Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@11:03:04 GMT

موافقان و مخالفان برگزاری کنکور

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۰۳۳۲

موافقان و مخالفان برگزاری کنکور

برگزاری کنکور ارشد و سراسری با وجود شرایط شیوع ویروس کرونا یکی از پر بحث ترین موضوعات رسانه ها و فضای مجازی است که امروز مجلس نشینان تکلیف برگزاری این دو کنکور را مشخص خواهند کرد.

به  گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، یکی از پربحث ترین موضوعات در رسانه ها و فضای مجازی  برگزاری کنکور با وجود شرایط شیوع ویروس کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشتگ های تعویق کنکور و سلامت دانشجو در توییتر و اینستاگرام گذاشته می شود اما این هشتگ ها هم نتوانسته است برگزاری کنکور ها برای بار چندم به تعویق بیندازد.

 

برخی از کاربران فضای مجازی معتقدند زمانی که میزان شیوع کرونا در ماه های گذشته نسبت به اکنون کمتر بود، زمان آزمون ها به تعویق افتاد اما در حال حاضر که در خیلی از شهرها با وضعیت قرمز رو به رو هستیم آزمون ها به ترتیب برگزار می شوند. اولین آزمون نهم مرداد ماه 1399 برای داوطلبان کنکور دکتری برگزار شد که طبق آمار ها 30 درصد از داوطلبان شرکت نکرده بودند.

 

آغاز آزمون کارشناسی ارشد

دومین آزمون، کارشناسی ارشد است از روز پنجشنبه 16 مرداد ماه آغاز می شود و تا شنبه 18 مرداد ماه ادامه دارد.

 

زمان کنکور سراسری

بزرگترین آزمون هم کنکور سراسری با شرکت بیش از یک میلیون نفر داوطلب است که بیشترین استرس و اضطراب برای برگزاری این کنکور وجود دارد. این کنکور هم از روز 29 مرداد ماه آغاز می شود و تا اول شهریور ماه ادامه دارد.

برگزاری کنکور موافقان و مخالفانی هم در میان مسئولان دارد.

 

موافقان و مخالفان برگزاری کنکور

در همین باره، «علیرضا منادی»رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه در هرصورت اولویت اول، سلامت فرزندان ماست، با حضور در برنامه پرسشگر می گوید: اگر قرار است کنکور برگزار شود باید شرایط بهداشتی به طور کامل رعایت شود آنقدر بدبین نیستم و معتقدم می‌توانیم کنکور را برگزار کنیم.

 

همچنین «جبار کوچک نژاد» به عنوان سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد کنکور باید برگزار شود.

 

اما روز گذشته رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی از ارایه یک طرح دوفوریتی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد تا بتوان با این طرح جلوی تمام کنکورها گرفته شود البته به گفته او هنوز قطعی نشده است و  این موضوع تا یکشنبه تعیین تکلیف می‌شود.

 

در همین باره «حسینعلی شهریاری» با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره غیبت 30 درصدی شرکت‌کنندگان در آزمون دکترای روز پنج شنبه و تکلیف برگزاری آزمون‌های سراسری می گوید: بارها نظرات خودمان را به رئیس جمهور و وزیر بهداشت به صورت مکتوب اعلام کرده‌ایم.

 

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: مشکل ما این است که پروتکل می‌نویسیم اما در عمل اجرایی و عملیاتی نمی‌‌شود؛ دیروز درحوزه‌های امتحانی مشکلات جدی وجود داشته و ضمن اینکه فقط تهران را نداریم، باید استان‌های گرمسیری مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را هم ببینیم؛ تصور کنید فردی چهارساعت ماسک بزند و در فضای سرپوشیده‌ای که نمی‌توان کولر را هم به علت انتقال آلودگی روشن کرد بنشیند و امتحان بدهد؛ فقط نوشتن پروتکل کافی نیست و نشان داده‌ایم توان اجرایی کردن آن را نداریم.

 

شهریاری با بیان اینکه ضمانت اجرایی برای اجرای پروتکل‌ها نداریم، بیان می کند: وقتی اعلام شد همه جا بازگشایی شود خواستند که همه ماسک بزنند؛ همه مردم با این مشکلات اقتصادی توانایی خرید ماسک ندارند به دولت گفته‌ایم ماسک رایگان در اختیار مردم قرار دهند. یا مثلا می‌گوییم همه ماسک بزنند اما مثلا در مترو چه طور نظارت می‌کنند که همه در واگن‌ها ماسک زده باشند.

 

وی درباره نامه نگاری با وزیر علوم و وزیر بهداشت می گوید: بنده و رئیس کمیسیون آموزش، نامه‌ای به وزیر علوم و وزیر بهداشت نوشتیم و قرار است شنبه مجدد بررسی شود، تعدادی از نمایندگان هم نامه نوشته‌ و دوباره نگرانی خود را اعلام کرده‌اند، اولویت اول سلامتی فرزندان ماست، قرار نیست به علت شرکت در کنکور در شرایط نامناسب، شماری از داوطلبان یا اعضای خانواده‌شان جان خود را از دست بدهند.

 

شهریاری با بیان اینکه با وضعیتی که داریم هیچ ضمانت اجرایی برای اجرای پروتکل‌ها نخواهیم داشت، گفت: با این اقلیم گسترده، فرهنگ‌های مختلف و وضعیت اجرایی نمی‌توان همه پروتکل‌ها را رعایت کرد. باید ابتدا بیماری را کنترل کنیم، بعد امتحانات را برگزار کنیم.

 

وی در پاسخ به اینکه نظر شما درباره تعطیلی دانشگاه‌ها چیست؟ عنوان کرد: به نظر بنده اگر کلاس‌های دانشگاه‌ها چندماه عقب بیفتد از تابستان سال آینده می‌توان کلاس‌ها را از سر گرفت.

 

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره زمان روشن شدن تکلیف برگزاری کنکور اظهار کرد: چون ما تصمیم گیرنده نیستیم نمی‌توانیم زمان را تعیین کنیم ولی همکاران ما مصمم هستند شاید اگر ستاد کرونا تصمیم نگیرد، یک طرح دوفوریتی بیاورند و جلوی تمام کنکورها را بگیرند که البته هنوز قطعی نشده است. این موضوع تا یکشنبه تعیین تکلیف می‌شود.

 

همچنین سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با مصاحبه با یکی از رسانه ضمن انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون دکتری، می گوید: با وضعیت فعلی برگزاری آزمون سراسری و ارشد به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

 

فلاحی بیان می کند: با وجود وعده مسئولان وزارت علوم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اما گزارش‌های داوطلبان حاکی از این است که برگزاری آزمون دکتری با ایرادات بسیاری همراه بوده است.

 

هیچ مشکلی در برگزاری کنکور‌ها وجود ندارد

همچنین «منصورغلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  هم در جلسه ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در برگزاری کنکور‌ها ندارند، بیان می کند:گزارش مستندی از تک تک استان‌ها و حوزه‌های برگزاری آزمون دکتری و همچنین نظرخواهی از داوطلبان شرکت کننده توسط سایت سازمان سنجش آموزش کشور اخذ شده است.

 

وی ادامه داد: بالای 80 درصد داوطلبان شرکت کننده از برگزاری کنکور دکتری 99 اظهار رضایت کردند و موارد دیگر هم در تجربه سازمان سنجش برای برگزاری آزمون‌های بعدی حتما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

فاطمه زرین آمیزی هم درباره تعویق کنکور ها به خبرنگار شبستان می گوید: تعویق زمان کنکور باید از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود در غیر اینصورت اعلام هر تعویقی قابل استناد نیست.

 

سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور بیان می کند:سازمان هم مجری اجرای مصوبات بر اساس تاریخ های ستاد مقابله کرونا است.

 

امروز یکشنبه دوازدهم مرداد ماه 1399 باید دید مجلس نشینان برای برگزاری کنکور چه تدابیری می اندیشند آیا طرح دوفوریتی ارایه می شود و این طرح می تواند جلوی برگزاری تمام کنکورها را بگیرد یا خیر؟

 

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: کنکور ارشد سازمان سنجش و آموزش کشور کنکور سراسری مجلس شورای اسلامی برگزاری آزمون برگزاری کنکور رئیس کمیسیون مرداد ماه پروتکل ها آزمون ها کنکور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۰۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۲۵ نفر از داوطلبان متقلب کنکور/ سالم ترین کنکور را برگزار کردیم

عبدالرسول پورعباس در خصوص میزان سلامت و امنیت برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ اظهار کرد: این آزمون علی‌رغم پیچیدگی‌هایی که داشت و فشاری که از جانب فضای تبلیغاتی شبکه‌های متقلب به سازمان سنجش وارد می‌شد، خوشبختانه در نهایت سلامت برگزار شد و ما یکی از بی‌نظیرترین و سالم‌ترین آزمون‌های خود را برگزار کردیم.

وی در ادامه از تقلب ۲۵ داوطلب نوبت اول ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: تمامی این ۲۵ افراد متقلب بازداشت و به پلیس امنیت کشور تحویل داده شدند و در مراحل انجام بازجویی هستند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: در برگزاری نوبت اول کنکور امسال تمامی دستگاه‌های امنیتی کشور با تمام قوا برای تامین امنیت آزمون پای کار آمدند و توانستیم امنیت، آرامش و سلامت آزمون را تامین کنیم.

پورعباس خاطرنشان کرد: ۲۵ نفر از افرادی که به عنوان داوطلب متقلب در جلسه آزمون بازداشت شدند از مناطق مختلف کشور اعم از تهران، غرب، شرق کشور بودند و این افراد در همان دقایق اول آزمون شناسایی و دستگیر شدند.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: نحوه تنظیم سوالات آزمون و شخصی سازی دفترچه‌های داوطلبان از دیگر عواملی بود که توانستیم کنکور بی‌نظیری را در امسال برگزار کنیم و خوشبختانه امسال نسبت به سوالات رضایت داشتند و سوالات امسال از تعادل خوبی برخوردار بود.

پورعباس در پایان با تاکید بر اینکه حدوداً ۱۲ درصد داوطلبان نوبت اول کنکور غایب بودند، گفت: معمولاً تعداد غایبین آزمون در گروه‌های مختلف حدود ۱۲ درصد تخمین زده می‌شود؛ اما اگر بخواهیم میانگین را در نظر بگیریم در آزمون نوبت اول نیز همان ۱۲ درصد داوطلبان غایب بودند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کشف ۲۵ مورد تقلب با دستگاه های الکترونیکی در کنکور ۱۴۰۳
  • انتخاب رشته بیش از ۸۸ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور
  • دستگیری ۲۵ نفر از داوطلبان متقلب کنکور
  • دستگیری ۲۵ نفر از داوطلبان متقلب کنکور/ سالم ترین کنکور را برگزار کردیم
  • چند دانش‌آموز سیل زده از کنکور سراسری جا ماندند؟
  • آغاز فرایند تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
  • برگزاری آزمون اختصاصی برای ۶۰ داوطلب جامانده از کنکور/ تعداد متقلبان کنکور امسال اعلام شد
  • تکرار برگزاری آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده