Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-03@03:49:19 GMT

واکسن بیماری لایم تهیه شد

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۹۷۸۹

واکسن بیماری لایم تهیه شد

نتایج امیدوارکننده از تنها کارآزمایی بالینی فعال برای واکسن در برابر بیماری لایم خبر می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شرکت بیوتکنولوژی فرانسوی «Valneva» اخیراً اعلام کرد که اولین آزمایش بالینی فاز 2 نشان داده که واکسن آن‌ها علیه بیماری لایم ایمن و مؤثر است.این واکسن با ایجاد سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی بادی برای شش سروتیپ مشترک این بیماری که در آمریکای شمالی و اروپا یافت می‌شود، عمل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار را با معرفی یک پروتئین جدا شده از پاتوژن به بدن انجام می دهد و به سیستم ایمنی بدن اجازه می دهد پروتئین‌های سطحی موجود در باکتری های مسئول بیماری لایم به نام، Borrelia burgdorferi را تشخیص داده و پاسخ دهد.

سروتیپ، سرم‌وار یا سروم‌جوره تفاوت‌های (سویه‌های) مجزایی در گونه باکتری یا ویروس یا سلول‌های ایمنی است. این باکتری‌ها، ویروس‌ها یا یاخته‌ها بر پایه پادگن‌شان دسته بندی می‌شوند. به این ترتیب زیر-گونه‌های میکروارگانیسم‌ها طبقه‌بندی اپیدمیولوژیک می‌شوند.

به بیش از 570 بزرگسال سالم در آمریکا و اروپا یکی از دو سطح دوز واکسن در سه تزریق داده شد در حالی که به دیگران کنترل دارونما داده شد. در هر دو گروه که دوز فعال دریافت کردند ، مقدار قابل توجهی از آنتی بادی علیه هر یک از شش سروتیپ سطح خارجی پروتئین A متداول Borrelia burgdorferi تولید شده است.

این واکسن جدید بالقوه، معروف به VLA15، در حال حاضر تنها واکسن فعال بیماری لایم در پیشرفت بالینی است. در سال 1998، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) واکسن بیماری لایم را موسوم به LYMErix تصویب کرد که تنها سه سال بعد به دلیل شک و تردید در مورد اثربخشی آن و دیگر اعتراضات از بازار خارج شد.

با این حال بسیاری از بحث و گفت وگوها توسط جنبش ضد‌واکسیناسیون که در آن زمان در حال رشد بود آغاز شده است.

بیماری لایم نوعی عفونت اسپیروکتی چندسیستمی است. حداقل سه گونه از جنس بورلیا مانند بورلیا بورگدورفری عامل این بیماری هستند. این عوامل بوسیله نیش خانواده سخت‌کنه‌ها (Ixodidae) (نوعی کنه) منتقل می‌شوند. آهو و موش در چرخه این بیماری، با اهمیت هستند. مهم‌ترین علائم بیماری تب، سردرد، خستگی، افسردگی و خارش پوستی هستند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: لایم بیماری لایم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۹۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان، علیرضا عرب علیدوستی در این باره گفت: با توجه به نزدیکی کرمان به استان سیستان‌ و بلوچستان و مرزهای جنوبی و شرقی، واکسن سرخک ۶ ماهگی به واکسیناسیون روتین(معمول) کودکان اضافه شده  وخانواده‌هایی که فرزند زیر پنج سال دارند و به هر علت واکسن سرخک را دریافت نکرده اند، تزریق آن را به تعویق انداخته‌اند یا حتی از دریافت آن مطمئن نیستند، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و از واکسیناسیون فرزندشان اطمینان حاصل کنند.

رییس مرکز بهداشت رفسنجان از شهروندان خواست اهمیت واکسیناسیون فرزندان خود را جدی بگیرند و آن را به تعویق نیاندازند؛ همچنین در صورت مواجهه فرد بیمار و مشکوک به سرخک فوری به مرکز خدمات جامع سلامت امام علی(ع) جهت انجام نمونه‌گیری مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: سرخک سرایت‌پذیری بالایی دارد و واکسینه نکردن به‌موقع فرزندان، سلامت آنان را به خطر جدی می‌اندازد، بنابراین خانواده‌ها واکسیناسیون فرزندان خود علیه این بیماری را در ۱۲ و ۱۸ ماهگی (واکسن MMR) به تعویق نیاندازید.

سرخک بیماری ویروسی مسری است که از طریق ذرات معلق در هوا و تماس با ترشحات فرد بیمار سرایت می‌کند و علائم این بیماری شامل تب، بثورات پوستی، التهاب، قرمزی پشت گوش، خستگی، ضعف و بی‌حالی نمایان می شود.

 

دیگر خبرها

  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان