Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق طرح جدید مجلس قرار است 4 ماه پس از خالی ماندن، برای سال اول 6 برابر مالیات بر درآمد اجاره، سال دوم 12 برابر مالیات بر درآمد اجاره و برای سال سوم به بعد مشمول مالیاتی 18 برابر مالیات بر درآمد اجاره از مالکان آن اخذ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در ماه‌های اخیر بحث‌ها و بررسی‌های بسیاری حول طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی که توسط برخی از نمایندگان مجلس تدوین شده، انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از این طرح دریافت مالیات از منازلی است که مالکان آن در مدتی مشخص به بازار عرضه نکرده‌اند. البته از سال 52 برای نخستین بار در ماده 8 قانون تعدیل و تثبیت اجاره بها مشابه مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شد که طبق آن خانه‌ای که بیش از شش ماه خالی نگه داشته شود، مشمول عوارض 30 درصدی ارزش جاری واحد مسکونی می‌شود. این ماده در سال 66 با اصلاحاتی وارد قانون مالیات مستقیم شد؛ همچنین این قانون در سال 80 تغییراتی داشت. با این حال در اصلاحیه قانون مالیات مستقیم در سال 94 دریافت مالیات از خانه خالی منوط به استقرار سامانه املاک و اسکان کشور شد. اما در سال‌های اخیر این طرح اجرایی نشد.

طبق طرح جدید مجلس قرار است 4 ماه پس از خالی ماندن (12 ماه برای نوسازها و 18 ماه برای پروژه‌های انبوه‌سازی)، برای سال اول 6 برابر مالیات بر درآمد اجاره، سال دوم 12 برابر مالیات بر درآمد اجاره و برای سال سوم به بعد مشمول مالیاتی 18 برابر مالیات بر درآمد اجاره از مالکان آن اخذ خواهد شد.

تغییرات طرح مجلس نسبت به قانون مالیات مستقیم

یکی از ایرادات ماده 54 مالیات‌های مستقیم سال 1394 نامشخص بودن سازوکار اجرایی سامانه ملی املاک و اسکان است. بر اساس طرح مجلس وزارت راه و شهرسازی مکلف شده تا حداکثر پس از یک ماه از لازم‌الاجرا شدن این ماده، دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات تدوین و ابلاغ شود. همچنین لازم است تا سرپرستان خانوار مکلفند اقامتگاه اصلی خانوار خود را حداکثر دو ماه پس از انتشار دستور‌العمل در تبصره 1 این ماده در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند. بر اساس این هر خانوار اقامتگاه اصلی هر خانوار می‌تواند حداکثر یکی از واحدهای تحت تملک خود در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی را به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نمایند.

پیشنهادهای مرکز پژوهش‌های مجلس برای ارتقای طرح مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی پیشنهادهایی را برای اصلاح و ارتقای طرح مجلس ارائه کرد. یکی از ایرادات مرکز پژوهش‌ها به طرح مجلس نامشخص ماندن نحوه مطالبه و وصول مالیات توسط سازمان امور مالیاتی است. پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها برای اصلاح این بخش از طرح افزودن تبصره‌ای به این بند با این مضمون است که طی آن سازمان امور مالیاتی مکلف به اعلام مالیات افراد شود و اشخاص مشمول مکلف به پرداخت مبلغ مذکور تا پایان مردادماه شود.

دومین پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها برداشت  قید جمعیت بالای 100 هزار نفر از طرح مجلس است؛ زیرا این مرکز معتقد است که پدیده خانه خالی در شهرهای زیر 100 هزار نفر نیز وجود دارد علاوه‌ بر این لازم است تا در این طرح واحدهای خالی مسکونی موجود در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی نیز مشمول مالیات شوند.

سومین پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس افزودن ضمانت اجرایی مربوط به تعرفه برق واحدهای مسکونی خالی است. بر این اساس لازم است که برای ثبت‌دقیق محل اقامت اشخاص، هزینه برق واحدهای مسکونی شهری که به استناد سامانه املاک و اسکانی، خالی شناسایی می‌شوند با بالاترین تعرفه محاسبه شود.

انتهای پیام/4141/پ

منبع: آنا

کلیدواژه: مرکز پژوهش ها اجاره مسکن خرید مسکن طرح مجلس مالیات خانه خالی مرکز پژوهش ها طرح مجلس برای سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۰۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ایرنا خبرگزاری دولت در مطلبی با عنوان «خروج مرکز پژوهش‌های مجلس از ریل پژوهش» نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی تحقیقی خانه ملت، وظیفه تهیه گزارش‌های کارشناسی و ارائه مشورت‌ جهت اطلاع نمایندگان مجلس را بر عهده دارد تا آنها بر مبنای اطلاعات دقیق‌ و کارشناسی، اقدام به تصمیم‌گیری در مورد جزئیات لوایح و طرح‌ها بکنند.

به همین دلیل در دو دهه اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس به محل فعالیت نخبگان و کارشناسان ارشد کشور تبدیل شده بود و گزارش‌های آن نیز از اتقان علمی مناسبی برخوردار بود. انتقال مدیران و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس به جایگاه‌های حساس مدیریتی خصوصا در دولت سیزدهم، به علت سطح مناسب کارشناسی این افراد بود که پیش از این در مرکز پژوهش‌ها مشغول به کار شده بودند.

با این حال، در دو سال گذشته شاهد تغییر رویکرد مرکز پژوهش‌های مجلس از یک نهاد مطالعاتی به مرکزی برای فعالیت‌های رسانه‌ای هستیم. گزارش‌های جهت‌دار این مرکز که در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود، بازوی پژوهشی مجلس را به یک رسانه سیاسی البته با کارکردی مطابق میل رسانه‌های ضدانقلاب تبدیل کرده است. نکته مهم آن است که گردانندگان مرکز پژوهش‌های مجلس شاید به دنبال انتقاد از دولت باشند، اما خروجی کار آنها تهیه خوراک برای رسانه‌های ضدانقلاب بوده است.

ترامپ‌هراسی

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اواخر سال گذشته در یک سخنرانی به نوعی سخن گفت که گویا با آمدن ترامپ در دولت آمریکا، اوضاع ایران آشفته خواهد شد. البته این اظهارنظر ناپخته آنقدر واکنش منفی داشت که وی مجبور به ارائه توضیحاتی در این زمینه شد.

 

دیگر خبرها

  • اخطار به صاحبان خانه های خالی برای پرداخت مالیات
  • ۵۷۰ هزار اخطار مالیاتی به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده است
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • معاونت قوانین به تخلف کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ورود کرد
  • پاسخ خبرگزاری مجلس به گزارش‌ها درباره مرکز پژوهش‌ها
  • جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی​ اعلام شد
  • انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۵ درآمد‌های بودجه ۱۴۰۳
  • شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری