Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@15:37:05 GMT

پرتاب سنگ‌های ضدعفونی شده به شیطان/ عکس

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۰۰۲۳

پرتاب سنگ‌های ضدعفونی شده به شیطان/ عکس

رمی جمرات یکی از ارکان حج است. زائران پس از احرام بستن و طواف مکه، از شهر خارج می‌شوند تا اعمال حج را در سرزمینی معروف به «مشاعر» ادامه دهند. زائران روز را در صحرای عرفات سپری می‌کنند، شب تا طلوع صبح را در بیابان «مشعر» و صبحگاه به منا می‌روند تا به نمادهای شیطان سنگ بزنند و قربانی دهند.

منا در ۷ کیلومتری شمال شرقی شهر مکه قرار دارد و به بزرگ‌ترین شهر چادر در جهان معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چادرهای این شهر تا سال گذشته جمیعتی بالغ بر دو و نیم میلیون نفر را پوشش داده است. امسال به علت کووید-۱۹ عربستان تصمیم گرفت حج را با جمعیت محدودی از ساکنان مقیم در این کشور برگزار کند. مقامات سعودی گفته‌اند حج با حدود یک هزار نفر برگزار شده است اما منابع خبری این کشور اعلام کرده‌اند تعداد حجاج از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است.

مراسم رمی جمرات سه روز طول می‌کشد اما گاهی برخی زائران روز چهارم هم در جمرات حضور دارند و مراسم پرتاب سنگ را تکرار می‌کنند. امسال، زائران در دسته‌های کوچک با همراهی یک راهنمای بهداشت، درحالی که ماسک به لباس احرام آن‌ها اضافه شده بود، وارد جمرات شدند و با رعایت فاصله، این مراسم را به جای آوردند. این زائران پیش از آنکه در حج شرکت کنند، قرنطینه بودند و تست کرونا داده‌اند. در طول مراسم نیز تب‌سنجی آن‌ها ادامه داشته است. آن‌ها ملزم هستند بعد از مناسک حج، قرنطینه را ادامه دهند.  

عربستان که با انتشار مکرر تصاویر از حج سعی دارد نشان دهد این مراسم را با شیوع ویروس کرونا به درستی مدیریت می‌کند، حج امسال را به ۵ روز محدود کرده است. این مراسم رسما از روز چهارشنبه (هشتم مردادماه) آغاز شد. این درحالی است که سال‌های گذشته زائران به انگیزه حج تا یک ماه در مکه و مدینه حضور داشتند اما زائران امسال اجازه سفر به مدینه و زیارت مزار پیامبر (ص) را در طول برنامه حج نداشتند.

به زائران کیسه‌هایی از سنگ‌های ضدعفونی شده داده می‌شود. در سال‌های گذشته زائران خود این سنگ‌ها از اطراف مکه جمع‌آوری می‌کردند. زائران بعد از رمی جمرات در روز اول، به مکه برمی گردند، کعبه را طواف می کنند و از لباس احرام خارج می شوند.

عربستان اعلام کرده ۷۰ درصد شرکت کنندگان حج امسال، خارجی‌های مقیم این کشور و ۳۰ درصد دیگر از شهروندان سعودی هستند. سن زائران دعوت شده به حج هم از ۲۰ تا ۵۰ سال اعلام شده است.

۵۷۵۷ کد خبر 1417298

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۰۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همراهی ۱۹ پزشک هلال احمر با زائران حج تمتع خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی نماینده مرکز پزشکی حج در هلال احمر خراسان رضوی گفت: پزشکان همراه ۶۷ کاروان متقاضیان این سفر انسان ساز تمامی امور پزشکی، سلامتی و ارائه خدمات مرتبط به زائران خانه خدا را بر عهده دارند.

محمد رضا واحدی جو افزود: با توجه به بیماری‌های شایع میان متقاضیان حج از جمله فشار خون و دیابت کنترل سلامت متقاضیان و آزمایش آنان در کنار تجویز دارو‌های احتمالی مورد نیاز امری ضروری است که پزشکان هلال احمر در این زمینه خدمات در خور و لازم را ارائه می‌دهند.

نماینده مرکز پزشکی حج در هلال احمر خراسان رضوی شمار متقاضیان حج تمتع امسال استان خراسان رضوی را ۹ هزار و ۵۶۷ نفر اعلام کرد که چهار هزار و ۳۶۵ نفر از این متقاضیان مرد و پنج هزار و ۲۰۲ نفر زن هستند.

واحدی جو افزود: طبق بررسی‌های پزشکی انجام شده ۱۵ تا ۲۰ درصد متقاضیان حج امسال استان خراسان رضوی به فشار خون و ۱۰ تا ۱۵ درصد به بیماری دیابت مبتلا هستند.

وی با اشاره به انجام واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع در استان گفت: مدت اجرای واکسیناسیون طبق نوبت دهی انجام شده تا ۱۹ اردیهبشت ماه جاری ادامه دارد.

نخستین کاروان اعزام حج تمتع امسال خراسان رضوی از روز ۲۹ اردیبهشت ماه جاری آغاز می‌شود و تا ۱۲ خرداد ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • زائران حج امسال، دفاع از ملت فلسطین را مورد توجه قرار دهند
  • ۹۵۶ بوشهری به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • همایش متمرکز آموزشی حجاج استان قم برگزار شد
  • امسال ۱۵ هزار زائر از استان تهران به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • هزینهٔ حج امسال، ۳۰۰ دلار کمتر است
  • برگزاری کنگره عظیم حج تمتمع ۱۴۰۳ استان اصفهان
  • کنگره عظیم حج تمتمع ۱۴۰۳ استان اصفهان
  • ۸۷۵۵۰ زائر از سراسر کشور به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • علت افزایش قیمت ریالی حج بالارفتن نرخ ارز در کشور است
  • همراهی ۱۹ پزشک هلال احمر با زائران حج تمتع خراسان رضوی