Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسائل و مشکلات صنعت و بازار فولاد کشور با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه در یک برنامه رادیویی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مسائل و مشکلات صنعت فولاد که در روزهای گذشته سروصدای زیادی در  صنعت کشور به پا کرده و مشکلات عدیده‌ای را برای تولیدکنندگان صنایع مختلف ایجاد کرده است با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد بررسی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سیدرضا شهرستانی، عضوهیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در این برنامه با بیان اینکه دخالت دولت در تعیین قیمت، زنجیره فولاد را با مشکل مواجه کرده، گفت: وزارت صمت تصور می‌کند که پایین نگه داشتن قیمت در بورس کالا باعث انتفاع مصرف کننده نهایی خواهد شد، اما بازار این‌گونه پیش نرفت. تعیین محدوده کف و سقف قیمتی در بورس کالا و ابطال معاملات خارج از این بازه، کل زنجیره فولاد را متضرر کرده است.
وی با انتقاد از افزایش امضا‌های طلایی در صنعت فولاد گفت: برای مثال مصرف لوله پروفیل در کشور ۲.۵ میلیون تن است، اما ظرفیت بالقوه تولید ۲۰ میلیون تن پروفیل در کشور وجود دارد. برخی از این کارخانجات با دریافت سهمیه ماهانه مواد اولیه خود و فروش آن‌ها در بازار آزاد، درآمد ۵ میلیارد تومانی از محل فروش سهمیه خود کسب می‌کنند!
شهرستانی در واکنش به دستور رئیس جمهور در خصوص خروج محصولات فولادی از بورس کالا افزود: با خروج محصولات فولادی از بورس کالا شرایط این صنعت به مراتب بدتر خواهد شد و امضاء‌های طلایی ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: سکته در تنظیم بازار ورق‌های فولادی نتیجه سیاست‌گذاری‌های غلط / وزارت صمت از رانت عرضه بازار خبر ندارد؟!
به مفاسد حوزه فولاد رسیدگی خواهد شد
در ادامه سعید عمرانی؛ معاون قضایی دادستان کل کشور یکی از مشکلات زنجیره فولاد را عرضه قطره‌چکانی محصولات فولادی از سوی تولیدکنندگان دانست و گفت: تولید کننده‌های بالادستی با عرضه محدود و سرپیچی از مصوبات وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار باعث افزایش قیمت در زنجیره فرآوری فولاد شده‌اند.
عمرانی با تأکید بر اینکه تمامی محصولات فولادی شامل مواد اولیه، واسطه‌ای و محصول نهایی تولید داخل هستند، و تولید فولاد نیز در کشور به مراتب بیشتر از تقاضا است، گفت: تولید کارخانه‌های پایین‌دستی فولاد در حال تنزل است و کارگران بسیاری در حال از دست دادن شغل خود هستند.

معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به هشدار‌های مکرر دادستانی به فعالان و سیاست‌گذاران حوزه فولاد، گفت: به زودی به رانت‌ها و امضا‌های طلایی که موجب توزیع غیر شفاف محصولات فولادی شده، رسیدگی خواهد شد و آن دسته از مشتریان مچینگ که اقدام به سوداگری و احتکار فولاد کرده‌اند، محاکمه خواهند شد.
عمرانی با انتقاد از عملکرد غیر شفاف توزیع فولاد به شیوه مچینگ افزود: عرضه به روش مچینگ و بورس کالا در کنار یکدیگر حاکی از یک تناقض آشکار است و نمی‌توان به صورت هم‌زمان از آن‌ها استفاده کرد. سیاست‌گذار یا باید قائل به کارکرد بورس کالا باشد و یا به مچینگ؛ عرضه فولاد به شیوه مچینگ حیاط خلوتی برای سوداگران و محتکران فولاد ایجاد کرده است.
وی خاطر نشان کرد: در حال‌حاضر میلیون‌ها تُن انواع مقاطع فولادی از طریق مچینگ فروخته می‌شود، اما محصولات متناسب با این مواد اولیه به بازار عرضه نشده است. دستگاه‌های نظارتی و دادستانی درحال پیگیری هستند تا از سرنوشت این محصولات آگاه شوند. در حال‌حاضر ۵۰۰ مشتری ناشناس اظهار به فعالیت در صنعت فولاد کرده‌اند که در صورت شفافیت عملکردشان از میزان احتکار و نهاده فروشی در صنعت فولاد، کم خواهد شد.
عمرانی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت فولاد در زندگی مردم افزود: بر خلاف تصورات فولاد یکی از موثر‌ترین صنایع در زندگی مردم است و با گران شدن آن بسیاری از کالا‌ها نیز گران خواهد شد. با عرضه مکفی محصولات، افزایش شفافیت در معاملات فولادی در سامانه بهین یاب، می‌توان بر روی فعل‌وانفعالات صنعت فولاد کنترل بیشتری داشت.
در ادامه مجری برنامه ضمن اشاره به اهمیت توجه به دغدغه‌های صنعت‌گران حوزه فولاد از سوی متولیان این صنعت، نسبت به عدم مشارکت اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت در این برنامه رادیویی با وجود هماهنگی قبلی انتقاد کرد.

به رئیس‌جمهور گزارش عرضه مکفی در بورس کالا می‌دهند!
سید محمدعلی ابویی عضو هیئت مدیره انجمن نورد فولادی ایران و سندیکای پروفیل، گران‌فروشی در زنجیره فولاد را متأثر از صنایع بالا دستی فولاد دانست و گفت: صنایع بالادستی فولاد در حالی به صورت قطره چکانی محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند که عرضه مکفی مواد اولیه در بورس کالا را به رئیس جمهور گزارش می‌دهند.
وی با اظهار رضایت از وضع کف و سقف قیمت در بورس کالا افزود: در شرایطی که بورس کالا دفتر فروش صنایع بالا دستی است، گذاشتن سقف و کف قیمت کار درستی است چراکه دولت نتوانسته فولادساز‌ها را مجاب کند که نیاز داخلی، بر هرگونه واگذاری دیگری اولویت دارد.
عضو هیئت مدیره انجمن نورد فولادی ایران و سندیکای پروفیل با اشاره به سوداگری‌ها در صنعت فولاد گفت: ارگان‌های نظارتی می‌بایست در پایان سال بر روی کیفیت معاملات و عملکرد خریدار و فروشنده مقاطع فولادی نظارت کنند. اگر احتکار کنندگان مانند ارز و سکه مشخص شوند و مردم آن‌ها را بشناسند، دیگر احتکار رخ نخواهد داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ورق های فولادی بورس کالا گرانی رانت خواری تولیدکنندگان محصولات فولادی زنجیره فولاد صنعت فولاد بورس کالا مواد اولیه وزارت صمت خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۱۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه تعداد عرضه اولیه، امسال در دستور کار سازمان بورس است؟

به گزارش قدس آنلاین، یکی از موضوعاتی که امسال به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم می‌تواند در دستور کار سازمان بورس قرار گیرد عرضه‌های اولیه است. رشد عرضه‌های اولیه می‌تواند موجب بازگشت اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران در سال‌های اخیر شود.

خبرهای رسیده از سازمان بورس حاکی است ۲۰۰ عرضه اولیه در دستور کار این سازمان قرار دارد که فراینده بررسی شرکت‌ها هم اکنون در حال انجام است و به محض اینکه شرایط بورس به ثبات رسید این عرضه‌ها به ترتیب تا پایان سال انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • اجرای طرح تشدید نظارت بر کالا‌های اساسی در لرستان
  • مارتینز اخراج شد، چون ۲۰ روز فولاد را تعطیل کرد!
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • چه تعداد عرضه اولیه در سال ۱۴۰۳ انجام میگیرد؟
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا
  • چه تعداد عرضه اولیه، امسال در دستور کار سازمان بورس است؟
  • عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا