«دخترم نرگس» سریال فاخر با دستان خالی
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۸۲۳۹
پخش سریال «دخترم نرگس» از آذربایجان غربی در شبکه یک سیما، استمرار در بر فراشته نگه داشتن پرچم معاونت استانها در حوزه نمایش است.
خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: پخش سریالهایی همچون بازگشت از مرگز گلستان و بانوی سردار از چهار محال و بختیاری در شبکه سه سیما، جلال از آذربایجان شرقی و دخترم نرگس از آذربایجان غربی در شبکه یک سیما، استمرار در برافراشته نگهداشتن پرچم معاونت استانها در حوزه نمایش است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حضور اشخاص خبره در شوراها، مدیریت صحیح هنرمند و رفاقت در عین دقت به پروسه فیلمنامه نویسی، در معاونت استانها رمز این موفقیت است. فعلی که این روزها در سیما کمتر به چشم می خورد. زیرا پیشتر همین گروه پایتخت که برای پایتختِ شش، متنی به گروه ارائه نداده که بشود سفر با موتور دو دلداده به شمال را دُرست کرد و اینهمانی دراماتیک، در فضای مجازی فاجعه به بار نیاورد. در حالی که برای نگارش پایتخت دو - داستانِ سفر قهرمانی یک گُنبد و گُلدسته از شمال به جنوب کشورِ عزیزمان ایران - گام به گام با نظرات کارشناسان متن و مدیران گروه فیلم و سریال جلو میرفت.
اینگونه است که گُلِ سرسبدِ سریالها میشود بوی باران با آن فرمول فیلمنامه نویسی ترکیه ای یا اثری شبه روشنفکرانه به نام سرباز که مملو از داستانک های فرعی و روایتگر است و اصلا برای مخاطب عام و میلیونی و از تمام اقشارِ تلویزیون، ساخته نشده است. پس آحاد ملت نمیتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. فقط خواسته آوانگارد عمل کرده و مولتی مدیا بودنش را به رُخ بکشد. از نظر میزانسن و دکوپاژ و ریتم هم کپی ضعیفی است از سریال بی بدیل وضعیت سفید و فیلم خوب سر به مُهر.
سیمای استانها برای تولید آثار فاخرش؛ اکسیر، نشانی، جلال2، سردار سنجرخان، شیرعلی مردان خان، طالقانی، مادر ایران، امیر نظام گروس و مستوره اردلان با کارگردانهایی در سطح ملی، که معطل بودجه مانده و مجبور است، با برآوردهای بسیار اندک هر طوری شده، سر کند. در آن سو اما با بودجه ای بسیار متفاوت، بچه مندس4 را خواهیم داشت.
وقتی صادقانه بنگریم پی میبریم شاعر فقید انگلستان درست گفته که «هیاهوی بسیار برای هیچ».
مگر میان بُر چیزی از پنچری کم داشت؟ نه مخاطب کم داشت نه کیفیت. اما بودجه، چرا. به این دلیل که برای مرکز البرز بود و بودجه اش نسبت به تهران، یک چهارم.
مگر عید نوروز چه اثر بدیعی از شبکه های سراسری پخش شد که بودجه اش چهار برابر است؟ پایتخت بود که سخن فاجعه اش پیش تر گفته شد. دو پینگ بود که جای اینکه بگوید تناول شیر مادر آدمی را یادِ فطرت پاکش انداخته و او را از پلشتی دور میکند، وقتی قهرمانِ سریال، شیر مادرش را میخورد، یا دزدی میکرد یا زورگویی. به راستی این است انتقال معنا به مخاطب رسانه ملی؟ بعد کارگردانش مصاحبه میکند و متوجه میشویم به اثری تک نشستی آب بسته تا به تلویزیون سریال قالب کند. بماند که همین شبکه وزین سه سیما قصد دارد سریالی در 90 قسمت پخش کند بهنام 021 که شخصیتهای اصلیاش (دو باجناق با بازی جواد رضویان و سیامک انصاری) در شهرداری نیوجرسی مقابل مغازه ای بدون مجوز میگذارند که نمادِ سدِ راه مردم شدن است جهت کسب روزی. آنهم در سال جهش تولید.
در ماه مبارک رمضان نیز در زیر خاکی -بابازی بینظیر و ریتم درست پژمان جمشیدی و ژاله صامتی- شاهد حرفهایی بودیم که گفتنش در رسانه ملی عجیب بود. آیا افرادی که انقلاب کردهاند مدل رفتاری و گفتاری و پنداریشان همچون فِری زیرخاکی بوده؟ که بعد شاهد حضورشان در جبهه و جنگ هم باشیم؟ یا گروه سازنده در زیرخاکی2 میخواهد از همان کلیشه طرف دنبال آن گنج دنیوی بوده اما با تحولی یکباره، به گنج اُخروی رسیده استفاده کند که نخ نما شده و دیگر کارکرد ندارد. یا شاهد اتفاقی در شبکه پنج بودیم عجیب؛ تولید آیتمِ کوتاهِ نمایشی پدر پسری که حتی درجه کیفی ج هم برایش زیاد است.
تمام اینها و بسیار بیش از اینها که گفتنش در این مقال نمیگُنجد انسان را به فکر میاندازد که می بایست خونی تازه در رگهای مجموعه های نمایشی سیما جاری و ساری شود. یا به قول شاملو؛ هوای تازه. اینجاست که به یاد ظرفیتهای بومی نادیده گرفته شده جهت تولید محتوایی غنی و چشم اندازهای نو میاُفتیم. این گنجینه در استانها وجود دارد زیرا نظرات هم وطنان خارج از ایران، که پای سریال های شبکه های آی فیلم و تماشا می نشینند حاکی از آن است که در سریالها دنبال ردپاها و نمادهایی از انواع اقوام و لهجه ها و ادیان و گویش های مختلف هستند. زیرا دلشان لَک زده برای پوشیدن آن البسه و آنگونه زیستن. اما دریغ از بازپخش سریالهای استانی در شبکه های سیما. تو گویی فقط زمانی که آنتن شبکه های سراسری خالی است می بایست سریالهای استانی به کمک شتافته و آنتن را نجات دهند.
دیگر لازم به توضیح نیست که یادآور شویم جشنواره هدهد معدنی است که هر چه از آن استخراج شود باز هم پایان ندارد.
در اینجا خالی از لطف نیست که دو سریالی که همزمان در حال پخش بود و به اتمام رسید را با هم قیاس کرد:
دخترم نرگس: قصه ای گیرا که مملو از پیچش کاری در فیلمنامه ای خوب در ژانر ملودرام پلیسی معمایی با تعلیق ها و گره افکنی و گره گشایی هایی به موقع است. همچنین هم زیستی اقوام و ادیان مختلف در کنار هم که نماد ایران سربلند را نشان میدهد. از دیگر سو تلفیق هنرمندان حرفه ای با عوامل بومیِ تشنه دانش، باعث ایجاد انتقال تجربه به نسل بعد شده و ذکات علم نیز ادا میشود.
کارگردانی روان است و مشخص است کسی که پشت دوربین بوده دکوپاژ میداند و بلد است دوربینش را کجا قرار دهد تا روایت بهتری به مخاطب منتقل شود. اما وقتی بحث کمبودِ بودجه و تعجیل در ضبط بهوجود میآید ناخواسته کیفیت هم کمی اُفت میکند.
آخر خط: مختصات کلی آن شبیهِ کلیپ های اینستاگرامی برای خندادنِ مردم، کاراکترها یا به هم توهین میکنند یا قلدر بازی در می آورند یا دعوا و داد و بیداد می کنند. اینجاست که ولنگاری فرهنگی در کوچکترین نهاد جامعه -خانواده- خودنمایی میکند.البته بعید است خلاقیتِ ایجادِ طنز رفتار و طنز موقعیت را داشته باشند. فقط آموخته اند پلان هایی بگیرند که در پایین شهر چند نفر توی سر و کله هم میزنند. و این جریان سازی ای است خطرناک که از سینمای سیاه نما آمده و آب در آسیاب دشمن ریختن است.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: آذربایجان شرقی آذربایجان غربی فیلم تلویزیون دخترم نرگس سریال ها استان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۸۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پخش مستندهایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
مجموعهای از مستندهای تک قسمتی یا مجموعه مستند با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی در این هفته از شبکه افق سیما پخش میشود. مستند «خراش» مستند موضوعی با محوریت رژیم صهیونیستی به صورت مستند آرشیوی با بررسی چالشهای سیاست خارجی رژیم صهیونیستی و تعارضات آن با کشورهای منطقه و جهان به تبیین انزوای رو به رشد رژیم صهیونیستی در عرصهی بینالملل میپردازد. مستند «خراش» شنبه تا دوشنبه حوالی ساعت ۲۱ از قاب شبکه افق سیما پخش میشود.
مستند «از زمین خاکی» در حوزه اقتصاد مقاومتی ساخته شده و شعار جهش تولید را مدنظر قرار میدهد و شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۵:۳۰ به روی آنتن افق سیما میرود.
«نسل سوم» پرترهای از فرزندان شهدایی است که در حوزه کار و فعالیت خود افراد موفقی هستند و به نوعی مسیر پدر را طی میکنند. این مجموعه مستند ۲۶ قسمتی به تهیهکنندگی محمد حسین وزیری تولید شده و شنبه هر هفته ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه افق پخش شود.
مستند «در مرز غبار آلود» به کارگردانی سیاوش کریم پور و تهیه کنندگی نیما پورقدیمی ساخته شده است. مستند «در مرز غبار آلود» روایتی از مرحوم نادر طالب زاده است که سعی بر این داشت تا کنفرانس افق نو را در بیروت، حوالی مرزهای سرزمین اشغالی برگزار نماید.علاقمندان میتوانند مستند «در مرز غبار آلود» را یکشنبه حوالی ساعت ۲۱ از قاب شبکه افق سیما به تماشا بنشینند.
مجموعه مستند «بازی اختاپوس» با نگاهی به موضوع شکلگیری رژیم صهیونیستی و عملیات طوفان الاقصی، از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.علاقهمندان میتوانند تکرار این مجموعه مستند را روز بعد ساعت ۰۰:۳۰ بامداد، ۷:۳۰ صبح و ۱۴ از قاب شبکه افق سیما به تماشا بنشینند.
فصل دوم مستند «سلام به آینده» روایتی از مهارتهای شغلی، علمی و هنری فرزندان ۷ تا ۱۷ سال ایران عزیز است. این مجموعه مستند روایتی از سبک تربیتی "مهارت محور" است که مادران و پدران ایرانی از هماکنون برای پربار شدن آینده فرزندانشون و برای "رشد آینده ایران" برنامهریزی کردهاند. همچنین اسن مستند دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱:۳۰ به روی آنتن افق میرود.
مجموعه مستند «جاسوسان صنعتی» روایتگر پروندههایی است که طی آن جاسوسیهای بزرگی در حوزههای صنعتی توسط برخی کشورها رخ داده است. قسمت اول این مستند سه شنبه ساعت ۲۱:۳۰ به روی آنتن افق سیما میرود.
مجموعه مستند «تازه نفس» قصه جوانان دهه شصتی و هفتادی است که در رشته و تخصص خود از مفاخر ایران زمین محسوب میشوند. مجموعه مستند تازه نفس از تولیدات گروه مستند شبکه افق چهارشنبهها ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه میرود.
مجموعه مستند «ضد» تلاش میکند در هر قسمت با طرح یک موضوع ظاهرا کم اهمیت، به جنگ کلیشههای ذهنی مردم درباره محیط پیرامونشان برود. چرا که ضدیت با کلیشهها کلید دیدن وقایع جهان از دریچهای جدید است.
هر قسمت از این مجموعه مستند به موضوع متفاوتی مثل آلودگی هوا، آلودگیهای نوری، حیوانات خانگی، صنایع جنگ و ... پرداخته و میکوشد مردم را وادار کند که نگاه متفاوتتری داشته باشند. در فصل سوم تلاش دارد از تسلط زیست مجازی بر زندگی انسانها بگوید.مخاطبان میتوانند قسمت شانزدهم این مجموعه مستند را پنجشنبه ساعت ۱۸ به روی آنتن افق سیما میرود.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون