Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در کشور، گفت: این نهاد در تصمیم گیری‌های علمی و پژوهشی نقش موثری دارد.

به گزارش خبرنگار ما ازتبریز؛مهندس اکبر فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در 16 مرداد 1359 درست یکسال پس از تاسیس جهادسازندگی به دستور امام راحل(27 خرداد 1358)،  براساس تفکر جهادی بنیان گذاری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: در فاصله سال‌های 1357 تا 1359، یعنی پس از پیروزی انقلاب تا وقوع انقلاب فرهنگی، فضای دانشگاه‌ها هنوز آن طورکه باید با شرایط دوران بعد از انقلاب هماهنگ و همسو نگشته بود، از این رو، امام خمینی (ره) فرمان انقلاب فرهنگی را صادر کردند و در پی صدور این فرمان، برای تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی و ضرورت ایجاد تحول در دانشگاه ها، ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد.

وی افزود: این ستاد برای ایجاد بازوی اجرایی قوی برای سازماندهی و نظارت بر وضعیت مدیریت دانشگاه‌ها، شورای عالی جهاد دانشگاهی را تشکیل داد و این شورا نیز در شانزدهم مرداد ماه سال 1359، جهاد دانشگاهی را تأسیس کرد. از آن روز، جهاد دانشگاهی زیرنظر ستاد انقلاب فرهنگی و بعدها شورای عالی انقلاب فرهنگی فعّال است.

فتحی با بیان این‌که معتقدم در عملکرد جهادی، جهاد دانشگاهی با جهادسازندگی و جهادکشاورزی اشتراکات زیادی دارد، گفت: جهاد دانشگاهی یک نهاد الگوساز برای بیان توان کشور در رسیدن به پیشرفت‌های علمی و پژوهشی در سطح کشور بوده و با توجه به این‌که رسانه‌ها توجه خوبی به فعالیت‌های بخش کشاورزی دارند، کارکرد و عملکرد خبرگزاری ایسنا در این حوزه تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: گسترش همکاری‌های این مجموعه در طول سه سال گذشته با سازمان جهادکشاورزی استان و افزایش 100 درصدی اخبار و گزارش‌های تصویری بخش کشاورزی در این خبرگزاری به ویژه در سرویس استان‌ها و آذربایجان شرقی نمود بیشتری داشته و رویکرد جدید و ورود عالمانه این رسانه در موضوعات توسعه‌ای استان به ویژه بخش کشاورزی و گردآوری دیدگاه‌ها و نظرات اساتید دانشگاه و کارشناسان فن بخش کشاورزی، یکی از مصادیق ورود عالمانه ایسنا در حوزه‌های مختلف استان است.

وی تاکید کرد: خبرگزاری‌ ایسنا با ارایه نقطه نظرات کارشناسان و بیان نقط ضعف و قوت از حوزه کشاورزی توانسته به سلامت و امنیت غذایی جامعه و پیشرفت این حوزه کمک شایانی کند، لذا از این فرصت استفاده کرده و لازم می‌دانم از مسئولان جهاد دانشگاهی استان تشکر و قدردانی کنم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: با توجه به این‌که این نهاد عنوان جهاد را همچون جهاد کشاورزی با خود همراه به دارد، باید بتواند فرهنگ جهادی را در کل مجموعه عملیاتی کند، چراکه فرهنگ جهادی را می‌توان دستیابی به اهداف متعالی با کمترین امکانات و در کوتاه‌ ترین زمان ممکن دانست. فرهنگ جهادی یعنی این‌که تهدیدها و فرصت‌ها را شناخته و به دنبال تبدیل این تهدیدات به فرصت‌های ممکن باشیم.

وی با بیان این‌که مهمترین عرصه حضور جهاد دانشگاهی، در دانشگاه‌ها است، افزود: با توجه به عنوان این نهاد، جهاد دانشگاهی باید حضور پررنگی در دانشگاه داشته باشد؛ ترکیب کلمه "جهاد و دانشگاه" نشان می‌دهد که صحنه نبرد و رزم اصلی این نهاد کجاست. در دانشگاه نیز مخاطبان و اعضای اصلی این نهاد جوانان دانشجو هستند که در مراکز دانشگاهی و علمی تحصیل می‌کنند.

وی گفت: با توجه به اشتغال به تحصیل حدود چهار میلیون دانشجو در مراکز علمی کشور، حتی اگر جهاد دانشگاهی بتواند برای 10 درصد این دانشجویان بسترهای لازم را فراهم کند تا بتوانند در کنار اعضای رسمی، هیأت علمی و کارشناسان جهاد، حضورِ بامعنایی داشته باشند، خدمتی بزرگ برای کشور است.

فتحی با تاکید بر این‌که ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در سطح دانشگاه‌ها که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و برگزاری رویدادهایی مانند مناظرات دانشجویی، همگی از یک فرهنگ جهادی نشأت می‌گیرد، بیان کرد: اینکه شرایط کنونی جامعه، چه میزان اجازه می‌دهد تا فضا برای پرداختنِ دوباره به این مسایل آماده باشد، از جمله اقداماتی است که معتقدم باید از طرف مسئولان جهاد دانشگاهی استان پیگیری و عملیاتی شود.

وی بیان کرد: مجموعه بزرگ جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس تاکنون و در طول چهار دهه گذشته آثار مثبتی بر توسعه کشور داشته که از جمله آن می‌توان به ایجاد پژوهشگاه رویان، مرکز درمان ناباروری و همچنین مراکز رشد کشاورزی و رسانه‌های تاثیرگذار همچون خبرگزاری ‌های ایسنا و ایکنا، سازمان دانشجویان، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) ؛ و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به این‌که جهاددانشگاهی با توجه به این‌که در زمینه فناوری انرژی‌های نو و سلول‌های بنیادی اقدامات و فعالیت‌های درخور توجهی را شروع کرده، می‌تواند از طریق شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد کشاورزی در افزایش ضریب نفوذ دانش روز در بخش کشاورزی بسیار موثر باشد، گفت: همچنین در زمینه استفاده بهینه از آب، افزایش تولید در واحد سطح، مکانیزه کردن بخش‌های مختلف از کشت گرفته تا داشت و برداشت محصولات کشاورزی، توسعه محصولات گلخانه‌ای، افزایش مهارت در بخش کشاورزی به خصوص فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی همکاری مشترکی با سازمان جهادکشاورزی استان داشته باشد.

    


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهرداری تبریز سازمان جهادکشاورزی جهاد دانشگاهی انقلاب فرهنگی بخش کشاورزی فرهنگ جهادی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۵۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، جلسات هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و با ارتقا مرتبه علمی ۱۰ عضو هیأت علمی به استادی موافقت شد.

در این جلسات با ارتقا مرتبه علمی دکتر مژگان امتیازجو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکتر سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، دکتر مهدی شمسایی مهرجان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر شهرام صداقت حور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دکتر صدیقه میرابوطالبی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دکتر سعید کامیابی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، دکتر مریم قراچورلو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر نادر جعفرنیا دابانلو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر علی خادمی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و دکتر زهره مشکاتی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان به مرتبه استادی موافقت شد.

مژگان امتیاز جو با مدرک دکتری تخصصی زیست شناسی دریا، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای بیش از ۱۶۰ مقاله، ۳ کتاب و سه اختراع «پکیج ها و ستون های میکروبی تثبیت شده حدف آلاینده فلز سنگین جیوه ( فیلتر زیستی) از صنایع»، «مکمل غذایی پرورش ماهی قزل الای رنگین کمان جهت از بین بردن سلول های سرطانی پوست با استفاده از اسپیرولینا» و «شیرغنی شده با نانوحامل های لیپیدی حاوی ترکیبات زیست فعال دریایی» است.

سید مسلم سیدالحسینی دارای مدرک دکتری تخصصی شهرسازی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد است که دارای ۲ ایده ثبت شده، ۱۳ طرح پژوهشی،۱۲۷ مقاله ISI ، علمی پژوهشی است.

مهدی شمسایی مهرجان با مدرک دکتری تخصصی شیلات، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۸۰ مقاله ISI، علمی ـ پژوهشی و است. وی همچنین ۷ کتاب و بیش از ۶ اختراع است.

شهرام صداقت‌حور با مدرک دکتری باغبانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است که دارای ۵ جلد کتاب، بیش از ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی، ISI و ۹ طرح پژوهشی است.

صدیقه میرابوطالبی با مدرک دکتری فیزیک عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که دارای ۴۴ مقاله ISI، ۱۴ مقاله علمی پژوهشی، ۷ طرح و یک کتاب است.

سعید کامیابی با مدرک دکتری جغرافیای طبیعی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۶ کتاب و ۱۰ طرح پژوهشی است.

مریم قراچورلو با مدرک دکتری مهندسی کشاورزی ـ علوم و صنایع غذایی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای ۵۴ مقاله ISI، بیش از ۷۰ مقاله علمی پژوهشی، ۵ کتاب و ۳ طرح پژوهشی است.

نادر جعفرنیا دابانلو با مدرک دکتری برق عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی، ۱۶ کتاب و ۶ اختراع در زمینه مهندسی پزشکی است.

علی خادمی با مدرک دکتری تخصصی روان‌شناسی عمومی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است که دارای بیش از ۱۷۰ مقاله ISI و علمی پژوهشی، ۱۹ طرح پژوهشی و ۸ کتاب است.

زهره مشکاتی با مدرک دکتری تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است که دارای بیش از ۱۰۰ مقاله ISI، علمی پژوهشی و ۱۰ طرح پژوهشی درون و برون دانشگاهی و ۷ جلد کتاب است.

کد خبر 6091928

دیگر خبرها

  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند