Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در پاسخ به انتشار گزارشی در خبرگزاری مهر در خصوص تغییر کاربری باغ خوردین در محدوده خیابان ایران زمین، سعید جعفری مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در استان تهران، اعلام کرده است: احداث برج تجاری در باغ خوردین شایعه است.

وی ضمن تکذیب شایعه احداث برج تجاری در باغ خوردین، گفت: حفظ منابع طبیعی جزو سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی است و بر این اساس هیچ گونه بحثی در خصوص احداث برج تجاری در باغ خوردین مطرح نبوده و نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردار منطقه ۲ تهران نیز اعلام کرده که آستان قدس رضوی تاکنون درخواستی برای اخذ مجوز تجاری سازی در محدوده باغ خوردین ارائه نداده است.

جعفری با تاکید بر ضرورت بهره برداری بهینه از موقوفات در راستای توسعه خدمات فرهنگی و اجتماعی آستان قدس رضوی، گفت: پشتوانه اصلی فعالیت‌های گوناگون آستان قدس رضوی موقوفات، نذورات و هدایایی است که مردم متدین در ادوار تاریخ و با ارادت قلبی به ساحت قدسی رضوی اهدا کرده‌اند و متولیان این مجموعه هم با اشراف بر جهات شرعی و قانونی، دقت نظر و حساسیت فراوان و هم چنین استفاده از نظر کارشناسان متخصص نسبت به مدیریت و بهره وری این موقوفات و عمل به نیات واقفین اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه هدف از موقوفات و نذورات فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است و امور اقتصادی مرتبط با بهره‌وری موقوفات نباید منافاتی با اصول ارزشی داشته باشد، افزود: بر این اساس ما موظف هستیم برنامه ریزی و اقدامات لازم در راستای بهره برداری بهینه از موقوفه و عمل به نیات واقفین را در دستور کار قرار دهیم. اما در این مسیر تبعیت از سیاست‌های کلان مجموعه در زمینه‌های مانند حفظ منابع طبیعی و عدم ورود به فعالیت‌های اقتصادی ناسالم را همواره مد نظر داریم و در عین حال فعالیت‌های اقتصادی سالم و مؤثر در پیشرفت اقتصاد کشور را در راستای بهره وری موقوفات جزو تکالیف خود می‌دانیم.

مدیر عامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در تهران از باغ خوردین به عنوان یکی از موقوفات آستان قدس رضوی یاد و عنوان کرد: شش‌دانگ موقوفه خوردین، پلاک ۱۷۴ اصلی بخش ۱۱ تهران در شهرک غرب، از موقوفات بسیار قدیمی آستان قدس رضوی در تهران به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ درختان و فضای باغی این موقوفه با توجه به دستور صریح تولیت آستان قدس رضوی، گفت: به هیچ عنوان برنامه‌ای برای تجاری سازی در این منطقه ندارد.

جعفری با اشاره به برنامه آستان قدس رضوی در راستای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در مناطق کم برخوردار، گفت: بر این اساس توسعه و تجهیز برخی مراکز فرهنگی در مناطق هدف استان تهران در دستور کار این سازمان قرار دارد.

پاسخ مهر:

در گزارشی که یک هفته قبل در خبرگزاری مهر با عنوان " سودای برج سازی در ملک ارزشمند خوردین" منتشر شد، به وجود مجوز قدیمی برای انبوه سازی در این ملک موقوفه اشاره شد که در دوره ریاست فقید آستان قدس کسب شده بود و همواره نگرانی برای تغییر کاربری و تبدیل این ملک به یک برج بلند طبقه را برای اهالی و دوستداران محیط زیست شهر تهران به همراه داشته است. اما تبدیل این باغ ارزشمند از لحاظ اکولوژیکی به مجموعه‌ای با کاربری تربیتی _ آموزشی در زمان ریاست آیت الله رئیسی بر آستان قدس، امیدهایی را برای تغییر رویه استفاده از باغات در تهران به خصوص مناطقی که ارزش ملکی بالاتری برخوردارند، ایجاد کرده است.

نکته مهم در خصوص جوابیه ارسال شده به خبرگزاری مهر این است که گزارش مهر در خصوص «برج سازی» آستان قدس بود و تاکید شده که برای ساخت ۲ برج مسکونی و تجاری در این زمین ارزشمند برنامه ریزی شده است، اما عملاً در پاسخ ارسال شده، هیچ اشاره‌ای به «برج مسکونی» نشده و تنها ساخت برج تجاری رد شده است. ما ضمن ابراز خرسندی از اینکه این نهاد مهم و بی بدیل فرهنگی به دنبال مسئله تأسف برانگیز «مال سازی» نیست، کماکان منتظر پاسخ آستان قدس در خصوص ساخت برج مسکونی در باغ خوردین هستیم.

ضمن اینکه در گزارش مهر از انبوه سازی به عنوان فعالیت اقتصادی «ناسالم» یاد نشده است، بلکه استفاده فرهنگی و آموزشی از این باغ را با توجه به نیازهای موجود فرهنگی تربیتی در شهر تهران و کمبود فضاهای فرهنگی مورد تاکید قرار داده است. مسأله‌ای که مورد تأیید و توجه شهردار منطقه نیز قرار گرفته و خواستار همراهی رسانه‌ها برای حفظ این باغ دارد. که خوشبختانه مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی هم با تاکید بر ضرورت حفظ درختان و فضای باغی این موقوفه با توجه به دستور صریح تولیت آستان قدس رضوی، اعلام کرده است: "به هیچ عنوان برنامه‌ای برای تجاری سازی در این منطقه ندارد. " که البته باید پرسید برای مسکونی سازی چطور؟

بخش دیگر گزارش مهر، اشاره به تصمیم آستان قدس مبنی بر تعطیلی مجتمع تربیتی فعال در باغ خوردین داشت که متأسفانه در خصوص این بخش هم جوابیه ارسالی پاسخ روشنی نداده است، بلکه آنچه از متن آن مستفاد می‌گردد تأیید ضمنی تعطیلی این مرکز فرهنگی_تربیتی است و اشاره مدیر سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در تهران به گسترش فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در «مناطق کم برخوردار»، شائبه تغییر کاربری این ملک را تقویت می‌کند.

کد خبر 4988950

منبع: مهر

کلیدواژه: باغات شهر تهران آستان قدس رضوی موقوفات تجاری سازی برج سازی باغ خوردین ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش قوه قضاییه شهرداری تهران کمیته امداد امام خمینی بنیاد شهید و امور ایثارگران شورای شهر تهران ازدواج سازمان تامین اجتماعی پیش بینی وضعیت هوا مواد مخدر آیت الله سید ابراهیم رئیسی زمین خواری عید سعید قربان سازمان موقوفات آستان قدس رضوی آستان قدس رضوی باغ خوردین برج تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۵۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز جهانی مطبوعات و برای معرفی نفایس مطبوعاتی موجود در آرشیو گنجینه رضوی، نمایشگاه «گزیده نفایس مطبوعات ایران» را در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار کرد.    رئیس اداره مطبوعات این سازمان گفت: بیش از ۵۰ عنوان روزنامه، سالنامه و مجله از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین منابع موجود در این نمایشگاه در معرض دید عموم مراجعان، محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفته است.   ابراهیم حافظی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرهنگ مکتوب ازدیرباز پایدارترین و ماندگارترین جلوه گاه فکر و دانش بشر بوده، مطبوعات هم از آغاز پیدایش خود بخشی از فرهنگ مکتوب به شمار می‌روند، به طوری که از آن به عنوان یکی از مواد مهم اولیه نگارش تاریخ و بررسی رویداد‌ها نام می‌برند و در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و ساختن افکار عمومی نقش مهمی بر عهده دارند.    وی بر این اساس، نشریات قدیمی و نفیس را دارای جایگاهی ویژه برای معرفی میراث مکتوب و ارزشمند تاریخی یک کشور توصیف کرد که شاکله هویت فرهنگی هر جامعه را تشکیل می‌دهد..   کارشناس مطبوعات اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم درباره آثار به نمایش درآمده گفت: «کاغذ اخبار» (اولین نشریه ایران)، «وقایع اتفاقیه» (نخستین روزنامه رسمی ایران)، «زاهریر دباهرا» (به معنای پرتوی روشنایی) نخستین نشریه غیرفارسی ایران و دومین نشریه ایران و قدیمی ترین نشریه آسوری زبان دنیا و چاپ ارومیه، «سالنامه شرق ایران» انتشار در سال ۱۳۱۶ توسط عبدالباقی و قاسم طهرانیان با چاپ سربی، «روزنامه شرف» اولین روزنامه گرافیکی ایران، انتشار در محرم ۱۳۰۰ قمری با چاپ سنگی و «سالنامه تمدن» منتشر در ۱۳۱۴، از جمله مطبوعات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه است.   جمیله جهانی همچنین «روزنامه صوراسرافیل» در تهران به مدیریت میرزاجهانگیرخان شیرازی و میرزاقاسم خان تبریزی در ربیع الثانی ۱۳۲۵ قمری، «دانش» اولین نشریه آموزشگاهی در رجب ۱۲۹۹ قمری در تهران و مطبعه خصوصی مدرسه دارالفنون، «مکتب تشیع»، «مجله فلاحت و تجارت»، روزنامه «تربیت» و «مجله الکمال» نخستین مجله دینی چاپ مشهد را از دیگر منابع معرفی کرد.   این نمایشگاه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از دوم تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای بازدید علاقه‌مندان برقرار است.   آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با موجودی بیش از دو میلیون نسخه روزنامه، مجله و سالنامه، یکی از غنی‌ترین آرشیو‌های ایران محسوب می‌شود که از قدیمی‌ترین روزنامه‌های چاپ شده و نفیس تا منابع روز را در بردارد.

دیگر خبرها

  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • حضور در جوار آستان مقدس رضوی بهترین خدمت فرهنگی است