Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف درباره ساخت دستگاه شعله‌بین و تاثیری که این سیستم بر جلوگیری از انفجار نیروگاه‌ها می‌گذارد توضیحاتی ارائه کرد.

 

به گزارش «انرژی امروز» از ایسنا، مهندس سیدمجتبی برزین، درباره سیستم شعله‌بین گفت: به منظور افزایش ایمنی یک سیستم احتراق و قابل اطمینان بودن عملکرد آن، می‌بایستی سیستم احتراق به سیستم‌های نظارتی و کنترلی مجهز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اجزای کلیدی سیستم‌های نظارتی و کنترلی سیستم احتراق، دستگاه آشکارساز شعله یا به عبارتی شعله بین است. این سیستم در صنایع مختلفی چون نیروگاه‌های حرارتی تولید برق، صنایع شیمیایی وپتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تاسیسات سیمان، کوره‌های زباله‌سوز و بازیافت، مولدهای بخار، تاسیسات گرمایشی و …

 

مدیر این پروژه افزود : نخستین بار در سال ۱۳۹۳ توسط کارخانه گندله‌سازی شرکت صنعتی و معدنی گل گهر طراحی و ساخت یک نمونه شعله بین UV به این مرکز ارجاع شدکه نتیجه  آن ساخت و نصب موفقیت آمیز پنج عدد دستگاه شعله‌بین بود.

 

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف  ادامه داد: به دنبال کسب این دانش و  از آن جایی که در نیروگاه‌های برق حرارتی نیز از این سیستم استفاده می‌شود، در قالب قرارداد طراحی و ساخت ۴۰ عدد شعله بین UV با یکی از نیروگاه‌های برق حرارتی کشور وارد فاز طراحی و ساخت نمونه‌ای پیشرفته‌تر با سنسور حالت جامد شدیم که این شعله‌بین‌ها بیش از سه سال است که در این نیروگاه نصب و مشغول بهره‌برداری است.

 

برزین بیان کرد: در کوره‌ها و بویلرهای نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها از حجم عظیمی از گاز، مازوت و یا گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می‌شود. روشن بودن شعله مرتب باید توسط شعله بین کنترل شود تا درصورت قطع شعله، بلافاصله این سیستم فرمان قطع گاز و سوخت را بدهد و از فاجعه‌ای بزرگ که ناشی از انفجار گازها و سوخت انباشته است جلوگیری شود. به همین دلیل این سیستم از استانداردهای بالای حفاظتی برخوردار است.

 

به گفته‌ی مدیر پروژه، به منظور اخذ استانداردهای مورد تایید کاربران و ذی‌نفعان  فعالیتی  با حمایت و نظارت پژوهشگاه نیرو به عنوان متولی و حامی بومی‌سازی و فعالیت‌های دانش‌بنیان مرتبط با صنعت نیروگاهی در دستور کار قرار گرفت که در نهایت به عقد قرادادی در تولید۲۰ نمونه درخواستی آن پژوهشگاه (با مشخصات جدید وبروزتر) منجر شد.  این فعالیت به صورت پایلوت در یکی از نیروگاه‌های مهم کشور در حال اجرا است. اخذ استاندارد CEبه منظور صادرات و ورود به بازار منطقه از جمله فعالیت‌های تکمیلی با پژوهشگاه نیرو است.

 

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از صنایع نیازمند، صنایع پتروشیمی کشور هستند که خوشبختانه در این بخش نیز موفق به فروش و نصب ۴۰ عدد شعله بین  UV  به دو شرکت معتبر پتروشیمی شده‌ایم.

 

برزین با بیان این که «نمونه خارجی با برندهای مختلف در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها در حال استفاده است که متاسفانه به دلیل تحریم ها پشتیبانی فنی مناسبی از آنها صورت نمی‌گیرد، گفت: نمونه تولید شده در این مرکز، یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌هایی است که همکاران من در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، موفق به طراحی و ساختش شده اند. این محصول به دلیل بومی شدن دانش فنی طراحی و ساخت  قابلیت ارتقا و ارایه خدمات بعد از فروش را دارد.

 

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با بیان این که «بازار این محصول بازار گسترده‌ای است» درباره مزایای تولید آن گفت: کارآفرینی و ایجاد اشتغال در کشور، کاهش قیمت تمام‌شده به‌واسطه تولید انبوه، قابل ارتقا بودن طرح، افزایش دانش و فناوری در حوزه‌های ابزاردقیق و به‌کارگیری آن در ساخت سایر دستگاه‌ها، دسترسی بهتر به خدمات پس از فروش در داخل کشور، صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری از خارج شدن ارز از کشور، مقابله ‌با تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌های انتقال دانش و فناوری، جلوگیری از افزایش هزینه‌های تجهیز نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به ‌واسطه کاهش قیمت تمام‌شده محصولات و افزایش اعتماد مردم به تولیدات داخل به‌واسطه ورود متخصصان به عرصه‌های تولید کشور از مزایای تولید این دستگاه در داخل کشور است.

 

به گفته‌ی برزین، پیش از این که نمونه داخلی این محصول تولید شود، شعله بین از کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان و آمریکا با قیمت‌های بالا وارد می‌شده است.

برچسب هاتجهیزات ایمنی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: تجهیزات ایمنی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو جهاد دانشگاهی صنعتی شریف پالایشگاه ها طراحی و ساخت نیروگاه ها شعله بین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۱۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور

مدیر کل دفتر فنی و تحقیقات نوسازی مدارس کل کشور با بیان اینکه ۵۶ پروژه ساخت نیروگاه های خورشیدی پشت بامی مدارس کشور در ۱۵ استان در حال اجراست، اظهار کرد: ۱۶ پروژه ساخت نیروگاه های مدارس در ۶ استان به پایان رسیده که همزمان در استان های اصفهان، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی به صورت همزمان، امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسند.

به گزارش ایسنا، سید محمد واعظی نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۶ پروژه ساخت نیروگاه های خورشیدی پشت بامی مدارس کشور با ظرفیت ۸۴۰ کیلووات توسط خیرین مدرسه ساز در حال اجراست؛ این نیروگاه ها در حال انعقاد قرارداد و یا در حال طی کردن مراحل اجرا هستند که دو تا سه ماه آینده وارد مدار می شوند.

وی با اشاره به مزایای بکارگیری نیروگاه های خورشیدی در مدارس کشور، افزود: ساخت این نیروگاه ها ضمن ایجاد اقتصاد و درآمد پایدار و صرفه جویی در هزینه های مدارس سبب افزایش خودآگاهی دانش آموزان از مزایای استفاده از انرژی های پاک برای کشور و حفظ محیط زیست با جلوگیری از بکارگیری سوخت های فسیلی در مدارس می شود.

واعظی نژاد در ادامه تصریح کرد: از آنجا سرانه های تخصیص یافته به مدارس پایین است و مدارس در فصل های فعال مجبورند از سوخت های فسیلی استفاده کنند، بکارگیری نیروگاه های خورشیدی در آنان ضمن صرفه جویی در هزینه های جاری همچون آب، برق و کاغذ و ... سبب کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی می شود.

وی از هدف گذاری ساخت نیروگاه های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه کشور خبر داد و اظهار کرد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته، قرار است نیروگاه های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه ساخته شوند؛ از این سطح ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور در حال اجراست.

طبق اعلام ساتبا، نیروگاه خورشیدی ۶۰ کیلوواتی در مدرسه خیرساز ۱۵ کلاسه حاج غلام رضا زیرک امروز، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق(ساتبا)، دکتر حمید رضا خان محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور، دکتر سید محمد آقامیری، استاندار قم، آیت الله حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مسئولان استان قم به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • آغاز تجهیز بزرگترین مدرسه اتیسم کشور به نیروگاه خورشیدی
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد
  • افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور