Web Analytics Made Easy - Statcounter

منوچهر محمدی تهیه‌کننده باسابقه سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط این روزهای سینمای ایران بیان کرد: تفاوتی که سالن‌های سینما با بخش‌های دیگر تولید دارند این است که در حال حاضر یک سرمایه نسبتاً گزافی راکد مانده چرا که ارزش هرکدام از سینماهای مدرن ما چند ده میلیارد تومان است و بسته به تعداد سالن و موقعیت ارزش آن‌ها متفاوت می‌شود و این سرمایه راکد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از چهارم تیرماه که دستور بازگشایی سینماها داده شد تا حالا فروش سینماها به طرز حیرت‌آوری پایین است با اینکه پروتکل‌های بهداشتی به صورت صددرصدی در سینماها اجرا می‌شود ولی به نظرم مردم نه صرفاً به خاطر رعایت موارد بهداشتی بلکه گویا اصلاً حال خوشی ندارند که به سینما بروند. من هم به آقایان در ارشاد گفتم که آن سازوکارهایِ معمول، دیگر در این شرایط جواب نمی‌دهد، اینکه فکر کنیم یک شورای صنفی باشد و بر اساس آیین‌نامه‌ای که برای یک وضعیت دیگر تدوین شده برای این شرایط تصمیم‌گیری کند، درست نیست.

محمدی ادامه داد: دقیقاً مثل این است که در یک شهری زلزله آمده باشد و ما بخواهیم برای بهبود وضعیت آن از قوانین پیش از زلزله تبعیت کنیم. وقتی زلزله در ابعاد وسیعی می‌آید، ستاد بحرانی تشکیل و آن ستاد بحران کار بازسازی را عهده‌دار می‌شود ولی ما برای بهبود وضعیت سینما به شرایط ماقبل کرونا برگشته‌ایم! یعنی یک شورای صنفی و آیین‌نامه‌ای متعلق به آن دوران داریم و می‌خواهیم بر اساس همان هم عمل کنیم. بنابراین طبیعی است که چنین سازوکاری جواب نمی‌دهد. من به سهم خودم خدمت عزیزان مسئول این هشدار را دادم و گفتم اگر با این شیوه جلو برویم پردیس‌ها یکی‌یکی تعطیل می‌شوند، چون دیگر دخلشان با خرجشان نمی‌خواند. دیگر این بحث مطرح نیست که سود کمی می‌برند بلکه این گزاره مطرح است که دخلشان با خرجشان نمی‌خواند.

نمی‌شود کسی را مقصر دانست

وی افزود: در حال حاضر سینماداران با این وضعیت فروش قادر به پرداخت هزینه‌های نیروی انسانی، قبوض آب و برق، مالیات، بیمه و شارژی که اکثر پردیس‌ها باید بدهند و رقم معنادار و زیادی هم هست، نیستند. هرچند سینماداران برای بازگشایی سینماها شوق داشتند و این طبیعی است که هرکسی که شغلی دارد ترجیح می‌دهد در آن شغل فعالیت داشته باشند. به هر حال بهترین فصل سینمایی را از دست دادیم، چاره‌ای نبود، به هیچکس هم هیچ اعتراضی وارد نیست، نمی‌شود کسی را مقصر دانست و باید آن تعطیلی اتفاق می‌افتاد ولی بحث من بر سر این است که حالا که بازگشایی انجام شده کاش حداقل با شکل و شیوه دیگری این کار انجام می‌شد و فضای دیگر برای آن مطرح می‌شد. اینکه با همان ساز و کارهای قدیم برگردیم کاری پیش نمی‌رود.

در اعمال تصمیمات به شرایط پیش از کرونا بازگشته‌ایم. به گونه‌ای که شورای صنفی نمایش تصمیم می‌گیرد یک فیلم کودک اکران کند! گرچه آن فیلم انصراف داد ولی جای سوال است که آیا در این شرایط خانواده‌ها حاضر هستند کودکان خود را به سینماها بیاورند؟ این تهیه‌کننده سینما اظهار کرد: میزان استقبال از فیلم‌های روی پرده را رصد کنید، به نظرم همین فیلم‌ها شاید اگر در شرایط نرمال روی پرده می‌رفتند حداقل پنج، شش برابر این وضعیت فروش می‌کردند اما ما در اعمال تصمیمات به شرایط پیش از کرونا بازگشته‌ایم. به گونه‌ای که شورای صنفی نمایش تصمیم می‌گیرد یک فیلم کودک اکران کند! گرچه آن فیلم انصراف داد ولی جای سوال است که آیا در این شرایط خانواده‌ها حاضر هستند کودکان خود را به سینماها بیاورند؟

محمدی ادامه داد: اگر بگوییم یک درصد هم جوان‌ها و خانواده‌ها این وضعیت به سینماها می‌روند اما طبیعتاً درباره بچه‌ها مراقبت‌های بیشتری رخ می‌دهد این تصمیمات نشان می‌دهد که هر کسی دارد کار خود را می‌کند و به بقیه قضایا و تاثیر مسایل روی یکدیگر توجه نمی‌کند. معتقدم هرچه زودتر به کمک ارشاد، خانه سینما و صنوف دیگر باید کمیته بحران ایجاد شود و حتی در صورت لزوم باید تعداد سینماها را کم کنیم و نوع فیلم‌ها و چینش فیلم‌ها را تغییر دهیم. اینها همه عناصری است که می‌تواند به سینما کمک کند. از سوی دیگر سینما کارکرد دیگری هم دارد و می‌تواند به بهبود حال روانی جامعه کند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حال روانی جامعه خوب نیست چون به هر صورت مردم باید کمتر رفت و آمد داشته باشند، حتی دیدار پدر و مادر سخت شده است و باید از بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی کناره‌گیری کرد. همه این‌ها عواقب بلندمدت روانی خواهد داشت. ممکن است با حجمی از افسردگی‌ها مواجه شویم که بعدها درمان این مسایل هزینه بیشتری داشته باشد. به نظرم باید در این مساله نهادهای مرتبط دست به دست هم بدهند.

هر نهادی ساز خود را می‌زند!

محمدی ادامه داد: مساله دیگر این است که در شرایط فعلی هر نهادی کار خود را انجام می‌دهد مثلاً صداوسیما ساز خود را می‌زند، تبلیغ فیلم‌ها را پخش نمی‌کند، شهرداری با سیستم خود تبلیغ میدانی می‌کند، ارشاد به آنچه که در چنته دارد نگاه می‌کند و… که هیچ‌کدام از این‌ها کار را پیش نمی‌برد. باید توجه داشته باشیم که ما شرایط بحرانی داریم که این شرایط نیاز به آدم‌های اهل بحران دارد که فکر و ایده داشته باشند، پای کار بایستند، مسایل و مشکلات را حل کنند تا حداقل این دوران را بتوانیم پشت سر بگذاریم در غیر این صورت تلفات و خسارات بیشتری خواهیم داشت.

این تهیه‌کننده باسابقه در پایان عنوان کرد: از همان روزهای اول در خبرها خواندیم که تالارهای پذیرایی از ابتدای تعطیلات تاکنون بسته مانده‌اند به طوری که بسیاری از آن‌ها تغییر شغل داده‌اند. اگر این اتفاق درباره سالن‌های سینما رخ بدهد تمام سینمای ایران خسارت بسیار عظیمی خواهد دید. این میزان سالن سازی که ظرف ۷، ۸ سال گذشته رخ داده است یک اتفاق میمون برای سینمای ایران بود اگر سینماها با سمت تغییر شغل و تغییر کاربری بروند به نظرم عرصه بر سینمای ایران تنگ و این اقتصاد ضعیف از این هم ضعیف‌تر می‌شود.

کد خبر 4987896 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: فیلم سینمایی ویروس کرونا سالن سینما منوچهر محمدی ویروس کرونا تئاتر ایران فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه شبکه پنج سیما شبکه سه سیما خسرو سینایی موسیقی ایرانی سینمای مستند سازمان سینمایی شبکه یک سیما سازمان صداوسیما سینمای ایران شورای صنفی فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۴۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد

رئیس سازمان سینمایی اولویت‌های تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد.

 محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، با اشاره به شعار محوری سال گفت: سینما در سال گذشته موفق شد با عبور از چالش‌ها و حواشی گوناگون، بار دیگر جایگاه خود را ارتقا دهد و در حوزه‌های مختلفی، چون توسعه زیرساخت، رونق اقتصادی، اعتمادسازی عمومی، برگزاری رویداد‌های سینمایی، جریان کشف استعداد‌های انسانی و رشد سرمایه اجتماعی، موفقیت‌های قابل اعتنایی را به دست آورد.

جهش و نهضت تولید با مشارکت خانواده سینما

وی افزود: در کنار این توفیقات و دستاورد‌هایی که در حوزه‌های مختلف سینما شکل گرفته در سال جاری با عنایت به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» ضروری است با اهتمام ویژه‌تری با مشارکت خانواده سینما به سوی تحقق این مساله مهم گام برداریم.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان ساخت: علاوه بر ظرفیت‌ها و منابع موجود در سازمان سینمایی، خوشبختانه امسال با مساعدت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب دکتر اسماعیلی، اعتبار ویژه‌ای به منظور تقویت تولید آثار با اولویت‌های موضوعی مشخص در نظر گرفته شده که نشان‌دهنده جایگاه و قابلیت‌های خاص سینمای ایران در طرح مضامین گوناگون و تبیین گفتمانی در عرصه فرهنگ عمومی است.

خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت‌های تولیدی در شورای عالی تولید گفت: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی، اخلاقی، امسال در زمینه، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسائل اجتماعی، خدمات و پیشرفت‌های نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویت‌های ابلاغی تولیدات امسال است.

محور رونق سینما، مخاطب است

خزاعی با تاکید بر شاخص‌های موثر در رونق سالن‌های سینما خاطرنشان ساخت: محور رونق سینما مخاطب است؛ از نظر سازمان سینمایی تنوعی که روی پرده سینما‌ها از لحاظ گونه‌های مختلف سینمایی وجود دارد، قابل اعتنا است. این تنوع هم در تولیدات بنیاد فارابی در ویترین فجر چهل و دوم و هم در برخی موسسات تولیدی دیده می‌شود و یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی در سال جدید حفظ تنوع ژانر‌های فیلم‌های روی پرده اکران خواهد بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مطلب که سال گذشته شاهد رکورد‌های تاریخی فیلم‌های کمدی و کودک و نوجوان در حوزه اقتصاد سینما بوده‌ایم افزود: با سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلم‌ها، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانر‌های سینمایی شاهد باشیم.

سینما، ویترین گفتمان جدی اندیشه‌هاست

رییس سازمان سینمایی با اشاره به آثار گفتمانی تولیدات سینمای ایران در جامعه گفت: بسیاری از مسایل و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی را می‌توان با زبان هنر بیان کرد و سینما می‌تواند بستر و ویترین گفتمان جدی اندیشه‌ها و مفاهیم گوناگون جامعه باشد. همچنین سینما می‌تواند بسیار بیش از اینها به طرح دغدغه‌ها و مسایل مهم جامعه بپردازد.

در این نشست، معاونان، مدیران و روسای موسسات سینمایی نقطه نظرات خود را درباره مسائل جاری مدیریت سینما مطرح ساختند.

گفتنی است: جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی، سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد که در آن اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، مجید زین العابدین، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری خلیلی حضور داشتند.

منبع: روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت/ عکس
  • اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • وزارت ارشاد: محمد خزاعی می‌ماند
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها