Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فرهاد همتی: انتخابات مجلس قانونگذاری منطقه ویژه اداری هنگ کنگ که برای شهریور سال جاری میلادی برنامه ریزی شده بود به تعویق افتاد.

فرماندار هنگ‌کنگ اعلام کرد از بیم افزایش شیوع ویروس کرونا، انتخابات شورای قانونگذاری این منطقه خودمختار یک سال به تعویق افتاد. شورای قانونگذاری (پارلمان محلی) هنگ‌کنگ ۷۰ کرسی دارد و آخرین بار سپتامبر ۲۰۱۶ انتخابات این شورا برگزار شد و قراراست انتخابات مجلس هنک کنگ شهریور سال آینده بر گزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهم دراین باره اینکه، کاخ سفید از تعویق انتخابات هنگ‌گنک انتقاد کرده و آن را مخالف دموکراسی دانسته است.

کارشناسان درباره علل تعویق انتخابات مجلس قانونگذاری منطقه ویژه اداری هنگ کنگ دو دیگاه متفاوت دارند:

الف) از منظر برخی از کارشناسان، انتخابات منطقه اداری ویژه هنگ کنگ به دلیل افزایش مبتلایلان به کرونا و جدی بودن شیوع کرونا به تعویق افتاده است، همچنان که رئیس منطقه هنگ کنگ نیز در بیان علت تعویق انتخابات پارلمانی به این موضوع اشاره کرده است.

ب) برخی دیگر از کارشناسان براین باورند که، تعویق انتخابات هفتمین دور شورای قانونگذاری هنگ کنگ یک رویکرد سیاسی است تا دولت چین در این مدت بتواند با آرام کردن فضای منطقه هنک کنگ، انتخابات را سال آینده برگزار نماید. هنگ کنگ چند ماهی است که دستخوش ناآرامی های سیاسی است. چینی ها معتقدند که کشورهای غربی در ایجاد این ناارامی ها دخیل هستند. صرف نظر از اینکه کدام نگاه با واقعیات تحولات هنک کنگ مطابقت دارد، ذکر چند نکته دراین باره مهم به نظر می رسد:

خانم «کری لم» رییس اجرایی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ روز جمعه اعلام کرد انتخابات مجلس این منطقه با توجه به اهمیت کنترل شیوع ویروس کرونا و با هدف حفظ جان و سلامتی مردم، به مدت یک سال به تعویق افتاده است. هنگ‌کنگ به مدت ده روز متوالی شاهد ابتلای بیش از ۱۰۰ نفر به ویروس کرونا بوده و «لم» هشدار داده است درصورت آغاز موج جدید شیوع این بیماری، نظام درمانی این منطقه از هم خواهد پاشید. تاکید خانم «کری لم» به این موضوع در شرایطی است که در حال حاضر آمار کلی مبتلایان این منطقه به کرونا به سه هزار و ۱۵۱ تن رسیده است که از این تعداد ۲۵ تن جان باخته و هزار و ۶۶ تن هم درمان شده اند. طبق آمار نهادهای بین الملل، تا اواسط ماه ژوئیه، حداقل ۷۰ کشور یا منطقه جهان به دلیل همه گیری کرونا انتخابات خود را به تعویق انداخته اند. بنابراین تعویق انتخابات محدود به چین – منطقه هنک کنگ – نیست.

نکته بعدی اینکه، دولت آمریکا از تعویق انتخابات محلی منطقه هنک کنگ انتقاد کرده وآن را تضعیف فرایندهای دموکراتیک و آزادی‌های هنگ‌کنگ. ارزیابی کرده است. مقام‌های آمریکایی طی هفته‌های اخیر و به موازات تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن بارها با مداخله در مسایل داخلی این کشور به ویژه در زمینه روابط چین و هنگ‌کنگ، اتهاماتی را بر ضد پکن مطرح کردند، اما چین با رد این اتهام‌زنی‌ها به این کشور درباره دخالت در امور داخلی این کشور هشدار داده است. هنگ کنگ که مستعمره بریتانیا بوده در جولای ۱۹۹۷ از بریتانا جدا و تحت حاکمیت سرزمین اصلی چین قرار گرفت. با این حال کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا همچنان در امور داخلی این منطقه تحت حاکمیت چین مداخله می‌کنند.

افزون براین، اعتراض واشنگتن به تعویق انتخابات هنگ‌ کنگ یک روز پس از درخواست ترامپ برای تعویق انتخابات آمریکا صورت گرفته است. ترامپ که بارها از رأی‌گیری پستی انتقاد کرده روز پنجشنبه به صورت ضمنی خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد. به بیان دیگر، اعتراض واشنگتن به تعویق انتخابات پارلمانی هنگ‌گنک، یک روز پس از درخواست ترامپ برای تعویق انتخابات آمریکا مطرح شده است.

از منظر برخی کارشناسان، هنگ کنگ حالا تازه ترین جبهه رویارویی میان چین و آمریکا است. پس از تصویب «قانون امنیتی هنگ کنگ» که فقط آشوب گران، جدایی طلبان و تروریست ها را هدف قرار می دهد، آمریکا و شماری از کشورهای دیگر، چین را تحت فشار گذاشته اند اما بیشترین فشارها از طرف واشنگتن است که چندین لایحه و مقررات جدید ضد چینی و تحریم علیه مقام های این کشور در نظر گرفته است. باید به این نکته توجه کرد که، برای چین استقلال هنگ کنگ از این کشور یک معنا دارد و خودمختاری عالی معنای دیگری پیدا می کند این منطقه و مرکز مالی بزرگ، دارای خودمختاری عالی است اما زیر اصل «چین واحد» اداره می شود و استقلال آن به معنای عبور از این اصل و خط قرمز چین است.

افزون بر این، در حال حاضر، آمریکا و مخالفان داخلی چین، تعویق انتخابات هنک کنگ را بهانه جدیدی برای اعمال فشار به پکن می بینند و تلاش می کنند از این فضا نهایت استفاده را انجام دهند. تکیه بر موج تعویق انتخابات هنک کنگ در حالی است که، واشنگتن در ماههای اخیر با ابزارهای مختلف تلاش کرده با افزایش فشارها بر پکن، در رفتار دولتمردان در مواجهه با آمریکا تغییر ایجاد نماید اما این تلاش ها تاکنون نافرجام مانده و چینی ها اخیراً در بازی دیپلماتیک و جنگ کنسولگری نیز فاتح میدان بودند.

از منظر بسیاری از کارشناسان چین و آمریکا وارد جنگ سرد نانوشته ای شدند که هر روز به ابعاد آن افزوده می شود. به جرات می توان مدعی شد که چین و آمریکا به همان بزرگی اقتصاد و داشتن قدرت بالای خود، دارای بیشترین اختلافات میان دو کشور در سراسر دنیا هستند مجموعه ای از اختلافات و منازعات، روابط دو کشور بزرگ در حال رشد و توسعه یافته را در حالی در بر گرفته است که برطرف کردن یک یا چند مورد این چالش ها هم برای بهبود مناسبات دو طرف کفایت نمی کند. در مجموع برآیند رویارویی و زورآزمایی امروز چین با آمریکا که ریشه در تاریخ مناسبات و اختلافات شدید دو طرف در عرصه های منطقه ای و جهانی دارد حاکی از شکل گیری نوع جدیدی از قطب بندی جهانی به ویژه خط بطلان کشیدن بر جهان تک قطبی و یکجانبه گرایی آمریکا است.

کد خبر 4988884

منبع: مهر

کلیدواژه: هنگ کنگ دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی عراق ویروس کرونا ایران عربستان سعودی دونالد ترامپ روسیه فلسطین حزب الله لبنان لبنان ترکیه امارات متحده عربی سوریه تعویق انتخابات انتخابات مجلس هنک کنگ هنگ کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۲۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار اعضای گروه دوستی پارلمانی ترکیه با امیرعبداللهیان

دیگر خبرها

  • آمریکا محموله تسلیحات به رژیم صهیونیستی را نگه داشته است
  • دیدار اعضای گروه دوستی پارلمانی ترکیه با امیرعبداللهیان
  • کاندیداها در آستانه انتخابات دنبال ارائه دیدگاه‌هایشان باشند
  • برادر همسر رهبری: به لحاظ عقلانی تلگرام باید بسته می‌شد | گفتم از نفسش بیندازید تا بگوید چشم!
  • آکسیوس : تعویق ارسال محموله سلاح از آمریکا به اسرائیل
  • آکسیوس : آمریکا تحویل یک محموله مهمات به اسرائیل را به تعویق انداخت
  • تیپ متفاوت ژیلا صادقی در خارج از کشور خبرساز شد(+عکس)
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • دیدگاه‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم: مردم باید قوی شوند