Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@20:06:30 GMT

تفاوت سوت‌زني و زيرآب‌زني

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۸۳۴۴

تفاوت سوت‌زني و زيرآب‌زني

سوت زني و زيرآب زني دو رفتار نسبتا رايج در سازمان است. اين دو رفتار از لحاظ هدف و نتيجه مي‌توانند در مقابل هم قرار گيرند. براي درك بهتر و بيشتر از تفاوت اين دو رفتار مي‌بايست آشنايي اندكي با هر يك از آنها پيدا كنيم.

سوت زني
تاريخچه:
 اين اصطلاح برگرفته از رفتار پليس‌هاي گشتي انگلستان است كه در هنگام مشاهده جرم براي اطلاع ديگر افسران پليس از مكان وقوع جرم سوت مي‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه نيز اين اصطلاح بر عليه مفاسد اقتصادي، دولتي، سياسي و ... به كار برده مي‌شود وسبب افزايش كارايي و كارآمدي و تحقق اهداف مي‌گردد.

اهميت:
از آنجايي سوت زني و گزارش فساد در سازمان سبب مي‌شود از فسادهاي مالي از قبيل اختلاس جلوگيري شود، اين رفتار اخلاق مدار مي‌توانند موانع و يا معضلات افزايش بهره‌وري و كارايي سازمان را از بين ببرد و سبب افزايش چشمگير اين دو عامل مهم در بقاي سازمان گردد.

محافظت از سوت زنان:
يكي از اساسي‌ترين مسائل براي رواج اين فعاليت اخلاقي و مؤثر بر كارايي سازمان‌ها، محافظت از سوت زنان است. سوت زني در جهان در 176 كشور فعال بوده است. براي رواج هرچه بيشتر اين رفتار اخلاقي مي‌بايست در كشورها قوانين مستحكمي براي حفاظت از جان، مال و موقعيت شغلي سوت زنان تدوين گردد. به عنوان مثال در ايالات متحده آمريكا قانوني تحت عنوان { اصلاح وال استريت و حفاظت از مصرف كننده } در سال 2010 به تصويب رسيد كه طبق آن مشوق ها و محافظت‌هايي براي سوت زنان در حوزه اوراق بهادار آمريكا تدوين گرديد. در انگلستان نيز قانوني با عنوان {قانون افشاي نفع عمومي} در سال 1998 تصويب شد كه طي آن چارچوبي قانوني براي محافظت از سوت زنان فراهم گرديد. در ايران نيز طي سال‌هاي اخير مبحث سوت زني در مجلس شوراي اسلامي مطرح گرديده است و مجلس يازدهم نيز قصد تويب قانوني براي حمايت و تشويق از سوت زني را دارد. اما متاسفانه امروزه ايران در رتبه 130 از 176 كشور قرار دارد كه اين بيانگر اين نكته است كه مي‌بايست تدابير ويژه و مؤثري براي تسهيل و رواج هرچه بيشتر اين امر مهم در كشور تدوين و اجرا گردد.

سازمان بين المللي ACFE  (Association of Certfied Fraud Examiners ):
سازمان بين‌المللي ACFE بزرگترين نهاد بين المللي مبارزه با فساد است كه در سال 1998 تأسيس و تاكنون 75000 عضو دارد و در 150 كشور فعاليت دارد. اين نهاد هر دوسال يكبار از سال 1996 تا 2010 اقدام به انتشار گزارش‌هاي ضدفساد كرده است. تا كنون 2690 پرونده در 125 كشور و در 23 دسته شغلي در اين نهاد بررسي و تعيين تكليف شده است كه اين پرونده ها 7 ميليارد دلار خسارت به بار آورده اند. طي گزارش هاي بيان شده در سال هاي 2014 و 2016 بيشتر سوت زني ها و گزارش فساد توسط كارمندان صورت گرفته است.

زيرآب زني
تاريخچه:
به كاربردن اين تركيب رايج به كمتر از يك قرن گذشته بر مي‌گردد. زماني كه مردم براي برطرف كردن نياز به آب آشاميدني، آب هاي تميز و زلال را در حوض‌هايي كه زيرآبي را در انتها براي تخليه آلودگي‌ها دارا بود، نگهداري و ذخيره مي‌كردند. در اين دوران يكي از روش‌هاي رايج براي ضربه و انتقام از دشمنان برداشتن زيرآب حوض آنها بود تا تمام آب زلال و ذخيره شده آنها هدر رود. با توجه به تاريخچه اين واژه درك خواهيم كرد كه مفهوم و هدف اين واژه طي ساليان هيچگونه تغييري نكرده است.

علل و عوامل زيرآب زني در سازمان:
اين رفتار كه غالبا دلايلي شخصي، مالي و ... دارد ماهيتي غيراخلاقي دارد. البته گاهي ممكن است اين رفتار سبب حذف و يا سلب قدر از شخص مفسد در سازمان گردد كه در اين صورت بسيار به صوت زني نزديك مي‌گردد اما اين هدف، هدف اصلي اين رفتار نيست. به طور كلي مي‌توان گفت عدم توانايي و كارآمدي مديريت موقعيت‌هاي متفاوت و رقابت سازنده با ديگران سبب وقوع اين پديده نوظهور و غير اخلاقي در سازمان شده است.

هدف:
همانطور كه در تاريخچه گفته شد هدف اصلي اين رفتار ضربه و صدمه به دشمنان است كه ريشه دشمني ها در سازمان مي تواند مالي باشد.
با توجه به نکات بیان شده اکنون می‌توان گفت که تفاوت اصلی این دو رفتار هدف و نتیجه است. در زیرآب زنی هدف تنها تصفیه حساب با دشمن است و در اکثر مواقع نتیجه ی مطلوبی که سبب بهبود در سازمان گردد را ندارد و گاها نیز سبب صدمه به سازمان نیز می‌شود اما در سوت زنی شخص یا اشخاص برای جلوگیری  از صدمه دیدن سازمان و با هدف ترویج اخلاق مداری در سازمان اقدام به گزارش دهی فساد می‌کنند و سبب بهبود عملکرد و کارایی در سازمان می‌گردند.

منبع: الف

کلیدواژه: زیرآب زنی سوت زنان دو رفتار سوت زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۸۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد

 دکتر طاهره افتخار می افزاید: این ویروس از تماس جنسی و یا تماس های خیلی نزدیک سرایت می کند و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر ویروس ها دارد.

وی توضیح می دهد: ویروس اچ پی وی به مواد شوینده نیز مقاومت نشان داده و در مواردی حتی پزشکان از لمس صورت خود با دست آلوده به این ویروس مبتلا شده اند. بنابراین ممکن است این ویروس از راه غیر جنسی هم انتقال یافته و برای مثال در فردی از طریق نشستن در جایی مرطوب و جایگزین شدن فردی دیگر در آن مکان نیز انتقال یابد؛ اما شایع ترین راه انتقال این ویروس از طریق مقاربت است.

دکتر طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان

این پزشک متخصص زنان و زایمان درباره سن مبتلایان به ویروس اچ پی وی می گوید: بیشترین بیماران سنین ۲۳ تا ۳۰سال هستند که در این باره تفاوتی بین جنسیت وجود ندارد بنابراین ممکن است هم دختران و هم پسران را مبتلا کند.

وی بیان می کند: دلایلی مانند مصرف سیگار یا مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی را افزایش می دهد؛ اما در افراد زیر ۳۰سال چنانچه فرد رفتار پر خطر نداشته و زندگی، ورزش و تغذیه سالم داشته باشد خود به خود ممکن است این ویروس از بین برود.

افتخار تصریح می کند: ویروس اچ پی وی مانند ویروس تبخال از بین نمی رود و برای همیشه در بدن باقی می ماند بنابراین تشخیص زودهنگام آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت دارد.

همه ویروس ها ریسک سرطان ندارند

وی ادامه می دهد: یکی از شایع ترین علل سرطان دهانه رحم، ویروس اچ پی وی است. هر زگیل در هر جای بدن ممکن است به سبب وجود ویروس اچ پی وی به وجود آید اما همه این ویروس ها ریسک سرطان ندارند و تنها تعدادی از آن ها مانند زگیل تناسلی پر خطرند که شانس ابتلا به سرطان ها را بیشتر می کند.

این پزشک متخصص زنان می افزاید: شایع ترین سرطان های ناشی از ویروس اچ پی وی، سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد و قسمت خارجی ناحیه تناسلی است و در برخی موارد، ممکن است حلق و حنجره را نیز درگیر کند.

وی با اظهار تأسف اذعان می دارد: شیوع ویروس اچ پی وی تنها مختص جوامع غربی نیست بلکه متأسفانه بین جوانان جامعه ایران، تعداد مبتلایان به این ویروس بسیار است که یکی از علل آن، وجود رفتارهای پر خطر و کنترل نشده در جامعه است.

افتخار درباره راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم می گوید: افرادی که روابط پر خطر نداشته و ارتباط شان محدود به کانون خانواده است به صورت مداوم نیاز به تست پاپ اسمیر ندارند اما کسانی که محدودیتی در رابط جنسی ندارند بسیار بیشتر از دیگران در خطر ابتلا قرار می گیرند. 

واکسن گارداسیل مطمئن تر است یا پاپیلوگارد؟

وی بر لزوم تزریق واکسن برای کودکان و جوانان تأکید می کند و ادامه می دهد: یکی از راه های ایمن سازی در برابر ویروس اچ پی وی، تزریق واکسن خارجی گارداسیل است. البته از آنجایی که این واکسن گران است و چندان اعتمادی به تاریخ مصرفش نیست، بهتر است از مشابه ایرانی آن به نام پاپیلوگارد استفاده کرد.

افتخار تصریح می کند: در واقع این واکسن ها از عملکرد و ماهیت یکسانی برخوردارند و تفاوت عمده آن ها در کشور سازنده واکسن می باشد. علاوه بر این واکسن پاپیلوگارد هم ارزان تر از گارداسیل است و هم عامل ۷۰درصد از سرطان هایی که مربوط به ویروس اچ پی وی است را پشتیبانی می کند بنابراین نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی درباره سن تزریق این واکسن در دختران و پسران می گوید: این واکسن برای هر جنسیتی می تواند از سن ۹ تا ۴۵ سالگی تزریق شود.

این پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی به جوانان توصیه می کند: پرهیز از رفتارهای پرخطر بهترین راه مصون ماندن در برابر ویروس اچ پی وی است تا سلامتی را در تمام طول عمر خود به همراه داشته و به انواع بیماری ها از جمله زگیل تناسلی و ... مبتلا نشوند. چراکه انجام رفتارهای پر خطر علاوه بر تهدید ابتلا به این ویروس، سبب ابتلا به ایدز، هپاتیتB، هپاتیتC و بسیاری از بیماری های خطرناک دیگر می شود.

افتخار درباره نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود سرطان های مربوط به زنان می گوید: چنانچه ویروس اچ پی وی وارد بدن سالم شود، سیستم ایمنی بدن به ویژه در سنین جوانی می تواند آن را تا حدود زیادی از بین ببرد. بنابراین ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است.

وی درباره بهترین روش های تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم تصریح می کند: بهترین روش های تشخیص این نوع بیماری استفاده از تست های غربالگری همچون آزمایش پاپ اسمیر، سونوگرافی های زنان و معاینات سالانه است چراکه این ویروس مانند ویروس تبخال در بدن می ماند و قابل رؤیت نیست. بنابراین انجام آزمایش های پی در پی و منظم در تشخیص زودرس و درمان به موقع بسیار مؤثر خواهد بود.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • بهترین گوشی زیر ۱۰ میلیون؛ جنگ ردمی نوت 13 و A25
  • تفاوت های آیفون 13 و 13 پرو در چیست ؟
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • حضور نیروی نظامی در دانشگاه و سرکوب دانشجویان پذیرفتنی نیست | رفتار آمریکا با دانشجویان معترض شرم‌آور است
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان
  • فیلم ضدحال خنده‌دار دختر دانش آموز به معلم بابت ماه تولد
  • میزان تمرکزت رو محک بزن؛ سه تفاوت دو عکس رو ۳۳ ثانیه‌ای بگو
  • 5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام