Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش‌های الکترونیکی این روزها موضوع داغ اخبار و کارشناسان آموزشی است. تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا سبب شد دولت‌ها و نظام‌های آموزشی برای انطباق با شرایط جدید به فکر چاره افتاده و به دنبال فراهم ساختن امکانات لازم برای آموزش‌های برخط بروند. اما این سوال مطرح است که ترویج آموزش‌های الکترونیکی چه آثاری بر نظام‌های آموزشی خواهند داشت؟ کارشناسان معتقدند آموزش‌های الکترونیکی به تقویت عدالت آموزشی و رفتن به سوی روش‌های پژوهش‌محور کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین خنیفر استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دوره زمانی آموزش‌های سنتی گفت: روش‌های آموزش تا سال‌های ابتدایی قرن بیستم میلادی، روش‌هایی سنتی و کلاسیک بوده و بر یادگیری استاد-شاگردی مبتنی بودند.

وی با تقسیم‌بندی مدرنیته به مدرنیته اول و دوم گفت: از سال 1900 تا شروع جنگ جهانی دوم در 1945، مدرنیته اول و از 1945 تا 1970 مدرنیته دوم نام دارد. در دوران مدرنیته اول روش یادگیری حفظ و تکرار، جای خود را به دانایی، خرد و توانایی داد.

استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران توجه به مهارت (Skill) در کنار دانایی، خرد و توانایی را ویژگی روش‌ آموزش در مدرنیته دوم دانست و گفت: مدرنیته دوم، مهارت را در کنار آموزش قرار داد و مهم به شمار آورد. خردورزی، اظهار وجود، پرسشگری و تفاوت‌های فردی واژه‌هایی بودند که در این دوره تولید شدند.

وی با بیان این که از سال 1970 تا سال 2000 میلادی مهارت‌های اجتماعی، خودیاری و خودآموزی در نظام‌ آموزشی مطرح شد، گفت: در این دوران با ایجاد آموزش‌های رادیویی کمی از آموزش‌های سنتی فاصله گرفته شد.

خنیفر سال 2000 میلادی را به عنوان مبدا تحول بزرگ در نظام آموزشی معرفی کرد و افزود: از سال 2000 آموزش‌های الکترونیکی آغاز شدند و به تدریج برخی دانشگاه‌ها هم این مسیر را شروع کردند. آموزش‌های الکترونیکی به معنای حرکت از دانش به دیتا و از دنیای خطی به دنیای شبکه‌ای است.

وی با اشاره به این که آموزش‌های الکترونیک دسترسی خوشه‌ای به اطلاعات را جایگزین دسترسی خطی می‌کند، گفت: مدارس لامکان و لازمان هم در این دوران مطرح شدند. این آموزش‌ها، ماهیت یادگیرندگان را تغییر دادند به طوریکه دیگر سن، موقعیت اقتصادی، نژاد و جنسیت مهم نیستند.

شیوع بیماری کرونا عامل تقویت آموزش‌های الکترونیک است

استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران شیوع کرونا را عامل دیگری برای تقویت آموزش‌های الکترونیکی دانست و گفت: در دوران کرونا سیستم مدیریت یادگیری (LMS) مطرح شده است که مستلزم چشم‌انداز، سیاست، برنامه و هدف است. سیستم LMS فضای آموزش الکترونیکی است که روند آموزش و یادگیری را به طور خودکار مدیریت می‌کند.

وی با بیان این که تغییر ماهیت آموزش سبب تغییر ارزشیابی‌ها هم شده است، گفت: در تفکر جدید ارزشیابی‌ها پویا هستند و از یاددهی-حفظ- تکرار به سوی ارزشیابی مداوم حرکت کرده‌اند. همچنین دیگر ارزشیابی دانش برای دانش مطرح نیست و از سال 2000 ارزشیابی‌ها بر اساس تفکر انتقادی، درک و فهم بین‌فرهنگی، شهروند دیجیتالی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی-سیاسی انجام می‌شوند.

رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان به انحصارگرایی دانش در قرن‌های گذشته اشاره کرد و گفت: تا پیش از قرن هجدهم میلادی دانش انحصاری بود و خیلی محافظت می‌شد اما از سال 1970 و به خصوص اوایل 2000 وحشی و بی‌وطن شد. نخست به دلیل این که دسترسی به منابع، در هر زمان و در هر مکانی امکان پذیر شده بود و دوم پیشینه فکری‌ که فلاسفه‌ای مانند فرانسیس بیکن ایجاد کردند. بیکن معتقد بود دوران تفسیر جهان گذشته و دوران تسخیر جهان فرارسیده و راه تسخیر جهان به اشتراک گذاشتن دانش است.

مزایای آموزش الکترونیکی

وی درباره مزایای آموزش‌های الکترونیکی گفت: سالانه 60 میلیون دلار برای آموزش‌های الکترونیکی در آمریکا سرمایه‌گذاری می‌شود چرا که این آموزش‌ها با 45 درصد صرفه‌جویی در زمان آموزش،50 درصد کاهش هزینه‌های سفر، کاهش 60 درصد آسیب‌ها،80 درصد تنوع و نهایتا عدالت آموزشی همراه هستند.

خنیفر با تاکید بر این که آموزش‌های الکترونیکی به عدالت آموزشی کمک می‌کنند، گفت: وقتی در کشور استاد خوبی در رشته فیزیک، ریاضی یا شیمی وجود دارد، این استاد نهایتا در تمام عمر علمی‌اش می‌تواند 10 هزار نفر تربیت کند اما در آموزش‌های جدید (LMS) و از طریق آموزش‌های برخط می‌تواند یک میلیون نفر را آموزش دهد.

وی با اشاره به این که در راستای پیشرفت آموزش‌های الکترونیکی باید زیرساخت‌ها تقویت شوند، گفت: تقویت زیرساخت‌ها کمک می‌کنند امکان پرسش و پاسخ و دسترسی به تکرار فراهم شده و همچنین آرشیوهای علمی بالا بروند. این‌ها اتفاقاتی هستند که جهان در عبور از آموزش سنتی به سمت آموزش گذرانده است.

استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران با بیان این که آموزش مجازی به رشد پژوهش‌محوری کمک می‌کند، گفت: در روش‌های تدریس الکترونیک زمان تدریس استاد تا 10 دقیقه کاهش می‌یابد و زمان بیشتری در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد.

وی در پایان استفاده از رسانه‌های تصویری و شنیداری را در راستای روش‌های پژوهش‌محور مفید دانست و گفت: آموزش‌های مبتنی بر وب و با استفاده از تصویر، متن و انیمیشن یا نظام‌های الکترونیکی پشتیبانی از عملکرد که شامل فناوری‌های چند رسانه‌ای می‌شود، یکی از جدیدترین روش‌های آموزشی به حساب می‌آیند و می‌توانند گامی مهم در راستای حرکت به سوی پژوهش‌محوری باشند.

انتهای پیام/

367 / 320 آموزش الکترونیکی عدالت آموزشی آموزش برخط دانشگاه تهران کرونا پژوهش محوری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آموزش الکترونیکی عدالت آموزشی آموزش برخط دانشگاه تهران کرونا پژوهش محوری آموزش های الکترونیکی عدالت آموزشی آموزش ها سال 2000

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۹۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه جلسه کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان با موضوع حذف رشته‌های کم تقاضا در بنگاه‌های اقتصادی و معرفی رشته‌هایی که در بازار کار تقاضا دارند به ریاست استاندار کرمان و با حضور روسای دانشگاه‌ها و دیگر اعضای کارگروه در محل سالن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد. 

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان با تبریک ۱۲ اردیبهشت، قدرشناسی، احترام و حفظ حرمت جایگاه معلم را مورد تاکید قرار داد و در خصوص مجوز پذیرش دانشجو به صورت مجازی در دانشگاه شهید باهنر با همکاری مراکز آموزشی پیام‌نور گفت: لازم است یک قاعده کلی برای درخواست مجوز با مصوبه کارگروه تهیه شود که بعضی از دانشگاه‌های استان در رشته‌های خاص بنا به اقتضای جغرافیایی منطقه با پیام‌نور توافق کنند. 

وی در ادامه گفت: شهرستان بردسیر با راه‌اندازی مجدد فولاد مشیز نیازمند نیروی انسانی متخصص خواهد بود؛ بنابراین رشته‌های مورد نیاز معادن صنعتی باید در این منطقه تعریف شود و سرمایه‌گذاری آموزشی در این منطقه در آینده نه چندان دور موثر خواهد بود. 

استاندار کرمان بیان کرد: نیاز‌های منطقه شناسایی شود و نیاز‌ها با الزامات و تعداد نیروی کار مشخص مستند شود و به نوعی این کار تقویت آموزش برای اشتغال خواهد بود. 

در این نشست در خصوص پیوست اشتغال و مستندات مربوط به ابقای رشته‌های کارشناسی کم تقاضا در استان، درخواست مجوز پذیرش دانشجو در پردیس‌های دایر در دانشگاه باهنر کرمان، درخواست مجوز پذیرش دانشجو به صورت مجازی در دانشگاه شهید باهنر با همکاری مراکز آموزشی پیام‌نور در شهرستان‌های راور و بردسیر و درخواست‌های گشایش رشته‌های جدید میان رشته‌ای در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان بحث و گفتگو شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • تعداد اساتید بعد از انقلاب رشد مناسبی پیدا کرده است
  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی برگزار شد
  • حمیدی‌فر: در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • برگزاری جشنواره ملی تدریس خلاق در دانشگاه کردستان
  • ضرورت شایسته سالاری در دستگاه تعلیم و تربیت و آموزش
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • گزارش تصویری | در دانشگاه های آمریکا چه می گذرد
  • «حذف و اضافه» رمانی درباره همه آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد