Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید اصغری صدابردار موسیقی کشورمان معتقد است که بسیاری از خوانندگان مدیون صدابردارانی هستند که ایرادهای کارشان را اصلاح می‌کنند. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - آهنگساز باید اثری جذاب بنویسد، شاعر باید شعری پرمغز برایش بسراید و خواننده هم باید با احساس و با تسلط آن اثر را بخواند. نوازندگان هم هر کدام باید کارشان را به درستی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت حاصل کارِ تمام این‌ها را باید صدابرداری حرفه‌ای و کاربلد، ثبت و ضبط کند. اگر صدابردار به کارش احاطه داشته باشد، مخاطب اثری خوب را خواهد شنید، در غیر این صورت حاصل زحمات آهنگساز و دیگر عوامل بر باد خواهد شد.

صدابرداری یکی از مهم‌ترین مراحل در تولید هر اثر موسیقی است. امروزه تأثیرِ صدابردار در تولید آثار موسیقی به حدی رسیده که برخی گمان می‌کنند، صدابردار می‌تواند صداهای بد را هم خوب کند.
به هر روی برای آشنایی بیشتر با حرفه‌ی صدابرداری، سراغ یکی از صدابرداران موسیقی ایران رفتیم تا با او همکلام شویم.

امید اصغری متولد 13 دی 1366 و تحصیل کرده دانشگاه پیام نور در رشته مهندسی کامپیوتر است. او در دوران دبیرستان با موسیقی آشنا و وارد عرصه نوازندگی شد. از همان ابتدا به نرم‌افزارهای ضبط موسیقی علاقه‌مند بود.
اصغری تاکنون آثار بسیاری را صدابرداری، میکس و مسترینگ کرده است. کارِ او و همکارانش در موسیقی اهمیت بسیاری دارد، اما به کارشان کمتر پرداخته شده است.

پای صحبت‌های امید اصغری نشستیم تا با او و هنرش در عرصه صدابرداری آشنا شویم. در ادامه حاصل گفت‌وگو با این صدابردار را می‌خوانید:

شروع کارتان در عرصه صدابرداری چطور شکل گرفت؟

در آن سال‌ها با آقای فلاحتی آشنا شدم که در دفتر موسیقی صدا و سیما کار می‌کرد. با ایشان درباره علاقه‌ام به صدابرداری صحبت کردم. آقای فلاحتی هم هر روزی که در رادیو ضبط داشت، من را با خودش می‌برد و در روند صدابرداری این برنامه‌ها حضور داشتم و با اصول این کار آشنا شدم.
در ادامه هم با صدابردارانی در کارهای تلویزیونی آشنا شدم و نکات بسیاری از این عزیزان آموختم.

همین آشنایی با حوزه صداربرداری باعث شد که تصمیم بگیرم که استودیویی شخصی برای خودم داشته باشم. برای داشتن مجوزِ استودیو باید یکی از استادان عرصه صدابرداری کار من را تأیید می‌کرد. برای این منظور سراغ زنده یاد ناصر فرهودی رفتم تا او کار من را تأیید کند. اما زنده یاد فرهودی این مسئله را نپذیرفت و به من گفت که با کیفیت کارم آشنا نیست و امکان تأیید کردنِ کارم را ندارد. به همین دلیل از من خواست در استودیو پاپ بمانم تا در آنجا کیفیت کارم را ببینند. همین ماجرا موجب شد که به مدت 8 ماه در استودیو پاپ بمانم و دوره‌ای پر از نکات مثبت را در آنجا بگذراندم.

یعنی در کنار ناصر فرهودی به آموختنِ اصول صدابرداری پرداختید؟ این آموختن‌ها به همان هشت ماه خلاصه شد؟

بعد از اینکه آن دوره هشت ماهه تمام شد، استاد فرهودی به من گفت که شما خیلی علاقه و استعداد دارید. همان‌جا به من پیشنهاد صدابرداری در استودیو پاپ را داد و من هم با کمال میل پذیرفتم. اینگونه بود که دوره‌ای حرفه‌ای‌تر را هم در استودیو پاپ گذارندم و در همان استودیو پاپ هم مشغول کار شدم.

در این سال‌ها چقدر با تکنولوژی‌های جهانی در عرصه صدابرداری و میکس و مسترینگ به‌روز بوده‌اید؟

نمی‌توان مهندسی صدا انجام داد و به‌روز نبود. این صنعتی است که روز به روز در حال پیشرفت است و هر روز اتفاق‌های جدیدی را در این عرصه شاهدیم. بخشی از کارهای روزانه‌ام و البته بخشی از ساعاتِ روزهای تعطیلم به بررسی اتفاق‌ها و محصولات جدید در عرصه صدابرداریِ دنیا سپری می‌شود.

صدابرداری رشته‌های مختلفی دارد، از این رشته‌ها برایمان بگویید.

صدابرداری اجراهای زنده، صدابرداری استودیویی و صدابرداریِ سینمایی.

صدابرداری در کیفیت آثار موسیقی چه نقشی دارد؟

تولید یک اثر حاصل همکاری تیمی است. اگر آهنگساز، تنظیم‌کننده، نوازنده و خواننده خوب نباشد، هیچ وقت نمی‌توان به یک اثر خوب امیدوار بود. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در تولید موسیقی وجود دارد، میکس و مسترینگ است. صدابرداری مهم است اما مهم‌تر از آن میکس و مسترینگ است.

بارها پیش آمده است که آهنگسازانِ خوبی آثاری نوشته‌اند، نوازندگان خوبی نواخته‌اند و خواننده خوبی هم آن را خوانده است؛ اما هنگام خروجی گرفتن با مشکل مواجه شده‌اند. باید دقت کنیم که ما موسیقی را می‌شنویم و اگر کسی نباشد که این موسیقی را خوب به گوش ما برساند، با مشکل مواجه می‌شویم.

اگر صدابردار خوبی در یک کار حضور نداشته باشد، تمام زحمات هنرمندانی مانند آهنگساز و نوازنده و خواننده از بین می‌رود.

اگر بخواهید کارکردِ صدابرداری را بیشتر برایمان شرح دهید، چه می‌گویید؟

صدابردار مانند آشپز است؛ آهنگ خوب، ملودی خوب، شعر خوب، نوازنده خوب و خواننده خوب مواد اولیه‌اند و صدابردار مانند آشپز همه این‌ها را کنار هم قرار می‌دهد و حاصل کار را شکل می‌دهد.

تصور کنید که می‌خواهید آهنگی بشنوید که صدایش به خوبی ضبط نشده است و اختلالی در صدا وجود داشته باشد. به هیچ وجه از چنین کاری لذت نخواهید برد. صدابرداریِ بد تمام تلاش‌های یک گروه را نابود می‌کند.

هر سازی یک گستره صدایی دارد. اگر این گستره صدایی به درستی تشخص داده نشود، کیفیت کار پایین می‌آید.

این ادعا درست است که صدابردار می‌تواند صدای خواننده‌ای که اصلاً صدای خوب ندارد را، زیبا و شنیدنی کند؟

به تازگی دستگاه‌هایی به مجموعه میکس و مسترینگ اضافه شده است که می‌تواند کیفیت صدا را بهتر کند، اما این تجهیزات نمی‌توانند ذات صدا را تغییر دهند. وقتی صدای خوبی می‌شنوید به این معناست که آن صدا ذاتِ خوبی دارد و صدابردار فقط به بهتر شنیده شدنش کمک کرده است.

در صدابرداری و میکس و مسترینگ، نمی‌توان یک صدای بد را خوب کرد، اما می‌شود صدایی خوب را بد کرد. کیفیت کار ما به شدت روی موسیقی تاثیرگذار است.

خواننده‌ای که از نظر تکنیک مشکل دارد را به یکی از بهترین استودیوها که می‌بریم و ضبط را شروع می‌کنیم، هرگز نمی‌توان نتیجه خوبی از این اتفاق گرفت.

درباره اشتباه‌های خواننده در هنگام خوانندگی یا به اصطلاح وقتی خواننده «فالش» می‌خواند چطور؟ آیا صدابردار این ضعف‌ها را می‌تواند پوشش دهد؟

فالشی‌های هر اجرا را صدابردار می‌تواند درست کند. خیلی از خوانندگانی که امروز مشغول کارند، به شدت به ما صدابرداران مدیون‌اند. ما همیشه پشت پرده‌ایم و آرام کارمان را انجام می‌دهیم.

صدابردار هم ارکستراسیون را معنا می‌دهد و هم اینکه بسیاری از فالشی‌های اجرا را درست می‌کند تا صدا به درستی به گوش مخاطب برسد.

البته این کار در هر اجرایی امکان پذیر نیست. برای اینکه بتوان صدایی را ژوست کرد، باید در استودیو ضبط شده باشد. صدایی که در کنسرت ضبط می‌شود، به خاطر وجود دیگر صداها امکانِ ژوست شدنش نیست. در اجراهای گروهی هم

امکانِ اصلاح صدای خواننده وجود ندارد چون صدای محیط و دیگر سازها در صدای خواننده شنیده می‌شود.

چه تفاوتی بین صدابرداری در استودیو با صدابرداری روی صحنه وجود دارد؟

در اجرای زنده، ضبط لاین به لاین نداریم اما در اجرای استودیویی ضبط‌های لاین به لاین هم داریم. روش صدابرداری زنده بسیار متفاوت از صدابرداری در استودیو است. برای صدابرداری در اجرای زنده، با کمبودِ تجهیزات و امکانات در کشورمان مواجهیم. اما در ضبط استودیو تجهیزات بسیار بیشتر است.

اجرای زنده در کشورما در مرحله کار راه‌اندازی است، اما صدابرداری استودیویی در مرحله‌ی پیشرفته‌ای قرار دارد. متأسفانه ما در بخش اجرای زنده، نتوانسته‌ایم رشد کنیم.

صدابرداری در اجرای زنده به این منظور انجام می‌شود که صدا را بگیرند و در سالن مانیتورینگ کنند تا حاضران در سالن صدای خوبی بشنوند. صدابرداری در استودیو برای ضبط آهنگ‌ها و جمع‌آوریِ آلبوم است تا حاصل کار را در قالب تک آهنگ یا آلبوم به دست مخاطب برسانند.

اجراهای زنده را اغلب ضبط نمی‌کنند. اگر هم ضبط کنند بعدها در استودیو رویِ آن صدا کار می‌کنند.

نظرتان درباره صدابرداری آنالوگ چیست؟

در گذشته صدابرداری به صورت آنالوگ شکل می‌گرفت. دستگاهی چند باندی برای ضبط وجود داشت و دستگاهی دو باندی دیگر هم وجود داشت که صدا را در آنجا مستر می‌کردند. در صدابرداریِ روز جهان سیستم‌ها دیجیتال‌اند اما رابط آنالوگ است.

امروز در دنیا از این ویژگی‌ها استفاده می‌شود اما در کشور ما امکان استفاده از این سیستم وجود ندارد.

در ایران خواننده و تهیه‌کننده به دنبال سریع کار کردن و کم‌هزینه است. به خاطر همین به سمت موسیقی فست فودی رفته‌ایم.

سیستم آنالوگ چه ضبط و چه میکسش در بازار موسیقی ایران در حال برافتادن است. نظر من درباره صدا و میکس آنالوگ بسیار مثبت است. تفاوت این دو مانند تفاوت عکاسی آنالوگ و دیجیتال است.

در صدابرداری آنالوگ می‌توانیم با حداکثر کیفیت صدا را ضبط کنیم. من صدابرداری را به صورت آنالوگ می‌پسندم تا به صورت دیجیتال.

-------------------------------

نگاهی به رزومه کاریِ امید اصغری:

مهم‌ترین آثار امید اصغری در زمینه صدابرداری:
موسیقی متن فیلم سینمایی ماهور، فیلم سینمایی دارکوب با کارگردانی بهروز شعیبی، کتونی زرنگی علی ملاقلی‌پور، تیتراژ سریال خط تماس، موزیک متن و موزیک تیتراژ سریال نون خ، موسیقی متن سینمایی معکوس با کارگردانی مسعود کیمیایی، فیلم سینمایی داش آکول، تیتراژ فیلم سینمایی مصادره، تیتراژ سریال شاهرگ با صدای سالار عقیلی، فیلم سینمایی عطر داغ.

مهمترین آثار این صدابردار در زمینه صدابرداری، میکس و مسترینگ:
در برخی آثار فقط کارِ ضبط را انجام داده‌ام. آلبوم میخانه خاموش با صدای سالار عقیلی، سوئیت سمفونی انقلاب و سوئیت سمفونی پیروزی با آهنگسازیِ مجید انتظامی، موسیقی متن و موسیقی تیتراژ معمای شاه، موسیقی متن و موسیقی تیتراژ فیلم سینمایی فروشنده را صدابرداری کردم، موسیقی برنامه سه ستاره، سینمایی آنجا همان ساعت، سینمایی ماجرای نیمروز.

مهم‌ترین آثار اصغری در بخش میکس و مسترینگ:
آهنگ چه بگویم، سروزیرآب با صدای سالار عقیلی، آلبوم مسافران مردد، در ناگهان، آلبوم هوای بی‌قراری‌ها با صدای وحید تاج، آلبوم پیدای پنهان سالار عقیلی، آلبوم می‌ترسم عقیلی، آلبوم خیام عقیلی.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,34,40/CT2 واژه های کاربردی مرتبط سینما موسیقی بیشتر بخوانید... نگاهی به آلبوم مشترک شجریان و پورناظری/ گردشی در نغمه‌های ایران من قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... نگاهی به آلبوم مشترک شجریان و پورناظری/ گردشی در نغمه‌های ایران من واژه های کاربردی مرتبط سینما موسیقی پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ خسرو سینایی کارگردان پیشکسوت سینما درگذشت ۲ واکنش مداحان به سخنان رهبر انقلاب درباره عزاداری محرم/ فرمایش رهبری فصل‌الخطاب است ۳ نصر۶؛ پاسخ ارتش به شرارت های آمریکا در خلیج فارس و نابودی رویای «سیف سعد» صدام ۴ حدیث غدیر| تبعات رویگردانی از پیام غدیر در بیان امام کاظم (ع) ۵ ساخت مستند حیات وحش از منطقه‌ای که فقط هفت نفر واردش شده‌اند/ ماجرای دستمزد یک دهمی برای ۲ پروژه یکسان + عکس ۶ برگزاری اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی در تالار رودکی ۷ برنامه جدیدی برای سخنگویان/ وقتی مسئولان پاسخگوی رادیو گفت‌وگو می‌شوند ۸ کتاب "جایگاه عزم" منتشر شد مهمترین اخبار فرهنگی شورای ساختی که با اشتباهات ناتمامش رو به زوال می‌رود حسینی قمی: برای عید غدیر چه کرده‌ایم؟/ عالم سنّی که در مدح امام علی(ع) کتاب نوشت الیور استون سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را زیر سؤال برد هیئت‌های مذهبی حفظ سلامتی را وظیفه شرعی می‌دانند/ عزای بر سیدالشهداء عامل حیات روحانی انسانهاست مهمترین اخبار تسنیم دستاورد ۴ماهه ستاد راهبری جهش تولید در سازمان برنامه چه بود؟ کارگروه ویژه جای ستاد را می‌گیرد؟ عراق| منع ورود زائران به کربلای معلی تا ۱۳ محرم شاخص بورس تهران بر بام ۲ میلیون واحد نشست رونمایی از گزینه جدید برای وزارتخانه بی‌وزیر/۱۰ روز مهلت برای "وزیر دار" شدن وزارت صمت قالیباف: جریان تحریم و تحریف دو لبۀ یک قیچی هستند تا مسیر پیشرفت ملت ایران را مسدود سازند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینما موسیقی سینما موسیقی صدابرداری در استودیو عرصه صدابرداری استودیو پاپ میکس و مسترینگ فیلم سینمایی سالار عقیلی موسیقی متن اجرای زنده ترین اخبار امید اصغری کیفیت کار مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۲۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان

امروز به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «دلیران تنگستان» به آهنگسازی احمد پژمان و همراهی علی رهبری رفتیم که در آن روزگار توانست ارایه دهنده گونه ای از موسیقی متن و تیتراژی در سریال های تلویزیونی باشد که به واسطه توانمندی های احمد پژمان در حوزه آهنگسازی و همچنین همراهی هنرمند دارای اعتباری چون علی رهبری می تواند همچنان به عنوان یک کارگاه آموزشی در حوزه آهنگسازی مورد توجه هنرجویان و علاقه مندان این حوزه قرار گیرد. مسیری که با همراهی تعدادی از نوازندگان حرفه ای و بومی منطقه جنوب به نوعی ساختارشکنی کرده و توانست قدرت و خلاقیت یک آهنگساز مستقل و درجه یک چون احمد پژمان را به مخاطبان معرفی کند.

سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» مجموعه ای تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی همایون شهنواز است که طی سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ ساخته و اولین بار در سال ۱۳۵۳ پیش روی مخاطبان قرار گرفت و بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در همان سال های اولیه انقلاب مجددا به نمایش درآمد. مسیری که بعد از پخش سری اول آن نزدیک به بیست مرتبه در سال های مختلف از شبکه های تلویزیون پخش و موجب شد تا این سریال از حیث مرتبه تکرار پخش آن نیز جزو رکورداران محسوب شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

محور داستانی سریال هم متمرکز بر معرفی رییس علی دلواری یکی مفاخر ملی ایران در دفاع از خاک میهن است؛ آن زمان که انگلیس به بهانه محاصره هرات، به جنوب ایران حمله کرد. در این مسیر شخصی به نام احمد تنگستانی از فعالان جنبش جنوب ایران در مقابل انگلیس به همراه ۳۰۰ نیروی دلاور، در قلعه ای ویران به دفاع از ایران می پردازند. البته در این مبارزه ۲ انگلیسی به دست مردم قطعه قطعه می شوند و دولت انگلیس به خونخواهی از آن ها از آب و خشکی به جنوب کشورمان حمله می کند. در این اثنا رییس علی دلواری مردم دلوار و تنگستان را مسلح و همراه با آن ها به دفاع از خاک میهن در مقابل تجاوز بیگانگان می پردازد.

مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» برداشتی آزاد از کتاب «دلیران تنگستانی» به نویسندگی محمدحسین رکن زاده آدمیت است که همایون شهنواز علاوه بر استفاده این منبع، از آثار پژوهشی و تاریخی دیگری برای نگارش فیلمنامه بهره مند شده بود. شرایطی که موجب شد این سریال ۲ بخش تاریخی دوره مبارزات احمد تنگستانی و مبارزه رییس علی دلواری را برای مخاطبان به تصویر بکشد. مسیری که به دلیل عدم استفاده از لهجه بومی برای گویش بازیگران و استفاده از دوبله در آن دوران موجب انتفاداتی هم شد اما یکی از منابعی است که توانست بخشی از یک دوره تاریخی ایران را به تصویر بکشد.

سریال «دلیران تنگستان» در چهارده قسمت طی ۲ سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری در بوشهر، تنگستان، اهرم، چغادک، تنگک، بندرسیراف، ده سولقان، شیراز و تهران پروژه را به سرانجام رساندند. پروژه ای که پخش آن در آن دوران به دلیل فقدان سیستم پخش رنگی به صورت سیاه و سفید پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

محمود جوهری در نقش رییس علی دلواری، شهروز رامتین در خالو حسین دشتی، غلامحسین لطفی در نقش حاج یوسف، کاوه مخبری در نقش احمد تنگستانی، علی اکبر مهدوی فر در نقش باقرخان، منوچهر فرید در نقش موقرالدوله، اسماعیل داورفر در نقش سید محمدرضا کازرونی، هادی اسلامی در نقش نمازگزار، حمید طاعتی در نقش سید مهدی بهبهانی، کامران نوزاد در نقش شیخ حسین خان، نعمت الله گرجی در نقش دریابیگی، محمد ابهری در نقش میرزاعلی کازرونی، منوچهر آذر در نقش واسموس، قاسم سیف در نقش بالیوز، منوچهر حامدی در نقش سلطان اخگر و حسین محجوب در نقش سید محمد دکتر هنرمندانی بودند که در این اثر به عنوان بازیگر حضور داشتند.

اما از ارایه اطلاعات تاریخی و شناسنامه ای این اثر تاریخی که بگذریم، این موسیقی متن و تیتراژ سریال است که به دلیل حضور هنرمندان تمام عیاری چون احمد پژمان و علی رهبری به عنوان آهنگساز توانسته بر کیفیت موسیقایی اثر ارزش ۲ چندانی بخشیده و این موسیقی را تبدیل به خاطره ای ماندگار برای مخاطبانش کند. مسیری که به دلیل ساختار موسیقی تیتراژ چه به لحاظ بصری و چه موسیقایی اش می تواند به عنوان اثری پیشگام در حوزه موسیقی تیتراژها معرفی شود.

آن هنگام قبل از آغاز سریال و در تیتراژ که با ملودی ملهم از هم جواری سازهای جهانی و سازهای بومی ایران به ویژه منطقه جنوب تلفیق شده و به گوش شنیداری مخاطب می رسد، مجموعه تصاویری نیز در قالب انیمیشن به بیننده با مفهومی خاص ارایه می شود. نخل هایی که تبدیل به اسب سوارانی سلاح به دست می شوند و در قالب یک تایپوگرافی که در آن دوران خلاقیتی کم نظیر به حساب می آمد، سریال «دلیران تنگستان» به مخاطب معرفی می‌شود. تصاویری که با همراهی موسیقی حماسی طراحی شده توسط گروه آهنگسازی با نواهای محلی جنوب کشور به ویژه سنج و دمام توازن گوش نوازی را طراحی کردند که بی تردید در آن سال ها توانست به عنوان یکی از پیشگام ترین موسیقی تیتراژها معرفی شود.

حماسه حق پرست از فعالان موسیقی منطقه بوشهر چندی پیش درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: از آن تک یاخته‌ای که در تیتراژ شروع می‌کند به رشد و تبدیل می‌شود به آن اسب‌سوار تنگستانی، شما ببینید آهنگساز به چه شکل از آن بوق ماندگار استفاده کرده و بعد چه استفاده به جایی در ارکستراسیون و سازبندی از سنج انجام می دهد. این یعنی استادانه‌ترین وجه ممکن برای به‌کارگیری بوق و سنج و تمپویی که رفته رفته دمام را زیاد و این روند هم همراه با شروع سریال انجام می شود. به هر صورت یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا توانستند یک موسیقی ماندگار بسازند. کما اینکه آقای شهنواز در موسیقی «شاه خاموش» هم به همین استقلال موسیقایی می‌رسد. ضمن اینکه احمد پژمان و علی رهبری وقتی کنار هم قرار گرفتند توانستند این موسیقی را خلق کنند.

این پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در یادداشت دیگری که به همین مناسبت در رسانه ها منتشر کرد، نوشته بود: «همه بوشهر و بی شک کشور حتی، سریال جاودانه «دلیران تنگستان» ساخته همایون شهنواز را همواره و همیشه به خاطر دارند و هر بار که مجدداً این سریال پخش می شود، علاقه مندی به روایتِ تاریخی و بازیِ بازیگران تو را به تماشا وامی کشاند. در این بین اما موسیقی تیتراژ حکایت خود را دارد! صدای آغازین؛ بوق! کشش و امتداد! صفیر مبارزه و استقامتِ این اقلیم و جغرافیا! درآمیختگی کوبش! شروع و اوج! تو گویی تپش مردمان این خطه جنوبی است تا نبض تند خود به رخ استعمار بریتانیا بکشاند! اما عوامل و عناصر موسیقاییِ احمد پژمان چنان نقش تاثیرگذار خود را در ساختار و شاکله یک مجموعه تلویزیونی ایفا نموده چه اگر موسیقی سریال شنیده شود، ناخودآگاه ذهن مخاطب را به یاد «دلیران تنگستان» آورده که خود شاخصه یک اثر ماندگار هنری است که اندیشه و نگاه فنی به همراه خاطره سازی با گرایش مردم شناختی را درون خود جای داده است. شاهنامه خوانی و نوحه با صدای زنده یاد جهانبخش کردی زاده از دیگر موارد و انتخاب شایسته موسیقی سریال می باشد که با نگاه و روحیه جنوبی آهنگساز شاید البته بی ارتباط نباشد.»

هوشنگ جاوید از پژوهشگران صاحب نام موسیقی نواحی ایران هم چندی پیش بود که در یکی از گفت‌وگوهای رسانه ای خود درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: من در شیراز از استاد احمد پژمان پرسیدم «شما که غرب درس خواندی، موسیقی غربی و ارکسترها را هم خوب می‌شناسی، چه شد که رفتی در تیتراژ سنج و دمام بوشهری را استفاده کردی؟». گفت «فکر نکن ساده بوده. برای من کلی سمفونی آوردند. تهیه‌کننده و حتی مدیر تلویزیون وقت گفتند که می‌خواهیم یک چیزی مثل این سمفونی‌ها باشد». واقعاً از بالا فشار بوده. گفت «ولی هرچه این‌ها را گوش کردم دیدم به درد نمی‌خورند. یک نفر یک نوار آورد، گفت این سنج و دمام خودمان است شاید به دردت بخورد. تا گوش کردم گفتم همینه. موسیقی روی این فیلم باید این باشد». تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» که شروع می‌شود چقدر قشنگ است! خب این آدمی که خارج رفته بود نمی‌شد قبول کند چنان چیزی بسازد؟ واقعاً فکر و اندیشه و آن ایران‌دوستی و فهم بالایی که در استاد پژمان وجود دارد خیلی قشنگ تعهد ایرانی را نسبت به موسیقی نشان می‌دهد. این سریال هر جا برود موسیقی‌اش تأثیرگذار است. چون می‌دانند مال همان‌جاست و هویت دارد.

احمد پژمان که به دلیل خلق بسیاری از آثار ماندگار و دارای کیفیت در حوزه های آهنگسازی و پژوهش همواره به عنوان یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران معرفی شده هم در یکی از معدود گفت‌وگوهایش بود که درباره ساختار موسیقایی آثارش توضیح داده بود: آهنگسازی که موسیقی میهن خود را نداند نمی تواند آهنگساز خوبی باشد و آهنگسازی عاریتی می شود که نظیرش در دنیا فراوان است و ارزشی هم ندارد. من همیشه به موسیقی ایرانی فکر می کنم، زیرا بنای موسیقی من ایرانی است؛ موتیف و بعضی تم‌ها ایرانی است، ولی هارمونی من صددرصد صدای ایرانی نمی دهد؛ چون خود هارمونی اساسا یک مقوله‌ غربی است و ارکستر هم طبعا صدای ایرانی ندارد؛ چراکه سازها ایرانی نیستند. اما همیشه کوشیده‌ام رنگ و حالت ایرانی را در آثار خود حفظ کنم و معتقدم آهنگسازان ما باید بیشتر به سنت‌های موسیقی خودمان متکی باشند و نباید به دنبال موتیف‌های غربی بروند.

وی درباره خلق موسیقی سریال «دلیران تنگستان» هم گفته بود: روی یک نوار سونی ۹۰ دقیقه‌ای روزانه سنج و دمام گوش می‌کردم، از این طریق با آقای کردی‌زاده آشنا می‌شوم و حاصل این ارتباط می‌شود ضبط موسیقی سریال «دلیران تنگستان» که با همراهی عده‌ای از اهالی بوشهر در رادیو و تلویزیون شیراز انجام شده است.

به هر ترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» از جمله آثار موسیقایی است که توانسته بخشی از توانمندی های ۲ آهنگساز مطرح و جریان موسیقی کشورمان را به مخاطبان معرفی کند. مسیری که طی سال های اخیر اگرچه در حوزه کیفیت می تواند با دقت و تحلیل بیشتری مورد توجه قرار گیرد اما دربرگیرنده ابعاد مثبت و ارزشمندی است که توجه و عنایت بیشتر به بزرگان موسیقی این سرزمین را ۲ چندان می کند.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • لیموچی: شکست پرسپولیس را مدیون هوادارانیم
  • گوهری: بعضی وقت‌ها باید شانس هم داشته باشید
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • عزت نظام اسلامی مدیون ایثارگری‌های شهدا وخانواده‌های معظم آنان
  • مدیریت اجرایی استان زنجان خود را مدیون مردم می‌داند
  • اینجا صدا جان می‌گیرد
  • تام هالند: زندگی و حرفه ام را مدیون مرد عنکبوتی هستم
  • بروزرسانی قوانین اسکار ۲۰۲۵؛ از اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم به ۳ آهنگساز تا تغییر نام برخی از جوایز
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!