Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-29@15:49:00 GMT

«شلیل شبرنگ» چگونه به تهران رسید؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۱۲۷۸

صراط:

اولین شاخه‌های درخت «شفرنگ» در سال ۱۳۰۴ هجری قمری به درخواست دوست‌محمدخان معیرالممالک توسط جهانسوز میرزا امیرنویان فرزند فتحعلی‌شاه از شاهرود به تهران آورده و کاشته شد.

به گزارش ایسنا دوستعلی‌خان معیرالممالک در رجال عصر ناصری می‌نویسد: «جهانسوز میرزا امیرنویان در یکی از روز‌های بهار سال ۱۳۰۴ قمری که به مناسبت شرکت در مراسم عید نوروز در پایتخت به سر می‌برد به بازدید پدرم دوست‌محمدخان معیرالممالک آمد و ضمن تماشای درخت‌های گل و میوه‌ای که ایشان به دست خود پیوند و تربیت می‌کرد، از شفرنگ شاهرود سخن به میان آورد و آن را بسیار ستود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان این میوه را در تهران نمی‌شناختند و بنا به خواهش پدرم چند شاخه که جوانه‌های مناسب برای پیوند داشت از آنجا فرستاد. محصول سال دوم به عنوان تحفه برای ناصرالدین شاه فرستاده شد و پس از آن شفرنگ در تهران و اطراف مورد توجه قرار گرفت.»

جعفر شهری در کتاب «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم» قیمت شلیل را چارکی دو سه شاهی و یک من تا ده شاهی نوشته است. در حال حاضر قیمت شلیل شبرنگ از ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان در میادین میوه و تره بار و میوه فروشی­‌ها عرضه می‌­شود.

شهری می‌نویسد: «چون میوه­‌ها فصلی وارد بازار می­‌شد و برخی از آن‌ها بویژه میوه­‌های زمستانی مرغوبیت و مطلوبیت برای عام نداشتند و قیمت­‌های ارزانی داشتند، کسی نمی­‌توانست برای کاسبی آن سرمایه‌گذاری سرقفلی دکان کند، به جز دو یا سه نقطه که یکی در اول بازار حدود چهارراه بزاز‌ها که مشتریان پولدار بازاری در آن رفت و آمد داشتند. در چهارراه کُنت و نرسیده به دروازه دولت هم دکان­‌های میوه‌فروشی وجود داشت.

صاحب دکان میوه‌فروشی در دروازه دولت مردی به نام «صمد» بود که با مشتریانی از رجال که با خدمه‌هایشان به خرید می‌رفتند با زبان چاپلوسی برخورد می­‌کرد و میوه­‌های بی‌مصرف را جلوی چشم و میوه‌های خوب را در پستو می‌گذاشت تا بتواند با قیمت بالاتری به مشتریان پولدار بفروشد. گفته می­شود این رفتار آقا صمد از آن پس برای میوه‌فروشی‌های دیگر هم باب شد.

آن زمان هم هر میوه‌ای متناسب با فصل از شهر‌های مختلف به تهران آورده می­‌شد. مثلا عموما مرکبات شامل پرتقال و نارنگی توسرخ و لیموترش و نارنج از جنوب و مازندران و سبزیجات و کاهو از قصبه شاه عبدالعظیم به تهران می‌رسید.

اما چون نهال درخت شلیل شبرنگ رشد خوبی دارد و گونه‌ای پربازده است، در تهران هم کاشته شد. نهال شلیل شبرنگ پیوندی تا ۱۰ سال عمر می­‌کند و تحمل سرمای بین ۳۰ تا ۲۵ درجه را دارد و در دومین سال کاشت باردهی خود را شروع می‌کند.»

در فرهنگ فارسی معین «شفترنگ» که یکی از میوه‌های پرطرفدار فصل تابستان است نوعی شلیل قرمز معنی شده است. شبرنگ (شفترنگ) میوه‌ای از خانواده شلیل است و گفته می­‌شود این میوه برای گرمازدگی هم موثر است.

شلیل شبرنگ خواصی کمی هم ندارد. این میوه ادرارآور و ملین است و برای مبتلایان به یبوست کارگشاست. به واسطه گوشت نرمی که دارد کامل هضم می­‌شود. مواد قندی و نشاسته‌ای آن هم به راحتی هضم می‌شود. گفته می‌شود این میوه دارای ویتامین آ و ث است و بتاکاروتن موجود در آن در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است. فیبر، دیگر ترکیب قابل توجه در این میوه است که موجب کاهش سرعت جذب برخی مواد مغذی بویژه قند‌ها می‌شود و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می‌دهد. مصرف شلیل می‌تواند در کنترل قندخون موثر باشد.

گفته می­‌شود در حال حاضر ایران چهارمین تولیدکننده عمده شلیل و هلو در دنیاست و استان مازندران بیشترین شلیل شبرنگ کشور را تولید می‌کند. مشتری­‌های خارجی شلیل شبرنگ ایران معمولاً کشور‌های روسیه، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، تایلند، هند و کشور‌های حاشیه خلیج فارس هستند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: صراط شلیل شبرنگ میوه فروشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۱۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج

سیدانور رشیدی ظهر امروز در نشست مدیران و معاونین شهرداری سنندج با اعضای شورای اسلامی شهر سنندج به مناسبت روز شورا‌ها، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۵ اردبیهشت ماه جاری ساماندهی وانت‌های میوه فروش در سطح شهر اجرا خواهد شد.

شهردار سنندج، عنوان کرد: تمام توان خود را در راستای اجرای کامل ساماندهی دستفروشان انجام خواهیم داد و در این راستا نیازمند همراهی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف است.

وی بیان کرد: در اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش هرگز دنبال بریدن نان و منبع درآمد هیچ شهروندی نیستیم، بلکه هدف ما اجرای طرح‌های کارشناسی شده برای مدیریت و ساماندهی وضعیت وانت‌بار‌ها و دست‌فروشان است.

به گفته شهردار سنندج، در این راستا ۵ نقطه‌ای که در راستای استقرار وانت‌های میوه فروش قبلا در نظر گرفته شده بود به ۱۰ نقطه افزایش یافته است.

پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شد

رشیدی ادامه داد: برخی اقدامات زیرساختی شهرداری مانند اجرای ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری برای هوشمندسازی و احداث سوله برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در آینده نتایج آن به نفع شهر و شهروندان خواهد بود.

وی با بیان اینکه پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شده است، افزود: تحقق شهرداری الکترونیک گام بلندی در شفاف‌سازی، کاهش فساد اداری و …خواهد بود.

رشیدی گفت: در راستا رفع مشکلات ترافیکی به عنوان یکی از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی مردم، پروژه تعریض پل قشلاق، تکمیل بلوار سنجرخان و تکمیل بلوار ننله، انجام شده و پروژه تقاطع غیر همسطح محمدی، بلوار ۲۴ متری توس نوذر امسال اجرا خواهد شد.

شهردار سنندج بیان کرد: کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی هسته مرکزی شهر با عرصه ۳ هزار مترمربع نیز انجام می‌شود.

 رئیس شورای اسلامی شهر سنندج نیز در این دیدار گفت: امروز جامعه ما نیاز به کار و تلاش دارد هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد، باید توان و تلاش خود را در مسیر انجام وظایف بکار گیرد و از ناملایمات و سنگ‌اندازی‌ها نهراسد.

وی خطاب به معاونین، روسای سازمان‌ها و شهرداران حاضر در جلسه گفت: از تخریب‌ها نترسید؛ زدن برخی تیتر‌های زرد در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها دلسوزی برای شهر نیست، اگر چه مجموعه شورا و شهرداری از انتقاد‌های سازنده استقبال می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • این مربا را برای صبحانه نخورید!
  • اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • این میوه را حتما قبل از خواب بخورید
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس ۱۱۵ در دهستان شلیل
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول