Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@13:09:40 GMT

چند نکته به بهانه خبر حاشیه‌ساز مربوط به اوباما

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۳۱۸۷

چند نکته به بهانه خبر حاشیه‌ساز مربوط به اوباما

سردبیر خبر ۱۴ سیما (بخش خبری ساعت ۲ بعداز ظهر شبکه اول تلویزیون) به خاطر عبارت «رییس جمهوری پیشین و بظاهر سیاه‌پوست آمریکا» در توصیف باراک اوباما در روز دهم مرداد ۱۳۹۹ عذرخواهی کرد.

به گزارش ایسنا، مهرداد خدیر در ادامه یادداشت خود در «عصرایران» نوشت: او گفته «منظور این بود که آقای اوباما فقط در ظاهر سیاه پوست است اما مدافع حقوق سیاهان آمریکا نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به علت سهو در نگارش خبر، دچار کژتابی عبارت شد و برخی مخاطبان به گونه ای دیگر برداشت کردند. لذا بابت این سهو قلم عذرخواهی می‌شود.»

به این بهانه چند نکته سیاسی و رسانه‌ای و شاید فنی را می‌توان یادآور شد:

۱. همین که صدا و سیما گاهی و فقط گاهی عذرخواهی کند هم خوب است چون اگر هیچ وقت عذرخواهی نکند به این رویه عادت می‌کند و این نه برای صدا وسیما خوب است، نه برای فرهنگ عمومی جامعه. خصوصا اینکه واژۀ «عذرخواهی» را نیز به کار برده‌اند و به توجیه با اصطلاح «کژتابی» بسنده نکرده‌اند.

۲. جدای اینکه کژتابی بوده یا نه، رسانۀ حرفه‌ای در خبر «صفت» جهت‌دار نمی‌آورد بلکه تفسیر را به تحلیل‌گر می‌سپارد. گوینده می‌توانست خبر را بخواند و بگوید «باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا در فلان مراسم شرکت کرد» ولی بعد یک مفسر بیاورند که هزار بار بگوید «به ظاهر سیاه‌پوست». هر چند مخاطب از خود می‌پرسید یعنی سفیدپوست بود و ما هشت سال خیال می‌کردیم سیاه‌پوست یا حداقل رنگین‌پوست است؟! یعنی ظاهر او سیاه یا رنگین بود و باطن به رنگ دیگر؟

۳. هر چند در توضیح و توجیه آورده‌اند که «کژتابی» بوده اما کژتابی چیز دیگری است. ابهامی است که سبب می‌شود برداشت‌های مختلف صورت پذیرد. مثلا این جمله: «رضا به دوستش گفت کتابش منتشر شده است» و ما متوجه نمی‌شویم کتابِ رضا منتشر شده یا کتابِ دوستِ رضا. حال آنکه در این جمله می‌خواستند این‌گونه القا کنند که رییس جمهوری سابق آمریکا واقعا سیاه‌پوست نبوده است!

۴. اگر قرار باشد وقتی یک رییس جمهور به هر دلیل از حقوق هم‌صنف یا هم‌رنگ یا هم‌لباس خود دفاع نمی‌کند تعبیر «بظاهر» را بیاوریم این توصیف را به خیلی‌ها می‌توان سرایت داد. مثلا وقتی رییس جمهور ما که خود روحانی است از روحانیون حامی خود موقع گرفتاری دفاع نکند یکی بگوید به ظاهر روحانی!

۵. این ماجرا یادآور خبر «ارّه برگزیت» هم بود که قرائت آن از زبان محمدرضا حیاتی با اخلاق و ادبی که از گویندۀ پرسابقه سراغ داشتیم ناسازگار بود و خود توضیح داد گوینده تنها متن را می‌خواند و در تنظیم و ادبیات آن هیچ دخالتی ندارد. این گونه خبرخوانی به وجهۀ گوینده کنونی اخبار ساعت ۱۴ که استاندارد، مؤدب و مسلط است نیز آسیب می‌رساند و عذرخواهی سردبیر نیاز به توضیح حیاتی‌وار از جانب او را منتفی کرد. شاید هم نگران بودند او نیز چندی بعد در اعتراض به رفتار و تحمیل‌های رییسان خود به ابراهیم حامدیِ خواننده ابراز ارادت کند!

۶. اگر بخواهیم قدری عمیق‌تر بنگریم اما می‌توان حدس زد تفکر «پایداری» که به اخبار سیاسی صدا و سیما جهت می‌دهد از حالا علیه پیروزی احتمالی جو بایدن بر دونالد ترامپ جبهه‌گیری می‌کند. ربط اینها چیست؟ اوباما رییس بایدن بوده و اگر بایدن پیروز شود و احتمال بازگشت به برجام را مطرح کند شاید باب مذاکره دوباره گشوده شود ولی بر اساس استراتژی «سگ زرد، برادر شغال است» برخی در داخل مایلند مخاطب ایرانی هیچ تفکیکی بین رییس جمهوری سیاه‌پوست با سفیدپوست یا دموکرات با جمهوری‌خواه قایل نشود و بگویند «همه‌شان مثل هم‌اند» و مذاکره فی‌نفسه بد است چه معاون اوباما سر کار بیاید و چه ترامپ ابقا شود. این برخی البته نمایندۀ اکثریت جامعۀ ایران نیست ولی در صدا و سیما خود را صدای اکثریت معرفی می‌کند. در این صورت احتمالا گفته خواهد شد اگر چنین است پس چرا به سرعت عذرخواهی کردند؟ نکته همین جاست. دریافتند یا هشدار شنیدند که سیاست رسمی این نیست و اگرچه ابراز نمی‌شود و نباید هم مقامات ارشد و رسمی نسبت به پیروزی احتمالی بایدن در مقابل ترامپ اظهار علاقه کنند اما می توان حدس زد از شکست ترامپ استقبال خواهد شد چرا که قاتل سردار سلیمانی است و هیچ یک از اسلاف او اینگونه صریح شعار براندازی و تغییر رژیم سر نداده و پایشان را روی گلوی اقتصاد ایران نگذاشته بودند تا جایی که کُره جنوبی هم ۷ میلیارد دلار پول ما را نگاه دارد در حالی که می‌توان تصور کرد تزریق بخشی از این پول تا چه حد می‌تواند بر بازار دلار تأثیر بگذارد. عذرخواهی کردند، نه به خاطر احترام به مخاطب که اگر چنین بود در قضیۀ «ارّۀ برگزیت» چنین می‌کردند. چون دانستند سیاست رسمی، سگ زرد برادر شغال دانستن یا دست کم ابراز آن و حمله به دموکرات‌ها - عجالتا تا اطلاع ثانوی - نیست و البته به مواضع پسینی آنان در صورت پیروزی بستگی دارد. تأکید رهبری نیز این است که چشم ندوزیم و امید نبندیم و همۀ تخم مرغ‌هایمان را در سبد تحولات خارجی نچینیم، نه اینکه قدر فرصت‌ها را ندانیم و از روزنه‌ها بهره نبریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اوباما اخبار صداوسیما سیاهپوست رییس جمهوری سیاه پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۳۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل‌های بعدی «برمودا» ساخته می‌شود

رئیس صداوسیما در دیدار با عوامل «برمودا» به این نکته اشاره کرد که این برنامه تلویزیونی قابلیت ساخت در فصل‌های بعدی را دارد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیمان جبلی رئیس صدا و سیما در آخرین شب ضبط برنامه تلویزیونی «برمودا» شبکه نسیم با میزبانی از امیر دریادار سیاری، در جمع عوامل این برنامه حضور یافت و با بیان اینکه این برنامه با پشتیبانی یک اتاق فکر قوی طراحی شده است، گفت: برمودا در زیست‌بوم رسانه‌ای متنوع و رقابتی کنونی توانسته توفیق بزرگی را رقم بزند و تبدیل به اعتبار، نماد و یکی از ویژندهای سیما و شبکه نسیم شود.

وی افزود: موفقیت برنامه، مسئولیت تیم تولید را سنگین‌تر می‌کند تا در فصل‌های بعد به توقعات و انتظارات مخاطبانش که بالاتر رفته، پاسخ دهند و با ریل‌گذاری درستی که انجام شده، محتوای مدنظر را به افکار عمومی منتقل کنند.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه برمودا، قابلیت ساخت فصل‌های متعددی خواهد داشت که با اتکا به اتاق فکری قوی می‌تواند بدرخشد، گفت: این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که برنامه نباید روی دور تکرار بیفتد و این رویش و زایش باید تداوم داشته باشد.

ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون

وی تحول رویکردی و بسط دامنه ساز و کارهای تولیدی مبتنی بر راهبردهای دوره جدید مدیریتی را ازجمله ویژگی‌های ساخت این مجموعه برشمرد و با تأکید بر محوریت محتوا در شاکله برنامه‌هایی چون برمودا، تصریح کرد که تحول محتوایی غایت همه تحول‌هاست و ضرورت دارد دست‌اندرکاران این برنامه و برنامه‌های مشابه آن به این موضوع توجه خاص داشته باشند و بدان اهتمام ورزند.

جبلی در خاتمه افزود:  باید از ظرفیت‌های به‌وجود‌آمده به موقع و بجا استفاده کرد و برمودا را که  روی‌هم‌رفته کار خوبی است، در مسیر پیشرفت یاری کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نکته مهمی که در توقیع امام زمان (عج) به شیخ مفید اشاره شد
  • سروش رفیعی: به نظر داور احترام می‌گذارم، بی احتیاطی از من بود؛ از هم تیمی‌ها و کادر فنی عذرخواهی می‌کنم / فیلم
  • تن هاخ: عذرخواهی سانچو؟ حالا وقت صحبت‌کردن راجع به این موضوع نیست
  • واکنش مطهری به ماجرای دختـر دف‌زن | خانم‌های مجلس به لاک غلیظش معترض بودنـد!
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • فصل‌های بعدی «برمودا» ساخته می‌شود
  • عضو حماس: در مذاکرات به سازوکار مشخصی رسیدیم
  • ویدیو/ درگیری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به بهانه فلسطین
  • چند نکته نگران کننده درباره وضعیت سردار آزمون
  • ۱۰ نکته درباره دیدار تراکتور و فولاد