Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-01@05:18:31 GMT

ایران می‌توانست هاب گازی CIS شود

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۲۲۵۶

ایران می‌توانست هاب گازی CIS شود

یک کارشناس حوزه گاز می گوید: احداث خط لوله عبور گاز از بستر خزر اولا توافق همه را می‌خواهد و دیگر اینکه احداث خط لوله در بستر دریا پرهزینه است، بنابراین دور از ذهن است در کوتاه‌مدت اتفاقی بیفتد.

 

به گزارش «انرژی امروز» از ایلنا، خط لوله ترانس‌خزر پیشنهادی بود برای دور زدن روسیه و ایران جهت حمل گاز ترکمنستان از طریق دریای خزر به جمهوری آذربایجان و اتصال آن به خطوط لوله مسیر اروپا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خط لوله پیشنهادی با ظرفیت فرضی انتقال 30 میلیارد متر مکعب گاز در سال (82 میلیون متر مکعب در روز) می‌تواند با متصل شدن به خط لوله قفقاز جنوبی، گاز را به ترکیه و از این کشور با اتصال به خط لوله طرح‌ریزی شده ناباکو به جنوب‌شرقی اروپا منتقل کند. اقدامی که حتما برای ایران و البته روسیه تبعاتی به جهت محدودیت در بازار گاز دارد، هر چند به گفته کارشناسان در میان‌مدت عملیاتی شدن آن دور از ذهن و نیازمند جلب نظر تمامی ذی‌نفعان حوزه خزر است، اما به لحاظ اینکه می‌تواند یک مسیر مهم تلقی شده و کشورهای حوزه خزر را به بازاری بزرگ متصل ‌کند، قطعا جای تامل دارد.

 

مرتضی بهروزی‌فر درباره این خط لوله احتمالی گفت: این خط لوله با عنوان ترانس‌خزر باید از بستر دریای‌خزر عبور کند بنابراین باید توافق تمامی کشورهای حاشیه این دریاچه جذب شود چون دریای بسته است، اگر دو کشور ترکمنستان و آذربایجان بنا داشته باشند با هم این کار را انجام دهند، شدنی نیست.

 

وی افزود: از طرف دیگر از طرف دیگر ترکمنستان کشوری است که حجم قابل توجهی گاز برای صادرات دارد و با وارد شدن به بازار چین بخش قابل توجی از ذخایر گازی خود را به این کشور صادر می‌کند. از دیگر سو اکنون صادرات گاز ترکمنستان به ایران به صفر رسیده، از خط لوله‌ تاپی هم در میان‌مدت و حداقل در 5 سال آینده نمی‌توان انتظاری برای احداث داشت.

 

این کارشناس حوزه گاز تاکید کرد: بنابراین احداث خط لوله عبور گاز از بستر خزر اولا توافق همه را می‌خواهد و دیگر اینکه احداث خط لوله در بستر دریا پرهزینه است، بنابراین دور از ذهن است در کوتاه‌مدت اتفاقی بیفتد.

 

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر موضوعات توافق کشورها و صرفه اقتصادی، مسلما روسیه مهمترین مخالف این خط لوله است چون تمایل ندارد کشورهای شرق شوروی سابق بتوانند براحتی به بازار غرب و اروپا دسترسی داشته باشند.

 

بهروزی‌فر درباره تاثیر این خط احتمالی بر بازارهای آتی ایران نیز گفت: با توجه به اینکه شرایطی که ما داریم فعلا و در کوتاه‌مدت صادراتی به غرب و اروپا نداریم اما در بلندمدت می‌تواند بازار ما را محدود کند، از یک طرف ترکمنستان می‌تواند به چین و از طرف دیگر وارد بازار اروپا شود که در هر دو صورت مسلما بازارهای ما را محدود می‌کند.

 

وی ادامه داد: هرچند در میان‌مدت احداث خط لوله از مسیر خزر عملیاتی نمی‎شود، اما طبیعی است ما فرصت‌هایمان را بعد از فروپاشی شوروی سابق از دست داده‌ایم و می‌توانستیم هاب گذر نفت و گاز منطقه CIS از ایران به اروپا و حداقل به ترکیه باشیم.

 

این کارشناس انرژی یادآور شد: در هر حال هنوز رژیم حقوقی خزر نهایی نشده و اینکه دو کشور با هم توافق کنند که کاری انجام دهند، عملا دور از ذهن است، علاوه بر این با توجه به تبعات زیست‌محیطی که خواهد داشت روسیه براحتی می‌تواند جلوی آن را بگیرد، بنابراین این خط فعلا در حد یک ایده باقی خواهد ماند.

برچسب هاایران ترکیه روسیه

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران ترکیه روسیه آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو احداث خط لوله خط لوله دور از ذهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۲۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است

به زعم کارشناسان فروش نفت و گاز در شرایط تحریم اقتضاهای خاص خودش را دارد. البته به طور کلی بازاریابی برای فروش نفت و گاز کشور تخصص خاصی می طلبد، اما این امر در شرایط تحریم اهمیت بیشتری پیدا می کند.

واقعیت این است که طی سال های اخیر صادرات نفت و گاز کشور با محدودیت هایی روبرو شد. دولت سیزدهم و وزارت نفت تلاش خود را در راستای به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی انرژی فعال در منطقه به منظور فروش گاز به همسایگان در دستور کار قرار دادند.

یکی از مهم ترین تلاش های دولت که اخیراً به اجرا گذاشته شده است، تلاش در راستای احیای خط لوله گاز ایران-پاکستان-هند است. اخیراً اخباری مبنی بر از سرگیری ساخت خط لوله در بخش پاکستانی منتشر شد. این خبر بسیار خوش حال کننده است، زیرا موفقیت کشورمان را در این حوزه نشان می دهد. در صورتی که این خط لوله با موفقیت تکمیل شود و بتوانیم اسلام آباد را متقاعد کنیم که از ایران گاز مورد نیاز خود را تأمین کند، اتفاقات خوبی به لحاظ صادرات گاز برای کشورمان رخ می دهد.

 محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی در ارتباط با دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده در دولت سیزدهم تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار این دولت اقدامات خوبی در زمینه روابط ما با کشورهای همسایه در حوزه انرژی اعم از نفت، گاز و فرآورده شروع شد.

وی ادامه داد: در سال 1400 بدهی های کشور به ترکمنستان انجام شد. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. طی سال های قبل از آن به بهانه عدم پرداخت بدهی ها، جریان گاز ترکمنستان به کشور ما قطع شد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: شمال شرق کشور در قسمت انتهایی خطوط لوله گاز در کشور قرار دارند و با افت فشار در این بخش روبرو هستیم. در زمستان 1401 به خاطر برداشت زیاد از خطوط لوله در مسیر گازرسانی و افت فشار در بخش های پایانی، دچار قطع گاز در مناطق شمال شرق کشور شدیم.

مهرجو گفت: در این شرایط، به دلیل سرمای زیاد، جریان گاز ترکمنستان به کشور ما نیز قطع بود و با مشکلات عدیده ای همچون تعطیلی پایتخت و مسائل دیگر روبرو شدیم.

وی ادامه داد: بعد از اتفاقاتی که در سال 1401 رخ داد، دولت به دنبال انعقاد یک قرارداد پایدار انتقال گاز به کشورمان از ترکمنستان برآمد. همچنین قرارداد سوآپ با آذربایجان امضا کردیم. بعد از شیطنت های سیاسی که آذربایجان انجام داد، تحرکات خوبی انجام دادیم. از یک طرف پیام قدرت کشور را به آذربایجان مخابره کردیم و از طرف دیگر توسعه روابط تجاری از طریق مبادلات انرژی را پیگیری کردیم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: آذربایجان صادرکننده گاز است اما به دلیل قراردادهایی که در زمینه ال ان جی با دیگر کشورها دارد، واردکننده گاز نیز محسوب می شود. وزارت نفت با دیپلماسی فعال انرژی که به اجرا گذاشت، توانست به سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان بپردازد. به نحوی که روزانه به واردات 7 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان پرداختیم و 1 میلیون متر مکعب از آن را به آذربایجان صادر کردیم.

مهرجو خاطرنشان کرد: قرارداد قدیمی ای در زمینه سوآپ گاز و برق با ارمنستان داشتیم. به جمهوری نخجوان هم گاز صادر می کنیم که رقمش بالا نیست و زیر 1 میلیون متر مکعب است. عمده ترین شرکای کشور در زمینه صادرات گاز ترکیه و عراق محسوب می شوند که تعهد صادراتی روزانه بین 70 تا 80 میلیون متر مکعبی گاز با آن ها داریم.

وی ادامه داد: خط لوله صلح مبنی بر صادرات گاز از ایران به پاکستان که تا هندوستان نیز کشیده می شود، در دستور کار قرار گرفت. تحت تأثیر فشارهای سیاسی آمریکا و رقبای ما در منطقه این خط لوله به نتیجه نرسید. اما در جریان قرار گرفته ایم که قرار است با پیگیری های صورت گرفته از طرف کشورمان، پاکستان بخش مربوط به خودش را از این خط لوله تکمیل کند. به این ترتیب، با پیگیری مستمر دیپلماسی فعال منطقه ای در حوزه انرژی توانستیم که به تمدید قرارداد گازی عراق برسیم، سوآپ گاز از ترکمنستان را از سر بگیریم و خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا، در حال ساخته شدن است و با این اقدامات بستری برای تبدیل شدن کشورمان به هاب گازی منطقه فراهم خواهد شد.  

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش دوم
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • کیومرث صابری؛ چگونه «گل‌آقا» و بعد «گل‌آقای ملت ایران» شد؟/ "بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق"؛ ناراستی که راست تلقی شد!/ نمادی که می توانست نهاد شود اما نشد
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • 2 روش هوشمندانه برای ساخت شیرآب و شیر حمام با لوله PVC (فیلم)
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • سه روش راحت برای تعمیر لامپ LED به سبک مکزیکی (فیلم)