«سلامت»؛ خط قرمز زوجهای پزشکی در هرمزگان
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۰۲۰۵
سفره عقد، حنابندان و نقش و طرحهای گلگلی «حنیر دزدی و اصلی»، ساخت و چمدانهای تزیینشده، لباس سفید عروس و در آخر جشن و پایکوبی آرزوی بسیاری از دختران و پسران روستایی و شهری در استان هرمزگان است که دوست دارند در ابتدای زندگی مشترک، این مراسمها را تجربه کنند و شبی خاطرهانگیز را در مراسم جشن عقد و عروسیهایشان رقم بزنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما با شیوع نابهنگام ویروس کرونا و تاکید بردوری از برپایی جشنهای عقد و عروسی، این آرزوهای سپید و جشنهای رنگارنگ جوانان و خانوادهها و حتی برنامهریزی بسیاری از زوجهای جوان در این استان را برهم زد.
هرچند برخی خانوادهها بعد از ماه مبارک رمضان با بیتوجه به این مساله جشنهای عقد و عروسی به راه انداختند و تنها باعث شدت گرفتن سرعت انتشار ویروس کرونا شدند اما در این بین جوانهایی هم هستند که با رعایت ضوابط بهداشتی، عروسیشان را جشن گرفتند و زوجهای دانشجویی نیز هستند که این روزها خود برای حفظ جان برخی افراد که با تصمیمهای غلط قربانی این ویروس شدهاند، با یک تصمیم منطقی به دور از هیجان بدون هیچ جشن و پایکوبی روانه خانه بخت شدهاند.
کرونا هرچند خسارتهای زیادی به مردم و کشور زده اما شیوع این ویروس برای برخیها اما منفعتهایی داشته که یکی از آنها «ازدواجهای آسان» بوده است مانند آنچه "سیده زهرا و امیرمحمد" را برای ازدواج خود رقم زدند.
امیرمحمد که دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است و با سیده زهرا که نیز دانشجوی دندانپزشکی همین دانشگاه و هشت سالی است به همراه خانواده ساکن بندرعباس هستند، سال۹۸ به عقد یکدیگر درآمدند و برای برپایی جشن ازدواجشان آنها نیز مانند دیگر جوانان این استان آرزوهایی داشتند.
سیده زهرا و امیرمحمد مهریه خود را ۱۴ سکه انتخاب کرده و در خصوص ملاکهای ازدواج آسان معتقدند: ازدواج آسان یعنی سبک زندگی اسلامی ایرانی و دیگر اینکه زوجها فقط مسلمان بودن لقلقه زبانشان نباشد بلکه در اخلاق و عمل به اسلام زندگیشان رنگ و بوی اهل بیت(ع) را بگیرد.
امیرمحمد درگفتوگو با ایرنا بیان داشت: موضوع جشن ازدواج را از همان ابتدا با خانوادهها مطرح کردیم اما در این شرایطی که امکان برگزاری مراسم نیست تاکید کردیم بدون مراسم جشن، زندگی مشترکمان را آغاز کنیم و خانوادهها نیز با این پیشنهاد به توافق رسیدند و یاعلی گفتیم و بقولی عشق بدون جشن آغاز شد.
سیده زهرا نیز گفت: همیشه دوست داشتیم مراسم ساده و مختصری بگیریم تا وقتی به همسن و سالان خودمان توصیه میکنیم که برای برپایی جشن سخت نگیرند، خودمان هم الگو بوده باشیم و بتوانیم خودمان را مثال بزنیم و البته از طرفی دوست داشتیم کمک هزینهای به زوج جوانی که استطاعت مالی ندارند، اختصاص دهیم لذا جشن نگرفتیم و به دوستان هم همین توصیه را کردیم.
وی افزود: یقینا شروع زندگی درکنار همسر با آرامش خیلی شیرینتر است تا انتظار برای یکشب مراسم که نمیدانیم قرار است چه اتفاقاتی بیفتد و از طرفی زمانی این شروع زندگی لذت بخشتر و بابرکتتر میشود که مقداری از هزینه جشن را صرف امورخیریه کنید.
امیرمحمد اما بر لزوم چشمپوشی از رسومات غلط در ازدواج تاکید کرد و عنوان کرد: در همین روزهای کرونا که میشد بسیاری از جوانان با هزینه انداک و مراسم خیلی ساده به خانه بخث بروند اما تعداد جوانانی که به دلیل سختگیریهای والدین خود ازدواجشان عقب افتاده کم نیست، لذا هرچه مراسمها و جشنهای عقد و عروسی سادهتر باشد برای آینده آنان بهتر خواهد بود.
این دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در عین حال توصیه کرد: خانوادهها حواسشان به جوانان باشد، از طزفی دختران هوای جیب همسرشان را داشته باشند و پسرها نیز هوای دل همسرشان؛ زیرا این صفا و همدلیها هموارکردن مسیر زندگی مشترک جوانان است.
سیده زهرا نیز در تایید گفتههای همسرش اضافه کرد: در این روزهای سخت که بسیاری از خانوادهها دغدار عزیزانشان هستند آیا یک شب جشن و پایکوبی ارزش ازدست دادن انسانها دیگر و داغدار کردن کادردرمان را دارد.
این دانشجوی داندانپزشکی ابرازداشت: خانوادهها و زوجهایی که برای برپایی جشن و پایکوبی آنهم برای یک شب اصرار میکنند فقط مسوول جان خود و خانواده خود نیستید بلکه درقبال زندگی کادردرمان هم مسوولند.
وی گفت: برخی شاید حواسشان نباشد اما این بیاحتیاطیها خانوادهها را متلاشی میکند و ممکن است برای همیشه کودکی را از آغوش مادر و محبت پدری محروم کرده و شاید حتی شاید آرامش و آسایش در زندگی این زوج کمرنگ شود.
سیده زهرا به همه خانوادهها و جوانان توصیه کرد: در شرایط قرمز و هشدار کرونا در استان فکر کنیم شرایط امروز ما یک شرایط جنگی است که همه باید برای حفظ جان و سلامت دیگران پای کار باشند؛ لذا همه مسوولیم و باید دست به دست هم بدهیم تا هرچه زودتر این شرایط در استان و کشورمان تمام شود نه اینکه با بی احتیاطی باری بر دوش دیگران شویم.
"زهرا و حسن" نیز که ۲۵ بهمن ۹۷ با ۱۴ سکه و یک سفر کربلا به عقد یکدیگر درآمدند نیز هم کفوبودن، داشتن ایمان و لایق بودن را سه شرط مهم برای ازدواج خود عنوان کرد.
زهرا این دانشجوی رشته فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در گفتوگو با ایرنا بیانداشت: درست زمانی که میخواستم برای جشن ازدواجمان آماده شویم این بیماری وارد استان شد و ازدواج ما مقداری عقب افتاد.
وی گفت: همیشه دوست داشتیم جشن عروسیمان ساده و بیگناه برگزار شود و چون یکسالی از عقدمان هم میگذشت تصمیم گرفتیم در شرایط موجود با کمترین تعداد مهمان جشن کوچیک و سادهای را برگزار کردیم.
نسا جباری دیگر دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است که بومی استان هرمزگان است امسال با ۱۱۴ سکه به عقد رضا درآمد و ملاکش هم ایمان و اخلاق میداند.
آنها هم جشن ازدواجشان را بدون مهمان در قالب یک جشن خانوادگی برگزار کردند.
جباری گفت: به طور میانگین عروسیهای ما حدود هزار نفر مهمان دعوت میشود اما دلیل شرایط موجود ازدواجمان را خانوادگی در منزل جشن گرفتیم.
جباری همچنین توصیه کرد: در این شرایط بهتر است که با یک عقد ساده جوانان راهی خانه بخت شوند و نباید با سختگیری و اصرار برگرفتن مراسم و تجملات زندگی را برای جوانان سختتر کرد.
این دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یادآورشد: خانوادهها هم باید سطح توقعاتشان را کم کنند و هم مسوولان با مدیریت اقتصادی از جوانان حمایت کنند تا بتوانند زندگیشان را از همان ابتدا را برنامهریزی دقیقتر با عشق و رفقات بسازند.
"آمنه و حمیدرضا" نیز که هردو دانشجوی پزشکی و ساکن بندرعباس هستند نیز تصمیم به ازدواج گرفتند و یکم آذرماه ۹۷ عقدشان را جشن گرفتند.
این دو دانشجوی پزشکی مهمترین ملاک خود را برای ازدواج صداقت و اندیشه صحیح دینی توام با بصیرت برای درست زندگی کردن میدانند.
این دو زوج رشته پزشکی که قرار بود فروردین امسال برای ازدواجشان جشن عروسی بگیرند، اما به علت روبرو شدن با پاندومی به نام ویروس کرونا ابتدا تصمیم برآن گرفته شد تا تیرماه سال آینده صبر کنند اما این زوج پراندیشه و آیندهنگر که هزینه درنظرگرفته شده برای یک جشن عروسی را ۱۰۰میلیون تومان برآورد کرده بودند، تصمیم گرفتند جشنشان را تعطیل و بدون برگزاری هیچ مراسمی به خانه بخت بروند.
آمنه در گفتوگو با ایرنا گفت: با توجه به اینکه من و همسرم هردو کارورز(اینترن) پزشکی هستیم و مستقیم با مبتلایان به ویروس کرونا در تماس بودهایم میدانستیم که این ویروس چه بلایی میتواند سر بیمار بیاورد برای همین از خِیرعروسی گرفتن گذشتیم، زیرا نمیخواستیم خانوادهها و مهمانانمان دچار آسیب شوند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی هشدار کرونا کسانی که میخواهند جشن عروسی بگیرند بهتر است در باغ یا تالارهایی که ضوابطهای بهداشتی را رعایت میکنند، این مراسمها برگزار شود تا در منزل زیرا با جمعیت حتی محدود در یک محیط سربسته کاری بسیار خطرناک است.
این دانشجوی پزشکی بیان داشت: با توجه به شرایط اقتصادی و تورم در بازار، برگزاری جشن ازدواج کار آسانی نیست پس خود خانوادهها و زوجها بدون تحمل فشارهای اقتصادی باید از میزان آرزوهایشان کاسته تا بتوانند یک جشن ساده و معمولی برگزار کنند.
وی در پایان به همه خانوادهها به خصوص خانوادههایی که در خانه جوان یا دانشجوی عقد کرده دارند، توصیه کرد: کرونا واقعا جدی است و در این شرایط که کرونا به ما رحم نمیکند خودمان به یکدیگر رحم کنیم.
از ۱۰تا ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۴۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران در کشور به ۳۰۶ هزار و ۷۵۲ نفر رسید متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۶ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۹۸۲ نفر رسیده است.
برچسبها ویروس کرونا هرمزگان ازدواج ساده پروندهٔ خبری پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارشهامنبع: ایرنا
کلیدواژه: ویروس کرونا هرمزگان ازدواج ساده ویروس کرونا هرمزگان ازدواج ساده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دانشجوی پزشکی خانواده ها برای ازدواج ویروس کرونا عقد و عروسی برپایی جشن جشن ازدواج سیده زهرا جشن عروسی زوج ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۰۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس در یادداشتی به مناسبت هفته سلامت، وجوه مهم سلامت را برشمرد و بر نقش خانواده در سلامت افراد تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی به مناسبت هفته سلامت نوشت:« یکی از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی، «سلامت» است. چه، با برخورداری از تراز بالای صحت و سلامت است که میتوان برای تحقق اهداف ریز و درشت زندگی و بیشینهسازی شادابی و موفقیت، گام فراسو نهاد و جهد و جد روزافزون کرد. لیکن، نباید از یاد برد که قلمرو و حیطه سلامت هرگز در سطح «سلامت جسم» محدود نمیماند بلکه حیطههای پر اهمیت دیگری را نیز در بر میگیرد که از آن میان سه حیطه دیگر سلامت، یعنی «سلامت روان»، «سلامت اخلاق» و «سلامت اجتماعی» در خور توجه فزونتری هستند. نیازی به یادآوری نیست که این چهار حیطه سلامت پیوند وثیق و جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند و لاجرم زوال یا نقصان هریک قادر است آن سه دیگر را دستخوش کژکارکردی کند.
چنانچه از حیث یادآوری و بیش و کم از منظر امروزین بخواهیم تعریفی بس مختصر از این چهار حیطه سلامت به دست دهیم چنین میتوان گفت که جسم آنگاه سالم است که بتوان بیهیچ محدودیتی از همه ظرفیت و توان آن برای «نیکو زیستن» بهره جست، روان نیز زمانی در سلامت است که نه تنها در دام هیچ «تعارض» آشفتهساز و نشانگان ملال انگیز و تنیدگی آشوبناکی گرفتار نشده باشد بلکه لبریز سُرور و وجد و خرسندی و پیوسته در تعالی و پویایی باشد. به همین قیاس سلامت اخلاقی نیز به حالتی اطلاق میشود که ذهن و ضمیر فرد عاری از «احساس گناه» باشد؛ آشکار است که لازمه فراچنگ زدن چنین خلق و حالتی آن است که فرد در کنش و منش و بینش خود، «فضایل اخلاقی» نظیر صداقت، عدالت، اصالت، امانت و جزو آن را فرو نگذارد و برای بیشینهسازی آنها پیوسته بکوشد. سرانجام، مراد از «سلامت اجتماعی» آلوده نشدن به آسیبهای مختلف از یک سو و داشتن ارتباط و تعامل «شفابخش» با جمع و جامعه از دیگر سو است.
ناگفته پیداست که یک دوجین عامل را میتوان نشان کرد و نشان داد که بر هر یک از این چهار حیطه سترگ سلامت تاثیر میگذارند. اما، تردیدی نمیتوان کرد که در این میان سهم و نقش خانواده برجستهتر است. چون همانگونه که می دانیم در خانواده است که «اندیشه» شکل میگیرد، «شخصیت» فرا میبالد، «منش» نضج مییابد، «نگرش به خویشتن» پایهریزی می شود و «نحوه رفتار» در برابر پدیدهها و در شرایط مختلف، سمت و سو داده میشود.
حال این پرسش در برابر ما عرض اندام میکند که کدام خانواده قادر است تراز و میزان هر یک از چهار نوع سلامت را ارتقا دهد و مانع از فروشدن در «بیماری» و نقصان سلامت شود؟ در پاسخ به این پرسش میتوان انبوهی شاخص و ملاک را برای « خانواده سلامت محور» و «سالم پرور» فهرست کرد. لیکن به باور من از آن میان شاخص های زیر اهمیت بیشتری دارند:
۱.سبک زندگی برخوردار از تحرک بهینه (۶۰ دقیقه در روز)، بهداشت مطلوب، چک آپ دوره ای، تفریح به موقع و تغذیه مناسب. چنین سبکی نه تنها به سلامت جسم یاری میرساند بلکه سلامت ذهن و روان را نیز مضاعف میکند.
۲.پیروی از الگوی گفتوگوی سازنده برای از میان راندن تعارضات ناگزیر زندگی. در چنین خانوادهای کمتر مشاجره و منازعه و مجادله دیده میشود. چه، اینگونه خانوادهها زبان و کلام را در جهت «مفاهمه» و مصالحه بکار میگیرند و با گفت و شنود به موقع مانع از سایه انداختن تعارضات و مسائل حل نشده بر ساحت جان و روان میشوند.
۳.افزایش مستمر ذخیره شناختی. در خانواده سلامت محور مطالعه و یادگیری رفتاری رایج و مستمر است و لاجرم اعضای اینگونه خانوادهها پیوسته دانایی خود را افزایش میدهند و اندیشه خود را زیبا و غنی میسازند. آنان همچنین میکوشند تا «دانش» خود را به «خِرد» تبدیل سازند و آن را در کنش و عمل خود بکار بندند. ناگفته پیداست که پیامد دانایی، خردمندی و «اندیشه زیبا» خوشامدگویی مستمر به زیباییهای بیکران زندگی و شادابی و شورمندی جسم و روان است.
۴.فضیلتمند زیستن. در خانواده سالم پرور و سلامت محور به فضائل اخلاقی نه تنها در «گفتار» بلکه در «کردار» ارج نهاده میشود. به همین سبب اینگونه خانوادهها اغلب با خود و دیگران «در صلح» و آرامش هستند.
۴.برخورداری از روابط و پیوندهای اجتماعی خرسند ساز. چنین پیوندی نوعی «حمایت اجتماعی» است که همچون «سپری نیرومند» از اعضای خانواده در برابر سختیها و رنج های ناگزیر زندگی حفاظت میکند. یادمان باشد که در جهان بودن یعنی با دیگران بودن.
خلاصه آنکه، خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد و لاجرم احساس خوشبختی و بهروزی و شادابی آن پیوسته در حال افزایش است.»
انتهای پیام