Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسکانیوز؛ گروه بین الملل: همواره عمل به وعده های انتخاباتی یکی از نشانه های عملکرد مناسب، منطقی و بر اساس برنامه، فرد انتخاب شده ای است که اینک اداره یک کشور را عهده‌دار است و البته که این امر حتماً دال بر برخورداری از قدرت و توان بالای اجرایی آن فرد در پیشبرد امور نیز به حساب می‌آید.

در عراق هم امروز این امر در حال تحقق است مصطفی کاظمی نخست وزیر این کشور در دوران انتخاباتی وعده داده بود که انتخابات زودهنگام این کشور را برگزار خواهد کرد اما برخی چنین انتظاری را از دولت کاظمی به دور از واقعیت می‌دیدند و نسبت به آن بدبین بوده و هستند فارغ از کسانی که در این مسیر تعمدی مانع تراشی کرده و همچنان نیز این امر را ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند شرایط داخلی، منطقه ای و بین المللی در حال حاضر را برای عراق خاص و پیچیده است و رقم زدن هر اتفاقی آن هم در کشور با تنوع بسیار زیاد قومی و مذهبی و طیف متضاد و گسترده انتظارات، توقعات و مطالبات تواند بسیار سخت باشد و حتما نیازمند هماهنگی های سطح بالا و همکاری های گسترده میان دستگاه‌های و مختلف گروه های سیاسی است.

برگزاری انتخابات زودهنگام شرایطی دارد که پیش از تحقق آن نیازمند اجرایی شدن آن هاست که از جمله آن شروط می‌توان به تکمیل قانون انتخابات، آماده سازی کمیساریای انتخابات، کنترل سلاح و پول در دست دولت و بسیج کلیه نیروهای مردمی و گروه‌های سیاسی، اشاره کرد.

در همین رابطه «برهم صالح» رئیس جمهور عراق در اظهارات اخیر خود اینطور گفت که اجرای انتخابات به بازگشت اعتماد ملت عراق به روند سیاسی کشور، مطالبه‌ای است که کسی از آن کوتاه نخواهد آمد.

آنطور که مصطفی کاظمی در آخرین اظهاراتش مطرح کرد، زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق ۶ ژوئن ۲۰۲۱ خواهد بود، یعنی دقیقا یک ماه قبل از برگزاری انتخاباتِ اصلی که قرار است در آن کشور برگزار شود.

همین اظهارات وی پایه و اساس صحبت‌های این روزهای محافل سیاسی و رسانه‌ای در عراق شده و تحلیلگران منطقه‌ای و بین‌المللی بسیاری نسبت به این موضوع اظهار نظر پرداخته اند و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا دولت کاظمی توان لازم جهت اجرایی کردن یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی خود را دارد یا خیر.

کاظمی در دیدار با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق در این خصوص تصریح کرد که دولت عراق خواهان برگزاری انتخاباتی آزاد، سالم و منطبق بر استانداردهای بین المللی در راستای پاسخ به مطالبات مردم و گذر از همه اشتباهات انجام شده در انتخابات گذشته است.

کاظمی در دیدار با «جنین پلاسخارت» در اهمیت و نقش سازنده سازمان ملل در حمایت از کمیساریای مستقل انتخابات در عراق در زمینه های فنی و آموزشی تاکید کرد.

هر چند در مسیر تحقق وعده برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ گفته شده، دولت کاظمی با موانع از جمله درآمد پایین ناشی از کاهش قیمت نفت، شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، انباشت مشکلات اقتصادی و اجتماعی عراق در یک سال اخیر، نارضایتی مردم از عملکرد مسئولین، عدم همراهی و حتی مانع تراشی های تعمدی برخی گروه ها و شخصیت های سیاسی روبه رو است، اما آنها خوب می دانند که تنها راه دستیابی به آنچه که برای آن زمانبندی اعلام کرده‌اند تلاش و کار فراوان، همراه با ایجاد فضای همدلی و همکاری میان مردم و گروه‌های مختلف سیاسی در کشور است.

در پایان آنکه دولت کاظمی می‌تواند از فرصت به وجود آمده در این خصوص جهت اثبات و توانمندی خود بهره برداری کند و البته که باید این موضوع را هم به خوبی بداند که چشم های زیادی همچنان در داخل و خارج از عراق تحرکات آنها را رصد می‌کنند که این می تواند در صورت تحقق وعده های دولت کاظمی برای وی و دولت متبوعش، فرصتی تاریخی به حساب آید.

353 / 353 بغداد مصطفی کاظمی عراق

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بغداد مصطفی کاظمی عراق انتخابات زودهنگام برگزاری انتخابات دولت کاظمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۰۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات را اعلام کرد و گفت: تبلیغات از پنجشنبه این هفته آغاز می‌شود.

ولی‌الله رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: انتخابات در حوزه انتخابیه زنجان و طارم و خدابنده به دور دوم کشیده شده است.

وی افزود: در همین راستا همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو حوزه فراهم شده است.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان گفت: کد انتخاباتی کاندیداها به آنها اعلام شده و بر این اساس در حوزه انتخابیه زنجان و طارم کدهای انتخاباتی محمد اسماعیلی و نبی‌الله محمدی به ترتیب ۱۱ و ۲۲ است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه انتخابیه خدابنده نیز کدهای انتخاباتی احمد بیگدلی و سعید رفیعی به ترتیب ۱۱ و ۲۲ است.

رحیمی با بیان اینکه تدابیر برگزاری مرحله دوم انتخابات در زمینه‌های فنی، اجرایی و پشتیبانی مورد بررسی مجدد قرار گرفته است، افزود: با هدف اجرای هرچه مطلوب‌تر انتخابات در دور دوم، تدابیر لازم پیش‌بینی شده است، گفت: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه‌ها همچون دور نخست نیمه الکترونیک برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان از ثانیه نخست بامداد روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت تا ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ بیستم اردیبهشت ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در حوزه های انتخابیه (زنجان – طارم) و (خدابنده) مستقر هستند که در حوزه انتخابیه (زنجان – طارم) ۱۹۹ شعبه ثابت و ۱۳۲ صندوق سیار و در حوزه انتخابیه خدابنده ۹۰ شعبه ثابت و ۷۰ صندوق سیار اخذ رای پیش‌بینی شده است.

کد خبر 749251

دیگر خبرها

  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد