Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، اسمامحمودی: کپر بدون شک نماد اصلی فقر در جنوب و شرق کرمان است، پس از اینکه میلیاردها تومان در راستای حذف کپر نشینی در مناطق مختلف استان کرمان در قالب طرح‌های بازسازی زمین لرزه، طرح‌های هادی، کپر زدایی و بازسازی سیل و… هزینه شده است همه انتظار داشتند بحث کپر نشینی در کرمان بسته شود اما اینگونه نشد، هنوز هم ده‌ها روستا در کرمان میزبان مردمی است که گاه ضریب محرومیت در آنها ۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۸۴ بود که زادسر نماینده فقید شهرستان‌های جنوبی کرمان در مجلس از کشف روستایی به نام «پیر نکوئیه» در ۱۲۰ کیلومتری شهر عنبرآباد خبر داد که ۲۰۰ نفر در ابتدایی‌ترین وضع ممکن در این روستا زندگی می‌کردند.

در آن زمان از قول مرحوم زادسر گفته شد که از ۷۰۰ هزار جمعیت جنوب کرمان حداقل ۳۰۰ هزار نفر کپر نشین هستند.

سال ۸۵ بود که «ستاد راهبردی جنوب کرمان» عملاً در دولت نهم محرومیت زدایی از جنوب کرمان را کلید زد و طرح‌های کپرزدایی در دستور کار قرار گرفت؛ درنهایت این ستاد در اواخر دولت دهم رو به رکود گذاشت طی این سال‌ها با حضور دستگاه‌های مختلف کپرزدایی در دستور کار قرار گرفت.

با شروع دولت یازدهم به این دلیل که ستاد به اهداف خود رسیده و محرومیت کاهش یافته است عملاً شعار اتمام کپرزدایی از سوی دستگاه‌های مختلف و دولتها عنوان شد.

در طول این سال‌ها بارها اجرای طرح کپر زدایی در کرمان مورد نقد قرار گرفته است و حتی خبر به بن بست رسیدن و شکست این طرح هم مطرح شده است اما دستگاه‌های متولی هر بار مواردی را مطرح کرده‌اند که دو نکته اصلی آن از این قرار بوده که اول به دلیل افزایش رشد جمعیت روستایی جنوب کرمان با وجود حذف کپرنشینی اما بار دیگر خانواده‌های جدید اقدام به برپایی کپر می‌کنند که البته این نظریه کمتر مورد توجه قرار گرفت اما آنچه که هنوز هم از سوی مسئولان مطرح می‌شود این است که کپر را جزئی از فرهنگ مردم جنوب کرمان می‌دانند.

اما در این میان یک نکته اساسی مورد توجه قرار نمی‌گیرد که هیچ خانواده متمکن و یا دارای وضعیت اقتصادی متوسط در مناطق محروم منطقه کپر نشین نیست و تمامی کپر نشینان ساکنان روستاهای دور افتاده و دارای ضریب بالای محرومیت هستند که در طرح‌های کپرزدایی دیده نشده‌اند این روستاها اکثراً از زیر ساخت‌های معمول محروم هستند. راه‌های صعب العبور و عدم احداث جاده نشان می‌دهد که عملاً چشم مسئولان در سال‌های اخیر این روستاها را در جنوب کرمان ندیده است.

هر چند که نمی‌توان اقداماتی که به ویژه از سال ۸۵ تا ابتدای دولت یازدهم انجام شد را نادیده گرفت اما بدون شک در اجرای این طرح بسیاری از مردم محروم جنوب کرمان دیده نشده‌اند و هم اکنون در اوج محرومیت و در حالی که از ابتدایی‌ترین امکانات شخصی و عمومی محروم هستند روزگار می گذارنند.

اما نکته غم انگیز جای دیگر است، هنوز محرومیت نهفته در شرق استان کرمان حتی دیده هم نشده است.

محرومیت در روستاهای ریگان و فهرج عمیق‌تر از آنچه است که گاه در جنوب کرمان دیده می‌شود. مردمی که حتی محرومیت آنها توسط کسی کشف نشده و داستان سال ۸۵ و نماینده مردم جنوب استان برای آنها روی نداده است.

بدون شک شهرستان ریگان یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های کشور محسوب می‌شود و ضریب محرومیت در برخی از روستاها ۸ و ۹ ثبت شده است.

کپر نشینی این مردم هنوز مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و بسیاری از مردم در کویر خشک و گرم لوت در خانه‌های سنگی و چوبی زندگی می‌کنند و گویا قرار نیست این محرومیت از سوی مسئولان مورد اعتنا قرار گیرد.

آبادی‌هایی که نام آبادی برخورد دارند اما هیچ نشانی از روستا و آبادی ندارند و خبری از اجرای طرح‌های کپر زدایی در آنها نیست.

اینکه چگونه مردمان محروم این روستاها باید به چشم بیایند و دیده شوند سوالی است که جوابش در پشت درب اتاقهای مسئولان استانی و ملی نهفته است.

شلتوک، قاسم آباد، حسین آباد، ملک آباد، شیرآباد، حسین آباد دامداری، تنها بخش کوچکی از روستاهایی است که ساکنانشان خانه‌ای چوبی دارند و زیر پایشان حصیر است.

دیدن این محرومیت‌ها برای دولت و مسئولان کار سختی نیست، پیشنهاد می‌کنم مسئولان استان کرمان یک تور بازدید از این مناطق برای مدیران کل استان و برخی از وزرا و فعالان رسانه‌ای تشکیل دهند و مطمئن باشند نتیجه این اقدام می‌تواند به رفع محرومیت در این منطقه منجر شود.

کد خبر 4989245

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری کرمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بنیاد مسکن کرمان کمیته امداد امام خمینی کمیته امداد کرمان وزارت کشور وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کپرنشین محرومیت زدایی ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا قزوین عید سعید قربان گرگان شهرکرد ستاد ملی مقابله با کرونا اقامه نماز جمعه ماه محرم ازدواج بیرجند مجلس شورای اسلامی جنوب کرمان قرار گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله این استان را لرزاند

به گزارش خبرآنلاین، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به وقوع زلزله ۴.۷ ریشتری صبح امروز (پنجشنبه) در حوالی فاریاب در جنوب کرمان، گفت: این زمین لرزه خسارتی نداشته است.

حمید سالخورده روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نیروهای امدادی در منطقه فاریاب در حالت آماده‌باش قرار دارند.

کانون این زمین لرزه در عمق ۹ کیلومتری زمین اعلام شده است.

کانون وقوع این زلزله در ۲۹ کیلومتری فاریاب، ۳۰ کیلومتری کهنوج و ۴۷ کیلومتری عنبرآباد در جنوب کرمان کرمان اعلام شده است.

فاریاب شهری در استان کرمان و مرکز شهرستان فاریاب است.

شهر فاریاب، در ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان کرمان قرار دارد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902000

دیگر خبرها

  • زلزله این استان را لرزاند
  • زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند
  • واکنش حزب‌الله به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای لبنانی
  • خلجی: استان تهران یکی از استان‌های محروم است
  • تهران یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است
  • امدادرسانی به سیستان و بلوچستان پایان یافت
  • سیتی به مصاف تیم بدون مربی می‌رود!
  • بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی
  • سازش در ۶۰ هزار پرونده شعب حل اختلاف جنوب کرمان