Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده پارلمان عراق تصریح کرد که بدون تغییر نظام پارلمانی در کشور و کاهش شمار کرسی‌های پارلمان برگزاری انتخابات ارزشی ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسن سالم» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق، در واکنش به تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تا زمانی که قانون اساسی کشور اصلاح نشود و نظام پارلمانی به نظام ریاستی تغییر نکند، برگزاری هر انتخاباتی  بی‌ارزش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، اعلام کرد: تا زمانی که قانون اساسی کشور اصلاح نشود و از نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری با یک کمیسیاریای مستقل انتخاباتی فعال به دور از کنترل و سهم‌خواهی‌های احزاب تغییر نکند و قانون دادگاه فدرال تصویب نشود،  برگزاری انتخابات زودهنگام یا غیر آن  ارزشی ندارد.

این نماینده عراقی از کمیته اصلاح قانون اساسی خواست تا در اصلاح بند مربوط به کاهش شمار اعضای پارلمان به ۱۰۰ عضو تسریع کند و پارلمان نیز هرچه سریع‌تر این قانون را تکمیل کند.

نظام سیاسی در عراق نظام پارلمانی است و نخست‌وزیر در این کشور بالاترین مقام اجرایی است و منصب ریاست‌جمهوری بیشتر تشریفاتی و فاقد قدرت اجرایی است.

تاکنون بعد از سقوط رژیم بعث به ریاست صدام، چهار دوره انتخابات پارلمانی برگزار شده که آخرین دور آن در بیست و دوم اردیبهشت (۱۲ می ۲۰۱۸) در سراسر عراق برگزار شد که و دادگاه فدرال عراق به عنوان دادگاه قانون اساسی این کشور بیست و هشتم مرداد ماه ۱۳۹۷، نتایج انتخابات پارلمانی عراق را تأیید کرد تا بر اساس رایزنی‌های گروه‌های عراقی، سرانجام عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر شد اما در پی اعتراض‌های خیابانی در عراق که از اول اکتبر سال گذشته در اعتراض به فقدان خدمات، ضعف عملکرد دولت‌های متوالی عراق، بیکاری، فقر و فساد آغاز شد، وی ناگزیر به استعفا شد.

پس از استعفای عبدالمهدی و کشمکش‌های سیاسی متعدد، سرانجام «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر دوره انتقالی انتخاب شد تا انتخابات زودهنگام را برگزار کند. وی جمعه پیش، پس از گذشت دو ماه از انتخابش به عنوان نخست‌وزیر عراق گفت که انتخابات پارلمانی زودهنگام کمتر از یک سال دیگر برگزار خواهد شد و ۶ ژوئن سال ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) را به عنوان زمان برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

به اعتقاد برخی از احزاب سیاسی عراق از جمله عصائب اهل الحق، ائتلاف الفتح و ائتلاف النصر برقراری نظام پارلمانی به شیوه سهم‌خواهی احزاب و گروه‌ها، موجب فساد و چند دستگی در کشور می‌شود و چرخ اداره امور را لنگ می کند به همین دلیل به دنبال آغاز تظاهرات‌های مردمی و فشار برای استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت از اکتبر سال گذشته، خود او نیز پیشنهاد داد تا نظام ریاستی در کشور برقرار شود فرایند سیاسی در این کشور اصلاح شود.

«قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش مقاومت «عصائب اهل الحق» یک سال پیش، قوانین و نظام کنونی در عراق را نامناسب  توصیف کرده و خواستار نظام ریاست‌جمهوری برای کشورش شده بود و با بیان اینکه نظام ریاستی اکنون در بسیاری از کشورهای قدرتمند در حال اجراست، گفت: در عراق هم باید نظام ریاستی یا شبه‌ریاستی باشد تا مردم بتوانند مستقیماً رئیس جمهور را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه «مشکل عراق در سیستم است نه در افراد»، توضیح داد که اگر قرار است همچنان نظام پارلمانی در کشور برقرار باشد باید تفسیر دادگاه فدرال از فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان بررسی شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق انتخابات زودهنگام نظام ریاستی نظام پارلمانی انتخابات زودهنگام برگزاری انتخابات نظام پارلمانی قانون اساسی نظام ریاستی نظام ریاست نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۹۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ملی ترکیه امروز دوشنبه در بیانیه‌ ای از عملیات این کشور در منطقه خاکورک در شمال عراق خبر داد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) در عملیاتی که هفته گذشته در منطقه خاکورک در شمال عراق انجام داد، ۱۵ تروریست را که برای اقدامات خرابکارانه آماده می‌ شدند، از پای درآورد.

بر اساس اعلام منابع امنیتی ترکیه، میت یک گروه تروریستی را که برای اقدام علیه یگان های نیروهای مسلح ترکیه و پاسگاه های مرزی در حال آمادگی بودند را هم شناسایی کرده است.

در این عملیات ۱۵ تروریست از جمله شماری از سرکردگان آنها از پای درآمدند.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه اضافه شده است که نیروهای مسلح این کشور بدون وقفه به مبارزه موثر و قاطع با تروریست‌ها ادامه می‌دهند تا تروریسم را در نطفه ریشه کن کنند.

این در حالیست که ترکیه در سال‌های اخیر به بهانه مبارزه با تروریست های پ ک ک، بر خلاف منشور ملل متحد در لزوم عدم نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل، بدون کسب مجوز از بغداد بارها به خاک عراق تجاوز کرده است؛ اقدامی که اعتراض عراق را نیز به همراه داشته است.

کد خبر 6092365

دیگر خبرها

  • تغییر نام باشگاه استقلال؛ بدون مشکل یا تنش‌زا/ قانون چه می‌گوید؟
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • گام عملی برای جهش تولید
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود