Web Analytics Made Easy - Statcounter

در یک مطالعه جدید که در نوع خود اولین است، محققان می گویند ممکن است پاستوریزه کردن شیر مادر بتواند منجر به غیر فعال شدن کروناویروس جدید شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، محققان دانشگاه تورنتو و موسسه "سلامت سینای" ادعا می کنند که پاستوریزه کردن شیر مادر از طریق یک روش خاص ویروس مرتبط با بیماری کووید-۱۹ را غیرفعال می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در این مطالعه می گویند: در صورتی که مادری که مبتلا به بیماری کووید-۱۹ باشد، شیر خود را که حاوی ویروس "SARS-CoV-۲" است، اهدا کند و به منظور اینکه از طریق پستان یا قطرات تنفسی، پوست، پمپ های شیردوش و ظروف شیر بیماری منتقل نشود، پاستوریزه کردن آن شیر می تواند آن را برای مصرف ایمن کند. 

این مطالعه اولین بار است که تأثیر پاستوریزاسیون شیر انسان را بر کووید-۱۹ در یک مقاله علمی بررسی می کند. 

امروزه به مادران مبتلا به کووید-۱۹ توصیه می شود به شیردهی به فرزند خود ادامه دهند.

همچنین در کانادا اهدا و پاستوریزه کردن شیر مادر برای نوزادانی که با وزن بسیار کم به دنیا می آیند یا مادرانی که قادر به تغذیه مناسب نوزدان خود نیستند؛ امری رایج است. این امر به این دلیل است که بانک های شیر در کانادا روش "هولدر"(Holder) را تمرین می کنند.

این روش شیر را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۲.۵ درجه سانتیگراد گرم می کند و روش مناسبی برای خنثی سازی ویروس ها از جمله HIV، هپاتیت و سایر ویروس های قابل انتقال از طریق شیر انسان است. بنابراین محققان به این فکر کردند که از نظر منطقی این روش شاید بتواند برای خنثی سازی ویروس کووید-۱۹ هم مفید باشد.

محققان برای آزمایش این فرضیه، شیر یک مادر را به ویروس SARS-CoV-۲ آلوده کردند. آنها سپس دو نمونه از این شیر را آزمایش کردند؛ یکی را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای اتاق گذاشتند و دیگری را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۲.۵ درجه سانتیگراد گرم کردند(روش هولدر).

آنها دریافتند که کروناویروس جدید بعد از گرم شدن به این روش، غیرفعال شده و همچنین در نمونه رها شده در دمای اتاق نیز ضعیف شده است. این می تواند نشان دهد که برخی از خواص شیر مادر ممکن است ویروس را به طور طبیعی و بدون کمک پاستوریزاسیون خنثی کنند.

محققان اکنون بودجه لازم را برای پیگیری بیشتر این مطالعه و این موضوع جالب دریافت کرده اند. 

محققان می گویند نوشیدن شیر مادر برای نوزادان بی خطر و مفید است.

این مطالعه در مجله انجمن پزشکی کانادا(Canadian Medical Association Journal) منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شیرمادر کروناویروس کرونا در جهان کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۳۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد

زی‌سان: این مرد ۷۲ ساله ناشناس زمانی که در سال ۲۰۲۲ و پس از دریافت چندین واکسن کووید، به نوع اومیکرون (Omicron) ویروس کرونا مبتلا شد، دچار نقص ایمنی شدید بود.

به گزارش زی‌سان، از آن زمان، وی در مجموع ۶۱۳ روز تا زمان مرگش در اکتبر سال گذشته، به طور مداوم تستش به ویروس کرونا مثبت بود.
اگرچه موارد بسیار طولانی کووید-۱۹ در گذشته گزارش شده، اما این طولانی‌ترین موردی است که تاکنون وجود داشته است.

در طول ۲۰ ماه عفونت، پزشکان تمام تلاش خود را برای کمک به مرد مسن انجام دادند، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد. بدن او حتی با کمک دارو‌های آنتی‌بادی نمی‌توانست پاسخ ایمنی کافی برای مبارزه با ویروس داشته باشد و سال گذشته به دلیل تشدید یک بیماری زمینه‌ای درگذشت.

بیماران مبتلا به “SARS-CoV-۲” معمولاً ویروس را ظرف چندروز یا چند هفته از بین می‌برند، اما در این حالت شدید، عفونت تقریباً دو سال ادامه داشت.

در طول دوره عفونت، پزشکان مکرراً از مرد نمونه‌برداری کردند تا مواد ژنتیکی ویروس کرونا را تجزیه و تحلیل کنند و دریافتند که نوع اصلی Omicron BA۱ در بدن او بیش از ۵۰ جهش داشته است؛ جهش‌هایی که می‌توانستند از سیستم ایمنی بدن انسان فرار کنند.

خوشبختانه، «هیچ انتقال مستندی» از این مرد به سایر اعضای جامعه وجود نداشت، اما این مورد بر خطرات طولانی‌مدت عفونت SARS-CoV-۲ تاکید دارد.

محققان نوشتند: «این مورد بر خطر عفونت‌های پایدار SARS-CoV-۲ در افراد دارای نقص ایمنی تاکید می‌کند، زیرا ممکن است انواع منحصر به فرد ویروس کووید به دلیل تکامل گسترده، درون میزبان ظاهر شود.»

tags # کرونا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • طرح پویش؛ از بین‌برنده شکاف دانشگاه و صنعت
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • بخش املاک دیوار و شیپور غیرفعال می‌شود