Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، یکی از بناهای تاریخی زنجان که با قدمت ۵۶۰ ساله به کمال فراموشی سپرده شده، کاروانسرای نیک‌پی است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و یکی از همان ۹۹۹ کاروانسرایی است که در جای جای ایران ساخته شده است.  

این بنای ارزشمند در زمان شاه عباس دوم در یکی از مسیرهای مهم بازرگانی فلات ایران ساخته شد و بیشتر تجار ایرانی و خارجی به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم برای استراحت و ادامه مسیر چند روز در آن اسکان می‌یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در طول سال‌های اخیر این بنای تاریخی کاملا به دست فراموشی سپرده شده است، بی‌توجه مسئولان سبب شده تا چند سال این بنا توسط روستائیان برای نگهداری دام و علوفه استفاده شود. اخیرا نیز این بنای ۵۶۰ ساله تنها به عنوان انبار پیاز استفاده می‌شد و انگار تنها بازدیدکنندگان از این کاروانسرا چوپانان و کشاورزانی بودند که آن را تحت تصرف درآورده‌ بودند.

انصراف سرمایه‌گذار

شهردار نیک‌پی در این‌باره گفت: اواخر سال گذشته شهرداری نیک‌پی با مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اداره اوقاف جلسه‌ای تشکیل داد تا در مورد کاروانسرای نیک‌پی تصمیم‌گیری کنند.

مجتبی شریفی اظهار کرد: قرار بر سرمایه‌گذاری شخصی بر روی بنای تاریخی کاروانسرای شاه عباسی بود و اداره میراث فرهنگی نیز قول مساعد برای اختصاص تسهیلات ویژه برای پیشبرد این هدف قرار داده بود.

وی افزود: سرمایه‌گذار قصد ترمیم بنای شاه‌عباسی و تبدیل این کاروانسرا به مکان بوم‌گردی را داشت اما با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مکان‌های گردشگری از انجام این امر امتناع کرد و دوباره این ظرفیت همچنان به حال خود رها شد.

شریفی با انتقاد از این ‌که در طول هشت سال گذشته هیچ ترمیم و بازسازی بر روی این بنا انجام نشده است، ادامه داد: ترمیم‌های قبلی نیز بسیار جزئی بوده و نتوانسته مرحمی بر زخم‌های این بنای تاریخی باشد.

شهردار نیک‌پی بیان کرد: اداره میراث فرهنگی و اوقاف هیچ کمکی برای حفظ این بنای ارزشمند تاریخی نمی‌کنند. حتی به استاندار، فرماندار و اعضای شورای شهر نامه ارسال و درخواست رسیدگی و کمک کردیم، اما تا حال حاضر هیچ اقدامی انجام نگرفته است.

وی با اشاره به این ‌که در طول سال‌های متمادی بنای شاه‌عباسی نیک‌پی به عنوان محل نگه‌داری دام و انبار علوفه استفاده می‌شد، گفت: حتی سال گذشته این مکان توسط اداره اوقاف اجاره داده و تبدیل به انبار پیاز کشاورزان شد که با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر هیچ استفاده‌ای توسط کشاورزان از بنا انجام نمی‌گیرد.

شریفی افزود: چند سال است که نام شهر برای روستای نیک‌پی انتخاب شده، اما هیچ امکاناتی در اختیار آن قرار نمی‌گیرد تا درآمد پایدار شهری داشته باشد.

به گفته وی، حقوق کارکنان فضای سبز شهری به دلیل نبود درآمد، چند ماه دیرتر پرداخت می‌شود، در حالی که اگر بنای شاه‌عباسی بازسازی و تبدیل به مکان گردشگری شود می‌تواند درآمدی را برای این شهر ایجاد کند و اندکی از مشکلات ساکنان و شهرداری بکاهد.

کد خبر 536678 برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی كرونا در ايران استان زنجان کاروانسرا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی كرونا در ايران استان زنجان کاروانسرا میراث فرهنگی شاه عباسی نیک پی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای جذب سرمایه گذار برای ساخت شهربازی در بوستان جوان قم

سیدرضا حسینی،مدیر منطقه دو شهرداری قم با بیان اینکه ۲ پروژه در منطقه در سال ۱۴۰۳ برای سرمایه‌گذاری معرفی‌شده که یکی بوستان جوان است، اظهار کرد: بحث شهربازی این بوستان با توجه به ظرفیت‌های جغرافیایی بوستان و دریاچه آن به مساحت ۱۷۰۰۰ متر مطرح است تا به مرحله‌ای برسد که علاوه بر شهروندان، زائران و مسافران هم بتوانند استفاده کنند.

 وی در خصوص وضعیت بوستان جوان افزود: بوستان جوان یک پروژه عظیم در سطح منطقه ۲ است و ظرفیت‌های بسیاری در این بوستان در صورت وجود نگاه ویژه وجود دارد.

 مدیر منطقه دو شهرداری قم با اشاره به اقداماتی که برای بهسازی بوستان جوان انجام‌شده است، گفت: سال گذشته فقط برای روشنایی بوستان یک قرارداد ۹ میلیارد تومانی داشتیم که شروع شد و امسال هم ۱۰ میلیارد برای تکمیل روشنایی و توسعه بوستان جوان در دست اقدام است. 

حسینی با بیان اینکه وجود کاربری‌های ناسازگار یکی از مشکلات اساسی این بوستان است، اظهار کرد: برای این موضوع مصوبه سفر ریاست جمهوری را داریم که باید ۲۲ هکتار از اراضی اطراف بوستان که کاربری‌های نامتجانسی مانند دامداری و مرغداری دارند، تملک شوند. 

وی ادامه داد: ما پیگیر هستیم که تملک‌های موردنیاز این منطقه از محل زمین‌های راه و شهرسازی را به نتیجه برسانیم تا کاربری‌های نامناسب این بوستان جمع‌آوری شود تا این بوستان کارکرد واقعی خودش را پیدا کند.

 مدیر منطقه دو شهرداری قم گفت: راه دسترسی بوستان جوان هم راه مناسبی است و لازم است یک نگاه ویژه از سمت مدیریت استان به این بوستان شود، چراکه یک ظرفیت خوبی هم برای شهروندان و هم مسافران و زائران است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اینجا از هر ۱۰ سرمایه، ۹ تا بر باد می‌رود
  • عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم
  • مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • تلاش برای جذب سرمایه گذار برای ساخت شهربازی در بوستان جوان قم
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه هتل پنج ستاره ملل مشگین‌شهر
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • درخواست سبدگردانی برای چه افرادی مناسب است؟
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران