بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، شگویا و خاور نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند.

به نظر می‌رسد که با توجه به معاملات امروز، در بازار فردا نیز شاهد تابلوی قرمز در ابتدای آغاز معاملات بازار سرمایه باشیم. انتظار می‌رود در ادامه بازار، تقاضا افزایش یافته، و در انتها بازار متعادلی را شاهد باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ۱۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال