Web Analytics Made Easy - Statcounter

احزاب و جریا‌ن‌های سیاسی اقلیم کردستان واکنش سردی به اعلام موعد برگزاری انتخابات زودهنگام عراق از سوی نخست وزیر این کشور داشته اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق 6 ژوئن سال 2021 (16 خرداد 1400) را به عنوان موعد برگزاری انتخابات زودهنگام این کشور اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یکی از مهمترین وعده‌های الکاظمی به هنگام تصدی پُست نخست وزیری عراق و یکی از مطالبات اصلی معترضان این کشور بوده است.

در اقلیم کردستان عراق واکنش‌ها به تصمیم مصطفی الکاظمی چندان درخور توجه نبوده است. جریان‌های سیاسی کُردی جدای از آنکه بیانیه و اظهارنظر رسمی نسبت به این موضوع نداشته‌اند، از طریق شماری از مسئولین رده پائین و نمایندگان خود در پارلمان عراق به بیان مواضع مبهم اکتفا کرده‌اند. البته در این اظهارات هم به بیان پیش شرط‌هایی در راستای برگزاری این انتخابات پرداخته شده است.

این یک واقعیت است که احزاب کُردی نگران از دست دادن موقعیت کنونی خود در پارلمان عراق هستند، آنان بر این باور هستند که تکنیک تعیین نمایندگان آنان در پارلمان به مانند چند دوره گذشته نخواهد بود و از سوی دیگر، قانون جدید انتخابات ممکن است فضای دیگری را در پارلمان عراق پس از برگزاری انتخابات پیش بینی شده سال 2021 رقم بزند.

گزارش| آیا نخست وزیر و رئیس جمهور عراق حق انحلال پارلمان را دارند؟عراق|چالش‌های پیش روی انتخابات زودهنگام و ادامه انتقاد کُردها/ درخواست صالح از گروه‌های سیاسی

تجربه چندین دوره از پارلمان عراق و عدم موفقیت نمایندگان کُرد که اغلب نمایندگان حزبی بوده‌اند تا مدافع حقوق مردم، باعث شده است که احزاب و جریان‌های سیاسی کُردی چندان رغبتی به برگزاری انتخابات زودهنگام نداشته باشند. با توجه به حجم مشکلات در مناطق اقلیم کردستان و کارنامه احزاب کُردی در پارلمان عراق، این امکان وجود دارد که در قانون جدید انتخابات اقبال مردم بیشتر به سوی نامزدهای غیر حزبی و مستقل باشد.

حزب دموکرات کردستان عراق تنها جریان سیاسی اقلیم است که به صورت غیر رسمی به این اتفاق واکنش نشان داده است. خسرو گوران رئیس دفتر انتخاباتی این حزب اعلام کرده است که برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق نیازمند توافق جریان‌های سیاسی است.

وی تاکید کرده است که فراکسیون‌های کُردی پارلمان عراق موافق برگزاری انتخابات زودهنگام نیستند.

به گفته این مسئول حزب دموکرات کردستان عراق، هنوز مسائل و نیازمندی‌های برگزاری انتخابات از قبیل تصویب نهایی قانون مربوطه و بودجه مورد نیاز کمیسیون عالی انتخابات که بالغ بر 30 میلیارد دلار است، مرتفع نشده است.

با گذشت چند روز از تصمیم مصطفی الکاظمی و اعلام موعد برگزاری انتخابات زودهنگام عراق، واکنش سرد جریان‌های سیاسی کُردی را می توان در نگرانی آنها در از دست دادن موقعیت کنونی جستجو کرد، زیرا فشار اقتصادی حاکم بر اقلیم کردستان و کاهش قدرت خرید مردم که در نتیجه عدم پرداخت چندین ماهه حقوق کارمندان است نمی‌تواند نتیجه دلخواه احزاب و جریان‌های سیاسی این منطقه را در انتخابات آینده به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

R36442/P/S8,90/CT1 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ علاقه‌مندی ۲۰ کشور جهان به واکسن روسیه علیه کرونا ۲ تأکید وزرای خارجه ایران و امارات بر آمادگی برای توسعه همکاری‌ها ۳ تحلیل رادیو چین از رزمایش اخیر سپاه؛ پایگاه‌های آمریکا در تیررس موشک‌های ایران هستند ۴ مذاکرات ژاپن با یک شرکت داروسازی برای خرید واکسن کرونا ۵ جزئیات جدید از قرارداد ۲۵ ساله‌ / ‌چین در ایران‌ سرمایه‌گذاری ‌می‌کند / تخریب قرارداد ‌با سوءنیت ‌‌است ۶ ظریف: تروریست‌ها از پناهگاههای امن خود در ایالات متحده و اروپا نفرت‌پراکنی می‌کنند ۷ ایران دستیار سابق جان بولتون را تحریم کرد ۸ علت سفر مقام پارلمانی روسیه به ایران پس از شیوع کرونا مهمترین اخبار بین الملل گزارش| سرکوب رأی در دموکراسی آمریکایی چگونه صورت می‌‌گیرد؟ کردستان عراق| استقبال سرد از اعلام موعد برگزاری انتخابات زودهنگام / احزاب کُردی نگران از دست دادن موقعیت کنونی تاکید ظریف بر ادامه گفتگوی منطقه‌ای بر مبنای ایده ابتکار صلح هرمز عراق|برقراری امنیت کامل در دو استان صلاح الدین و کرکوک توسط حشد شعبی مهمترین اخبار تسنیم «علاج تحریم»|خلیلیان: تا ایران هست، تحریم هم هست/ مذاکره جدید یعنی تحریم‌ شدیدتر/باید روی پای خود بایستیم به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست نشین سخنگوی سپاه: امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها پیام رزمایش را دریافت کردند / هدفگذاری رزمایش انهدام اسکورت های ماکت ناو بود تشکر روحانی از امام خامنه‌ای و دستور تشکیل کارگروه ویژه رفع موانع تولید جریان تحریف چگونه واقعیت‌ها را بالعکس جلوه می‌دهد؟ درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اعلام موعد برگزاری انتخابات زودهنگام جریان های سیاسی پارلمان عراق اقلیم کردستان کردستان عراق بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۰۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط ایران و اقلیم کردستان عراق دوستانه است

به گزارش «تابناک» به نقل از وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت میزبان نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و هیات همراه بود.

در این دیدار امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از سفر نیچروان بارزانی به تهران، روابط میان ایران و اقلیم کردستان عراق را در حوزه رسمی و مردمی روابطی قدیمی، دوستانه و ناگسستنی توصیف کرد.

وزیر امور خارجه سفر آقای بارزانی به تهران را فرصتی مهمی در تقویت روابط ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری دانست و ابراز امیدواری کرد که روابط فیمابین از این پس با شتاب بیشتری به پیش رود.

امیرعبداللهیان همچنین ارتقاء نقش اقلیم در چارچوب قانون اساسی عراق را مورد اهتمام جدی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به روابط برادرانه میان مقامات اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران افزود: این روابط در خدمت مناسبات دوستانه و سازنده میان دو کشور ایران و عراق قرار دارد.

رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در تمامی تحولات تاریخی و مهم در کنار اقلیم کردستان و عراق بوده است، نقش جمهوری اسلامی ایران در روند تحولات عراق را تاریخی، سازنده و ماندگار دانست.

نیچروان بارزانی با تجلیل از نقش سردار سلیمانی در تقویت امنیت منطقه افزود: از آنجایی که از نظر ما امنیت ایران امنیت عراق و اقلیم کردستان است، خاک اقلیم هرگز نقطه تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

وی با اشاره به توافق امنیتی و تشکیل کمیته مشترک امنیتی میان دو کشور ایران و عراق گفت: گام‌های مؤثری در اجرای این توافق برداشته شده و ما با جدیت تمام، اجرای کامل این توافق را دنبال خواهیم کرد.

بارزانی همچنین با اشاره به دیدار بسیار خوب خود با رهبر معظم انقلاب، این ملاقات را بسیار شیرین، مفید و راهگشا توصیف کرد و افزود: با توجه به صحبت های امروز مقام معظم رهبری و نیز مباحث مطرح شده در دیدار امروز با دکتر رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران، برای تحقق منافع مشترک در روابط دوجانبه از جمله در حوزه اقتصادی و تجاری حداکثر تلاش و همکاری را خواهیم داشت.

در پایان این دیدار امیرعبداللهیان از نقش اقلیم در استقبال و میزبانی از زائران امام حسین(ع) و عتبات عالیات به ویژه در ایام اربعین حسینی تشکر و قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • روابط ایران و اقلیم کردستان عراق دوستانه است
  • استقبال ایران از پاسخ حماس به طرح پایان جنگ علیه غزه
  • استقبال تهران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه
  • استقبال ایران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه
  • خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند