Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-05@17:05:23 GMT

تب کریمه کنگو چیست و چه علائمی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۱۸۲۹

تب کریمه کنگو چیست و چه علائمی دارد؟

بهزاد امیری، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) اظهار کرد: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است؛ مخزن و ناقل ویروس CCHF در طبیعت، کنه‌های سخت و عمدتاً گونه‌ای به نام «هیالوما» است که این کنه‌ها حدود ۸۰۰ روز عمر می‌کنند و می‌توانند ویروس را از طریق تخم به نسل بعدی شان انتقال دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: زمانی که این کنه‌ها، حیوانی را مورد گزش قرار می‌دهند، ویروس را به بدن دام منتقل می‌کنند؛ دام در طی مدت دو هفته ناقل ویروس خواهد بود و ممکن است علامتی بروز ندهد؛ چنان چه در این مدت، دام توسط انسان بدون استفاده از وسائل حفاظت فردی و بدون رعایت نکات بهداشتی ذبح شود، انسان در معرض خون و ترشحات دام آلوده قرار می‌گیرد و به این طریق احتمال انتقال بیماری به انسان وجود دارد.

روش‌های آلوده شدن به تب کریمه کنگو چیست؟

وی درباره روش‌های انتقال ویروس CCHF تصریح کرد: انسان به چند روش به ویروس CCHF آلوده می‌شود؛ اول آن که کنه آلوده به طور مستقیم انسان را مورد گزش قرار دهد؛ دوم آن که تماس با ترشحات، خون و بافت بدن حیوان آلوده وجود داشته باشد؛ سومین روش آلوده شدن، له کردن کنه آلوده با دست و چهارمین روش، تماس با خون و ترشحات بدن انسان مبتلا به بیماری است.

ابتلای ۳۶ نفر به تب کریمه کنگو در سال جاری

وی افزود: بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) نخستین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور ما تایید و شناسایی شد؛ از ابتدای شناسایی نخستین مورد ابتلا به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در سال ۱۳۷۸ تاکنون (۲۱ سال) ۱۵۷۹ مورد بیمار مبتلا در کشور شناسایی و ثبت شده است و از آن زمان تاکنون ۲۰۶ نفر (۱۳ درصد) به علت ابتلا به این بیماری در کشور فوت کرده اند.

وی ادامه داد: در سال گذشته تعداد ۱۱۹ بیمار شناسایی شدند و ۱۱ نفر به علت ابتلا به این بیماری فوت کردند؛ از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۶ نفر بیمار مبتلا شناسایی شده و متاسفانه ۵ نفر به علت ابتلا به بیماری CCHF و عوارض ناشی از آن در کشور فوت کرده اند.

سیستان و بلوچستان در صدر ابتلا به تب کریمه کنگو

این متخصص بیماری‌های عفونی متذکر شد: در طی ۲۱ سال گذشته همواره استان سیستان و بلوچستان بیشترین آمار ابتلا و مرگ ناشی از CCHF در کشور را داشته است.

علائم تب کریمه کنگو چیست؟

امیری درباره علائم بیماری تب کریمه کنگو تصریح کرد: تعداد زیادی از افراد علائمی از خود بروز نمی‌دهند، اما افرادی که دچار علائم می‌شوند در فاز اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می‌شوند؛ در فاز حاد بیماری، فرد دچار خونریزی زیرپوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن همچون سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی می‌شود که در این صورت ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

وی خاطرنشان کرد: در فاز حاد بیماری، بین ۱۰ تا ۴۰ درصد احتمال دارد که بیمار فوت کند؛ بیشترین گروه سنی مبتلا به CCHF گروه سنی جوان و میانسال و از میان جمعیت مولد کشور است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت با بیان این که نوع شغل افراد ارتباط زیادی با انتقال ویروس CCHF دارد، متذکر شد: افرادی که مشاغلی در حیطه دام، دامداری، قصابی و کشتارگاه دارند، بیشترین جمعیت در معرض خطر هستند.

امیری با اشاره به این که فعالیت کنه‌ها با شروع گرمای هوا آغاز می‌شود، گفت: به همین علت بیشترین موارد ابتلا به تب کریمه کنگو (CCHF) در انتهای فصل بهار و در طول فصل تابستان بروز می‌کند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: امکانات تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا شده است و در هر نقطه‌ای از کشور امکان انتقال نمونه و تشخیص نهایی بیماری وجود دارد؛ بیماران باید در صورت مشاهده نخستین علامت، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

راهکار‌های کنترل و پیشگیری بیماری تب کریمه کنگو

این متخصص عفونی در پاسخ به سؤالی درباره راهکار‌های کنترل و پیشگیری بیماری تب کریمه کنگو گفت: در مناطقی که میزان بروز بیماری بیشتر است، افراد باید حتی‌الامکان از گزش خود توسط کنه‌ها جلوگیری کنند؛ در مناطقی که میزان کنه‌ها بیشتر است، باید نسبت به سم‌پاشی دام‌ها، آغل‌ها و مناطق نگهداری دام اقدام شود؛ افراد باید دقت کنند که نباید کنه‌ها را با دست له کنند و در مناطقی که کنه‌ها فراوانی بیشتری دارند، لباس بلند بپوشند یا اینکه از قلم یا اسپری دورکننده حشرات استفاده شود همچنین افراد به لاشه دام و حیواناتی که در اثر بیماری از بین رفته‌اند، نزدیک نشوند و دست نزنند.

وی ادامه داد: مردم از خرید گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبخ و عرضه می‌شوند، خصوصاً در کنار جاده‌ها و معابر خودداری کنند همچنین مردم، دام را از میادین عرضه مجاز دام خرید کنند چراکه این مراکز تحت‌نظر سازمان دامپزشکی است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت با بیان این که ذبح دام باید در کشتارگاه‌ها انجام شود، خاطرنشان کرد: در تمامی کشتارگاه‌های مجاز دام، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند؛ برخی از انواع بیماری در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند، و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تب کریمه کنگو گوشت آلوده سبک زندگی پارسی خبر بیماری تب کریمه کنگو تب کریمه کنگو وزارت بهداشت ویروس CCHF کنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۱۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام سفیران کریمه به خارج و داخل کشور با ۱۳۰ برنامه

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: دهه کرامت با بیش از دو دهه فعالیت فرهنگی صورت گرفته، به ظرفیت خوبی برای برنامه‌های مختلف در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و حتی عمرانی تبدیل شده است.

مدیر حرم بانوی کرامت گفت: حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها نقش مهمی در مسائل فرهنگی کشور دارد و شخصیت کریمه اهل بیت علیهم السلام برای همگان الگو است.

وی افزود: جشن‌های دهه کرامت دو روز قبل تر از میلاد بانوی کرامت در حرم مطهر برگزار می‌شود و برنامه‌های مختلفی در ایام دهه کرامت در حرم مطهر خواهیم داشت.

وی افزود: امید است با برپایی جشن‌های دهه کرامت، نشاط اجتماعی خوبی در سطح شهر قم و کشور داشته باشیم و این برنامه‌ها باید مقدمه‌ای باشد تا شخصیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به مردم بیشتر شناسانده شود.

حجت الاسلام فلاحی ادامه داد: حرم مطهر در حوزه‌های مختلف آمادگی دارد تا برنامه‌های مردمی را در ایام دهه کرامت حمایت کند و گل آرایی ضریح و همه فضاهای حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با همکاری خادمان امام رضا علیه السلام صورت می‌گیرد و زمینه برای خدمت رسانی گروه‌های مردمی و نهادهای مختلف از جمله در میدان آستانه و صحن جواد الائمه علیه السلام فراهم است تا موکب‌های بیشتری نسبت به سال قبل در این عرصه به زائران خدمات دهی داشته باشند.

مدیر حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به اعزام سفیران کریمه در ایام دهه کرامت به نقاط مختلف گفت: سفیران کریمه علاوه بر خارج از کشور در داخل کشور نیز در قالب ۱۳۰ برنامه در نقاط مختلف برنامه خواهند داشت.

وی ابراز کرد: فضاسازی در ایام دهه کرامت نسبت به سال‌های گذشته پررنگ‌تر خواهد بود و برنامه‌های مورد نیاز زائران تدارک دیده شده تا زائران بهتر بتوانند با شخصیت بانوی کرامت آشنا شوند و زیارت با معرفتی را داشته باشند.

حجت الاسلام فلاحی افزود: حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و استان قدس رضوی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران هستند و هر چقدر معرفی این شخصیت‌های ممتاز دین در جامعه صورت گیرد، شاهد تأثیرات فرهنگی خوبی خواهیم بود.

کد خبر 6097450

دیگر خبرها

  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • همایش فرهنگی ورزشی کاروان سفیران کریمه در زاهدان برگزار می‌شود
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • اعزام سفیران کریمه به خارج و داخل کشور با ۱۳۰ برنامه
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • برگزاری همایش فرهنگی ورزشی کاروان سفیران کریمه در زاهدان
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو
  • شهر کریمه اهل بیت(ع) سوگوار صادق آل محمد(ص) شد
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • تب مالت چیست؟ + فیلم