Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@17:44:45 GMT

مشکل اصلی تولید کنندگان، تامین روغن پایه است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۱۸۳۱

مشکل اصلی تولید کنندگان، تامین روغن پایه است

دبیر کمیسیون روغن اتحادیه صادر کنندگان نفتی گفت: در حال حاضر مشکل اصلی تولید کنندگان، تامین روغن پایه است که دلیل آن عدم عرضه مناسب، منظم و کافی این ۴ شرکت پالایشگاهی در بورس کالا است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «مهرداد سعادت» با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: کارخانه‌های تولید روغن به دو دسته در کشور تقسیم می‌شوند دسته اول کارخانه‌هایی که روغن پایه را از لوب کات تولید می‌کنند و تولیدی خود را به محصول نهایی تبدیل و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دسته دوم شرکت‌هایی هستند که روغن پایه را از طریق بورس و ۴ شرکتی که تولید کننده روغن پایه هستند خریداری، محصول نهایی خود را تولید و عرضه می‌کنند.

 

دبیر کمیسیون روغن اتحادیه صادر کنندگان نفتی گفت: در بسیاری از موارد روغن پایه به قیمت پایین تری از بورس کالا برای صادر به کشور‌های همسایه عرضه می‌شود. بخش خصوصی پیشنهاداتی برای حل این مشکل دارد که بر طبق آن مواد اولیه را در اختیار شرکت‌های کوچک و متوسط قرار دهند که بتوانیم توسط نیروی انسانی، ارزش افزوده ایجاد کنیم.

 

وی افزود: مشتری‌های خارجی ما در حال حاضر با برند خودشان سفارش می‌دهند و نمی‌توانند از شرکت‌های دولتی بدلیل وضع تحریم‌ها خریداری کنند.

 

دبیر کمیسیون روغن اتحادیه صادر کنندگان نفتی گفت: بخش خصوصی، هم می‌تواند بنام خودش صادرات انجام دهد و پیشنهاد می‌کنیم ۴ پالایشگاه محصول تولیدی در کارخانه‌های بخش خصوصی را صادر کنند که در این صورت موضوع برگشت ارز و تامین مواد اولیه آن‌ها هم حل خواهد شد.

 

سعادت درباره موضوع قیمت محصولات روغن سازی هم گفت: سازمان حمایت اجازه نمی‌دهد محصول نهایی به قیمت واقعی خود برسد و این مشکل موجب تعطیلی برخی کارخانه‌ها شده است. روغن موتوری که در این ۴ شرکت تولید می‌شود در حال حاضر اجازه فروش با قیمت سال گذشته را دارند.

 

او ادامه داد: این محصولات با قیمت درج شده به دست مصرف کننده و تولید کننده نمی‌رسد و موجب سوء استفاده افرادی با سود‌های کلان شده است.

 

دبیر کمیسیون روغن اتحادیه صادر کنندگان نفتی گفت: بنابر آمار این ۴ شرکت پالایشگاهی، ۴۵ درصد از محصولات تولیدی شان از طریق افراد سودجو بصورت تقلبی تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد و علت آن عرضه نشدن روغن موتور به قیمت واقعی است. تقاضا داریم ۱۲۰۰ تن روغن پایه در یک روز هفته در بورس عرضه شود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: روغن پایه واحدهای صنعتی صنعت روغن پایه ۴ شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۱۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم وفناوری آنا،عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو، اظهار کرد: بیش از ۲۳۰۰ تاجر از ۱۰۰ کشور برای حضور در این نمایشگاه به ایران آمده‌اند. همه هدف از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن توانایی‌های خودمان به دنیاست و از طرف دیگر می‌خواهیم نشان دهیم که به دنبال تعامل با دنیا هستیم. همچنین به کشورهایی کالا می‌فروشیم که از ما کالا بخرند؛ باید این توازن را برقرار کنیم. باید مقاصد صادراتی را اصلاح کنیم.

وی به شعار سال اشاره کرد و گفت: رهبری چندین سال است که شعار سال را با محوریت اقتصاد انتخاب می‌کنند که نشان می‌دهد تا چه اندازه اقتصاد مهم است. محوریت اصلی شعارهای اقتصادی نیز تولید بوده، امسال جهش تولید مزین به مشارکت مردم هم شده است.

علی آبادی با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی باید روی تولید تمرکز کنیم، افزود: ۵ سال است که شعار سال با محوریت تولید انتخاب شده که امسال این شعار همراه با مشارکت مردم مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه باید کم و کاستی‌ها را رفع کنیم، به برنامه‌های وزارت صمت اشاره کرد و ادامه داد: ما هر کاری هم کنیم باز کامل نیست زیرا جهش تولید نیازمند یک کار فوق‌العاده است. جلب مشارکت مردم هم بر اهمیت موضوع اضافه می‌کند.

شرکت‌های ارزآور در اولویت تأمین ارز هستند

علی آبادی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های مهم در حوزه تأمین ارز است؛ به گونه‌ای که باید به پولی دست یابیم که با استفاده از آن بتوانیم نیازهای تولید را برطرف کنیم. بنابراین باید صادرات توسعه یابد تا این پول به دست آید.

وزیر صمت ادامه داد: در همین راستا، شرکت‌هایی در اولویت تأمین ارز هستند که ارزآورتر باشند و ارز را به داخل کشور برگردانند. این سیاست وزارت صمت مبنی بر اینکه اولویت تأمین ارز به شرکت‌هایی است که در ارزآوری موفق‌ترند و ارزبری کمتری دارند و کالا را با ریال تولید می‌کنند. از امکانات و ابزارهایی که در اختیار وزارت صمت است در موضوع تأمین ارز استفاده می‌کنیم.

وی گفت: همچنین تأمین مالی ریالی برای شرکت‌هایی در اولویت است که به تحقق شعار سال کمک کنند؛ یعنی شرکت‌هایی که هم ارزش افزوده بیشتری ایجاد و از محل منابع انسانی خلق ثروت می‌کنند و هم به دنبال توسعه، صادرات دانش‌بنیان هستند.

علی آبادی افزود: شرکت‌هایی که با کمترین ابزار بیشترین خلق ثروت را انجام می‌دهد بیشتر مورد حمایت خواهند بود، نه شرکت‌هایی که با استفاده از یارانه و… به دنبال صادرات باشند.

وزیر صمت به قاچاق کالاهای مشابه داخل اشاره کرد و گفت: امروز کالاهایی که داخل کشور تولید می‌شود با کیفیت بسیار پایین‌تر و بدون پرداخت حقوق و عوارض به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. متأسفانه تا امروز هم با بهانه‌های مختلفی همچون توجه به مرزنشینان به این موضوع دامن زده شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: نباید هیچ خطایی داشته باشیم؛ متأسفانه در حال حاضر بسیاری از اخباری که منتشر می‌شود به نفع مردم نیست بلکه منافع بخشی از حوزه‌ها را تأمین می‌کند.

علی آبادی تصریح کرد: بنده در انتصاباتم جناحی فکر نمتولیدی‌کنم و اگر کسی توانمند باشد زیر پایش را جارو می‌کنم تا بتواند بدود. ما وقتی برای خطا نداریم و از افراد  بهره خواهیم برد.

تولید باید در اولویت تأمین انرژی باشد

وزیر صمت با اشاره به کسری انرژی گفت: قطعاً مردم حاضرند برای تسهیل تولید و برداشتن موانع تولید نسبت به صرفه‌جویی در مصرف انرژی همراهی کنند. هیچ راهی جز جهش در تولید نداریم در این صورت می‌توانیم رفاه اجتماعی را توسعه دهیم. باید اولویت انرژی و آب را به تولید دهیم؛ به عنوان نمونه بالای ۵۰ درصد از جی دی پی استان از محل صنعت است اما کمترین امکانات را به صنعت داده‌ایم. در بسیاری از استان‌ها هنوز هندوانه و خیار می‌کاریم در حالی که آب نداریم.

آفریقا اقیانوس فرصت هاست

وی در ادامه به بازار آفریقا اشاره کرد و با بیان اینکه ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم نه برای خودمان، گفت: آفریقا اقیانوس فرصت‌هاست. نرخ رشد در اجرا پروژه‌ها بیشتر از باقی کشورهاست بنابراین شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی می‌توانند در این قاره حضور یابند. همچنین در بخش کشاورزی و تکنولوژی در این حوزه نیز ظرفیت‌های زیادی در آفریقا برای شرکت‌های ایرانی وجود دارد.

علی آبادی افزود: نباید به آفریقا با نگاه غربی‌ها بنگریم. باید در آفریقا سرمایه گذاری کنیم که هم برای آن قاره و هم برای ایران ارزش افزوده دارد. می‌توانیم با این اقدامات در آفریقا اشتغال زایی هم کنیم که موجب می‌شود طرف آفریقایی به ما اعتماد کند و روابط دوستی پایدار بماند.

نمایشگاه‌هایی با موضوعات خاص برگزار خواهیم کرد

وزیر صمت در پاسخ به سوالی در مورد نمایشگاه ایران اکسپو گفت: نمایشگاه این دوره تمام نمی‌شود بلکه ادامه دارد و در آغاز راه هستیم. برگزاری این نمایشگاه شاید در یک زمان محدودی باشد اما جلسات ادامه دارد و تا پایان سال رویدادهایی را با موضوعات خاص همچون لوازم خانگی، معدن و… برگزار خواهیم کرد.

واحدهای تولیدی در حوزه انرژی خودتامین می‌شوند

وی در پاسخ به سوالی درباره رایزنی با وزارت نیرو برای تأمین انرژی واحدهای تولیدی به خصوص برای احیای واحدهای راکد تصریح کرد: ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی هستیم. به دلیل پایین بودن قیمت انرژی در ایران بهره‌وری بسیار پایین است و انرژی را اتلاف می‌کنیم.

علی آبادی ادامه داد: اولویت در تأمین انرژی برای واحدهایی است که با حداقل انرژی بیشترین بهره‌وری را دارند. با روش‌هایی غیر از روش‌های مالی به دنبال تحقق این هدف هستیم. پارسال تقریباً موفق بودیم یعنی با مصرف انرژی کمتر بهره‌وری بیشتری داشتیم و اگر شرکت‌ها در مصرف انرژی صرفه‌جویی داشته باشند، انرژی اضافه را به خود واحدها می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در دولت برای تأمین انرژی واحدها در حال مذاکره هستیم، گفت: وزارت صمت به دنبال خودتامین کردن واحدهاست؛ به عنوان نمونه فولاد مبارکه دو واحد برای تأمین انرژی خود احداث کرده است. به صورت کلی در شهرک‌ها، واحدهای انرژی تأسیس خواهیم کرد.

وزیر صمت ادامه داد: صرفه‌جویی و حداکثر کردن بهره‌وری و احداث نیروگاه‌های خودتامین در واحدها دو برنامه اصلی ماست و ظرفیت بیشتری هم اختصاص خواهیم داد. امسال نسبت به گذشته عملکرد بهتری خواهیم داشت.

علی‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره رفع مشکلات نقل و انتقال پول گفت: هدف تحریم تاکنون همین بوده که برای مراودات مالی مانع ایجاد کنند. مرادات مالی در تجارت مانند جریان خون است و تحریم‌کنندگان به دنبال مسدود کردن این جریان هستند.

وی افزود: ما به دنبال تجارت سودمند با همه کشورها هستم. همه کشورها علاقه دارند با ما کار کنند. تحریم باعث شده دنیا از ظرفیت‌های یک ملت بزرگ محروم بماند. در این رابطه به دنبال تجارت با ارزهای محلی هستیم؛ در واقع باید نیازهای یک کشور را با ارز خودمان تأمین کنیم و با کالای مورد نیاز خود تبادل کنیم. تاکنون هم موفق شده ایم در این مسیر به توفیقاتی دست یابیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟
  • مشکل آذربایجان شرقی در تأمین اتوبوس و حمل و نقل عمومی
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد